حضرت آیت الله منتظری از مراجع تقلید قم دار فانی را وداع گفت

 

حضرت آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان شنبه شب، در هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.

احمد منتظری، فرزند آقای منتظری در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا خبر درگذشت این روحانی منتقد را تائید کرده و گفته است که روحانیون بلندپایه قم در بیت حضرت آیت الله منتظری حضور یافته اند.

طبق اخبار آیات صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، صانعی، بیات زنجانی، طاهری خرم آبادی، محقق داماد و امینی (امام جمعه قم) در منزل حضرت آیت الله منتظری حضور یافته اند.

این خبرها حاکی از آن است که جمعیت زیادی در برابر بیت آیت الله منتظری در قم جمع شده اند. 

در خیابان های نجف آباد، زادگاه آقای منتظری نیز جمعیت زیادی در خیابان ها دیده می شود که با سر دادن شعارهایی، به عزاداری مشغولند.

طبق اخبار، حضور نیروهای امنیتی در قم و نجف آباد محسوس است.

قرار است مراسم خاکسپاری حضرت آیت الله منتظری فردا دوشنبه، سی آذر در قم برگزار شود. بنا به اعلام دفتر آیت الله منتظری، پیکر این مرجع شیعه در حرم حضرت معصومه دفن خواهد شد. 

آقای منتظری از مهم ترین روحانیون منتقد دولت ایران به شمار می رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر به صراحت موضعگیری کرد و از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.

در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، آقای منتظری با انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.

آقای منتظری چند روز پیش گفته بود که در پی سرکوب "خشن" مردم پس از انتخابات اخیر، آنها از خواسته اولیه خود که ابطال انتخابات بود فراتر رفته اند و اکنون خواهان رفع "آفت هایی" هستند که به گفته او نظام گرفتار آنها شده است.

آیت الله منتظری طی ماه های اخیر بیانیه های متعددی در حمایت از معترضان و انتقاد از رفتار حکومت منتشر کرد که با خشم محافل تندرو در حکومت رو به رو شد.

او در این مدت بارها از مراجع تقلید و روحانیون شیعه خواست برای دفاع از حقوق مردم در تحولات جاری دخالت کنند. او شهریور امسال نامه ای خطاب به "مراجع عظام تقلید و علمای اعلام قم، نجف، مشهد مقدس، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر بلاد اسلامی" در همین زمینه منتشر کرد.  

 

حضرت آیت الله خمینی وحضرت آیت الله منتظری 

او در این نامه وقایع بعد از انتخابات اخیر را "حوادث و فجایعی" دانست که مراجع و علمای دینی مشاهده کرده یا دیده اند و با اشاره به آنچه که "حق کشی ها، ظلم ها، تخلفات فراوان به نام دین و با تایید بخش اندکی از روحانیون حکومتی و وابسته" نامید، نوشت که هنگامی که اقشار وسیعی از مردم در صدد ابراز اعتراض خود از راه های شرعی و قانونی مسالمت آمیز بر آمدند، حکومت "جمعیت چند میلیونی را آشوبگر و اغتشاشگر و عوامل بیگانه نامید و به بدترین وضع و با خشونت کامل، مردان و زنان بی دفاع را مورد ضرب و شتم و سرکوب قرار داد و عده زیادی را بازداشت و گروهی را در خیابان ها و عده ای را در زندان های مخوف به شهادت رساند."

جانشینی آیت الله خمینی

آیت الله حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. او نزد آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تحصیل کرد و درجه‌ اجتهاد دریافت کرد.

او پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بود و بارها به علت فعالیت های سیاسی زندانی شد.

در زمان تبعید آیت الله خمینی در نجف او نماینده تام الاختیار آیت الله خمینی در ایران شد. 

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، آیت الله منتظری رییس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آیت الله منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید.

اختلافات میان آیت الله خمینی و آیت الله منتظری پس از اعدام هزاران زندانی سیاسی در زندان در تابستان ۱۳۶۷ و نیز بازداشت مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی، داماد آیت الله منتظری بالا گرفت و نهایتا در سال ۱۳۶۸ آیت الله خمینی در نامه ‌ای آیت الله منتظری را از مقام جانشینی خود عزل کرد.

حصر خانگی

پس از انتخاب آیت الله علی خامنه ‌ای به رهبری جمهوری اسلامی، آیت الله منتظری در سال ۱۳۷۱ در یک سخنرانی از سیاست ‌های امنیتی - نظامی حکومت انتقاد کرد. در پی این سخنرانی انتقاد آمیز جمعی از هواداران آیت الله منتظری بازداشت شدند.

در سال ۱۳۷۶ نیز آقای منتظری در سخنانی فراقانونی بودن رهبری را زیر سئوال برد. او در سخنان خود نسبت به حکومتی شدن مرجعیت هشدار داد و از اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه ای انتقاد کرد.

در پی این سخنان، حسینه و دفتر آقای منتظری تخریب و اشغال شد. آیت الله منتظری سپس چند سال تحت حصر خانگی بود که در واپسین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی موانع ایجاد شده در اطراف منزل او برچیده شد.

آیت الله منتظری چند سال پیش با انتشار خاطرات خود بر روی اینترنت بخشی از اسناد و نامه‌های تاریخی مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی را منتشر کرد. 

  

آثار آیت الله منتظری: 

از جمله آثار آیت الله منتظری می توان به : "نهایة الاصول " (تقریر درس اصول مرحوم آیت الله ‏ ‏بروجردى )،"البدرالزاهر فى صلاة الجمعة و المسافر" (تقریر درس فقه‏ ‏مرحوم آیت الله بروجردى )،"دراسات فى ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة " در چهار جلد،‏ ‏"کتاب الزکوة " در چهار جلد،"کتاب الخمس و الانفال "،"کتاب الحدود"،"دراسات فى المکاسب المحرمة " در سه جلد،"التعلیقة على العروة الوثقى "،مباحث فقهى "الصلوة "، "الغصب "، "الاجارة " و "الوصیة " (تقریر‏ ‏درسهاى مرحوم آیت الله بروجردى )،مباحث "استصحاب "، "تعادل " و "تراجیح " (تقریر درسهاى‏ ‏مرحوم آیت الله خمینى )،"درسهایى از نهج البلاغه " در ده جلد که سه جلد آن تاکنون چاپ‏ ‏شده است،"درسهایى از اصول کافى "،"مناظره مسلمان و بهایى "،"شرح خطبه حضرت فاطمه زهرا(س )" به زبان فارسى و‏ ‏اردو،"از آغاز تا انجام " (در گفتگوى دو دانشجو) به زبان فارسى و‏ ‏عربى،‏16 - "رساله توضیح المسائل " به زبانهاى فارسى و عربى و اردو،"رساله استفتائات " در دو جلد،"استفتائات مسائل ضمان "،"رساله حقوق "،"احکام پزشکى "،"معارف و احکام نوجوان "،"معارف و احکام بانوان "،"احکام و مناسک حج "،"موعود ادیان "،"اسلام دین فطرت "،کتاب "خاطرات " در دو جلدو اشاره کرد.  

۹۹۵۴۷

کابینه جدید دولت افغانستان اعلام شد

در کابینه جدید 11 وزیر بر پست های قبلی شان ابقا شده اند و تا کنون اسامی 12 وزیر جدید به نمایندگان پارلمان اعلام شده است.


اولین لیست رسمی کابینه جدید که از زبان محترم حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به استماع تعدادی از نمایندگان مردم در پارلمان کشور رسید، در معرض دید همگان قرار می گیرد.


در کابینه جدید 11 وزیر بر پست های قبلی شان ابقا شده اند و تا کنون اسامی 12 وزیر جدید به نمایندگان پارلمان اعلام شده است.

یکتن از نمایندگان مردم در پارلمان کشور که امروز پنجشنبه به دعوت رییس جمهور کشور به کاخ ریاست جمهوری رفته بود، طی تماسی با یکی از خبرگذاری ها  گفت که حامد کرزی رییس جمهور کشور طی ملاقاتی که با تعدادی از نمایندگان مردم در پارلمان داشت، اسامی برخی از وزرای کابینه جدید خود را اعلام کرد و از نمایندگان مردم در پارلمان خواست تا دولت را در تایید این وزرا یاری کنند.

این وزرا در سمت های شان ابقا شده اند :

ادامه مطلب ...

اسرائیل به طالبان سلاحهای پیشرفته نظامی می فروشد

با وجود درآمد کلان شرکتهای اسرائیلی که از فروش تسلیحات نظامی به نیروهای خارجی در افغانستان عایدشان می شود، اسرائیل به طالبان نیز سلاحهای پیشرفته نظامی می فروشد.

ادامه مطلب ...

ناظران اتحادیه اروپا: سیستم انتخابات افغانستان باید اصلاح شود


هیات ناظر اتحادیه اروپا بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است در توصیه تازه ای به دولت افغانستان، گفته است تازمانی که اصلاحات اساسی در سیستم برگزاری انتخابات بوجود نیامده انتخاباتی دیگری را برگزار نکند.

تاییس دیرمن عضور پارلمان اروپا و رئیس این هیات می گوید که تخطی های فراوان در جریان انتخابات چهار ماه پیش افغانستان، اعتماد مردم را به دولت این کشور خدشه دار کرده است.

این توصیه در واقع نتیجه بررسی های هیات ناظر اتحادیه اروپا از انتخابات افغانستان است. گرچند ظاهرا به نظر می رسد دولت افغانستان علاقه چندانی به شنیدن این توصیه ها نداشته باشد.

آقای دیرمن گفت:" سفارش اول ما در مورد استقلال کمیسون انتخابات افغانستان است. تا حالا اعضای کمیسون توسط رئیس جمهوری منصوب می شدند. این باید تغیر کند. مدیران کمیسون باید توسط سیستمی انتخاب شوند که استقلال شان باقی بماند. تا زمانیکه کمیسون انتخابات افغانستان مستقل نباشد، راه برای تقلب باز خواهد بود."

رئیس هیات ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا می گوید افغانستان نیاز به یک سیستم دقیق و قابل اعتماد ثبت نام رای دهنده گان دارد. اگر میلیون ها کارت اضافی رای دهی در کشور موجود باشد مشخص نمی شود که چند نفر و چند بار رای خواهند داد.

تایس دیرمن افزود:" تاکید می کنم که دیگر هیچ انتخاباتی برگزار نشود تا وقتیکه یک میکانیزم معتبر ثبت نام رای دهنده ها بوجود آید."

ناظران اتحادیه اروپا می گویند بیش از یک و نیم میلیون رای تقلبی در انتخابات چهارماه پیش افغانستان شمرده شد، که اکثر آن به نفع حامد کرزی نامزد پیروز به صندوقها ریخته شده بود.

ادعاهای تقلب گسترده مشروعیت دور اول انتخابات را زیر سوال برد و دور دوم هم به دلیل شرکت نکردن رقیب آقای کرزی، برگزار نشد.


ناظران اتحادیه اروپا می گویند در نتیجه این تخطی ها مشروعیت دولت افغانستان آسیب دیده و حالا این دولتمردان افغان اند که باید اعتماد مردم افغانستان را دوباره به دست آورند. اختلافها بر سر نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، شکاف بزرگی در میان جناحهای سیاسی این کشور بوجود آورد. حالا انتظار این است که دولت افغانستان ضمن اصلاح سیستم برگزاری انتخابات، برای جمع کردن تمامی طرفها دور محور واحد، نیز تلاش کند.

کاری که انجام آن ساده نیست و ظاهرا همین چالشها است که معرفی کابینه جدید آقای کرزی را تاکنون به تاخیر انداخته است.

ناظران اتحادیه اروپا، توصیه اصلاح سیستم انتخابات و حتی عدم برگزاری انتخابات تا زمان اصلاح این سیستم را زمانی مطرح می کند که، کمتر از یک سال به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی مانده است.

۹۹۲۶۰

نامه سرگشاده به آقای ( عمرخطاب ) مسؤل تلویزیون پیام افغان

ازمدت چند ماه به این طرف شخصی بنام آقای ( ملا زاده ) دربرنامه ایکه از تلویزیون پیام افغان خریداری نموده است موضوعات و مسایلی را مطرح و یا به عبارت دیگر سخنانی را با لحن تمسخر وتوهین آمیزعنوانی بیت ( رسول اکرم ص ) و به فرزندان حضرت ( علی رض ) خلیفه چهارم مسلمانان جهان و یا امامان مسلمانان اهل شیعه جهان و فرزندان حضرت بی بی ( فاتمه زهراع) دختر حضرت ( پیغمبراسلام ص ) حواله میکند و بدین وسیله زمینه اختلافات بین شیعه و سنی مسلمانان افغانستان را فراهم میسازد .

توهین به مقدسات یک مذهب اسلامی که در قانون اساسی افغانستان به رسمیت شناخته شده است و از زمانیکه آریانای کبیر ، خراسان زمین و یا افغانستان امروز موجویت دارد مسلمانان شیعه وسنی افغانستان و سایر فرقه های اسلامی درکنارهم زندگی مسالمت آمیزداشته ودرمبارزه علیه متجاوزگران بیگانه از وطن پدری خود دفاع نموده و درغم و شادی هم شریک وباهم وسلت نموده قوم و خویش شدند حالا شخصی بنام آقای ( ملا زاده ) پیدا شده و مشغول زهر پراکنی و توهین به مقدسات تمام مسلمانان جهان به خصوص مسلمانان افغانستان میگردد و مهم ترازآن این تبلیغات از تلویزیون یک افغان نشرمیگردد وآن هم ازتلویزیون پیام افغان که مسؤولیت به عهده آقای(عمر خطاب) میباشد.

سخنان توهین آمیزوپراکنده ی آقای ( ملازاده ) شاید اهداف سیاسی مشخص را دنبال کند که ما به آن کاری نداریم انتقاد ما فقط ازتوهین به امامان اهل شیعه و اختلاف انداختن میان مسلمانان افغانستان میباشد که ازطریق تلویزیون پیام افغان به نشرمیرسد .
آقای (عمر خطاب ) به عنوان فرد افغان و مسلمانی که درگذشته فعالیت های فرهنگی فراوانی داشته و برنامه های تلویزیون پیام افغان مورد توجه شمار زیادی ازهموطنان عزیزما میباشد.

صرف نطر ازاینکه سلیقه درباره نشریات تلویزیون ها متفاوت میباشد وهرنشریه صوتی و تصویری برنامه خاص و بینندگان خاص خود را دارد .

اینکه چگونه آقای (عمرخطاب ) حاضر شده به چنین فردی که خودش هم میداند چه حرف های میزند و سخنان او باعث رنجش مسلمانان جهان ، مسلمانان افغانستان و به خصوص شیعه های افغانستان که بالغ بر پنج ملیون نفر از باشدنده گان این مرز و بوم را تشکیل میدهد چه جوابی خواهد بود.
آیا هدف آقای (عمرخطاب ) از فروختن یک ساعت برنامه توهین آمیزبه آقای (ملا زاده ) ازطریق تلویزیون پیام افغان جنبه مادی داشته ، یا اینکه آقای ( عمرخطاب ) به گفته ها و نظریات توهین آمیز آقای ( ملازاده ) شخصآ باور دارد ؟

هموطنان عزیزآگاه میباشند که چندین سال است تلویزیون ( سلام ) نیز به پخش سخنان توهین آمیز نسبت به مسلمانان جهان به خصوص مسلمانان اهل سنت میپردازد که باعث تفرقه بین پیروان دین مقدس اسلام میشود.

پروگرام توهین آمیز نسبت به خلفای اسلامی که از تلویزیون ( شبکه سلام) به مسؤلیت آقای ( داکتر محمد هدایتی ) نشرمیگردد بدون شک مورد قبول مسلمانان جهان به خصوص مسلمانان شیعه افغانستان نمیباشد وآنرا مخالف با اخوت وهمزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان میداند.
گر چه درتلویزیون ( سلام ) گاهی بحث های علمی صورت میگیرد و بعضی ها عفت کلام را رعایت مینمایند ولی دربحث های علمی در تلویزیون ها باید احترام متقابل وجود داشته عفت کلام همیشه مورد توجه سخنوران باشد .

اینجانب دراعتراض های مکرر به شبکه سلام و همچنین سال گذشته مطلب انتقادی به این شبکه تلویزیونی نوشتم و همچنین دریکی ازسایت افغانی آنرا به دست نشر سپردم و اینک مجددا اظهار میدارم که تلویزیون(سلام ) دراین زمینه برای امت اسلامی جزتفرقه چیزدیگری بوجود نخواهد آورد.

اینک یک بار دیگراز این پروگرام میخواهیم که هرمت کلام را نسبت به خلفای اسلامی و یاران حضرت ( پیغمبر اسلام ص ) رعایت نماید و به جرعت میتوانم بیگویم ، که بخش های از پروگرام این شبکه مورد تآید اکثریت قاطع مسلمانان شیعه افغانستان نمیباشد .
ازجایکه تلویزیون( سلام ) شبکه مخصوص خودشان درامریکا میباشد وافغانها ازنشرآن پولی نمگیرند نوشتن نامه و انتقادات به مسؤلین آن شبکه تلویزیونی تآثیری نخواهد داشت.
وحالا در مورد تلویزیون پیام افغان به مدیریت محترم آقای ( عمرخطاب ) میخواهم از ایشان خواهش کنم که درباره نشر برنامه های آقای ( ملازاده ) درتلویزیون ایشان تجدید نظر نمایند و به احترام ، حرمت و وحدت مسلمانان جهان و به خصوص مسلمانان افغانستان وبه ویژه ملیون ها شعیه افغانستان پروگرام ( آقای ملازاده ) را از پروگرام تلویزیونی خود هذف نمایند این کمترین کاری است که شبکه تلویزیون پیام افغان میتوانند به حق هموطنان مسلمان به خصوص شیعۀ افغانستان انجام دهند .
بازهم ازآقای ( عمر خطاب ) خواهشمندم که اگرهذف پروگرام آقای ( ملازاده ) نسبت به قرارداد بسته شده میان ایشان و نامبرده مدتی را در برمیگیرد ازایشان صمیمانه خواهش نمایم تا به احترام ملیون ها مسلمان شیعه و سنی در مراسم ماه محرم که ما اینک در آستانه آن قرار داریم و مراسم سوگواری سردارشهیدان حضرت ( امام حیسن ع ) فرزند ( رسول اکرم ص ) که درشرف انجام است و ملیون ها مسلمان در سراسرجهان به خصوص مسلمانان شیعه و سنی افغانستان به سوگواری آن حضرت مشغول میشوند و سخنرانی های از رشادت ، خود گذری و درمجموع اهداف انقلاب شکوهمند آن حضرت که درس فداکاری ، محبت ، سربلندی و زیر بار زور و ناحق نرفتن را به امت اسلامی به یادگار گذاشته است به حالت تعلیق در آوردند .

هذف چنین برنامه ی از پروگرام های رادیو ، تلویزیون و سایر جراید ملی و بین المللی ( آزادی بیا ن ، مطبوعات و رسانه های صوتی تصویری ) را به هیچ عنوان نقض نکرده و سخنان این آقایان ( داکتر هدایتی و ملازاده ) به اصول و منطق قانون مطبوعات نمیگنجد و آنرا به جرعت میتوان به تبلیغات ضد ملی وضد اسلامی واختلاف میان امت اسلامی و توهین به مقدسات مسلمانان جهان تلقی نمود .
ازطرفی سخنان توهین آمیز آقای ( ملازاده ) ازطریق تلویزیون پیام افغان درامریکا ، علیه اعتقادات شیعه جهان به خصوص شیعه های افغانستان بیشتر موجب ناراحتی است که متصدی آن یک افغان میباشد .

اگرآقای ( عمرخطاب ) امکان و یا توان هذف پروگرام آقای ( ملازاده ) را تا آغاز ماه محرم نداشته باشند ، ما ازتمام تجارملی و مردم مسلمان افغانستان صمیمانه وعاجزانه تمنا مینمایم تا ازدادن آگهی بارزگانی و اعلانات فوتی و سایر همکاری های مالی و فرهنگی را در تلویزیون پیام افغان به حالت تعلیق در آورند .
امیدوارم هموطنان عزیز دراین بحث شرکت نموده نظریات خود را بنویسند به امید آنکه ازعفت کلام استفاده شده ، وازتوهین به ادیان و مذاهب اسلامی خود داری گردد .

بررسی نوشتن نامه سرگشاده به تلویزیون( پیام افغان ) توسط دوستان و آشنایان شیعه وسنی افغان چندین روز را در برگرفت تا بلاخره این مطلب را نوشته به رسانه ها ارسال نمودم .
ادامه تبلیغات ضد اسلامی و ضد شیعی آقای ( ملازاده ) از طریق تلویزیون پیام افغان به مسؤلیت محترم آقای ( عمر خطاب ) اعتراضات بیشتری را درپی خواهد داشت .
ازجایکه ما درآستانه ی فرارسیدن عید سعید قربان قرارداریم میخواهم از فرصت استفاده نموده عید سعید قربان را به تمام هموطنان عزیز تبریک بگویم .

محمود منجم زاده برلین المان

۹۸۰۷۴