اولین فیلم مشترک افغانی و بریتانیایی



یوسف رویان ( سمت راست) در استودیوی بخش فارسی بی بی سی
یوسف رویان ( سمت راست) در استودیوی بخش فارسی بی بی سی


 اولین فیلم مشترک افغانی و بریتانیایی به نام آینده به زودی روی پرده سینماهای اروپا، آمریکا و استرالیا خواهد رفت.

این فیلم توسط سینماگر معروف افغان، یوسف رویان کارگردانی و تهیه شده است.

از یوسف رویان قبلا فیلم های بلند گذشت، هوس، قطرات بیرنگ و همچنین چند فیلم مستند در افغانستان بر روی پرده سینماها آمده بود.

یوسف رویان که فعلا در لندن زندگی می کند، پس از شش سال سکوت، تهیه فیلم آینده را آغاز کرد.

آینده قصه ای واقعی است. داستان درباره یک دختر افغان در لندن و نحوه برخورد او با فرهنگ مدرن اروپایی است. دختر در این برخورد به بیراهه کشیده می شود.

این دختر افغان فقط نکات منفی جامعه غرب را نگاه می کند و در نهایت زندگی وی از هم می پاشد.

در فیلم آینده هنرمندان شناخته شده افغانی چون خورشید و ناجیه و همچنین چند بازیگر بریتانیایی بازی کرده اند.

این فیلم قرار است در آغاز ماه ژوئیه بر روی پرده سینماها قرار گیرد.


  برای دیدن نماهایی از فیلم اینجا را کلیک کنید


گرفته شده از بی بی سی

توافق کرزی و استانداران ولایات کشور



حامد کرزی


 نشست شورای امنیت ملی افغانستان، به ریاست حامد کرزی، و با حضور والیان (استانداران) ولایات مرزی و شماری از فرماندهان محلی این کشور، که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، سه شنبه (20 مه) پایان یافت.

در پایان این نشست، مصوبه سیزده ماده ای منتشر شد که شرکتکنندگان در نشست، آن را امضا کردند.

 یکی از مواد اصلی این مصوبه، والیان را ملزم می کند که از این پس، درآمد های گمرکی و سایر عواید ولایات خود را، به مرکز بسپارند تا از طریق خزانه مرکزی مصرف شود.

همچنین در این موافقتنامه که اهرم های قدرت محلی مانند اسماعیل خان والی هرات، گل آقا شیرزوی والی قندهار، فرمانده عطا محمد و ژنرال دوستم از فرماندهان قدرتمند شمال افغانستان، آن را امضا کردند، خاطر نشان شده است که از این پس، هیچیک از والیان و فرماندهان ولایات حق دخالت در امور سایر ولایات کشور را ندارند.

امضا کنندگان این مصوبه، در عین حال، متعهد شده اند که بدون هماهنگی با دولت مرکزی از عقد قرارداد و سفر به کشورهای خارجی خودداری کنند.

مصوبه سیزده ماده ای شورای امنیت ملی افغانستان، تمام مسوولین نظامی وغیر نظامی مرکز و ولایات کشور را ملزم می کند که بدون قید و شرط، تابع قوانین دولت مرکزی باشند.

روز سه شنبه همچنین، در پایان اجلاس سه روزه شورای امنیت افغانستان با شرکت والیان مرزی و فرماندهان قدرتمند محلی، نشست خبری با حضور زلمی هیواد مل سرپرست دفتر مطبوعاتی ریاست دولت انتقالی افغانستان برگزار شد.

آقای هیواد مل که به پرسش های خبرنگاران در رابطه با این اجلاس پاسخ می گفت، تلاش کرد تا جدیت و قاطعیت دولت انتقالی افغانستان در اجرای این مصوبات را نشان دهد.

اما تقریبا تمام نیروهایی که ممکن است دولت انتقالی افغانستان بتواند به عنوان بازوی اجرای مصوبات شورای امنیت ملی به آنها اتکا کند، به نوعی تحت فرمان و وابسته به فرماندهان محلی هستند، در این صورت چه ضمانت اجرایی برای این مصوبات وجود دارد؟

زلمی هیواد مل در پاسخ به این پرسش، به پشتیبانی مردم و حمایت جامعه جهانی از دولت انتقالی افغانستان اشاره می کند.

سرپرست دفتر مطبوعاتی رییس دولت افغانستان، تاکید می کند که با تصویب شورای امنیت ملی این کشور و تایید والیان، از این پس دیگر تشکیلاتی همچون شورای رهبری صفحات شمال، یا امارت عمومی حوزه جنوب غرب که اسماعیل خان مدعی آن است رسمیت نخواهد داشت.

آقای هیواد مل در حالی که تاکید می کند اسماعیل خان دیگر امیر نیست، خود او چند بار از این لقب در وصف والی هرات استفاده می کند

این در حالی است که اسماعیل خان والی هرات، پس از اینکه مصوبه شورای امنیت ملی افغانستان را امضا کرد و حذف امارت را نیز به عنوان یکی از مواد آن پذیرفت، در بازگشت به هرات، بار دیگر در رادیو و تلویزیون محلی آن شهر، امیرعمومی حوزه جنوب غرب خوانده شد.

به نظر می رسد این نخستین مورد نقض توافقات شورای امنیت ملی افغانستان، درست ساعاتی پس از امضای آن توسط والیان و فرماندهان محلی باشد.

به هر حال آقای کرزی به مردم قول داده است که ظرف سه ماه آینده، به نابسامانی ها پایان دهد و اگر موفق به این کار نشد، سرنوشت دولتش را به تصمیم لویه جرگه بسپارد.

Laptop جدید از مایکرو سافت



این  Table PC توسط مایکروسافت ارائه شد. ماوس و صفحه کلید بی سیم و نوشتار توسط قلم نوری از ویژگیهای این سیستم است. انتخاب چپ و یا راست بودن دست را هم برای هماهنگی ویندوز اکس پی با کاربر از ویژگیهای دیگه آنست.این Tour انواع مدلها در شرکتهای گوناگون نمایش با فرمت فلش است، این همUserGuide. راستی شعار تبلیغاتی این دستگاه جالب است: اول میگه it's a laptop بعد میگه it's a simple pad & pen و در نهایت میگه it's a Tablet PC

ماموران اف بی آی در ریاض


گروهی از شهروندان خارجی در یکی از محلهای انفجار - در انفجار ریاض تعدادی از شهروندان خارجی مقیم شهر جان خود را از دست دادند

پلیس فدرال آمریکا - اف بی آی - گروهی از کارشناسان خود را به عربستان سعودی اعزام می کند تا در تحقیقات پیرامون انفجارهای انتحاری در ریاض، پایتخت، به ماموران سعودی کمک کنند.

رابرت مولر، رییس اف بی آی، در یک نشست مطبوعاتی در آمریکا اعلام کرد که این ماموران به بررسی محل انفجار و شواهد باقی مانده مبادرت می کنند تا شناسایی و بازداشت عاملان انفجار امکانپذیر شود.

در انفجارهایی که در مجتمع های مسکونی کارکنان خارجی در ریاض روی داد دست کم بیست و نه نفر کشته شدند.

همزمان، وزارت خارجه ایالات متحده به خانواده های دیپلمات ها و کارمندان غیرضروری سفارت آمریکا در عربستان دستور داده است آن کشور را ترک گویند.

همچنین به تمامی شهروندان آمریکایی در عربستان توصیه شده از آن کشور خارج شوند.

تعدادی از کشته شدگان بمب گذاری انتحاری ریاض شهروند آمریکا بوده اند.

مقامات آمریکایی و سعودی این حمله انتحاری را به عوامل شبکه القاعده نسبت داده اند.

از جمله کشته شدگان این حملات نه نفری بوده اند که در اجرای این عملیات شرکت داشتند.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، گفته است که مرتکبین و مسوولین این عملیات انتحاری نمی توانند ازدست عدالت بگریزند.

با اینهمه، وی با انتقادهایی در داخل آمریکا مواجه بوده است.

رییس سابق کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفته است که جنگ درعراق امکانات آمریکا برای مقابله با شبکه القاعده را تضعیف کرده است.

به گفته وی، نتیجه کاهش توجه آمریکا به مبارزه با القاعده به این شبکه امکان داده است تا به سازماندهی مجدد خود دست بزند.


گرفته شده از بی بی سی

انفجارهای‎ شدید در «ریاض»‎ و افزایش قیمت نفت





در آستانه‎‎ سفر وزیر امور خارجه آمریکا به‎ عربستان،‎ چهار انفجار شدید در ریاض‎ روی‎ داد.  

منابع‎ خبری‎ گزارش‎ دادند، انفجارهـا در شرق‎ ریاض‎ و مقـابـل‎ مجـتمـع‎ مـسکـونـی‎ الـحمـراد متعلق‎ به‎ اتبـاع آمـریکـایـی‎ و غربـی‎ روی‎ داد که‎ سبب‎ آتش‎ گرفتن‎‎ آن شد.  

شاهدان‎ از تیراندازی‎ در محـل‎ حـادثـه‎ نیز خبر دادند.  

سفیر آمریکا در عربستان‎ نیز خـبـر داد که‎‎‎ یکی‎ از کشته شدگان‎ انفجار دوشنبـه شـب‎ منـطقـه‎ آمریکایی‎ هـا در ریـاض‎ فـرزنـد معاون‎ فرماندار ریاض‎ بود.  

وی‎ افزود: دراین‎ انفجارها احتمالا دو آمریکایی‎‎ کشته‎ و بیش‎ از 40 امریکایی نـیـز زخمی‎ شدند.  

منابع‎ بیمارستانی‎ هم‎ در ریاض‎ گفتند: بر اثراین‎ انفجارها دستکم‎ 50 نفـر زخـمـی‎ شدند.  

در این‎‎ حال،‎ شاهزاده‎ نـایـف‎ بـن عبـدالعـزیـز وزیر کشور عربستان‎ نیز گفـت: بمب‎ گذاران‎ انتحاری‎ عامـل‎ 3 انفـجـار دوشنبه‎ شب‎ درمجتمع‎ مسکونی‎‎ غربی ها بودند.  

وی‎ گفت‎: موادمنـفجـره‎ در خـودروهـا جاسازی‎‎ و داخل‎ مجتمع‎ های مسکونی‎ برده‎‎ شده بود.  

در ایـن‎ حـال‎ درپـی‎ انـفجـارهـای‎ روز دوشنبـه‎‎ در ریاض‎ مکاتب آمریکاییها دستکـم‎ برای‎ یک‎ روز بسته‎ شده و این‎ درحالـی‎ اسـت‎ که‎‎ وزارت‎ امور خارجه آمریکا از اتباع خود در ایـن‎ کشـور خواسته‎‎ است‎ تا درخانه هـای‎ خود بمانند.  

یکی‎ از مقـامـات‎‎ وزارت امـورخـارجـه‎ آمریکا به‎ خبرنگاران‎ گفت‎‎: دولت آمریکا در اقدامـی‎ احتیاط آمیز به‎ اتباع خود هشـدار داده‎ است‎‎‎ تا زمان‎‎‎ روشن شدن حقیقت و ماهیت تهدیدهـا در خانه‎ های‎ خود بمانند.  

وزارت‎ امـورخـارجـه‎ آمـریـکــا نیز اعلام‎ کرد: با وجود وقوع چند انفجار در پایتخت‎ عربستـان‎، پاول‎ امروز (سه‎‎ شنبـه) براساس‎ برنامه‎‎ به ریاض‎ سفر می‎ کند.  

پاول‎ قراراست‎‎ در این‎ سفر بـا مقـامـات عربستان‎ درباره‎‎‎ طرح‎ «نقشه راه» گفتگو کند.  

 انفجار در عربستان‎‎ قیمت نفت را‎ بالا برد

بهای‎‎ نفت‎ خام‎ در بازارهـای آسیـا دیروز(سه‎‎ شنبه) درپی‎ انفجارهای‎ شدید‎ در ریاض‎ و افزایش‎ نگرانی‎ از احتمال‎ قطع‎ تولید نفت‎‎ خام‎ خاورمیانه‎ افزایش‎ یافت.  

به‎‎ گزارش‎ خبرگزاری‎ فرانسه، نفت‎ خام‎ سبک‎ آمریکا برای‎ تحویل‎ در ماه‎‎ ژوئن،‎ امروز بشکه ای 27 دلار و 74 سنت‎ معامله‎‎‎ شد که در مقایسه با بهای‎ نفت‎ دیروز بازار نیویورک‎ افزایـش‎ یافته‎ است.
 

گرفته شده از بی عنوان 

استعفای کلر شورت بر سر عراق


شورت در کنار بلر - خانم شورت نخست وزیر را به خلف وعده متهم کرده است

کلر شورت، وزیر کمک های خارجی در کابینه بریتانیا، در اعتراض به رویکرد دولت این کشور نسبت به عراق از سمت خود استعفا داده است.

وی از جمله اعضای کابینه تونی بلر، نخست وزیر، بود که قبل از جنگ عراق با مشارکت بریتانیا در حمله به آن کشور مخالفت کرده و گفته می شد در صدد است از مقام خود کناره گیری کند.

خانم شورت نخست وزیر را متهم کرده است که از عمل به وعده هایی که در مورد نقش سازمان ملل در عراق پس از جنگ به وی داده بود طفره رفته است.

نخست وزیر این ادعای کلر شورت را رد کرده است.

خانم شورت موضع بریتانیا در قبال شورای امنیت سازمان ملل متحد را کاملا "ناشایست" توصیف کرده و آن را با مشارکت کامل سازمان ملل در تاسیس دولت انتقالی در عراق مغایر دانسته است.

قبل از آغاز جنگ عراق، کلر شورت سیاست تونی بلر در مورد آن کشور را حاکی از "بی پروایی" دانسته و تهدید کرده بود در صورت مشارکت بریتانیا در حمله به عراق از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

جانشین خانم کلر در سمت وزارت کمک های خارجی بریتانیا تعیین شده است.



وی "بارونس ایموس" نام دارد و تا قبل از انتصاب به این مقام، به عنوان یکی از معاونان سیاسی وزارت خارجه بریتانیا خدمت می کرده است.



گرفته شده از بی بی سی

با سلام خدمت همه دوستان!

خوشبختانه بلاگ اسکای دوباره فعال شد. و انشاله ما باز هم در خدمت دوستان هستیم.

انتقاد روسیه از بی تفاوتی آمریکا در قبال سلاح های غیرمتعارف اسراییل




روسیه خواستار واکنش جامعه جهانی در قبال انباشت سلاح های کشتار جمعی در اسرائیل شد.  

رادیو دولتی روسیه گفت: اسرائیل تنها کشور منطقه خاورمیانه است که انبارهای آن از سلاح های کشتار جمعی انباشته است.  

این رادیو با انتقاد شدید از بی تفاوتی آمریکا در خصوص وجود سلاح های غیرمتعارف در اسرائیل افزود: همگرایی تل آویو و واشنگتن در انباشت سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی آینده خطرناکی را برای امنیت مردم جهان نوید می دهد.  

رادیو مسکو اقدام علنی اسرائیل در نگهداری از سلاح های کشتار جمعی بویژه بمب اتمی را در راستای سیاست جنگ طلبانه این رژیم ارزیابی کرد و افزود: مردم جهان بهانه آمریکا در خصوص وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق را صرفاً یک توجیه برای افکار عمومی می دانند و این مسئله به کاهش اعتبار جهانی واشنگتن منجر شده است.  

این منبع با اظهار نگرانی از تک روی آمریکا در حل مناقشات جهانی و بی اعتنایی به مجامع رسمی مانند سازمان ملل متحد این مسئله را ناشی از خلأ قدرت برتر در مقابل واشنگتن دانست و افزود: روسیه از تمام توان خود برای مقابله با افزون طلبی آمریکا در آینده استفاده خواهد کرد.  


گرفته شده از  بی عنوان


مین ها را جمع آوری کنید





تعدادی از مجروحان و معلولان جنگی در اعتراض به سهل انگاری و کم توجهی در پاکسازی مین ها در افغانستان، دیروز در کابل مظاهره کردند.


مظاهره کنندگان خواستار سرعت بخشیدن به طرح های جمع آوری مین های کاشته شده در کشور شدند و از مووسسات و سازمان های بین المللی تقاضا کردند تا هر چه سریع تر از قربانی گرفتن مین ها در افغانستان جلوگیری نمایند.


به گفته منابع بین المللی در هر ماه 150 تا 300 تن براثر مین های کاشته شده در افغانستان کشته و یا ناقص العضو می شوند.



گرفته شده از  Afghanpaper.com


 سیل در ولایات پروان و هلمند






گزارش های رسیده از ولایات هلمند و پروان حکایت از جاری شدن سیل در برخی از مناطق و ولسوالی ها دارد.


ولسوالی باغنی بغرام در ولایت هلمند، در هجوم سیلاب کاملا آسیب دیده و تاکنون حدود سی تن مفقود و تخریب صدها هکتار زمین زراعتی را در پی داشته است.


همچنین در ولایت پروان نیز ولسوالی غور بند و جبل السراج از آسیب سیل در امان نمانده خساراتی را متحمل شده اند.


وزارت انکشاف دهات و سازمان ملل متحد در صدد کمک رسانی به این مناطق از طریق هوایی هستند.




گرفته شده از   Afghanpaper.com