طبق یافته‌های نظرسنجی پایگاه اینترنتی الجزیره، ‌٩/٧١ درصد از مردم معتقدند عوامل خارجی در پشت ناآرامی‌های اخیر ایران قرار دارند 
 

پایگاه اینترنتی الجزیره با انتشار یافته‌های نظرسنجی خود در خصوص ناآرامی‌های اخیر در ایران اعلام کرد که ‌٩/٧١ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند عوامل خارجی در پشت پرده‌ی این ناآرامی‌ها قرار دارد.  

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، در این نظرسنجی که با شرکت بیش از ‌٣١ هزار تن صورت گرفته است، تنها ‌٢٤ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند که در پشت پرده این تظاهرات یک حرکت جهت تغییر نظام حاکم در ایران وجود دارد.  

هم‌چنین تعداد کسانی که از عوامل پشت پرده‌ی این نا‌آرامی‌ها ابراز بی‌اطلاعی کردند ‌٧/٣ درصـد بوده است.  


بدون شرح


'اسامه' برنده پلاک فلینی


صدیق برمک در فیلم خود کوشیده است تا گوشه هایی از سال های سیاه حکومت طالبان را بر پرده بیاورد


دوشنبه شب گذشته شانزدهم ژوئن، مراسمی در مرکز یونسکو در پاریس برگزار شد. آقای ماتسورا، مدیر کل یونسکو، پلاک یادبود فلینی را که هدیه این سازمان فرهنگی به فیلمسازان برگزیده است، به صدیق برمک کارگردان افغان فیلم اسامه اهدا کرد.

در این مراسم که تنی چند از سفرای کشورهای جهان در یونسکو و برخی از شخصیت های هنری و فرهنگی از جمله کلودیا کاردیناله، ستاره قدیمی سینمای ایتالیا، دوشس لوکزامبورگ، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان و شاهزاده میرویس فرزند پادشاه سابق افغانستان حضور داشتند.

مدیر کل یونسکو از فیلم اسامه که به وضعیت اندوهبار زندگی زنان در افغانستان زمان طالبان می پردازد، تمجید کرد و صدیق برمک را به حق شایسته دریافت پلاک فلینی دانست.

اسامه نخستین محصول سینمای افغانستان بعد از سقوط طالبان است که امسال در بخش "دو هفته کارگردانان" در جشنواره فیلم کن نمایش داده شده و داوران جایزه دوربین طلائی دیپلم افتخاری به کارگردان آن دادند.

بعد از دریافت پلاک فلینی ، صدیق برمک در گفتگویی با من گفت " افتخار می کنم که لوح فلینی سینماگر معروف و محبوب من که راه انسانیت و عشق مظهر آشکاری در همه آثارش بود به من اهدا شد و من فکر می کنم که این لوح سپاس و قدردانی از فیلم من نیست بلکه از تحمل و صبر ملت افغانستان است که سالها بسیار مصیبت های زیادی کشیدند و رنج فراوان دیدند و من این لوح را تقدیم می کنم به آن ملت".

صدیق برمک که اهدای جایزه را نقطه عطفی در تاریخ سینمای افغانستان می داند اظهار امیدواری کرد که نه تنها جوانانی که اکنون در کشور او به فیلمسازی رو آورده اند بلکه همه کسانی که در سینمای افغانستان فعال بودند و مهاجرت کرده اند، به کشور بازگردند و ما بتوانیم هر سال فیلمهائی را به جشنواره های جهانی بفرستیم.

برمک گفت " دنیا متوجه شده است که اگر افغان ها بتوانند نفسی به راحتی بکشند، استعداد این را دارند که سازنده صلح و آرامش باشند و عشق بیافرینند.

فیلم اسامه اواخر ماه ژویه امسال در کابل و شهرهای دیگر افغانستان به نمایش در خواهد آمد.

صدیق برمک در پایان سوآل من در باره وضعیت سالن های سینما در افغانستان گفت " بدون شک مشکلات تکنیکی فراوانی دارد ولی خوشوقتانه در بسیاری از کشورها و بخصوص در فرانسه به رهبری کارگردان معروف "کلود للوش " و دوست خوب من "دنیل راتویچ" همکاری برای بازسازی سینماهای کابل برقرار شده است. در نخستین اقدام سینمای "آریانا" نو سازی خواهد شد و امیدوارم که در بقیه شهرها هم سینما ها آرام آرام فعالیت خودشان را از سر گیرند. همین الان در سرتاسر افغانستان در مجموع ما دارای پانزده سینما هستیم.



مبارزه جدی علیه تروریزم جهانی

 




محترم حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان روز سه شنبه قبل از سفر خود به ایران، در دیداری که با کارکنان ریاستی داشت، اعلام کرد: حال زمان آن رسیده که مبارزه جدی و علنی خود را علیه تروریزم جهانی شروع کنیم و در مرحله اول به غلبه با سرداران جنگی و ارتش های خصوصیشان می پردازیم تا بتوانیم بر ادارات گروهی (حزبی) نیز کنترل کافی داشته باشیم.

 


وحدت شیعه و سنی، افتخار ملی افغانها







محترم حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان در دیداری با سید علی خامنه ای رهبر ایران، از تلاشهای مقاطع مختلف ایران نسبت به ملت افغان قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر با دردست بودن کار تدوین قانون اساسی، روند روبه پیشرفتی را در افغانستان شاهد هستیم و وحدت شیعه و سنی که سبب استقرار هرچه بیشتر ثبات و آرامش در کشور می شود، افتخار خود می دانیم.

در این دیدار که آقای خاتمی نیز حضور داشت رهبر دولت ایران از پیشرفت افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت: ملت افغان دارای ذخایر ارزشمند انسانی و اعتقادات عمیق اسلامی هستند که می توانند با هوشیاری در برابر سلطه گران که قصد مخالفت با مظاهر فرهنگ اسلامی افغانستان را دارند،’ به جایگاه شایسته ای برسند.


وی افزود: اکنون که همدلی پیروان مذاهب مختلف در افغانستان این کشور را به سوی پیشرفت سوق می دهد، مقامهای دولت انتقالی می تواند با مبارزه جدی علیه کشت مواد مخدر ذهنیت عمومی مردم جهان را نسبت به افغانستان تغییر دهند و دولت ایران هم از هیچ گونه همکاری و حمایتی در این راستا دریغ نمی ورزد.


رسیدن به افغانستانی پیشرفته، امری مهال نیست



به دنبال دیدارهای رییس دولت انتقالی و هیات همراه وی با مقامات بلند مرتبه ایران، محترم کرزی در دیدار با کمال خرازی وزیر امور خارجه ایران، برقراری نظم و قانون مند شدن کشور افغانستان را از برنامه اصلی دولت انتقالی دانست و اظهار داشت: با تلاشهای دولت انتقالی در راستای تشکیل ارتش ملی، تدوین قانون اساسی و تقویت پولیس کشور و وجود منابع دست نخورده طبیعی و جدیت نیروی کار ملت افغان رسیدن به یک کشور صنعتی و توسعه یافته کار چندان سخت و مهالی نخواهد بود.

خرازی وزیر امور خارجه ایران نیز با اعلام همکاری در زمینه های مختلف در راستای بازسازی افغانستان، سخنان محترم کرزی را تایید و تلاشهای وی را قابل تقدیر شمرد.


تحولی عظیم در ارتباطات زمینی آسیای میانه


با امضای دو موافقتنامه سه جانبه در مورد مسیرهای ترانزیتی و حمل نقل بین المللی، تحولی اساسی در ارتباطات زمینی و حمل و نقل کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان بوجود آمد.

براساس این توافقنامه که بین آقایان خاتمی، کریم اف، رحمانف و کرزی بسته شد، زمینه دسترسی کشورهای آسیای میانه به اروپا و آبهای بین المللی از طریق مسیر افغانستان فراهم می شود.

در این دیدار، محترم کرزی اظهار داشت: بازسازی و تکمیل راههای ارتباطی میان کشورها سبب توسعه و تقویت مناسبات و ایجاد ثبات امنیت در منطقه می شود و ابراز امیدواری کرد که با کمک سازمان های بین المللی بویژه بانک توسعه اسلامی، بانک آسیایی و بانک جهانی این طرح عظیم عملی شود تا شاهد توسعه و پیشرفت منطقه و بهبود وضعیت امنیتی بویژه در افغانستان باشیم.

در این نشستها قرار بر تشکیل یک شورای هماهنگی مشترک میان این کشورها برای اجرای این دو توافقنامه نیز گذاشته شد.

 


رفع مشکلات مهاجرین


محترم جلالی وزیر کشور افغانستان که با هیات همراه رئیس دولت انتقالی به تهران عزیمت کرده است در دیدار با موسوی لاری همتای ایرانی خود، دین ،زبان و فرهنگ مشترک دو ملت را سبب نزدیکی مذاکرات دوستانه توصیف کرد و گفت: برای مشخص شدن  نقاط آسیب پذیر مرزی و برای تقویت و کنترل مرزبانیها دو کشور ، باید اقدام به تشکیل گروههای کاری شود.

محترم جلالی همچنین افزود: برای مبارزه با سطوح مختلف قاچاق مواد مخدر و بر طرف ساختن مشکلات حقوقی ناشی از ازدواج اتباع دو کشور و حضور اتباع افغانی در ایران باید تدابیر لازم صورت گیرد.

موسوی لاری وزیر کشور ایران نیز در این دیدار با اعلام همکاری ایران در زمینه امنیتی و باز سازی افغانستان اظهار داشت: ایران در سالهای اخیر از لحاظ آموزش نیروی پولیس و پیشرفت سازمان ثبت احوال به تجربیات خوبی دست یافته  و می تواند با انتقال این تجربیات در امور آموزش پولیس و راه اندازی سیستم کامپیوتری ثبت احوال افغانستان نقش مسمر ثمری داشته باشد.

جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نسبت به خرید زمین‌های عراق از سوی صهیونیست‌ها هشدار داد


جمعیت دفاع از ملت فلسطین، با صدور بیانیه‌ای خطاب به مردم عراق، هوشیاری آنان در برابر مطامع صهیونیست‌ها را خواستار شد.  

در این بیانیه تصریح شده است: «خبرهای مستند حاکی است که صهیونیسم جهانی برای تحقق آرزوهایش در چارچوب فتنه‌ی “از نیل تا فرات”، به زمین‌های عراق چشم دوخته و بعضا با چند برابر قیمت، برخی از زمین‌ها را از مردم آنجا می‌خرد.»  

در این بیانیه آمده است: «مطمئنا این مساله، فتنه‌ی جدیدی است که صهیونیست‌ها را بر آن می‌دارد با خرید تعداد محدودی زمین و با تبلیغات و بزرگ‌نمایی این موضوع، بتوانند دستاویز مناسبی برای این مساله ارایه کنند که زمین‌های بسیاری را خریده‌اند؛ در حالی که در سرزمین فلسطین نیز صهیونیست‌ها، تنها با خرید کمتر از دو درصد از زمین‌های کشاورزی و با استفاده از تبلیغات وسیع، اعلام کردند که اغلب سرزمین‌های اشغالی را خریده‌اند.»
 
 ادامه این موضوع اینجا....


فکر میکنم که این فیلم را همگی دیده باشید