انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشید

 

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور هفتم نوامبر امسال برگزار می شود.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در نشستی خبری که با حضور جان کری، سناتور آمریکایی برگزار شد، این اقدام کمیسیون انتخابات را قانونی و بر حق و طبق قانون اساسی افغانستان دانسته است.

آقای کرزی تاکید کرده که برپایی دور دوم انتخابات، به تحکیم دموکراسی و مردم سالاری در افغانستان کمک می کند.

این تصمیم کمیسیون یک روز پس از آن اعلام می شود که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نتیجه بررسی های خود را در مورد ادعاهای تقلب در انتخابات به کمیسیون انتخابات تحویل داد.

نتایج ابتدایی انتخابات، حامد کرزی را با حدود پنجاه و پنج درصد رای، در جایگاه اول قرار داده بود. عبدالله عبدالله، نزدیک ترین انتخاباتی آقای کرزی حدود بیست و هشت درصد رای آورده بود اما ابطال بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آرای مجموعی حامد کرزی را زیر پنجاه درصد برده و به این اساس، انتخابات میان آقای کرزی و نزدیک ترین رقیب انتخاباتی او - عبدالله عبدالله - به دور دوم خواهد رفت. 

۹۶۴۰۷

افتتاح اولین انجمن نجوم افغانستان

شنبه 18 میزان (10 اکتوبر 2009) انجمن نجوم افغانستان طی مراسمی و با تجلیل از هفته جهانی فضا افتتاح شد. این مراسم با حضور جمعی از پیشکسوتان نجوم کشور؛ آقای محمد علی فکور – گاهشمار یا تقویم نگار کشور، آقای حیدری رئیس اسبق اداره جیولوژی و کارتوگرافی و محمد دوران – فضانورد افغان، نمایندگان رسانه های تصویری و صوتی، خبرگزاری بی بی سی در کابل و جمعی از علاقمندان نجوم برگزار گردید.

مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الهی توسط محمد نادر نادر عضو هیئت موسس انجمن آغاز گردید، در ادامه آقای فکور نکاتی چند در مورد اهمیت و کاربرد نجوم در زندگی ما انسان ها صبحت کردند.

سپس آقای نظام الدین کتوازی معاون انجمن نجوم افغانستان و رئیس انجمن تحکیم صلح و حقوق بشری در مورد هدف ایجاد انجمن نجوم افغانستان و تأثیر آن در جامعه صحبت کردند. آقای کتوازی گفت " انجمن نجوم افغانستان اولین نهاد اجتماعی – آموزشی است که بدور از هر گونه اختلافات سیاسی، زبانی و فرهنگی ایجاد شده و هدف آن گسترش نجوم در میان مردم است". 

در ادامه برنامه آقای نادر نادر پیام کاترین سزارسکی – رئیس اتحادیه بین المللی نجوم را به مناسبت سال جهانی نجوم قرائت نمود.

آقای یونس بخشی رئیس انجمن نجوم افغانستان برنامه ها و پروژه های انجمن نجوم را برای علاقمندان شرح دادند و در ادامه مشکلاتی را که در تهیه امکانات و خرید ابزار های نجومی مانند تلسکوپ، گردانه آسمان و چاپ عکس و تصاویر نجومی متقبل شدند بیان کردند. در ضمن گفتند که دوست همیشگی این انجمن آقای محمد رحیمی و آسمان پارس در تهیه این ابزار و دیگر وسایل با ما همکاری نمودند و یکی از همکاران همیشگی انجمن نجوم افغانستان خواهد ماند.

در پایان آقای محمد دوران – فضانورد و فرمانده قول اردوی هوای کشور خاطرات شان را که در مورد آمادگی ها برای پرواز به فضا بود برای همه بیان کردند

و در اخیر تصاویر

و نشان هایی را که از آن زمان به شکل یادگار داشتند به همه نشان دادند.

در پایان مهمانان و علاقمندان از نمایشگاه عکس و تصاویر نجومی انجمن نجوم دیدن کردند و بخاطر عضویت در انجمن ثبت نام نمودند.





محمد دوران










آدرس انجمن نجوم افغانستان -www.kabulsky.com


۹۵۹۸۷

بازگشت اسماعیل خان به قدرت منتفی شد

سفر اسماعیل خان به هرات که منظور جابجایی مقام ولایت قرار بود انجام پذیرد، لغو شد.

قرار بود امروز چهارشنبه پانزدهم میزان، محمد اسماعیل خان والی سابق هرات برای گرفتن ولایت و چندین پست امنیتی هرات وارد این شهر شود و لیست مسئولین جدید هم تقریبا مشخص شده بود .

اما بزرگان قومی هرات و جمعی از مردم دیروز در اجتماعی در تالار الهام درشهر هرات مشترکا قطعنامه ای صادر کرده و در آن از کرزی خواهان لغو این تصمیم شدند .

آنان درین قطعنامه عنوان کردند که مردم هرات نمی خواهند یکبار دیگر شاهد کشتار در سرزمین خود باشند و حادثه چند سال قبل حمله امان الله از زیر کوه شیندند تکرار گردد که بر اثر آن عده زیادی از مردم هرات کشته شدند.

آنان این نامه را به مرکز ارسال کرده و به گفته آنان مورد قبول ـآقای کرزی واقع گردیده است همچنین این نامه برای مقامات هرات نیز همزمان فرستاده شده است.

گفته می شود پس از افزایش ناامنی و حملات انتحاری هفته های اخیر در هرات، عده ای از کسبه، تجار، قوماندانان و بزرگان هرات از اسماعیل خان خواسته بودند تا دوباره به سمت والی هرات نائل آید تا امنیت مانند سابق در هرات افزایش یابد که گویا تصمیمات مقدماتی در این زمینه اتخاذ شده بود.

اما پس از نشست دیروز تالار الهام، ظاهرا جناب رئیس جمهور از تصمیم خود برگشته و فعلا صلاح را بر آن دانسته تا قبل از اعلام نهایی نتایج انتخابات، از بروز درگیری و تنش در کشور جلوگیری به عمل آورد.

به هر صورت این احتمال وجود دارد که دوباره تنش و درگیری در بین مخالفان وموافق امیر اسماعیل خان در هرات شدت یابد که آخرین بار این اختلافات باعث خونریزی شدید در این منطقه گشت.

۹۵۷۱۷