قربانیان حمله انتحاری طالبان در کابل

در حمله انتحاری صبح روز گذشته کابل، 40 تن کشته و زخمی شدند، هدف این حمله نیروهای امریکایی بوده است.
بیشتر قربانیان این حمله، افراد غیر نظامی بوده اند که در منطقه حضور داشتند.


۱۰۹۹۵۷

عده ای قصد برهم زدن روابط دوستانه دو کشور را دارند

روز یکشنبه در حدود دوصد نفر از باشندگان کابل در اعتراض به اعدام چندتن از افغانستانی های متهم به قاچاق مواد مخدر در ایران، دست به مظاهره زده بودند.

این گونه مظاهرات که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا وجهه اعتراضی، زنگ خطری را به گوش دولتمردان افغانستان و ایران نواخت که مراقب باشید عده ای قصد بر هم زدند روابط دوستانه بین دو کشور را دارند.

در دیدگاه اول اینگونه به نظر می رسد که این مظاهره بهانه‌ای بود برای میدان‌ دادن به شخصیتی چون نجیب‌الله کابلی، نماینده مردم کابل در پارلمان و رئیس حزب تازه تأسیس جبهه مشارکت ملی افغانستان‌‌‌‌‌٬ نجیب الله که سابقه تضادش با شیعیان در افغانستان به پخش موسیقی در روز عاشورای حسینی از تلویزیون وی می رسد، و به ضد ایرانی بودند، شهرت دارد.

از سوی دیگر برخی شعارهای این به اصطلاح مظاهره کنندگان حاکی از آن بود که یک جریان ضد ایرانی فعال در افغانستان برای ساماندهی چنین تجمعی هرچند محدود، به خوبی توانسته است شایعات را آنگونه که می‌خواهد منتشر و پردازش کند.

دروغ‌پردازی‌هایی مانند به آتش کشیدن خانه مهاجران افغانستانی و یا برداشتن اعضای بدن مردگانشان در ایران؛ موضوعاتی است، که نشان از آن دارد که پروژه سیاه نمایی درباره ایران در اذهان ملت افغانستان با جدیت در حال پیگیری است.

با توجه به این که کشور ما به ایران همسایه می باشد و تبادلات و رفت و آمدهای زیادی بین دو کشور وجود دارد، در صورت وجود چنین مطالبی مطمئنا بسیار زودتر اینها اخبار آن نشر می یافت. طی سالهای گذشته شاهد برخی رفتارهای نامناسب تعدادی از باشندگان ایرانی با مهاجرین مان بوده ایم، ولی اینکه دولتمردان ایران موضوع گیری نامناسبی با مهاجرین داشته باشند، هیچ گاه از سوی مقامات دو کشور انتشار نیافته است.

لازم به ذکر است که رفتارهای برخی از هموطنانمان در ایران، سبب شد تا تصویر نامناسبی از ملت ما در اذهان ایرانیان شکل گیرد؛ ذهنیتی که متاسفانه در برحه‌هایی سبب برخی ناملایمتی‌ها نسبت به مهاجران افغانی شد. اما انصاف مطلب این است که پذیرا بودن چند میلیون مهاجر موضوعی است که نمونه دیگری از آن را در کمتر منطقه ای در جهان می توان یافت.

آن هم با توجه به این که در حدود هفتاد فیصد هموطنمان که به ایران هجرت کردند از قشر محروم و کارگری بودند و بسیاری از افراد متمول و یا تحصیلکرده و با مهارت به کشورهای اروپایی و یا آمریکای شمالی مهاجرت کردند؛ همین موضوع سبب شد تصور بسیاری از ایرانی‌ها نسبت به افغانستانی‌ها تصور افرادی با سطح سواد و مهارت پایین باشد.

از این مسأله که دیدگاه متفاوتی درباره آن وجود دارد اگر بگذریم ، به این موضوع اصلی می رسیم که سبب اعدام این افغانستانی‌ها در ایران، موضوعاتی چون قاچاق مواد مخدر و یا قتل بوده است؛ موضوعاتی که درباره خود ایرانیان نیز اعمال می‌شود و نکته دیگر اینکه براساس اخبار منتشر شده بسیاری از افغانستانی های زندانی در ایران شاکیان افغان دارند، پس سیاسی کردن این موضوع، حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطری دارد که می‌تواند در سال‌های آینده به جای تقویت همکاری‌ها و پیوند میان دو ملت، سبب درگیری‌ها و اختلافات جدی میان مردمان دو کشور همسایه با ویژگی‌های فرهنگی مشترک بسیار کند.

یکی از اشتباهات برخی از مسئولان ایرانی بزرگنمایی در مورد جنایات افغانستانی های مقیم ایران در بعضی موارد بود، که سبب دامن زدن به برخی اختلافات شد. واضح و روشن است که افغانستان و ایران به لحاظ فرهنگی از یکدیگر جدائی ناپذیر هستند و آنچه در ایران و افغانستان می گذرد بر زندگی ملت دیگر اثر دارد. لذا مخالفین این اتحاد از گذشته ها قصد بر هم زدن این روابط دوستانه را داشته و دارند . همانگونه که این قضیه درباره دولت هند نیز صدق می نماید.

حال این یکی از وظایف دولت و یا قوه قضائیه و یا نهادهای مدنی ایران است که به ملت افغانستان ( به جای سکوت کردن ) اطمینان دهند که این موضوع را با جدیت دنبال می کنند، تا دشمنان نتوانند از این قضیه سوء استفاده نمایند و اذهان ملت افغانستان را نسبت به ایران بد کنند.

به هر صورت اگر مقامات دو کشور در قبال این فتنه گران کار جدی ای انجام ندهند، مشکلات همچنان زیاد و زیادتر خواهد شد، و رسانه های غربی که بسیاری از جنایات نظامیانشان از جمله حملات فسفری، کشتارهای غیر نظامیان و ... را نشر نمی دهند، دست به کار خواهند شد، تا روابط کشورهایی از همسایگان را که با دولت افغانستان همکاری های فراوانی دارند، از جمله هند و ایران، را بر هم زنند.

۱۰۹۱۲۰

برگزاری آموزش نجوم برای کودکان توسط انجمن نجوم افغانستان

به مناسبت ماه جهانی نجوم انجمن نجوم افغانستان برای اولین بار برنامه های آموزشی و نمایشگاه عکس های نجومی و فضایی را در دو مکتب خصوصی شهر کابل برگزار کرد. 


اولین برنامه آموزشی روز پنجشنبه 2 ثور 1389 در مکتب خصوصی حکیم نظامی گنجوی برای شاگردان صنوف 2 تا 5 برگزار شد که مورد استقبال دانش آموزان و معلمان مکتب فوق قرار گرفت.

دومین برنامه در روز شنبه 4 ثور برای شاگردان صنوف 2 تا 5 مکتب ابونصر فارابی در خیرخانه برگزار گردید که این برنامه نیز از سوی دانش آموزان و معلمان با استقبال بی نظیر مواجه شد.

در جریان این برنامه ها اعضای انجمن با زبان ساده پدیده ها و مسایل نجومی را برای کودکان تشریح کرده و به سوال های آنها پاسخ دادند. همچنین اثرات منفی قطع درختان، استفاده بیش از حد از سوخت های فوسیلی و مصرف بی رویه آب را به دانش آموزان توضیح دادند.

در ادامه کودکان با استفاده از عینک های آفتابی رنگ واقعی آفتاب را دیدند و بعد به تماشای عکس های نجومی و فضایی پرداختند.

برگزاری این برنامه های آموزشی از سوی انجمن نجوم در دیگر مکاتب ادامه خواهد یافت.

۱۰۸۹۹۵

مذاکره با طالبان بدون حمایت آمریکا به جایی نخواهد رسید

رییس جمهور کرزی این را می داند که بدون حمایت امریکا تلاشها برای مذاکره با طالبان به جایی نخواهد رسید.


این مطلب در روزنامه واشنگتن پست و در مقاله تحلیلی احمد رشید، روزنامه نگار پاکستانی که موضوع مذاکره با طالبان و سفر رییس جمهور کرزی به آمریکا را به تحلیل گرفته است درج شده است.


به نوشته وی افغانها همه در انتظار یک جواب واضح اند و ان اینکه آیا آمریکا گفتگوهای صلح با طالبان را رهبری خواهد کرد یا خیر؟


کشورهای همسایه و تعداد زیاد افغان ها بر این باورند که بازی های قدرت برای نفوذ در افغانستان بعد ازبیرون رفتن نیروهای امریکا، آغاز شده است. نظر به برنامه ای که امریکا طرح کرده است تا ۱۴ ماه بعد امریکا خروج از افغانستان را آغاز خواهد کرد.


برای کنترل اوضاع در آینده افغانستان رقابت ها بین پاکستان، هندوستان، ایران و روسیه شروع شده است.


این واضح است که یک کشور باید در مذاکرات با طالبان میانجی گری کند، اما در نبودن رهبری امریکا این سوال مطرح است که چه کشوری این میانجی گری را انجام خواهد داد، چه وقت و در کجا؟


در این مورد احمد رشید می نویسد که تشنج اخیر بین رییس جمهور کرزی وکاخ سفید تا حدی آرام شده که قسماً این عمل از برکت تلاش های جنرال ستانلی مک کریستال، قوماندان عمومی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان صورت گرفته است. یک بخش از این مشکل موقف امریکا در مورد مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان می باشد.


به نوشته وی، اولین سوال رییس جمهور کرزی از آقای اوباما هنگام ملاقات در کاخ سفید این خواهد بود که آیا واشنگتن از تلاش های وی برای مذاکره با بزرگان طالبان حمایت خواهد کرد یا نه؟


در ماه جنوری امریکا و ناتو تصمیم گرفتند که برای جلب و جذب طالبان رده دوم و سوم تلاش خواهند کرد، اما امریکا از مصالحه کامل با طالبان رو گردانده، بر این نظر است که اول باید طالبان در صحنه جنگ ضعیف شوند، بعد از آن موضوع تماس با رهبران بلند پایه این گروه مطرح شود.


اما به نوشته روزنامه، نمایندگان رییس جمهور کرزی در یک سال گذشته در کشورهای خلیج کوشش کردند که با بعضی از رهبران طالبان داخل مذاکره شوند که قسماً این کار را انجام هم دادند.


طالبان چندین بار تمایل نشان داده اند که مستقیماً با امریکا داخل مذاکره شوند و رییس جمهور کرزی این را هم می داند که بدون حمایت و تعهد آشکار امریکا به چنین مذاکرات، کوشش های حکومت افغانستان بجایی نخواهد رسید.


واشنگتن پوست د رادامه می نویسد، افغان ها در انتظار یک جواب واضح امریکا می باشند که آیا در آینده چنین مذاکرات را با طالبان رهبری خواهد کرد یا خیر؟ این بار رییس جمهور کرزی امیدوار است که یک جواب مثبت بدست خواهد بیاورد.


روزنامه می افزاید، کرزی و اکثریت افغان ها ترس دارند که مانند سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بعد از خروج قوای شوروی از افغانستان، امور کشور بازهم بدست سازمان استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی خواهد رسید که در آن وقت همه شاهد جنگ داخلی خونین در افغانستان بودند و آی اس آی نتوانست و یا نخواست جنگ داخلی افغانستان خاموش شود.


اگر نیروهای امریکا نباشد افغانستان امروز بازهم دستخوش رقابت ها بین قدرت های منطقوی از جمله پاکستان، هندوستان و ممالک دیگر مانند ایران روسیه و کشورهای آسیای میانه خواهد شد.


به نوشته احمد رشید، اردوی پاکستان اکنون بر سیاست خارجی این کشور تسلط کامل دارد. از این رو تصامیم پاکستان در رابطه با افغانستان بیشتر به جنون که در اردوی این کشور علیه هندوستان وجود دارد، متمرکز خواهد بود.


به این دلیل کشورهای منطقه و ناتو شدیداً در انتظارند که امریکا با طالبان چگونه معامله خواهد کرد و قبل از آنکه تشنج های منطقوی بیشتر شود، امریکا باید تصمیم خود را اعلام کند.


روزنامه در پایان می افزاید اگر امریکا و ناتو می خواهند که در راه تعیین چهارچوب مصالحه بین حکومت افغانستان و مخالفین آن کمک کنند، زمان آن رسیده است که امریکا در مورد مذاکره با طالبان وضاحت نشان بدهد تا افغان ها چنین احساس نکنند که بار دیگر بدست همسایگان رها شده اند.

۱۰۸۶۸۹

آرای 52 نامزد انتخابات عراق بی اعتبار اعلام شد

هیات بررسی انتخابات عراق، از بی اعتبار بودن آرای پنجاه و دو نامزد انتخابات اخیر خبر داده است.

این هیات علت این تصمیم را ارتباط این افراد با حزب بعث عراق که وابسته به صدام حسین رییس جمهوری برکنار شده این کشور بود، عنوان کرده اند.

به گفته خبرنگاران احتمالا این تصمیم می تواند بر وضعیت دو تن از اعضای اتئلاف وابسته به نخست وزیر پیشین ایاد علاوی تاثیر داشته باشد.

در انتخابات پارلمانی عراق، اتئلاف عمدتا شیعه به رهبری نوری المالکی تنها دو کرسی کمتر از اتئلاف به رهبری ایاد علاوی که شامل سنی های سکولار است ، به دست آورد، ولی هیچ کدام از این دو اتئلاف نتوانستند آرای کافی برای این که بتوانند به تنهایی دولت تشکیل دهند، به دست آورند.

پیشتر هیئت بررسی انتخابات پارلمانی عراق، دستور شمارش مجدد آرای انتخابات پارلمانی در بغداد را داده بود.

بغداد یکی از چند حوزه انتخاباتی است که نوری مالکی نخست وزیر عراق خواستار شمارش مجدد آرای آنجا به طور دستی شده است.

آقای مالکی معتقد است سیستم شمارش آرا به طور الکترونیکی، قابل اعتماد نیست.

در حالی که حدود نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات عراق می گذرد، هنوز نشانه ای از چشم انداز تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک دیده نمی شود.

به گفته خبرنگاران تغییر جزیی آرا در نتیجه بازشماری دستی، می تواند موقعیت کنونی احزاب را تغییر دهد و این همان نتیجه ای است که آقای مالکی امیدوار است سبب پیشی گرفتن او از ائتلاف آقای ایادی شود.

چانه زنی و توافق نهایی بر سر جزییات تشکیل دولت جدید در عراق و حتی این که چه کسانی سمت های مهم مثل ریاست جمهوری و ریاست مجلس عراق را در دست خواهند داشت، در شرایط کنونی، واقعا و به طور جدی انجام نشدنی است، مگر این که نتایج نهایی انتخابات رسما تایید و اعلام شود.

پس از آن، مشکل ائتلاف وسیع تر با گروههایی که هیچ از دو ائتلاف اصلی چندان رغبتی به همکاری با آنها ندارند، پیش خواهد آمد.

۱۰۸۲۹۴

درگیری های پاکستان و هند بر سر افغانستان!

در حالی رئیس جمهور کرزی روز دوشنبه عازم هند می شود که نگرانی هایی درباره ایجاد ناامنی در کابل توسط رقبای هند در افغانستان، وجود دارد.


براساس گزارش منتشر شده از دفتر ریاست جمهور محترم حامد کرزی، در راس یک هیات بلندپایه دولتی برای گفتگو با مقامات هندی درباره مناسبات دو جانبه در یک سفر دو روزه وارد دهلی نو می شود.


هدف از این سفر گسترش مناسبات راهبردی و ایجاد فرصتی برای گفتگو درباره مسائل جهانی، منطقه ای و علایق دو طرف پس از دومین دور انتخابات ریاست جمهوری یاد شده است.


محترم کرزی که به دعوت مان موهان سینگ نخست وزیر هند و در ادامه سفرهای منطقه ای اش به کشورهای پاکستان، ایران، عربستان و چین به دهلی نو می رود، قصد دارد یک هزار بورس تحصیلی را که از طرف کشور هندوستان هر سال برای جوانان افغان کمک می شود تا جوانان افغان بتوانند در دانشگاه های مختلف هندوستان تحصیلات عالی شان را ادامه دهند، را تثبیت نماید.


اما این سفر که برای دولت افغانستان از جنبه های مختلفی حائز اهمیت می باشد، می تواند باعث ایجاد تنش و درگیری بین نیروهای مسلح پاکستانی با نیروهای دولتی افغانستان گردد.


هند طی هشت سال گذشته یک میلیارد و دوصد میلیون دالر را در عرصه های مختلفی در افغانستان به مصرف رسانیده است. و در عین حال چهار هزار کارگر هندی در پروژه های مختلف بازسازی و پروژه های زیر بنایی مصروف اند. تاکنون 18 شهروند هندی در افغانستان جان خود را از دست داده اند و با وجود حملات انتحاری و تروریستی متعدد بر سفارت هندوستان و دیگر اماکنی که شهروندان آن کشور در افغانستان زندگی می کنند، هندوستان هیچ تصمیمی برای کاهش حضور و فعالیت هایش را در افغانستان روی دست ندارد.


همین مطلب سبب گردیده تا رقیب دیرینه هند یعنی پاکستان از این موضوع دلخوشی نداشته باشد و به هر طریق ممکن باعث جلوگیری نفوذ هر چه بیشتر هند در بین دولت و ملت افغانستان گردد.


واضح و روشن است که کشمکش های هند و پاکستان برای اعمال نفوذ در افغانستان از زمانی اوج گرفته است که سربازان بین المللی قصد خروج از کشورمان را در اواسط سال 2011 میلادی دارند و اسلام آباد و دهلی نو برای اعمال نفوذ بیشتر در افغانستان مجبورند با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته باشند.


بر همین اساس، دهلی نو پس از کانفرانس لندن که در آن جامعه جهانی از طرح دولت برای مذاکره و ادغام مجدد طالبان حمایت کردند، عمیقا نگران گسترش نفوذ و نقش اسلام آباد در ساختار حکومت افغانستان شده بود و بدین باور است که با به اجرا درآمدن این روند، نقش آنها در افغانستان محدود خواهد شد.


در عین حال مقامات هند فکر می کنند که با برگزاری جرگه مشورتی صلح، راه برای مشارکت طالبان در قدرت سیاسی فراهم گردیده و تحولات بعدی به ترتیبی شکل خواهد گرفت که عمدتا منافع، نقش و نفوذ آنها را در افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد داد.


لذا مطمئنا در این سفر تلاش خواهند کرد تا دیدگاه ها و نظرات محترم کرزی را درباره جرگه مشورتی صلح که به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد ، را عمیقا بررسی نمایند و در صورت امکان تاثیراتی نیز در نتیجه این نشست اعمال نمایند.


از سوی دیگر پاکستان نیز آرام نخواهد نشست، زیرا هنوز حلقات نظامی و استخباراتی در اسلام آباد به صورت مستقیم و غیر مستقیم از تروریزم در افغانستان حمایت می کند و مسیر توسعه نفوذ استراتژیک خود را در کشورمان از طریق خشونت و ترور دنبال می نمایند که دستگیری یک صاحب منصب پاکستانی در بین هفده تروریست دستگیر شده در کابل، شاهد این مدعاست.


آگاهان مسائل سیاسی بر این باورند که سفر کرزی به هندوستان سبب ناراحتی های جدی اسلام آباد خواهد شد. حتی بعید نیست که واکنش در برابر این سفر با توجه به تجارب قبلی، از طریق موجی از حملات انتحاری و تروریستی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان پاسخ داده شود.


بدون شک در این شرایط عده ای تلاش می کنند که روابط میان کابل و دهلی نو را تخریب کنند و کاری کنند که دولت افغانستان روابطش را با هند کاهش دهد، تا به این ترتیب نفوذ و نقش پاکستان پر رنگتر و قوی تر شود.


ولی واقعیت این است که دولت افغانستان زیر هرگونه فشاری از سوی پاکستان، نمی تواند از نقش هند در بازسازی کشور چشم پوشی کند و یا آن را نادیده بگیرد. زیرا هند یکی از مهمترین کشورهای کمک کننده به افغانستان است .

۱۰۸۲۲۴