جشن چهل روزه در 'زادگاه' نوروز

مزارشریف

ولایت بلخ در شمال افغانستان و به ویژه شهر "مقدس" مزارشریف، همه ساله با نزدیک شدن فصل بهار و جشن باستانی نوروز، حال و هوای دیگری به خود می گیرد و آماده پذیرایی هزاران مسافر و زایر از نقاط مختلف افغانستان و کشورهای همسایه می شود.

زیارتگاه منسوب به امام علی (ع) در شهر مزار شریف، اکنون چراغانی شده و پلاکاردهای ویژه خوش آمد گویی به زایران نوروزی، در روضه شریف نصب شده است .

ایستگاههای ویژه امنیتی در اطراف شهر، رفت و آمد خودروها را بازرسی می کنند.

شیرجان درانی، سخنگوی پلیس بلخ گفت که از هم اکنون نیروهای اطلاعاتی در نواحی مختلف ولایت بلخ ماموریت یافته اند تا مواردی از تلاشهای عناصر مخالف دولت برای بر هم زدن امنیت را زیر نظر داشته و خنثی کنند.

همزمان، یک نهاد ویژه برای برگزاری "هرچه با شکوه تر" جشنهای نوروزی سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ایجاد شده است.

این نهاد کارت های دعوتی برای مهمانان بلند پایه از کشورهای هم فرهنگ و نیز مقامات دولت در کابل چاپ کرده است.

این مقامات اطمینان می دهند که هیچ دلیلی برای نگرانی امنیتی در بلخ وجود ندارد.

پیشینه جشن نوروز در بلخ

در سرزمینی که امروز افغانستان نامیده می شود، بزرگترین جشنهای آریایی و از جمله نوروز، در بلخ باستان، در شمال این کشور برگزار می شده است.

فرهنگیان افغان باور دارند که بر پایه اسطوره های ملی، پنج هزار سال پیش، در عهد یما در بلخ، جشن باستانی نوروز پایه ریزی شد که تا کنون با همان فر و شکوهمندی برپا می شود.

عبدالله رویین که در زمینه پیشینه نوروز تحقیقاتی انجام داده می گوید که در واقع، خاستگاه نوروز باستانی شهر همین بلخ بوده است.

صالح محمد خلیق، نویسنده کتاب "جشنهای آریایی" و رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می گوید: "بر اساس افسانه های کهن، کیومرث، نخستین فرمانروای آریایی است که نوروز را بنیان نهاده و تاریخ را از آن آغاز کرده است."

به جمشید بر گوهر افشاندند
مر آن روز را "روز نو" خواندند
فردوسی

اما اگر نگرش بیشتر به پیشینه نوروز به خرج رود، دیده می شود که همه پادشاهان آریانا و از آن جمله سلسله هخامنشی و ساسانی این جشن را گرامی داشته اند.

با گسترش دین اسلام به قلمروی آریانای کهن، این جشن هم از سوی خلفای اسلامی و هم از جانب امرای محلی خراسان برپا می شده است.

نقش سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و غوریان در ادامه برپایی این جشن برجسته بوده است.

او می گوید روایت های وجود دارد مبنی بر اینکه آغاز خلافت امام علی (ع) مصادف شده است با نوروز و زایران افغان با قایل شدن تقدس برای وی، نوروز را بهانه ای برای زیارت و دعا عنوان می کنند.

"معجزه ها"

از این رو، جشن نوروز که با گذشتن از خم و پیچ تاریخ راه خود را تا عصر ما گشوده است، هنوز هم فرصتی برای طلب یاری و کمک تلقی می شود.

رسم است که در مزار شریف همزمان با تحویل سال، جهنده یا علم منسوب به امام علی (ع) به نشانه پیروزی وی برافراشته شود.

این رسم در بستر تاریخ هم از سوی دولتمردان و هم از جانب توده ها به طور گسترده ای گرامی داشته شده است.

پیش از تحویل سال، ده ها نابینا، فلج، معلول در گوشه ای می نشیندند و با دعا و ثناگویی از حضرت علی می خواهند دوای درد آنها را که طب معاصر از معالجه آن عاجز مانده است، فراهم کند.

کم نیستند کسانی که در روزهای نوروز، با برافراشته شدن علم امام علی (ع)، "معجزه" شده و بینایی چشمان شان را یافته اند یا پاهای فلج شان به حرکت در آمده است.

آیین های نوروزی در افغانستان

جنگ جشنهای باستانی را کم رنگ کرد

چهارشنبه سوری، یکی از آیینهای پیش از نوروز است که با فراز و فرودهایی در افغانستان همراه بوده است.

بر اساس منابع موجود، آریایی های قدیم باور داشتند که فروهرهای نیاکان شان در پنج روز پسین سال به زمین فرود می آیند و در شادمانی خانواده ها سهم می گیرند.

بنابر این، برای راهنمایی فروهرها، پیش از نوروز آتش می افروختند و برای خوشنودی روان درگذشتگان نیایش می کردند.

این رسم گاهی از سوی تندروان مذهبی، بویژه گروه طالبان، نمادی از آتش پرستی عنوان شده و آن را غیراسلامی دانسته و ممنوع قرار داده بودند.

اما وقتی که آزادی های نسبی دوباره نصیب مردم افغانستان شد، آنان به احیای این رسم کهن شان پرداختند.

همچنین به پذیرایی نوروز، مردم افغانستان لباس نو می پوشند و در آستانه نوروز بازارها رونق پیدا می کند.

سوریا، دخترک پنج ساله، در یک جمله کوتاه به من می گوید: "من هم از پدرم می خواهم در نوروز برایم لباس نو بخرد"

اما این رسم چیزی است که کل مردم افغانستان توان برآورده کردن آن را ندارند.

با وصف بیر وبار (شلوغی) زیاد در بازارها، محمد داد، ۷۵ ساله، که برای گدایی به یکی از بازارهای شیک مزار شریف آمده بود، گفت: "بچیم (پسرم)، ما نان خوردن خود را به صد مشکل پیدا می کنیم، کالای (پوشاک) نو را چطور می توان خرید؟!"

اما آنچه مردم افغانستان عموما به عنوان بخشی از آیین های نوروزی انجام می دهند، شست و شوی پوشاک، خانه تکانی، سفید کردن ظرفهای مسین و روشن کردن چراغها در خانه و کوچه و بازار است.

برخی هم دسترخوان (سفره) هفته میوه می گسترند که در آن انواع میوه های خشک (آجیل) با هم مخلوط و با شکر شرین می شود.

در برخی خانواده های افغان هم سفره هفت سین گسترانده می شود. آنها دسترخوان را با هفت خوردنی که نام هر کدام با حرف سین آغاز می شود، می آرایند: سبزه، سنجد، سیر، سرکه، سمارق، سمنک و سیب.

میله گل سرخ

اما یکی از برجسته ترین و با شکوه ترین آیین های نوروز در افغانستان، میله (گلگشت) گل سرخ در مزار شریف است.

نام "گل سرخ" برای این گلگشت، نامی بی مناسبت نیست، چرا که همگام با رسیدن نوروز و بهاران، انواع گلها و بویژه گل های لاله در سرزمین بلخ آغاز به شگفتن می کند و دامنه آنها به دشت و صحراهای البرز و شادیان در جنوب بلخ محدود نمی شود که فراز بامها و پنجره ها و صحن (حیاط) خانه ها نیز با این لاله ها آذین می یابند.

محمدعمر فرزاد، فرهنگی سابقه دار افغان در مورد پیشنه میله گل سرخ می گوید:"از آوان پیدایش آرامگاه منسوب به امام علی (ع) در بلخ، میله گل سرخ برگزار می شده است و این آرامگاه بر پایه روایات موجود، نخستین بار در سال ۵۳۰ هجری قمری در هنگام فرمانروایی سلطان سنجر سلجوقی کشف شده بود و با تلاطم روزگار ویران شد که پس از آن، در سال ۸۸۵ هجری قمری در زمان سلطان حسین پادشاه تیموری هرات بازشناسایی و اعمار شد. "

خبر وجود آرامگاه منسوب به امام علی (ع)، زمینه سرازیر شدن زایران زیاد شد و ایجاد شهر مزار شریف را در پی داشت.

به باور افغانها، آنگاه بود که برای زیارت بهاری و شرکت در میله گل سرخ در مزار شریف، از همان سالهای آغازین، برعلاوه مردم نواحی بلخ، کاروان های متعدد زایران از کابل، هرات، قندهار، شهرهای آسیای میانه، ایران و هند در روزهای آخر ماه حوت وارد مزار شریف می شدند.

چهل روز با طبیعت

زنان هم فرصت می یابند در چهارشنبه های این چهل روز، به روضه شریف (آرامگاه) بروند؛ درحالیکه درهای روضه شریف این روزها به روی مردان بسته است، زنان با خاطر آسوده، برقع ها را از سر می کشند و با یک دیگر میله می کنند .

آنها به طور معمول صبحگاهان برای خود و کودکان شان غذا می پزند و تا شامگاهان در صحن های روضه شریف مشغول می شوند؛ این یکی از معدود روزهایی است که مردان به زنان شان اجازه رفتن به بیرون از خانه را می دهند.

سبزه لگد کردن

بخش دیگری از میله گل سرخ، رفتن به بیرون از خانه ها و شرکت در مراسم "سبزه لگد کردن" است.

افغانها معتقدند که در جریان این چهل روز برگزاری میله گل سرخ، رفتن به سبزه زارها و پای کوبی بر سبزه ها، شر و بلا را دور می کند و بخت همگی را باز می کند.

بیشتر دختران و زنان به رسم "سبزه لگد کردن" باور دارند. آنها می گویند سبزه کوبی، بخت گشایی را به دنبال دارد.

آنانیکه هنوز هم به سبب قیودات خانوادگی نمی توانند به دشت و صحرا بروند، در صحن حویلی (حیاط خانه) خود یا بر فراز بامها، می روند و سبزه را لگد می کنند.

در چهل روز نخست سال نو، درحالیکه زنان عمدتا سرگرم سبزه کوبی هستند، مردان به میدانهای بزکشی می روند و قدرت نمایی می کنند.

ده ها مردان قدرتمند بر اسب دونده یک گوساله یا بز کم جان را در میدان بزکشی بر زمین می کشند و می کشند و به "دایره حلال" می افکنند.

در میدان بزکشی قاعده خاصی وجود ندارد، پیروز کسی است که گوساله را از رقیبان نیرومند خود برباید و به حلقه ای که در یک گوشه میدان سفید شده است، برساند.

تا نوروزی دیگر

این همه شور و مستی بخشی از آیین های نوروز در بلخ است. اما با پایان یافتن چهل روز، همه زایران به خانه های خود برمی گردند و مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، بار دیگر خالی از ده ها هزار زایر می شود؛ چراغهای افروخته به مناسبت جشنهای نوروز، خاموش می شوند و زندگی روال معمول خود را می یابد. تا سالی دیگر، بهاری دیگر و نوروزی دیگر.

۱۸۳۷۶

تشکیل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد

کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اکثریت قاطعی تشکیل شورای جدید حقوق بشر که هدفش تقویت فعالیت ها برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در جهان است را تصویب کردند.

۱۷۰ کشور در جلسه رأی گیری روز چهارشنبه در سازمان ملل متحد به تشکیل این شورا رأی مثبت دادند؛ چهار کشور آمریکا، اسرائیل، جزایر مارشال و پالائو با آن مخالفت کردند و سه کشور نیز رأی ممتنع دادند.

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد که به شدت از تشکیل شورای حقوق بشر حمایت می کرد، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تشکیل این شورا به سازمان ملل متحد این فرصت را می دهد تا در کار خود برای گسترش حقوق بشر در جهان، گام های جدیدی بر دارد.

تشکیل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از ماه ها بحث به تصویب رسیده است.

'اعتبار جدید'

تمام اعضای سازمان ملل متحد موافق بودند که تشکیلات جدیدی باید جایگزین کمیسیون فعلی حقوق بشر آن سازمان شود که در سال های اخیر اعتبار خود را از دست داده است چون بعضی از اعضای آن متهم به نقض موازین حقوق بشر بودند.

عضویت در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای کشورهایی مانند سودان، زیمبابوه، چین و کوبا موقعیتی را ایجاد می کرد تا از محکوم شدن در مجمع عمومی این سازمان مصون باشند.

از این رو کوفی عنان سال گذشته پیشنهاد انحلال کمیسیون حقوق بشر و جایگزینی شورای حقوق بشر را مطرح کرد تا اعضای آن بجای انتخاب از سوی گروه های منطقه ای، از سوی همه اعضای سازمان ملل متحد انتخاب شوند.

از سوی دیگر، با این که عضویت در کمیسیون حقوق بشر قابل تعلیق نیست، امکان تعلیق عضویت کشورها در شورای حقوق بشر در صورت مشاهده موارد خلاف از سوی اکثریت اعضای سازمان ملل متحد وجود دارد.

اما ایالات متحده از ابتدا بر کافی نبودن این تغییرات تاکید داشته است و به این بهانه به آن راًی منفی داد. جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است که باید مکانیسم قوی تری برای انتخاب اعضای شورا وجود داشته باشد تا به آن نهاد اعتبار بدهد.

با این حال، آقای بولتون گفت آمریکا تلاش خواهد کرد که این شورا به صورت نهاد مؤثری درآید.

کوفی عنان هم گفت اگر اعضای سازمان ملل متحد برحسب تعهدات خود عمل کنند، او مطمئن است که شورای حقوق بشر به بهبود زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

۱۸۲۹۵

 پنجاه میلیون دالر برای راه آهن خواف هرات

یکی از نمایندگان پارلمان ایران از اختصاص ‪پنجاه میلیون دالر برای ساخت راه ‌آهن در مسیر خواف در شرق خراسان ایران به هرات خبر داد.

محمدرضا سجادیان روز سه ‌شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : این رقم از محل اعتبارات ستاد بازسازی افغانستان در سال‪ ۱۳۸۵‬منظور شده است.

وی افزود: طرح مطالعات این خط ریلی پایان یافته و مجری ساخت آن نیز وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس ایران گفت : بر اساس موافقت نامه اجلاس لندن که اخیرا برگزار شد شصت درصد هزینه ساخت این راه ‌آهن برعهده دولت ایران و چهل درصد بر عهده دولت افغانستان است.

وی افزود: این خط ریلی از ایستگاه راه ‌آهن شهر خواف به دو خط آنتنی تقسیم می‌شود که یک شاخه بطول ‪ بیست کیلومتر به سمت معادن سنگ‌ آهن سنگان و شاخه دیگر به طول دوصد کیلومتر به شهر هرات منتهی می‌ شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران گفت : این خط ریلی نخستین راه دستیابی افغانها به آبهای گرم خلیج فارس و نیز ترکمنستان و قاره اروپا است.

وی همچنین افزایش ضریب امنیت در مرز، اشتغالزایی، توسعه مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان و مشارکت ایران در بازسازی افغانستان را از عمده ‌ترین اهداف این طرح برشمرد.

سجادیان گفت : پیشنهاد شده تا کلنگ این پروژه توسط رییس جمهور ایران در بهار سال آینده به زمین زده شود.

نماینده پارلمان ایران توضیح نداد که آیا مصرف این خط آهن که شصت درصد آن بر عهده ایران است از محل کمکهای ایران به بازسازی افغانستان ، فقط به داخل افغانستان ربط دارد یا خط خواف ایران تا مرز افغانستان را هم در بر می گیرد؟

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 چهار تن از آثار عتیقه افغانستان در ضبط دولت بریتانیا

 نشریه سندى تایمز در شماره روز یکشنبه خود می نویسد: در حدود چهار تن از آثار عتیقه افغانستان که به سلسله غارت هاى بى سابقه محلات باستانى به سرقت برده شده بود ، در بریتانیا ضبط گردیده است .

بقول این نشریه مقدار این آثار عتیقه بیشتر از آنست که در عراق به غارت برده شده بود ، همهء توجه به جانب عراق بوده است اما بگفتهء (ویرنرگرابلى) مسوول بخش آثار هنرى و عتیقه پولیس شهر لندن این مشکل به مراتب از آنست . بگفتهء وى افغانستان منبع اصلى ورود آثار عتیقه داراى منشاء نا معلوم به بریتانیا میباشد . منحیث گذرگاه آسیا که اشغالگران چون سکندر کبیر و بابر اولین امپراطور مغل آن را یکى پى دیگر گرفتند .

 افغانستان یکى از غنى ترین میراث هاى فرهنگى جهان را صاحب گردید ، این آثار که درجریان دو سال گذشته توسط مامورین گمرکى و پولیس بریتانیا کشف و ضبط گردیده است، شامل پارچه هاى کاشى ، مجسمه هاى سنگى ، مجسمه هاى بودایى گندهارا ، سلاحهاى برنجى و سکه هاى مربوط به قرن سوم قبل از میلاد میباشد ، در حالیکه مذاکرات بین وزارت خارجه بریتانیا و حکومت افغانستان جریان دارد هر دو جانب هراس دارند که هنوز افغانستان ظرفیت نگهدارى مصئون این آثار را ندارد .

 (رابرت ناکس ) مسوول نگهدارى مجموعه آسیایى موزیم میگوید که حکومت افغانستان اولولیت هاى دیگرى دارد و اگر محلات و آثار باستانى محافظت نشود این تاریخ براى همیشه از بین خواهد رفت .

بقول نشریه یک افزایش چشمگیرى در غارت خارج از کنترول محلات تاریخى در سراسر کشور در جریان است . نشریه از سید مخدوم رهین وزیراطلاعات و فرهنگ افغانستان نقل قول میکند که وى دیگر کمتر از محلات باستانى دیدن میکند، زیرا که غارتگران به دنبال بازدید وى از محل به کاوش آغاز میکنند ، طورى فکر میکنند حتماء چیزى در آنجا وجود دارد که من از آن دیدن نمودم.

 کریستین منهارت یک مامور یونسکو میگوید که افغانستان در معرض از دست دادن تاریخش است و وى بزرگترین علت این غارت را فقر میداند ، طورى که او میگوید: براى دهاقین افغانستان کاوش آثار باستانى یک مدرک عایداتى میباشد ، تنها نمیشود براى شان گفت که دست به کاوش نزنند بلکه فراهم آورى بدیلى براى معیشت میتواندآنها را تشویق به این کار نماید .

 همچنان نشریه (فلادلفیا انکوارد) در مورد یک افزایش قوت طالبان در طول سرحد افغانستان و پاکستان نوشته است و آن را چلنجى در برابر تلاشهاى امریکا براى نابود ساختن شورشها در افغانستان و دستگیرى اسامه بن لادن و سایر رهبران القاعده توصیف نموده است .

 گزارشها از وزیرستان جنوبى نشان میدهد که رهبران محلى که آنها همچنان خود را طالبان میخوانند. دفاترى ایجاد نموده اند ، دست به استخدام تندروانى میزنند و در بعضى حالات بقسم قضات محلى عمل میکنند .

 با وجود جابجا بودن بیش از هشتاد هزار عسکر توسط حکومت پاکستان و تخریب بعضى از کمپ هاى طالبان در این مناطق سرحدى حضور طالبان مبین موفقیت محدود عملیات سه ساله نظامى میباشد . پیروان طالبان پاکستانى معمولاء از اعضاى قومى پشتون در منطقه تشکیل یافته اند با آنکه افغانها ، ازبک ها ، چیچینى ها و عرب هاى که از افغانستان فرار نمودند نیز در بین آنها شامل هستند .

 طالبان پاکستانى همانند طالبان افغانستان از یک روش اخلاقى انعطاف ناپذیر پیروى میکنند و از تاکتیک هاى دهشت افگنى براى تخویف دشمنان شان استفاده مى نمایند . این نیروى روبه توسعه طالبان در آنطرف مرز افغانستان اکنون به چنان مشکلى مبدل گردیده است که اخیراء باعث تنش هاى بین حکومت هاى افغانستان و پاکستان گردیده است.

۱۸۲۶۶

 'بریتانیا محرمانه پلوتونیوم به اسرائیل فروخت' و فرانسه رآکتور به اسرائیل ساخت

شبکه تلویزیونی بی بی سی در برنامه ای گفته است که در سال 1966 که دولت کارگری هارولد ویلسون زمام امور را در بریتانیا در دست داشت، این کشور مقادیری پلوتونیوم به اسرائیل فروخت در حالیکه هشدار سازمان های اطلاعاتی خود در این مورد را نادیده می گرفت که انتقال پلوتونیوم می تواند "به برنامه تسلیحاتی اسرائیل کمک موثری کند."

در زمان نخست وزیری هارولد ویلسون بریتانیا همچنین چندین تن مواد شیمیایی به اسرائیل فروخت که می توانست در تولید بمب های اتمی با قدرت تخریبی بیش از بیست برابر بمب اتمی هیروشیما و یا بمب های هیدروژنی به کار رود.

پیش از دوره ویلسون و در زمان نخست وزیری هارولد مک میلان، از حزب محافظه کار نیز بریتانیا مقادیری اورانیوم 235 و آب سنگین در اختیار اسرائیل قرار داده بود که به اسرائیل امکان داد برنامه تولید تسلیحات هسته ای خود را در تاسیسات دیمونا آغاز کند.

در آن زمان، تشکیلات اطلاعاتی بریتانیا تخمین زده بود که این مقدار آب سنگین می تواند برای ساخت شش بمب اتمی در سال کافی باشد.

ماه اوت گذشته، برنامه تلویزیونی نیوزنایت گزارشی را در مورد نخستین معامله فروش آب سنگین توسط بریتانیا به اسرائیل پخش کرد اما دولت بریتانیا در واکنش نسبت به این گزارش به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که این کشور در معامله هسته ای با اسرائیل شرکت نداشته و تنها مقداری آب سنگین را به نروژ فروخته است.

 

اطلاعات گمراه کننده ای برتانیا در اختیار آژانس بین المللی

برنامه تازه برنامه نیوزنایت بر اساس اسناد محرمانه دولت بریتانیا تهیه شده است که نشان می دهد که کیم هاولز، معاون وزارت خارجه بریتانیا، عملا اطلاعات گمراه کننده ای در اختیار آژانس بین المللی قرار داده زیرا این کشور صدها محموله مواد هسته ای را به طور محرمانه به اسرائیل ارسال داشته است.

در سال 1966 و هنگامی که تونی بن به وزارت فناوری بریتانیا منصوب شد، معامله فروش پلوتونیوم در حال اجرا بود و گرچه آقای بن مشغول گزارشی در باره فناوری هسته ای را در دست تهیه داشت، اما صادرات مواد مورد استفاده در بخش انرژی هسته ای به اطلاع وی نرسیده بود.

آقای بن در پی آگاهی از معاملات هسته ای بریتانیا و اسرائیل گفته است که از این ماجرا تکان خورده و افزوده است که نه تنها وی، بلکه فرانک کازین، که پیش از وی این سمت را برعهده داشت، در جریان این موضوع قرار نگرفته بودند.

تونی بن گفته است که همیشه ظنین بود که کارمندان وزارت فناوری بدون اطلاع وی در معاملاتی درگیر هستند اما هرگز تصور نمی کرد که این معاملات شامل فروش پلوتونیوم به اسرائیل باشد و کارمندان تحت نظر وی اقدامی را تایید کرده باشند که کاملا با سیاست دولت مغایرت داشت.

 

رآکتور اتمی ساخت فرانسه در دیمونا

در اوت سال 1960، عکس هایی که به طور مخفیانه از تاسیسات مرموز دیمونا در اسرائیل گرفته شده بود در اختیار اداره اطلاعات ارتش بریتانیا قرار گرفت.

پیتر کلی، یکی از تحلیلگران این اداره با بررسی این تصاویر فورا دریافت که تاسیسات دیمونا شامل یک رآکتور اتمی است و این موضوع را به اطلاع سایر دستگاه های امنیتی بریتانیا رساند.

آقای کلی همچنین دریافت که این رآکتور ساخت فرانسه است و منشا ارسال آب سنگین مورد نیاز آن را نیز کشف کرد.

بریتانیا مقادیری آب سنگین را برای استفاده در برنامه تسلیحات اتمی خود از تاسیسات نورسک هیدور Norsk Hydro در نروژ خریداری کرده بود اما آب سنگین خریداری شده بیش از نیاز بود و می بایست برای مازاد آن خریداری پیدا شود.

اسنادی که بی بی سی به دست آورده نشان می دهد که شرکتی به نام نوراتوم Noratom به عنوان مشاور و واسطه وارد ماجرا شد و برنامه فروش آب سنگین به اسرائیل را در برابر دریافت 2 درصد کمیسیون ترتیب داد.

بریتانیا به خوبی آگاه بود که اسرائیل این مواد را برای تولید پلوتونیوم خریداری کرده و با پرداخت مبلغ یک میلیون دلار، اطمینان یافته است که تمهیدات معمول برای جلوگیری از کاربرد این مواد در برنامه های تسلیحاتی به اجرا گذاشته نخواهد شد.

آقای کلی همچنین کشف کرد که شرکت نوراتوم در اقدامی نمایشی نمایندگان اسرائیل و بریتانیا را در دو اتاق جداگانه مستقر کرد و برقراری تماس بین آنها را خود برعهده گرفت تا به این ترتیب، بریتانیایی ها بتوانند امضای قرارداد با اسرائیل را انکار کنند.

 

پرده پوشی اسرائیل ازفعالیت های تاسیسات اتمی دیمونا

افشای ماهیت فعالیت های تاسیسات دیمونا در ماه دسامبر سال 1960 به جنجالی در سطح بین المللی منجر شد.

در مقابل، اسرائیل برای پرده پوشی واقعیات این ماجرا ادعا کرد که تنها یک رآکتور کوچک تحقیقاتی در دیمونا راه اندازی شده است.

اما این ادعا آقای کلی را فریب نداد زیرا خریداری 20 تن آب سنگین توسط اسرائیل به معنی آن بود که در این تاسیسات مقادیر قابل توجهی پلوتونیوم تولید می شود.

دستگاه های اطلاعاتی بریتانیا همچنین آگاه شدند که اسرائیل تجهیزات پردازش و جداسازی پلوتونیوم را نیز نصب کرده که به این معنی بود که این کشور در نظر داشت به تولید اسلحه اتمی مبادرت ورزد.

آقای کلی حتی کشف کرد که ناظران اسرائیلی اجازه یافته بودند در نخستین آزمایش اتمی فرانسه در الجزایر حضور یابند.

با اینهمه، پیتر کلی و همکاران وی در اداره اطلاعات ارتش به زودی دریافتند که دیدگاه های آنان توسط مایک مایکلز، نماینده بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی به چالش گرفته شده است.

اوایل سال 1961 گزارشی در اختیار آقای مایکلز قرار گرفته بود حاکی از اینکه اسرائیل برای دستیابی به مقدار کافی پلوتونیوم به سه سال و پس از آن، برای آموختن نحوه ساخت بمب اتمی به شش ماه وقت نیاز خواهد داشت.

در عین حال، این امکان هم وجود داشت که یکی از کشورهای دوست اسرائیل، مثلا فرانسه، نمونه کوچکی از پلوتونیوم را برای سرعت بخشیدن به این روند در اختیار این کشور قرار دهد.

با وجود این، آقای مایکلز چند سال بعد توانست مقامات بریتانیایی را قانع کند تا مقداری پلوتونیوم به اسرائیل بفروشند در حالیکه به خوبی می دانست که چنین اقدامی باعث می شود تا اسرائیل بتواند سریعتر به بمب اتمی دست یابد.

 

دعوت  اسرائیل از آقای مایکلز

به گزارش نیوزنایت، ارنست دیوید برگمان، رئیس برنامه های هسته ای اسرائیل، شخصا از آقای مایکلز دعوت کرد به این کشور سفر کند و پیتر کلی هشدار داد که مقامات اسرائیلی ممکن است از این دیدار بهره برداری و وانمود کنند که ارتباط آنان با بریتانیا کاملا قانونی و شفاف است.

در این سفر، آقای مایکلز همچنین با شیمون پرز و دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل که حامیان برنامه های تسلیحات هسته ای اسرائیل محسوب می شوند، دیدار کرد.

همانگونه که پیتر کلی انتظار داشت، گزارش مایکلز، که دو روز قبل از ملاقات دیوید بن گوریون با هارولد مک میلان در اختیار مقامات دولت بریتانیا قرار گرفت، حاکی از آن بود که فعالیت های اتمی اسرائیل کاملا شفاف و قابل قبول است.

در سال 1962، رآکتور دیمونا با استفاده از آب سنگین ارسالی از بریتانیا تبدیل اورانیوم به پلوتونیوم را آغاز کرد اما مایکلز همچنان بر غیر نظامی بودن فعالیت های اسرائیل اصرار داشت.

سپس در اوایل سال 1966، سازمان انرژی اتمی بریتانیا "درخواست کوچکی" برای فروش 10 میلی گرم پلوتونیوم به اسرائیل را مطرح کرد اما وزارت دفاع مخالفت خود را اعلام داشت و اداره اطلاعات ارتش نیز گفت که چنین اقدامی دارای پی آمدهای مهم نظامی است.

وزارت دفاع بریتانیا در پاسخ به درخواست سازمان انرژی اتمی گفت که سیاست دولت بر این اساس است که از هر نوع اقدامی که بتواند به تولید تسلیحات اتمی در اسرائیل کمک کند خودداری شود.

 

فروش پلوتونیوم به اسرائیل

مایکلز اعتراض شدید خود را علیه تصمیم وزارت خارجه بریتانیا ابراز داشت. گرچه پنج سال قبل از این تاریخ، وی گفته بود که دسترسی اسرائیل به نمونه ای کوچک از پلوتونیوم می تواند فعالیت تسلیحاتی این کشور را سرعت بخشد، وی به شدت از چنین اقدامی دفاع می کرد.

وی ادعا کرد که فروش مقادیر اندک پلوتونیوم به اسرائیل یا هر کشور دیگری نمی تواند اهمیتی داشته باشد.

سرانجام وزارت خارجه تسلیم شد و فروش پلوتونیوم به اسرائیل صورت گرفت.

پیتر کلی ادعا می کند که مایک مایکلز، که در سال 1992 درگذشته است، به خوبی آگاه بود که هدف اسرائیل تولید بمب اتمی است.

تونی بن از اینکه مایک مایکلز هرگز فروش مواد هسته ای به اسرائیل را به اطلاع وی یا وزیر قبلی فناوری نرساند ابراز شگفتی می کند.

در آن زمان، آقای بن وزیر مسئول بخش انرژی هسته ای بریتانیا بود و می بایست از هر نوع اقدامی در این زمینه اطلاع داشته باشد.

آقای بن می گوید که مایکلز به وی دروغ گفت و می افزاید که "تجربه به من نشان داده که مسئولین صنایع هسته ای بارها و بارها به من دروغ گفتند."

پرونده فعالیت های هسته ای بریتانیا که تا کنون محرمانه محسوب می شدند اینک قابل دسترس است و اطلاعات وسیعی را در مورد اقداماتی فاش می کند که اسرائیل آنها را حساس و محرمانه محسوب می کرده است.

 

۱۷۶۶۳

 برنامه مایکروسافت برای رقابت با آی پاد

در یک آگهی تبلیغاتی، کارآیی اوریگامی در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شده است

 بر اساس گزارش ها مایکروسافت قصد دارد دستگاه چند رسانه ای قابل حملی را عرضه کند تا با آی پاد اپل و پلی استیشن قابل حمل سونی (PSP) به رقابت بپردازد.

گفته می شود این دستگاه که اکنون با نام اوریگامی (Origami) شناخته می شود به "صفحه نمایشگر لمس پذیر" (Touch-Screen) مجهز است و دستورات را با فشردن صفحه اجرا می کند. این دستگاه همچنین از فن آوری بی سیم برای اتصال به اینترنت بهره می جوید، حاوی یک پخش کننده موسیقی و ویدیو است و با آن می توان بازی کرد.

یک آگهی تبلیغاتی برای نسخه اولیه این محصول و یک سایت رسمی برای این پروژه بصورت آن لاین در دسترس است.

مایکروسافت کار روی پروژه اوریگامی را تایید کرده اما تاکید کرده که هیچ تاریخی برای عرضه عمومی آن تعیین نشده است.

گمانه زنی ها در مورد اوریگامی زمانی افزایش یافت که شرکت اپل، آی پادهای تازه ای را با آخرین ابداعات به بازار عرضه کرد.

شرکت اپل بتازگی آی پاد های-فای (iPod Hi-Fi) را ارائه کرده که دستگاه قابل حملی برای پخش موسیقی در سالن نشیمن خانه است.

این شرکت همچنین نسخه تازه ای از رایانه های کوچک موسوم به مک مینی (Mac Mini) را عرضه کرده که می توانند فایل های صوتی تصویری را بصورت بی سیم از دیگر رایانه های موجود در یک شبکه داخلی دریافت و پخش کند.

بلندپروازی

بر اساس آگهی تبلیغاتی اوریگامی که در یک سایت اینترنتی قرار داده شده، مایکروسافت به این دستگاه تازه همچون یک ابزار همه کاره چند رسانه ای نگاه می کند که در زندگی روزانه مردم کارایی های مختلفی خواهد داشت.

دستگاهی از شرکت کریتیو که با ویندوز کار می کند

این آگهی کاربران را در حال استفاده بی سیم از این دستگاه برای گوش کردن موسیقی، وبگردی و ارسال عکس هایی که توسط تلفن همراه یا دوربین دیجیتال گرفته اند نشان می دهد.

مایکروسافت می گوید این آگهی یکسال پیش تهیه شده و احتمالا از بسیاری جهات، خصوصا شکل و اندازه ربطی به دستگاه اوریگامی ندارد.

روشن نیست آیا این دستگاه نام تجاری مایکروسافت را بر خود خواهد داشت یا تنها سیستم عامل آن توسط مایکروسافت ساخته می شود.

مایکروسافت گفته که اوریگامی پروژه مشترکی با یک شریک تجاری دیگر است اما نام این شرکت را اعلام نکرده است.

برخی از کسانی که فعالیت های مایکروسافت را زیر نظر دارند به توافق مایکروسافت با ترانسمتا (Transmeta) یک شرکت سازنده پردازنده های کم مصرف برای تجهیزات قابل حمل اشاره کرده اند.

وبلاگرها نیز در مطالب خود پیرامون این دستگاه، به سخنرانی سال ۲۰۰۵ بیل گیتس در کنفرانس مهندسی سخت افزاری ویندوز اشاره کرده اند. آقای گیتس در این سخنرانی از دستگاهی "فوق العاده قابل حمل" حرف می زند که کمتر از ۸۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و با یک بار پر کردن باتری، می تواند تمام روز کار کند. بیل گیتس زمان عرضه این محصول را سال ۲۰۰۷ اعلام کرده است.

رقابت

مایکروسافت که بیشتر بعنوان تولیدکننده نرم افزار شناخته می شود قبلا نیز دستگاه های سخت افزاری نظیر "رایانه های لوحه ای" (Tablet PC) و دستگاه های پخش رسانه های خانگی تولید کرده است.

با این حال، مایکروسافت در بازار سودآور دستگاه های قابل حمل از اپل و سونی عقب مانده است.

اپل سال گذشته (۲۰۰۵) پخش ویدیو را به آی پاد اضافه کرد و پیش بینی می شود نسل جدید آی پادها با نمایشگرهای عریض تر و "لمس پذیر" در راهند.

پلی استیشن قابل حمل سونی (PSP) نیز با قابلیت اینترنت بدون سیم و امکان بازی و پخش فایل های صوتی تصویری سال ۲۰۰۵ به بازار آمده بود.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

تشریح نسخه های مختلف ویندوز جدید مایکروسافت

ویندوز ویستا

ویستا، سیستم عامل تازه ویندوز مایکروسافت، در شش نسخه مختلف عرضه خواهد شد.

سه نسخه ویستا برای کاربران خانگی ویندوز در نظر گرفته شده، دو نسخه مختلف برای شرکت های تجاری طراحی شده و برای کشورهای با رشد سریع اقتصادی نیز یک نسخه جداگانه عرضه خواهد شد.

یکی از نسخه های خانگی ویستا امکان ضبط و نمایش مجدد برنامه های تلویزیونی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

هنوز تاریخ قطعی برای عرضه ویندوز ویستا اعلام نشده اما پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۰۶ این سیستم عامل تازه به بازار عرضه شود.

ویستا که در ابتدای طراحی اش با نام لانگ هورن شناخته می شد یکی از مهمترین تحولات در نحوه نمایش نرم افزار ویندوز و چگونگی اجرای امور شبکه توسط این سیستم عامل خواهد بود.

مایکروسافت گفته است که شش نسخه مختلف ویندوز ویستا بر اساس نیازهای متفاوت کاربران این نرم افزار طراحی شده اند. مایکروسافت جزئیات قیمت نسخه های متفاوت ویستا را تاکنون اعلام نکرده است.

نسخه های ویستا

بیل گیتس

ویستا بیزنس (تجاری)، نیاز شرکت هایی با ابعاد مختلف را تامین خواهد کرد و در آن ابزارهایی برای اداره و کنترل رایانه های مختلف یک سازمان تعبیه شده اند.

ویستا اینترپرایز (Enterprise)، همه امکانات ویستا تجاری را در بردارد و علاوه بر آن نحوه رمزگذاری و امنیت داده ها در آن بهبود یافته است. این نسخه از ویندوز واجد سیستمی بنام بیت لاکر (BitLocker) است که در صورت دزدیده شدن یا گم شدن رایانه، مانع دسترسی به فایل های محرمانه درون آن می شود.

نسخه ویستا بیسیک (ابتدایی) فقط برای کسانی است که می خواهند از رایانه خود برای وبگردی، ارسال و دریافت ای میل و تولید و ویرایش متون ساده استفاده کنند. این نسخه همچنین شامل جستجوگر فایل های رایانه و ابزارهای امنیتی مورد نیاز خواهد بود.

ویستا پرمیوم (Premium)، نسخه ویندوز خانگی است با امکانات نسخه ابتدایی ویستا و ظاهر گرافیکی تازه ای بنام آئرو (Aero).

مایکروسافت گفته است که در این نسخه امکانات مربوط به سامان دهی به عکس های دیجیتال و فیلم های ویدیویی بهبود یافته و کاربران به آسانی می توانند به تولید و ضبط دی وی دی اقدام کنند.

رایانه های مجهز به ویستا پرمیوم را می توان به دستگاه های بازی ایکس باکس ۳۶۰ نیز متصل کرد.

ویستا نهایی (Ultimate) همه امکانات نسخه تجاری و خانگی را در بردارد.

ویستا آغازگر (Starter) نسخه ساده ویندوز برای رایانه های با قدرت کمتری است که در اغلب کشورهای با رشد سریع اقتصادی مورد استفاده مردم هستند.

نسخه ای از ویندوز ویستا مشخصا برای اروپا عرضه خواهد شد که با حکم اتحادیه اروپا منطبق است و فاقد پخش کننده ویندوز (Windows media player) خواهد بود.

نسخه فعلی ویندوز ایکس پی نیز در شش ویرایش متفاوت وجود دارد هرچند تفاوت این نسخه ها در نوع دستگاهی است که بر روی آن نصب می شوند. در مقابل، نسخه های متفاوت ویستا بر مبنای آنچه مردم می خواهند با رایانه خود انجام دهند طراحی شده است.

یکی از مسئولان مایکروسافت در این باره گفته است: "ما نمی خواهیم مردم را به خرید چیزی مجبور کنیم که همه نیازهایشان را تامین نمی کند".

۱۷۱۳۰

 نشست ایران و اروپا جمعه برگزار می شود

پرچم های ایران و سه کشور اروپایی

ایران روز جمعه مذاکراتی در سطح عالی با بریتانیا، فرانسه و آلمان انجام خواهد داد. این نشست سه روز قبل از اجلاس کلیدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه اتمی ایران و به درخواست تهران در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار می شود.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ایران، با وزرای خارجه فرانسه و آلمان و یک مقام بلندپایه بریتانیایی دیدار خواهد کرد. جک استرا، وزیر خارجه بریتانیا، به علت بیماری احتمالا در این نشست شرکت نمی کند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته است که اگر چه به باور سه کشور درگیر در مذاکرات با ایران، این مذاکرات پایان گرفته، اما اروپاییان آمادگی آن را دارند تا به مواضع ایران گوش دهند هر چند هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارایه ندارند.

نامه ای از سوی سه کشور اروپایی به آقای لاریجانی، که بی بی سی به یک نسخه از آن دست یافته، اخطار می دهد که هرگونه پیشرفتی در مذاکرات، به متوقف شدن فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم توسط ایران و افزایش همکاری آن کشور با بازرسان سازمان ملل مشروط خواهد بود.

ایران تاکنون کمتر نشانه ای از تن دادن به خواسته های اروپایی ها بروز داده است.

آقای لاریجانی روز پنجشنبه که در مسکو به سر می برد ضمن طرح درخواست برای انجام این مذاکرات گفت: "ما برای احقاق حق خود در چارچوب قوانین بین المللی و ان پی تی - پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - حاضر به مذاکرات با کشورهای اروپایی هستیم."

مذاکرات دوساله ایران و سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه برای حل و فصل مساله برنامه های هسته ای ایران در ماه اوت سال گذشته و پس از آنکه جمهوری اسلامی فعالیت در مرکز فرآوری اورانیوم در اصفهان را از سر گرفت از سوی کشورهای اروپایی به حالت تعلیق در آمد.

پیشنهاد روسیه و اجلاس شورای حکام

قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 6 مارس تشکیل جلسه دهد و موضوع برنامه های هسته ای ایران در دستور کار اجلاس قرار دارد.

آقای لاریجانی در مورد انتظار جمهوری اسلامی از اجلاس بعدی شورای حکام گفت که باید راه حل این قضیه منصفانه باشد و افزود که "ما همچنان به همکاری خود با آژانس و پادمان و پروتکل الحاقی به ان پی تی ادامه می دهیم و زبان خشونت و تهدید را نیز نمی پذیریم."

شورای حکام در اجلاس قبلی خود تصمیم گرفت وضعیت ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش کند، اما شورای امنیت تا پس از برگزاری اجلاس ماه مارس شورای حکام و دریافت گزارش مدیرکل آژانس، در مورد رسیدگی به این پرونده تصمیم نخواهد گرفت.

در نشست خبری مسکو، علی لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات با روسیه بی نتیجه مانده، گفت که نباید در این زمینه زود قضاوت کرد و افزود که در بسیاری جنبه های طرح روسیه بین دو کشور توافق وجود دارد اما باید در مورد این مجموعه فکر بیشتری شود.

این مذاکرات برای بررسی طرح پیشنهادی روسیه برگزار شده بود که حاوی غنی سازی اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته ای ایران در خاک روسیه است تا هم خواست کشورهای غربی از ایران برای خودداری از غنی سازی اورانیوم برآورده شود و هم ایران بتواند به اورانیوم مورد نیاز خود دست یابد.

نقش آمریکاییان

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای لاریجانی آمریکاییان را متهم کرد که مانع از موفقیت طرح روسیه می شوند و گفت "آمریکایی ها نمی خواهند روسیه در طرح پیشنهادی خود موفق باشد چرا که دوست ندارند مسکو بتواند نقش بزرگی در حل مساله اتمی ایران ایفا کند، لذا در این مساله کارشکنی می کنند."

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در عین حال گفت که نیازی به تعلیق فعالیت های هسته ای ایران احساس نمی کند و گفت که تمام فعالیت های این کشور مطابق قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و تعهدات بین المللی است.

وی تاکید کرد که غنی سازی مشترک اورانیوم در روسیه نباید مانع از فعالیت های صلح آمیز اتمی به عنوان حق مربوط به حاکمیت هر کشور شود.

اوایل هفته جاری، مذاکراتی در مورد طرح روسیه بین مقامات هسته ای دو کشور در تهران انجام گرفت و طرف ایرانی اعلام کرد که در این زمینه توافقی اصولی حاصل شده و روز چهارشنبه، هیاتی به ریاست آقای لاریجانی برای ادامه مذاکرات به مسکو رفت اما ظاهرا این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده و گرچه دو طرف از ادامه مذاکرات سخن گفته اند، اما تاریخی برای این منظور تعیین نشده است.

از طرح پیشنهادی مسکو، که از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار اشت، به عنوان راهی برای حل بحران هسته ای ایران یاد می شود.

گزارشگر بخش جهانی بی بی سی درتهران می گوید که روشن نیست که ایران به چه دلیل خواستار مذاکره مجدد با اروپاییان شده اما ممکن است این کشور احساس کند که توافق نهایی با روسیه بدون تایید غرب امکانپذیر نیست.

'آپارتاید علمی'

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که برای بازدیدی رسمی در مالزی به سر می برد، گفته است که ایران آمادگی مذاکره در باره برنامه هسته ای خود را دارد اما از حق خود در دستیابی به فناوری اتمی در چارچوب ضوابط آژانس بین المللی انرژی اتمی چشم پوشی نمی کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وی گفت: "اهل دعوا با هیچ کشوری نیستیم اما در تامین منافع ملی خود و دفاع از کشور از توانمندی های لازم برخوردار هستیم."

وی گفت: "کسانی که پیشنهادهایی داشته باشند که لطمه ‌ای به مسیر ملت نزند آن پیشنهادها را مورد بررسی قرار خواهیم داد."

وی بار دیگر تاکید کرد که فعالیت‌های اتمی ایران "در چارچوب مقررات آژانس" و "ان پی تی" (پیمان منع گسترش سلاح های اتمی) ادامه دارد.

آقای احمدی نژاد با رد آنچه "آپارتاید علمی" خواند گفت: "ما فعالیت‌ هایمان را زیر نظر آژانس و بر اساس مقررات ادامه خواهیم داد."

وی افزود: "این به عنوان یک لطیفه در تاریخ ثبت خواهد شد که کشورهایی که خود بدترین استفاده را از سلاح هسته ‌ای کرده ‌اند، امروز بدنبال جلوگیری از دستیابی ایران به دانش صلح‌ آمیز هسته ای هستند."

 

  مدرسین در مساجد به تعذیب و شکنجه اطفال میپردازند

 

پژواک : (( من صد ها بار  فلک و شلاق خورده ام ، هرچند میخواهم دیگر براى درس خواندن به مسجد نروم، اما پدرم مانع ام میشود. ))

 

این گفته  عیدالله پسر معبوب نُه ساله است که مصروف فراگیرى قرآنکریم در یکى از مساجد شهر هرات بوده و ازاثر لت و کوب امام مسجد، اشک میریخت و عُقده گلو، کمتر  مجال سخن گفتن را برایش مى داد. 

 

فلک، آله چوبی به طول یک متر است که   یک حلقه ریسمانى از وسط چوب   توسط  دو سوراخ  کشیده شده و پاها را در این حلقه محکم مینمایند.  توسط این حلقه  پاها   بلند شده   و با شلاق بر پا ها کوبیده میشود.

 

 از این آله برای شکنجه  طلاب  در  مساجد محلی برخى ولایات بخصوص در هرات استفا ده میشود.

 

این طفلک  بخاطرى که درد را فراموش کند گریه میکرد و میگفت که پدرش وی را چهارسال قبل به سن پنج  سالگی روانه مسجد نمود و وى ازهمان اول به علت اشتباهاتی که درخواندن سبق داشت  ،مورد لت وکوب آخند ( ملاى) مسجد  قرار میگرفت.

 

عبدالله به آژانس خبرى پژواک افزود : (( گرچه من دراوایل به اثر فلک کشیدن یکی دوباربی حال شده بودم وبرایم ضعف دست داده بود، اما بازهم پدرم مرا ازمسجد نکشیده.))

 

به گفته برخى طلاب،آنها  توسط یکعده امامان مساجد ( مُدرسین ) به حدی تعذیب میشوند که گاهی یک طفل روزانه چند باربه فلک میشود  که این سخت ترین شکنجه جسمی بوده ودرزمان های گذشته ، مجرمین خطرناک  توسط  این آله درمحاکم شکنجه میگردیدند .

 

شمارى از امامان مساجد نیز از تعذیب طلاب  چشم پوشى نکرده و این شیوه را براى فراگیرى دروس دینى ، ممد میخوانند.

 

مولوی خداداد"الفی" یکتن ازمدرسین مسجد حضرت عمرفاروق  واقع درجنوب غرب مسجد جامع بزرگ هرات ، میگوید : ((  روز اول که پدران اطفال خودرا به مسجد می اورند میگویند گوشت های این طفل ازشما واستخوان هایش ازما ))

 

این امام میگوید که آنها چهارفلک برای تنبیه ولت وکوب اطفال در این مسجد  دارند تا آنها درس را بصورت درست و بدون بازى گوشى یاد بگیرند.

 

مولوى الفى اضافه میکند که درین مسجد ، بیش از٤٥٠ شاگرد  پسر و دختر بین سنین ٤تا١٥ سال مشغول فراگیرى دروس دینى اند  و مردم  ، بخاطرلت وکوب بیش ازحد شاگردان تنبل ، تمایل بیشتری دارند تا اطفال شان را به این مسجد روان کنند.

 

وى میگوید که آنها دستان  دختران را اگرغلطی دردروس دینى داشته باشند نیز  به فلک میکنند که ترس زیاد ، از فلک باعث یادگیری این اطفال میگردد.

 

لاله دختر٨ ساله یکی دیگرازشاگردان مسجد عمر فاروق  که کنارناخنهای دستش به علت ضربات شدید شلاق مدرسش خون بسته نموده بود، میگوید: ((  مه خیلی ازفلک میترسم گاهی شبها بخواب میبینم وازترس جیغ میکشم که مرا نکُشید- مرا نکُشید و ازخواب بیدارمیشم  ،ولى مى بینم که در مسجد نیستم.))

 

این دخترک مى افزاید که  بدنش ازترس رفتن به مسجد براى فردا میلرزد تا مبادا باز شلاق کارى شود.

اما مسؤولین بخش امراض روانی میگویند که شکنجه های که بر اطفال بخاطریادگیری دروس شان صورت میگیرد نه تنها اثرات سوء جسمی، بلکه اثرات منفی روحی  بر اطفال    به جا میگذارد.

 

استاد عنایت الله عنایت ، رییس مرکز امراض روانی  زون غرب و یکی ازروانشاسان  درولایت هرات ضمن تایید تاثیر بیش ازحد لت وکوب برروان کودک، میگوید : ((خشونت علبه اطفال  ، بخصوص لت وکوب باعث کم جرئتی، گوشه گیری وازبین رفتن ذکاوت واستعداد طفل میشود، والدین و معلیمن باید شدیدأ ازاین موضوع پرهیز نموده چون مغزیک کودک بمثابه یک دوربین فلم برداری بوده وبه همان حالت بارمی آید ،باعث میشود که درکلان سالی عقده یی بار آمده  ودرمقابل هرکس به دیده شک بنگرد.))

 

به گفته عنایت، نود درصد  مردم افغانستان  به ببماریهای روانى که درطی سال های جنگ متحمل شده اند، دچار میباشند.   

 

این درحالی است که اطفال در مکاتب نیز ، توسط استادان شان  مورد خشونت و شکنجه هاى گوناگون قرار میگیرند  که به گفته روانشناسان، این وضع باعث بوجود آمدن نسل عقده ای و ازبین رفتن روحیه قوی واستعداد عالی شاگردان میگردد.

 

به گفته محمد صادق متعلم صنف چهارم لیسه انقلاب اسلامی در هرات،  زمانی که آنها درتشریح درس اشتباه کنند، معلم قلم را در بین انگشتان شان گذاشته   ومیفشارد ،آنقدرمیفشارد که قلم دربین پنجه های شان ، نقشه می اندازد وآنها از شدت درد پیچ و  تاب و میخورند.

 

این شاگرد میگوید: (( گذاشتن قلم در بین  انگشتان خیلی درد دارد ،هیچ وقت دردش یادم نمیرود.))

برخى استادان نیز این نوع شکنجه شاگردان را تایید میکنند.

 

یکتن ازمعلیمن   لیسه نسوان ملکه جلالی که نخواست اسمش گرفته شود، میگوید "  اگراین کاررا نکنیم شاگردان به گفت نمیکنند و درس نمى خوانند "

 

این معلم علاوه مینماید که چند سال قبل  عصبانی شدن یکتن ازمعلمین ، باعث شد که یک دختر١٥ ساله کورشود و آن زمانی بود که معلم  با سیلی بر روی شاگردش زد و نوک ناخنهاى دراز معلم ، بر چشم شاگرد اصابت نمود.

 

دراین حال مسؤولین معارف هرات ضمن تایید بعضى موارد  خشونت  درمکاتب ، میگویند که آنها   برای جلوگیری از همچو خشونتها  نظارت شدید دارند.

 

محمد دین فهیم رییس معارف هرات میگوید: ((  طبق قانون ولایحه وزارت معارف خشونت علیه متعلمین  نارواست  و اگرمواردی دیده شده است به معلم توصیه نموده ایم  که درصورت تکرار عمل ، با برخورد جدی مواجه خواهد شد.))

 

بنابر اظهارات رییس معارف هرات ،   وضعیت خشن و لت و کوب شاگردان به تناسب گذشته کاهش یافته وموارد استثنایی وجود دارد که آن هم ممکن است درآینده رفع گردد.

 

نه تنها در برخى مساجد و مکاتب علیه اطفال  خشونت صورت میگیرد، بلکه والدین هم با اطفال شان خشونت میکنند که باعث فرارو یا عقده ای به بارآمدن انها درجامعه میگردد.

 

زهرا دختر١٥ ساله که درکمپ انصار هرات به سر میبرد  در حالیکه شدیداً ازبودن درآنجا رنج میبرد، گفت: (( پدرم مرد بدخوی بود  ومادراندرم همیشه مرا زیرلت وکوب او می انداخت که بعداً هرقدرتحمل کردم  ، جزء فرار راه دیگری  نیافتم.))

 

این دختر فرارى میگوید که دیگر نمیخواهد در این کمپ باشد، ولی وقتی   ازلت وکوب پدر و رویه خشن مادر اندرش  یادش مى آید، کمپ را نسبت به خانه ترجیح میدهد.

 

اما خشونت  والدین گاهى باعث شده که منجر به قتل جگرگوشه هاى شان شود.

 

حاجی عبدالله مرد ٦٥  ساله  باشنده شهر هرات که هفت فرزند دارد درحالی که آه بلندی  کشید میگوید : (( من پسرم را کُشتم .))

 

وی مى افزاید که او ده سال قبل ، فرزند ١٢ ساله اش  را به علت اینکه نافرمانی کرده بود خیلی لت وکوب کرد و بعد ازلت وکوب، او را در اتاق زندانى نمود، چون فصل سرما بود به خانمش گفت که برای پسرش   یک شب نان ندهد .وقتی خانمش صبح او را براى اداى نماز  بیدارکرد، در اتاق جسد یخ زده،   پسرش را دریافتند.

 

این پدر که از عملش خیلى نادم است، خاطر نشان کرد که پسرش به علت سرماى شدید وگرسنگی کاسه ماست  را که درزیرتخت خواب قرارداشت،خورده بود  و به همین سبب  ازاثر سرما خورد ه گى، سخت سینه بغل شده و در یک شب جان داد.

 

این درحالیست که مسؤولین حقوق بشر ، اعمال خشونت علیه اطفال را محکوم کرده ،اما از خشونت و لت و کوب اطفال  درمساجد ومکاتب اظهاربی اطلاعی مینمایند.

 

قاضی غلام نبی حکاک رییس کمیسیون  ساحوی حقوق بشر درزون غرب،  میگوید  که  ماده ٩ قانون حقوق طفل هرگونه خشونت علیه اطفال را جرم شمرده وشدیداً آنرا غیرمنطقی میخواند.

 

حکاک  اظهار میدارد: (( قبلا ممکن است چنین مساجدی وجود داشته باشد ،اما آنها به همه مساجد سرزده وآنها را آگاه نموده اند که نباید بر اطفال خشونت نمایند،ولی حالا امکان موجودیت چنین مساجدی درسطح شهر وجود ندارد ))

 

به گفته رییس کمیسیون  ساحوی حقوق بشر درزون غرب ،  اگرچنین مواردى در مساجد و مکاتب وجود داشته باشد، آنها حتماً درین مورد اقداماتی خواهند کرد.

 

 ۱۶۸۶۶

  گفتگو: ناگفته ها و عکسهایی از کنسرت منیژه دولت در کابل

منیژه دولت

بعد از رو به اعتدال آوردن نا آرامیهای بیش از 25 سال گذشته در افغانستان منیژه دولت، یک خواننده جوان و معروف تاجیک با دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان برای نخستین بار در شهر کابل و مزار شریف این کشور دو کنسرت برگزار نمود.

این، نخستین سفر هنری منیژه به خارج از کشورش، به دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان بود.

گفته می شد که ممکن است برخی از مخالفان، در راه برگزاری کنسرت منیژه و گروه او، موانعی ایجاد کنند، اما این کنسرتها، بدون مشکل خاصی برگزار شد و منیژه دولت، آنگونه که خودش در این گفتگو می گوید، با رضایت خاطر به کشورش بازگشت.

علت به تاخیر افتادن کنسرت تو در افغانستان چه بود؟

منیژه: "راستی هنوز هم نزد هواداران هنرم در افغانستان خجالت زده هستم که آنها چند مرتبه بلیت (تیکت) کنسرت مرا خریداری کردند، اما هر دفعه کنسرت من به تاخیر می افتاد. اگرچه همه آن دشواریهای که پیاپی سد راه من می شد، تنها به من بستگی نداشت.

از کدام جانب بیشتر مشکل ایجاد می شد، از جانب دست اندرکاران برگزاری کنسرت در افغانستان و یا از جانب آن گروه ۲۶ نفری که تو را در سفر به افغانستان همراهی می کردند؟

"مشکلات سفر من از نخستین لحظات گفتگو در مورد برگزاری کنسرت در افغانستان شروع شد.

هنگانمی در تلویزیون طلوع با من مصاحبه کرد، از من سوال شد که "اگر شما را به افغانستان برای اجرای کنسرت دعوت کنند، موافقت خواهی کرد؟" من در جواب گفتم اگر پیشنهاد جدی باشد، چرا که نه؟

بعد از این مصاحبه، از جانب برادران افغان پیشنهادات زیادی شد و حتی چند نفر جداگانه با من صحبتهایی داشتند و رقابت نیز میان آنها پیدا شد و هر کدام می خواست مسئول برگزاری کنسرت من در افغانستان باشد.

شاید تا اندازه ای این مشکلاتی که در نخستین سفر من پیش آمد، از بی تجربگی بود، اگر خدا خواست، در سفرهای بعدی چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد".

شایعاتی هست که گویا در این سفر به تو تاوان بستند؟

بعد از آنکه چند بار روز برگزاری کنسرت من در افغانستان به دلیلهای مختلف عوض شد، در قرارداد نوبتی که امضا کردم، چنین شرط گذاشته بودند که اگر این کنسرت در روز معین برگزار نشود، در آن صورت، سه برابر تمام مبالغ مصرف شده، به برگزارکنندگان کنسرت در افغانستان باید برگردانده شود.

اما پس از این قرارداد، باز هم برنامه ما به تاخیر افتاد و بلاخره تمام مشکلات را پشت سر گذاشتیم و به شهر کابل رسیدیم.

در کابل به من توضیح دادند که تنها به خاطر آن به من چنین شرطی را گذاشتند که منیژه باید برای اجرای کنسرت به افغانستان بیاید، زیرا هواداران زیاد هنرش مشتاق دیدار او هستند".

از زندگی خصوصی ات بگو، هوادارانت زیاد می خواهد بدانند؟

وقتی که سوال شد آیا منیژه ازدواج کرده یا نه؟ یک تن از تماشاچیان این کنسرت گفت نه. از او که پرسیدند از کجا می دانی، گفت اگر منیژه ازدواج می کرد، ابروهایش باریک بود.

منیژه دولت

من که پشت صحنه در حال تغییر لباس بودم، خیلی خندیدم. در حقیقت هم من هنوز ازدواج نکرده ام و راستی تا هنوز آن جوانی را نیافته ام که در زندگی همقدم من باشد".

داوطلبان این مقام زیادند؟

بلی، کم نیستند، ولی متاسفانه آنها می خواهند با منیژه دولت، آوازخوان مشهور ازدواج کنند. گاهی از تنهایی خودم اندوهگین می شوم و می خواهم در راه دشوار زندگی در پهلوی کسی باشم که در لحظات دشوار به من کمک کند".

می خواهی مادر باشی؟

"البته که می خواهم، کدام زن اینگونه خوشبختی را نمی خواهد؟"

می خواهی فرزند اول دختر باشد یا پسر؟ حتما دختر می خواهی و دوست داری آوازخوان شود؟!

اما از طرف دیگر، اگر بعد از پشت سر گذاشتن تمام این دشواریها، خداوند نام مادری را به من نصیب گرداند، من می توانم در این جاده برای دخترم سپری شوم و از همه مشکلات او را نگاه دارم".

در نخستین سفر هنری ات در بیرون از کشور، مادرت تو را همراهی می کرد. چه برداشتی داشت از این سفر؟

"برای نخستین بار بود که مادر دختر خود را در میدان "حرب و ضرب" می دید. البته از مشکلاتی که در برگزاری چنین برنامه های کنسرتی به وقوع می پیوست، از زبان من و یا خواهران بزرگم می شنید.

اما این دفعه تمام ماجراها و مشکلات را با چشم خود دید و گفت پیشه ای که انتخاب کردی، چه قدر دشوار است، اما دیگر راه بازگشت نداری.

تقریبا هر روز فشار مادرم بالا می رفت و همیشه پزشکان با او بودند".

در خانواده شما چند فرزند هست؟

"ما در خانواده پنج فرزندیم. سه خواهر بزرگ دارم و یک خواهر کوچک."

به جز تو کس دیگر از خانواده پیشه آوازخوانی را اختیار کرده است؟

"خوشبختانه نه."

عکسهای کنسرت منیژه در افغانستان

ال تالار

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

تماشاچیان

 

عکسهایی از منیژه دولت در حاشیه برگزاری کنسرت

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

صحنه

۱۶۶۴۳

انفجار بمب در  حرم امام عسگری(ع) در سامرا

گنبد حرم عسکری
 
در ادامه حملات شورشیان به مراکز مذهبی و محلات شیعه نشین در عراق، یکی از زیارتگاه های عمده شیعیان در این کشور هدف بمب گذاری قرار گرفته است.

به گزارش منابع پلیس عراق، بامداد روز چهارشنبه، 22 فوریه، مردان مسلح به نگهبانان حرم امام عسگری(ع) در شهر مذهبی سامره، واقع در حدود 90 کیلومتری شمال بغداد، حمله کردند و با ورود به این مکان و قرار دادن وسایل انفجاری در نقاط مختلف آن، باعث بروز یک رشته انفجار شدند که بخشی از حرم را ویران کرده و به گنبد طلای آن آسیب جدی رسانده است.

این انفجار زمانی روی داد که چندین نفر در حرم حضور داشتند و گرچه هنوز خبری از تلفات احتمالی این بمب گذاری منتشر نشده است، برخی منابع احتمال کشته یا زخمی شدن تعدادی از افراد حاضر در حرم را مطرح کرده اند.

در حالیکه حملات اخیر به محله های شیعه نشین به تلاش مخالفان دولت عراق برای ایجاد درگیری فرقه ای در این کشور تعبیر شده، پس از انتشار خبر بمب گذاری در حرم امام عسگری(ع)، چند هزار تن از زایران و اهالی شهر، که پرچم های ملی عراق، بیرق های عزاداری و نسخه های قرآن را در دست داشتند به خیابان های اطراف حرم ریختند و دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان از دولت خواسته اند تا عاملان این حمله را بیابد و به مجازات برساند و تهدید کرده ند که اگر مقامات دولتی در این امر کوتاهی کنند، خود دست به اقدام خواهند زد.

از برگزاری تظاهرات اعتراضی دیگری در سایر نقاط عراق نیز خبر رسیده و تظاهرکنندگان بمب گذاری در حرم امام عسگری(ع) را محکوم کرده و خواستار مقابله با این حملات شده اند.

آیت الله علی سیستانی، از مراجع مهم شیعیان در عراق، با صدور بیانیه ای به مناسبت این بمب گذاری یک هفته عزا اعلام کرد و ابراهیم جعفری، نخست وزیر این کشور، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، ضمن اعلام سه روز عزای ملی، حمله کنندگان را مخالفان وحدت ملی عراق خواند.

شهر سامره محل تبعید و حرم مدفن امامان دهم و یازدهم شیعیان است که همچنین اعتقاد دارند امام دوازدهم نیز از این شهر به غیبت رفته است.

بمب گذاری در حرم امام عسگری(ع) سامرا از سوی رهبران مذهبی شیعیان و سایر مقامات مذهبی سامره به شدت محکوم شده است و اتومبیل های حامل بلندگو در نقاط مختلف شهر به پخش این بیانیه های مبادرت کرده اند.

 "احمد عبدالغفور السامرایی" رئیس سازمان اوقاف سنی‌ها بلافاصله این حمله را محکوم کرد و گفت دینامیت گذاشتن در یک مکان مقدس، اقدامی جنایتکارانه است و ما آن را محکوم می‌کنیم. 

روز سه شنبه نیز انفجار یک اتومبیل بمب گذاری شده در یکی از محلات عمتا شیعه نشین بغداد دست کم 22 کشته و حدود سی زخمی برجای گذاشت.

در حالیکه تلاش سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولتی فراگیر با شرکت گروه های مختلف قومی و مذهبی ادامه دارد، حملات اخیر به تلاش مخالفان دولت برای ایجاد اختلاف فرقه ای و بی ثباتی در این کشور تعبیر شده است.

 

هزاران نفر از تظاهرات کنندگان در حرم تخریب شده اجتماع کردند و خواستار انتقام شدند

۱۶۴۷۲

 پروژه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از راه افغانستان نهایی شد'

مقامات دولت افغانستان می گویند برنامه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان، نهایی شده است.

میر محمد صدیق ایشان، وزیر معادن و صنایع افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت که این برنامه در نهمین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکمنستان مورد "بررسی های همه جانبه" قرار گرفته و روی جزییات کاری آن توافق شده است.

او گفت: "سرانجام موانع فنی و سیاسی از سر راه احداث این پروژه بر طرف شد و توافقنامه آن نیز میان کشورهای دخیل به امضا رسید."

آقای ایشان افزود قرار است ظرف دو سال آینده کار عملی انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از راه افغانستان و پاکستان آغاز شود.

خط لوله گاز

چالش ها کدام است؟

مقامات افغان در حالی از توافقات نهایی در مورد انتقال خط لوله گاز به هند خبر می دهند که هنوز چالش های بزرگی این پروژه را تهدید می کند.

مشکل امنیتی در افغانستان از یک سو و تمایل کشور ایران به عبور خط لوله گاز از مسیر این کشور به هند از سوی دیگر، می تواند به عنوان اصلی ترین چالش ها بر سر راه این پروژه مطرح شود.

در این حال، وزیر معادن و صنایع افغانستان می گوید بانک انکشاف آسیایی بررسی هایی را در مورد معضل امنیتی در افغانستان انجام داده و به گزارش مسئولان این بانک، نیاز است تا هزینه بیشتر برای تامین امنیت این پروژه اختصاص داده شود.

دومین چالش سر راه پروژه خط لوله گاز را آقای ایشان نیاز کشورها به این ماده سوخت عنوان کرد.

او گفت بررسی های بانک جهانی نشان می دهد که علاوه بر هند، پاکستان نیز به گاز نیاز دارد و بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۱۰ ممکن است این کشور با کمبود گاز مواجه شود.

آقای ایشان افزود در نخستین مرحله آغاز به کار این پروژه در نظر است مسیر راه انتقال خط لوله گاز تعیین شود و زمین های افرادی که این خط از آن می گذرد تحت استملاک دولت قرار گیرد.

مفاد افغانستان

خط لوله گاز مسیری به طول ۱۷۸۰ کیلومتر را در بر می گیرد که نزدیک به ۷۳۵ آن از مسیر افغانستان خواهد گذشت.

گفته می شود سود اقتصادی افغانستان از احداث این خط لوله سالانه در حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، برعلاوه، این پروژه برای ۳۰۰0 نفر زمینه کار ایجاد خواهد کرد و در کنار آن افغانستان می تواند گاز مورد نیاز خود را نیز از این پروژه تامین کند.

با آن که چند شرکت خصوصی تا حالا آمادگی خود را برای احداث این پروژه اعلام کرده اند اما مشخص نیست که این پروژه به کدام شرکت تعلق خواهد گرفت.

مقامات افغانستان می گویند ممکن است یک شرکت به تنهایی قادر به انجام این پروژه نباشد و با چند شرکت در این زمینه قرارداد عقد خواهد شد.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ یعنی در دوران حاکمیت مجاهدین مطرح شد، ولی بحث احداث آن در زمان حاکمیت طالبان شدت یافت که به دلیل مخالفت آمریکا در آن زمان، به تعلیق درآمد.

به دنبال سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۲ بار دیگر مسئله احداث خط لوله گاز مطرح شد و در نتیجه تلاش دولت افغانستان، نشست های چند جانبه ای در این مورد برگزار شد.

۱۶۳۶۷