انتخابات مجلس هشتم ایران و سه پیام مهم آن

مجلس ایران
 
با برگزاری انتخابات مجلس هشتم و تسلط مجدد محافظه کاران بر نهاد قانونگذاری کشور تصویر جدیدی از حکومت اسلامی ایران بیرون زده است که شاید از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی در سه دهه پیش کم سابقه بوده است.

این انتخابات سه پیام مهم دارد که نشانه تغییری ماهوی در چگونگی حکومت کردن در ایران و به خصوص نقش رهبری در راس حکومت است که می تواند اثرات عمیقی بر آینده نظام اسلامی ایران بر جای گذارد.

تثبیت قدرت آیـت الله خامنه ای

پیام نخست این انتخابات تثبیت قدرت بلامنازع آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، و تسلط کامل یک جناح در حکومت است. به نظر می رسد که پیش از این انتخابات آقای خامنه ای یک تصمیم استراتژیک گرفت که جریان اصلی اصلاح طلبی را به عنوان یک جریان مدعی قدرت برای همیشه از صحنه قدرت خارج کند و تنها به آن اجازه بدهد که در حاشیه قدرت قرار بگیرد.

این حرکت نقطه عطفی در عمر سی ساله جمهوری اسلامی است زیرا که پیش از این همیشه دو جریان اصلی در حکومت حضور داشته اند که قدرت در بین آنها دست به دست می شده است ورهبری کشور (چه در زمان آیت الله خمینی و چه در دوره آیت الله خامنه ای) همیشه سعی داشته که خود را در فرای جناح ها قرار دهد وحالت بی طرفی بگیرد.

در این انتخابات کسانی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند که جرمشان آن بوده که در گذشته به عنوان نمایندگان مجلس نامه علنی انتقاد آمیز به رهبر نوشتند و یا در اعتراض به برخی سیاست ها دست به تحصن زدند.

ماهیت این گونه رد صلاحیت ها نشان می دهد که آیت الله خامنه ای می خواهد کسانی وارد مجلس شوند که مطیع او باشند نه نمایندگان شجاعی که بتوانند حتی به شکل محترمانه و بسیار ملایم از سیاست های او انتقاد کنند.

آقای خامنه ای به نسل جدیدی از فعالان سیاسی بال و پر می دهد که او را بدون چون و چرا می پذیرند. نمایندگانی که به مجلس وارد می شوند اغلب از کسانی هستند که در دوره حکومت جمهوری اسلامی رشد کرده اند، بسیاری از آنان سابقه فعالیت در نهادی نظامی و امنیتی دارند و خود را فرمانبردار رهبر می دانند. مهمتر اینکه کسانی در مجلس حضور می یابند که هیچ ادعای هم وزنی سیاسی با رهبر ندارند و رقیب او محسوب نمی شوند.

آیت الله خامنه ای چنان مصمم بود که محافظه کاران طرفدار او به مجلس راه یابند که بر خلاف رسم معمول نقش بیطرفی رهبری در جریان انتخابات او برای اولین بار از یک جناح سیاسی در انتخابات حمایت کرد و چند روز پیش از رای گیری به مردم توصیه کرد که به کسانی رای بدهند که به دولت آقای احمدی نژاد کمک کنند.

پایان یافتن پروژه اصلاح طلبی

پیام دوم این انتخابات پایان یافتن پروژه اصلاح طلبان برای ایجاد تغییرات در حکومت از طریق شرکت در انتخابات و کسب قدرت از راه های قانونی و مسالمت آمیز است. چگونگی برگزاری این انتخابات نشان می دهد که آقای خامنه ای تصمیم گرفته است که دیگر اجازه ندهد که چنین طرحی پیاده شود.

البته ممکن است که اصلاح طلبان بگویند که آنها از حمایت گسترده ای در جامعه برخوردارند و اگر به آنها اجازه داده می شد که در همه حوزه ها کاندیدا داشته باشند آنها پیروز می شدند. ولی موضوع همین است که به نظر می رسد تصمیم گرفته شده که دیگر چنین اجازه ای به آنها داده نشود و اصلاح طلبان از این پس باید صرفا با داشتن حدود پنجاه نماینده در مجلس در حاشیه قدرت قرار بگیرند و نظام هم به دنیا بگوید که در ایران دمو کراسی وجود دارد و نوعی اپوزیسیون در مجلس حضور دارد.

محمود احمدی نژاد در کنار تصاویر آیت الله خمینی و آقای خامنه ای، رهبر ایران

البته اصلاح طلبان امیدوارند که نمایندگان آنها بتوانند با ایجاد اقلیت منسجمی در مجلس از سیاست های دولت انتقاد کنند. ولی با توجه به اینکه اقلیت اصلاح طلب نتوانست در مجلس فعلی کاری انجام دهد بعید به نظر می رسد که آنها بتوانند در مجلس آینده کار شجاعانه ای انجام دهند زیرا که همیشه نگران خواهند بود که ممکن است با آنها برخورد شود.

حکومت در این انتخابات اصلاح طلبان را تا آنجا تحقیر کرد که هم به آنها اجازه نداد که نامزد نمایندگی مجلس شوند و هم به آنها اجازه نداد تا در واکنش به این تصمیم اقدامات اعتراضی انجام دهند؛ از قبیل تحریم انتخابات و یا تحصن دستجمعی و یا فراخوان مردم برای تظاهرات و جز اینها.

به نظر می رسد که با تصمیم استراتژیک رهبر کشور در یکدست کردن حاکمیت، پروژه اصلاح طلبی و کسب قدرت از طریق انتخابات و ایجاد تغییرات از درون تقریبا به آخر خط رسیده و حال اصلاح طلبان باید تصمیم سرنوشت سازی اتخاذ کنند که می خواهند چه راهی در پیش گیرند.

تضعیف موقعیت احمدی نژاد

پیام سوم این انتخابات تضعیف موقعیت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، کشور است. این انتخابات نشان داد که محافظه کاران در درون خود در ارزیابی از سیاست های آقای احمدی نژاد اختلاف دارند. گرچه همه جریان های محافظه کار خود را وفادار به رهبر می دانند ولی الزاما همسو با دولت نیستند.

البته اختلافات این جریان ها ی محافظه کار با یکدیگر اساسی نیست و به هیچوجه با تضاد های دوجنا ح محافظه کار و اصلاح طلب قابل مقایسه نیست. ولی تردیدی وجود ندارد که اختلافات شخصی و رقابت برای کسب قدرت در بین سران این جناح جدی است.

چهره هایی مثل علی لاریجانی، مسئول سابق پرونده هسته ای که به دلیل اختلافات با آقای احمدی نژاد مجبور به استعفا شد، حال به مجلس راه یافته و ممکن است که بخواهد از این نهاد به عنوان سکویی برای جهش به کاخ ریاست جمهوری استفاده کند.

 

از این رو ورود عده ای از نمایندگان به مجلس تحت عنوان هواداران مثلث محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و علی لاریجانی می تواند برای آقای احمدی نژاد مشکلاتی ایجاد کند و کار او را برای انتخاب مجدد با مشکلاتی مواجه سازد.

افزون بر این شکست آقای احمدی نژاد در حل مشکلات اقتصادی کشور به رغم افزایش باورنکردنی درآمد های نفتی از محبوبیت او کاسته است و این موضوع ممکن است که رقبای محافظه کار او را برای کسب قدرت ریاست جمهوری تشویق کند.

بنابراین، این انتخابات گرچه به تثبیت بیشتر قدرت آقای خامنه ای انجامیده ولی ممکن است برای آقای احمدی نژاد خوشایند نباشد و او اولین رییس جمهوری شود که نتواند بعد از پایان دور اول ریاست جمهوری برای بار دوم انتخاب شود.

قدرت آیت الله خامنه ای و اوضاع جهان

آنچه که به تثبیت بیشتر قدرت داخلی آقای خامنه ای کمک کرده است وضعیت موجود در جهان است.

آمریکا در عراق و افغانستان با مشکلات جدی روبروست و رهبر ایران تقریبا مطمئن است که با حمله نظامی دولت بوش مواجه نخواهد شد. از سوی دیگر سیاست های آمریکا باعث شده که مسلمانان جهان از آن کشور سرخورده شوند و در نتیجه بر نفوذ ایران در عراق، فلسطین ، لبنان و کشور های دیگر افزوده شود.

افزایش سرسام آور قیمت نفت نیز ثروت عظیمی را در اختیار رهبر ایران قرار داده که بتواند بسیاری از نابسامانی های اقتصادی داخلی را بپوشاند.

ولی برای بسیاری از تحلیلگران و آگاهان به رویداد ها ی تاریخی این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا این وضعیت قدرت در ایران می تواند پایدار بماند.

درست است که آیت الله خامنه ای موفق شده است که رقیبان را از صحنه بیرون کند و حاکمیت یکدستی به وجود آورد و مجلس و نهاد ها ی دیگر قدرت را یکی پس از دیگری مطیع خود سازد. ولی بسیاری از صاحبنظران این سوال را مطرح می کنند آیا این نوع حکومت کردن و صدای مخالف را بستن به دیکتاتوری فردی منجر نمی شود که هیچگاه در تاریخ معاصر جهان عاقبت خوشی نداشته است؟

۶۵۹۶۳

پانزدهمین سال درگذشت کتیبه نگار حرم رضوی

استاد محمدعلی عطار هروی، درحال خوشنویسی
عطار هروی، تنها خوشنویسی بود که توانایی کتابت
 بیش از چهل نوع خط را داشت

۲۷ حوت (اسفند)، برابر است با پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد محمدعلی عطارهروی، خوشنویس برجسته افغانستان، که در سال ۱۳۷۱ خورشیدی در شهر مشهد ایران وفات یافت.

استاد عطار هروی، فرزند محمد اسماعیل در سال ۱۳۲۸ هجری قمری در شهر کهنه هرات در محله خواجه عبدالله مصری به دنیا آمد.

نیاکان او همگی از عالمان دینی روزگار خود بودند، اما پدرش منبر را ترک کرد و به پیشه عطاری و خوشنویسی روی آورد و فرزند خود محمدعلی را نیز در این رشته پرورش داد.

عطارهروی آموزش های ابتدایی را در مکتب های سنتی هرات فرا گرفت و سپس نزد پدرش در عطاری به آموزش خوشنویسی پرداخت.

آنگونه که خود وی حکایت کرده، اولین استادش در مکتبخانه، آخند ملا محمد رحیم بوده که قلم را به دست وی داده است.

در سالهای بعد، استاد عطار، شاگرد ملا محمدصدیق نیازی شد و در این دوره با خطوط کوفی آشنا شد.

عطار هروی آشنایی خود با نیازی و خطوط کوفی را چنین حکایت می کند: "... در بدو امر همواره بدان فکر بودم که چگونه این خطوط (خطوط کوفی در مسجد جامع هرات) را بخوانم. یکی از دوستان گفت بدین خطوط و انواع دیگر، ملا محمدصدیق نیازی آشنایی دارد ... اتفاقا بعد از ساعتی، آدم خوش لباسی که چپن ماهوت ابریشم دوزی دربر (به تن) و کفش زری دوزی به پا داشت و با عصایی که در غزنی نقش و نگار یافته بود، آمد. او این خطوط را با مهارت کاملی خواند و من خیلی خوش شدم. از زبان او شنیدم که گفت: شاگرد من شو تا بدین خطوط شناسا گردی، من چون تشنه ای که به دریا رسیده باشد فردا با قلم و کاغذ به سویش رهسپار شدم."

کاوش

استاد عطار هروی در کنار یکی از تابلوهای خوشنویسی خودش
عطار هروی، خوشنویسی را، نخستین بار از پدرش فرا گرفت

با مرگ زود هنگام غلام محمد نیازی، عطار بزرگترین رهنما و استاد خود را از دست داد ولی دیگر به مرحله ای رسیده بود که بتواند خود نیز ادامه دهنده کار او باشد.

استاد عطار با کاوش در آثار باستانی، اسناد تاریخی، و گرد آوری مسکوکات دوره های قرن اول و دوم اسلام، بخصوص رسم الخط خلفای راشدین، به نمونه اصلی خط کوفی دست پیدا کرد.

او سپس با تحقیق در دوره های بنی عباس، بنی امیه، غزنویان و دوره تیموری، به انواع و اقسام تفاوت هایی که در خط کوفی وجود داشت، آشنا شد.

عطار هروی، تنها خوشنویسی بود که توانایی کتابت بیش از چهل نوع خط را داشت.

وی در سال ۱۳۴۵ خورشیدی از طرف محمد عثمان صدقی، وزیر اطلاعات و فرهنگ وقت افغانستان، به سمت رئیس موزیم (موزه) هرات برگزیده شد و چند سالی در این سمت باقی ماند.

هجرت به ایران

اثر خوشنویسی از استاد عطار هروی
مجموعه ای از آثار عطار هروی به نام 'اساور'
 اخیراً در ایران چاپ شده است

با ورود نیروهای شوروی به افغانستان و آغاز جنگ در این کشور، عطار هروی راهی ایران شد و تمام کتیبه هایی که او سالها در بدست آوردن آن زحمت کشیده بود، همه از بین رفت.

گنجینه ای از مسکوکات دوره های مختلف نیز در این دوران غارت شد.

عطار هروی با ورود به ایران، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در شهر مشهد مشغول به کار شد و تا روزهای آخر عمر، در آنجا کار کرد.

آثار

گنجینه خطوط

از استاد عطار هروی، تاکنون آثار زیادی به چاپ رسیده است که "گنجینه خطوط" از مهم ترین این آثار است.

در این مجموعه، خط کوفی، ثلث، ریحانی، محقق، شجری، نسخ، نستعلیق، شکسته و شماری دیگر، توسط عطار کتابت شده است.

این مجموعه در سال ۱۳۴۶ توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کابل منتشر شده است و در آن دو مقدمه به زبان پشتو یکی به قلم عبدالرئوف بینوا وزیر اطلاعات و فرهنگ وقت و دیگری به قلم محمد ابراهیم خاخوزی رئیس کتابخانه کابل، و یک مقدمه به زبان فارسی توسط استاد نجیب مایل هروی نوشته شده است.

الهی نامه خواجه عبداالله انصاری، سنگ نبشته های هرات، نمونه های خط نیز از دیگر آثار وی است که در افغانستان به چاپ رسیده است.

قران المحلی

استاد عطار هروی
از استاد عطار هروی، آثار و کتیبه های ارزشمندی
در داخل و خارج افغانستان به یادگار مانده است

"قرآن المحلی" اثر دیگر عطار هروی است که در آن ۶۸ کتیبه از سوره های مختلف قرآن توسط وی کتابت شده است .

این اثر در سال ۱۳۶۶ خورشیدی توسط انتشارات سروش، مربوط به صدا وسیمای ایران در تهران به چاپ رسیده است.

"هنر آیه نگاری قرآن کریم" نیز از دیگر آثار عطار هروی است که در ایران به چاپ رسید.

این اثر به تلاش محمد مهدی هراتی از هنرمندان ایرانی و با ترسیم و طراحی محمد علی کشاورز نقاش و بازیگر ایرانی در تهران منتشر شده است.

اساور آخرین اثر مکتوب از عطار هروی است که بعد از ۱۵ سال که از مرگ وی می گذرد به همت رفیع اصیل یوسفی در مشهد منتشر شده است.

کتیبه ها

علاوه بر این آثار، از عطار کتیبه های زیادی در افغانستان و کشورهای مختلف برجای مانده است. کتیبه های مسجد جامع هرات، مزار خواجه مودود چشتی، مسجد لشگر گاه، خرقه شریف در هرات، ایوان مسجد زیارت عبدالرحمان جامی، مسجد بکرآباد و مسجد سکندر جان(همگی در هرات)، مسجد گوهرشاد مشهد، مسجد حاجی یعقوب در کابل، مسجد قبا در شهر تربت جام در ایران و مسجد هامبورگ در آلمان، آثار ماندگار و ارزشمندی است که از محمد علی عطار هروی، به یادگار مانده است.

شاگردان استاد

عطار هروی در سالهای پایانی عمرش
عطار هروی در طول عمر هنری خود،
 شاگردان زیادی پرورش داد

عطار هروی در طول عمر هنری خود، شاگردان زیادی پرورش داد که از مهمترین آنها می توان از امین الله پیرزاد هروی، حسین وفا سلجوقی (فرزند فکری سلجوقی)، محمود و بهبود عطار (فرزندانش)، عزت الله مولوی زاده، نثاراحمد معلم، سراج الدین باغدشتی، حبیب الله طبیب، ملا عبدالرئوف و ناصر طالب یاد کرد.

و سر انجام در تاریخ ۲۷ حوت سال ۱۳۷۱ خورشیدی، استاد محمدعلی عطار هروی، در سن ۷۸ سالگی در شهر مشهد در گذشت.

پیکر استاد را در داخل حرم امام رضا، جایی که سالها در آن به کار خوشنویسی و کتیبه نگاری مشغول بود، به خاک سپردند.

۶۵۸۵۷

ازسرگیری پروازهای آریانا به آلمان

هواپیمای آریانا
 
شرکت هواپیمایی آریانا، پس از حدود دو سال توقف پرواز به اروپا، پروازهای خود را به کشورهای اروپایی از سر گرفته است.

شرکت آریانا پرواز خود را به کشورهای اروپایی با پرواز هواپیمای بوئینگ ۳۲۱ با بیش از ۴۵ مسافر به شهر فرانکفورت آلمان آغاز کرد.

آریانا در حدود دو سال از پرواز به کشورهای اروپایی به دلیل معیاری (استاندارد) نبودن امکانات این شرکت منع شده بود.

ذبیح الله عصمتی رئیس شرکت آریانا، در یک نشست خبری گفت در گفتگوهایی که او با مقامات آلمانی داشته، توافق شد که پروازهای آریانا به آلمان آغاز شود.

آقای عصمتی گفت: "در نشستهایی که اخیراً در آلمان داشتیم، آلمانی ها هم با این موفق بودند که پلیس امروز افغانستان دیگر پلیس دیروز نیست و با وسایل پیشرفته و تکنولوژی جدید مجهز است، و از موجودیت موادی که لازم نیست در بین هواپیما و در سفر باشد، جلوگیری می کند."

پس از این شرکت هواپیمایی آریانا هفته یک پرواز به آلمان خواهد داشت؛ اما آقای عصمتی ابراز امیدواری می کند که آریانا بتواند، در آینده نزدیک هفته چند پرواز به آلمان انجام دهد.

خدمات ملی

از سوی دیگر مسئولان این شرکت می گویند دولت افغانستان پذیرفته است تا از این شرکت به عنوان ارائه کننده خدمات ملی، حمایت کند.

 

آقای عصمتی می گوید دولت افغانستان توافق کرده است تا از این شرکت به عنوان ارائه کننده خدمات ملی حمایت کند.

ذبیح الله عصمتی

بر اساس این توافق، تغییرات در تشکیل اداری آریانا، تنظیم پرواز ها و خریداری هواپیماهای چینی از سوی آریانا صورت خواهد گرفت.

پیش از رئیس شرکت آریانا از دولت خواسته بود تا از این شرکت حمایت کند و یا آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

همچنین مقامات آریانا از وجود "گروه های مافیایی" برای ضربه زدن به این شرکت، خبر داده بودند.

اکنون آقای عصمتی می گوید دو تن از کارمندانش را به دلیل این که در جدول پرواز ها سهل انگاری کرده اند، مورد بازپرسی قرار داده است و احتمال دارد که از وظایف شان برکنار شوند.

شرکت پنجاه و دو ساله هواپیمایی آریانا، در چند سال اخیر به دلیل پایین بودن سطح خدمات و معیاری نبودن امکاناتش مورد انتقادات شدیدی قرار داشت و از پرواز به اروپا منع شده بود.

۶۴۷۰۷

تهدید شبکه های تلفن همراه توسط طالبان

تلفن همراه در افغانستان
 
طالبان هشدار داده اند که اگر شبکه های خدمات تلفن همراه (موبایل) در افغانستان ارایه خدمات شبانه خود را متوقف نکنند، این شبکه ها را مورد حمله قرار خواهند داد.

طالبان می گویند استفاده از تلفن های همراه در جریان شب در افغانستان، امکان "جاسوسی" برای نیروهای خارجی مستقر در این کشور را فراهم می کند.

 کارمند یک شرکت تلفنی در افغانستان

پس از فروپاشی رژیم طالبان در اواخر سال 2001 میلادی، چندین شرکت خصوصی تلفنی در افغانستان آغاز به فعالیت کردند.

در حال حاضر، رایج ترین شیوه تامین ارتباط میان افغانها استفاده از تلفن همراه است.

تا حالا هشتصد میلیون دلار در عرصه فن آوری مخابراتی در افغانستان سرمایه گذاری شده و هم اکنون نزدیک به چهار میلیون نفر در این کشور دسترسی به تلفن همراه دارند.

ذبیح الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان گفت: "اگر این شرکت ها ارایه خدمات شبانه خود را ظرف سه روز آینده متوقف نکنند، طالبان برج ها و دفاتر آنان را هدف قرار خواهند داد."

طالبان می گویند، شرکت های تلفن همراه در افغانستان باید همه روزه فعالیت خود را از ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی تا ساعت سه بامداد متوقف کنند.

با این حال، آگاهان امور مخابراتی می گویند نظامیان آمریکایی قادر هستند با استفاده از تلفن های ماهواره ای (ستلایت) اطلاعات لازم را برای خود جمع آوری کنند و نیازی به استفاده از تلفن های همراه افغانستان ندارند.