رادیو تلویزیون دولتی افغانستان در میدان رقابت

 نجیب الله روشن رییس رادیو تلویزیون دولتی افغانستان

افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان، شاهد تغییرات قابل ملاحظه ای در عرصه روزنامه نگاری و تهیه برنامه های متنوع در رسانه های دیداری و شنیداری بوده است.

ایجاد دست کم چهار شبکه تلویزیون خصوصی در افغانستان که برنامه های آن در بسیاری از مناطق این کشور قابل دریافت است، مهم ترین تحول را در زمینه کار رسانه های دیداری در افغانستان پدیدار کرد.

ارایه و پخش برنامه های متنوع تفریحی و معلوماتی از امواج این تلویزیون ها، بزودی شمار زیادی از افغانها را به خود جلب کرد.

تلویزیون دولتی افغانستان نیز یکی از پنج شبکه تلویزیونی فعال در این کشور است که چهار سال پیش و به دنبال شکست رژیم طالبان دوباره به پخش برنامه در کابل پرداخت، اما تا مدت زیادی، مردم خارج از پایتخت، قادر به تماشای برنامه های این بنگاه دولتی نبودند.

تلویزیون دولتی افغانستان با ایجاد تدریجی تلویزیون های خصوصی، خود را در میدان رقابت با دیگران یافت و تلاش برای حفظ مخاطبان خود را آغاز کرد.

دامنه چنین تلاش هایی که با حمایت اعضای ارشد دولت افغانستان نیز همراه بوده است تا حد تغییر مدیریت آن گسترش یافت و اکنون نجیب الله روشن، رییس جدید رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، به باور بسیاری، با چالش های زیادی در کار خود مواجه است.

آقای روشن دارای تحصیلات در کشور آلمان است و پس از چندین سال اقامت در آنجا، اکنون به کشورش بازگشته و "پیاده کردن معیارهای روزنامه نگاری معاصر" در رادیو و تلویزیون افغانستان را از اهداف مهم خود می خواند.

تلویزیون دولتی افغانستان در گذشته فقط یک رسانه دولتی بود، اما اخیرا تلاش ها برای "ملی سازی" و بیرون آوردن آن از اختیار دستگاه دولتی جریان دارد.

در مصاحبه ای اختصاصی با آقای روشن، رییس رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، در مورد برنامه های انکشافی او برای این رسانه پرسیدم :

روشن: "ما تلاش داریم تغییراتی را در نشرات رادیو و تلویزیون به وجود آوریم؛ این تغییرات مستلزم چند کار است: اول این که از لحاظ حقوقی این دستگاه یک دستگاه حکومتی است و طبیعتا در چندین سال اخیر یک شیوه حکومتی هم بر تفکر کارکنان رادیو و تلویزیون حاکم بوده است.

ابتدا ما از لحاظ حقوقی تلاش می کنیم این دستگاه را به یک دستگاه خدمات عامه تبدیل کنیم تا از زیر کنترل حکومت و یا ماموران بلند پایه حکومتی خارج شود و از طرف دیگر ما باید با آموزش و پرورش، ایجاد گروه جدید کاری و با همکاری کارکنان جوان، شیوه و تفکر جدید را وارد ژورنالیسم، هنر، ادبیات، موسیقی و سایر عرصه های مربوط به رادیو تلویزیون کنیم. در این عرصه کارهایی را هم آغاز کرده ایم".

می توانید بگویید این کارها چیست؟

من وقتی وارد دستگاه رادیو و تلویزیون دولتی افغانستان شدم می توانم بگویم که در هیچ عرصه این اداره، ساختار و سیستمی برای پیشبرد کار از لحاظ نشراتی و اداری وجود نداشت. ما برنامه فوری تدوین کردیم که نتایج آن تا دو ماه آینده بر روی پرده تلویزیون خواهد آمد و تا هنوز فرصت نکرده ایم به بخش رادیو، به عنوان مهمترین بخش نشرات برای افغانستان، رسیدگی کنیم.

در بخش تلویزیون، دست به کار شدیم و برنامه ای روی دست گرفتیم. در این برنامه با گروه جدید و با همکارانی که در رادیو و تلویزیون از پیش موجود هستند می خواهیم نخست بخش خبری تلویزیون را دگرگون کنیم.

در این بخش هیات تحریریه وجود نداشت، ما هیاتی را در این زمینه ایجاد کردیم و کوشش می کنیم به آنان آموزش های فنی نیز ارایه کنیم که تا دو ماه آینده بخش خبری در تلویزیون کاملا تغییر کند".

وقتی شما می گویید وضعیت حقوقی تلویزیون را مشخص می کنید، یعنی این که دیگر این دستگاه دولتی نخواهد بود و به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز وابستگی نخواهد داشت؟ چنین تلاشی پیش از این نیز صورت گرفته است.

قبلا کمیسیونی ایجاد شد و ظاهرا این کمیسیون در حد تشریفات باقی ماند نه در حد این که بتواند تغییری در کار بیاورد، ما تا حالا چیز مشخصی از این کمیسیون نشنیدیم.

"البته خوب بود که این کمیسیون به عنوان یک ارگان پالیسی (سیاست) ساز رئوس سیاست انتشارات را در عرصه های گوناگون تعیین می کرد و می گذاشت که خود آن دستگاه سیاست را پیاده کند خوب بود، اما چنین کمیسیونی در دستگاه های خدمات عامه نباید انتصاب شود بلکه باید انتخاب شود یا پارلمان در قبال انتخاب آن باید نقش داشته باشد تا سیمای مجموعه گروه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان را در این کمیسیون یا در این شورا بازتاب دهد.

اما این کمیسیون انتخاب نشد و آورده شد (انتصاب شد) در این دستگاه و آنها تلاش هایی کردند اما متاسفانه وظایف این کمیسیون معین نشده بود و آنها وظایف خود را به درستی در قبال این دستگاه درک نکردند. آنها بیشتر فکر می کردند تمام کارهای اجرایی و اداری این دستگاه به آنها مربوط می شود و در نتیجه به عنوان طرح و تدوین سیاست نشراتی و فرهنگی حاکم متاسفانه به موفقیتی دست نیافتند".

شما با رسانه بزرگ روبرو هستید که بیش از دو هزار کارمند دارد و زمانی که نیاز به تحول هست آیا کارمندان موجود، ممکن است قادر باشند این تحولات را پیاده کنند و یا این که گفتید ممکن است کسانی را از نو استخدام کنید. چگونه موقعیت کادرهای خود را تنظیم خواهید کرد؟

یکی از شیوه های این مدیریت این است که یک تعداد از کارکنان جوان از بیرون که دارای توانایی ها و تخصص و تجربه های معین هستند، آورده شوند و در همکاری با شماری از کارمندان سابق این اداره، کار را به پیش ببرند".

و در مورد سرنوشت افراد دیگر، کسانی که بیکار می شوند چه فکری کرده اید؟

"سرنوشت کسانی که بیکار می شوند برای ما بسیار مهم است و تا جایی که بخش اصلاحات اداری به من اطلاع داده است، برای این افراد تا دو سال حقوق ماهوار داده می شود و آموزش هایی در عرصه های مختلف به آنان ارایه می شود تا قادر به کار در عرصه های اقتصاد خصوصی شوند".

شما مثل گذشته یگانه رسانه دیداری در افغانستان نیستید و در رقابت با تلویزیون های خصوصی قرار دارید، هم اکنون تلویزیون دولتی افغانستان از رسانه ها و تلویزیون های غیر دولتی فاصله زیادی دارد و به نظر می رسد خیلی از آنان عقب افتاده است، شما این خلا را چگونه پر خواهید کرد؟

"ما شمار زیادی از شنوندگان و بینندگان خود را از دست داده ایم و گرایش از دست دادن بینندگان و شنوندگان ما هر روز قوی تر می شود و این طبیعتا در کیفیت برنامه های ما نهفته است.

یگانه راه رقابت با تلویزیون های خصوصی این است که ما کیفیت نشرات خود را بالا ببریم و علایق و خواسته های مصرف کنندگان و مشتریان خود را بشناسیم و بر بنیاد نیازمندی های جامعه افغانستان انتشاراتی داشته باشیم که جالب باشد و امکانات عملی شدن این موضوع در رادیو تلویزیون دولتی افغانستان بسیار زیاد است.

در مورد دلایل این که چرا تا حالا این برنامه ها عملی نشده، نخست به دلیل شرایط حقوقی این دستگاه بوده است و دیگر مدیریتی که در این دستگاه بوده با تمام زحماتی که کشیده توان جذب کمک ها و امکانات مادی و معنوی درون جامعه افغانستان را نداشته است.

ما کوشش کردیم در یک برنامه فوری گامی در این جهت برداریم و این که چقدر موفق می شویم یا نه مربوط به تجربه ای خواهد بود که پیش رو داریم".

چگونه عرصه کار خود را در این عرصه متمایز می کنید با در نظر داشت این که رسانه های دیگر تجاری عمل می کنند و می توانند با زرق و برق بیشتر مخاطب را به خود جذب کنند؟

"اصولا تلویزیون های خصوصی روی سود استوار هستند و باید برنامه هایی عرضه کنند که برای تجار و صنایع جامعه جالب باشد که بر اساس جالب بودن این برنامه اعلانات خود را به آنها بسپارند؛ این اساس کار تلویزیون های خصوصی است و به این خاطر آنها مجبور هستند از یک سلسله برنامه ها چون برنامه های تعلیمی و فرهنگی و بخشی از برنامه های ورزشی صرفنظر کنند. ولی فعلا تمامی انتشارات (رسانه های دیداری) از ما جلوتر هستند و ما کاملا در نخستین گام ایجاد انتشارات مدرن هستیم".

تصور می کنید چقدر فضای موجود افغانستان برای فکرهایی که شما در سر دارید مساعد خواهد بود؟ منظورم از این فضا، دستگاهی است که شما رهبری آن را بر عهده دارید و دولت و نهادهای کمک کننده غیر دولتی و دولتی که در حاشیه این دستگاه قرار دارند؟

"از روزی که به این دستگاه آمده ام امیدواری و نا امیدی ام به طور موازی با هم پیش می روند. ما هم دشواریهایی داریم و هم فرصتهای فراوانی.

در خود جامعه زمینه برای انتشارات جدید و تفریحی، معلوماتی و آموزشی بسیار گسترده است و این دلیل موفقیت دیگر تلویزیون هاست.

در درون دولت و یا حکومت گرایش های متفاوتی هست اما یک بخش از حکومت مخصوصا آقای کرزی، کاملا خواهان اصلاح رادیو و تلویزیون ملی افغانستان است که این دستگاه باید مطابق به مقتضیات ژورنالیسم مدرن اصلاح شود و طبیعتا در برابر مدرنیته ساختن، مقاومت هایی هم وجود دارد که آن را باید از یک بحث در جامعه آکادمیک و روشنفکران افغانستان عبور دهیم و تنها یک مدیر قادر به عوض کردن آن نیست.

ما باید پایه اجتماعی لااقل در میان جامعه روشنفکر افغانستان پیدا کنیم و آنها هم خواهان این تغییر هستند".

۱۲۳۷۶

 گشایش نخستین هتل پنج ستاره در افغانستان پس از جنگ

اولین هتل با استانداردهای جهانی ظرف بیش از دو دهه جنگ در افغانستان، روز سه شنبه، ۸ نوامبر در کابل از سوی حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

ماکت هتل سرینای کابل

رییس جمهور افغانستان، هنگام افتتاح "هتل سرینای کابل"، ابراز امیدواری کرد که با گشایش این هتل، سرمایه داران بیشتری برای سرمایه گذاری در کشورش علاقه مند شوند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که جهانگردان، نام افغانستان را در برنامه سفرهای خود بگنجانند.

کار نوسازی هتل سرینا، حدود چهار سال پیش به پیشنهاد دولت افغانستان، با هزینه شهزاده آقا خان، رهبر اسماعیلیان جهان آغاز شد.

این هتل که تلاش شده است نمای بیرونی قبلی آن حفظ شود، در زمان جنگهای داخلی افغانستان در آغاز دهه نود میلادی، آسیب دیده بود.

ساختمان جدید هتل سرینا، از نظر آرایش مهندسی جلوه های جالب توجهی دارد.

اتاق ها و دهلیزهای این هتل با سنگ مرمر پوشیده شده است و ارایه خدمات مدرن در سطح هتل های پنج ستاره را به خوبی می توان در آن مشاهده کرد.

در این هتل، ۱۷۷ اتاق با رستوران، حوض (استخر) شنا و ورزشگاه مجهز در نظر گرفته شده است.

 بهای اقامت ۲۴ ساعته در هرکدام از اتاق های این هتل از ۲۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار است؛ در کشوری که درآمد ماهیانه بیشتر خانواده ها در آن، از ۵۰ تا ۱۰۰ دلار فراتر نمی رود، اقامت در این هتل، برای بسیاری از مردم غیر ممکن و رویایی است.

سالن اجتماعات هتل سرینا

اما تاجران و سرمایه داران و حتی سیاستمداران زیادی در افغانستان هستند که توانایی پرداخت این مبالغ را دارند و هم اکنون، برای گذراندن تعطیلات خود، به کشورهای خارجی می روند.

هتل سرینا ساختمان نوسازی شده "کابل هتل" است، هتلی که زمانی از معروف ترین هتل های شهر کابل بود و افغانها از سالن بزرگ آن برای برگزاری جشن های عروسی و مهمانی های بزرگ استفاده می کردند.

بر اساس گزارش ها، کار نوسازی این هتل ۳۵ میلیون دلار هزینه برداشته است.

این اولین هتل پنج ستاره در شهر کابل است که دارای منبع تولید انرژی برق و آب است.

پیش از این هتل اینتر کانتیننتال که حدود شصت سال پیش ساخته شده است، خدماتی نظیر هتل پنج ستاره در این کشور را ارایه می کرد.

ظرف حدود چهار سال گذشته، ده ها هتل در شهر کابل و برخی شهرهای بزرگ افغانستان ساخته شده است که بیشتر آنها، برای برگزاری محافل عروسی و مهمانی های شخصی و رسمی استفاده می شود.

دولت افغانستان امیدوار است بتواند نظر سرمایه گذاران خارجی را به این کشور جلب کند.

۱۲۲۵۷

علام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی افغانستان آغاز شد


لیست برندگان مقدماتی ولسی جرگه در 18 ولایت را در شماره قبل نشر کردیم، اینک لیست مقدماتی در 12 ولایت دیگر، براساس ترتیب آراء:

کابل
1- حاجی محمد محقق
2- محمد یونس قانونی
3- بشردوست
4- حاجی محمد عارف ظریف
5- استاد عبدالرب رسول سیاف
6- سید محمد مصطفی کاظمی
7- انجینیر عباس
8- ملا تاج محمد مجاهد
9- حاجی سید جان
10- دکتور کبیر رنجبر
11- حاجی محمد باقر شیخ زاده
12- داکتر نعمت الله
13- میر احمد جوینده
14- محمد اسماعیل صفدری
15- حاجی محمد داود کلکانی
16- انور خان اوریا خیل
17- حاجی نجیب الله کابلی
18- محمد سنگین توکلزی
19- جمیل کرزی
20- الحاج بیدار زازی
21- عالمی بلخی
22- محمد ابراهیم قاسمی
23- عرفان الله عرفان
24- سید داود هاشمی
25- ملالی شینواری
26- فاطمه نظری
27- شکریه بارکزی
28- شکینی ذهین کرو خیل
29- شهلا عطا
30- قدریه ابراهیم یزدان پرست
31- صبرینا ثاقب
32- فوزیه ناصر یار حیدری
33- نجیبه شریف

هرات
1- فوزیه گیلانی
2- قاضی نذیر احمد
3- حاجی مولوی گل احمد
4- داکتر محمد صالح سلجوقی
5- سید محمد شفیق
6- حاجی زرین
7- احمد بهزاد
8- حاجی محمد عارف طیب
9- حاجی عزیز احمد نادم
10- عبدالهادی جمشیدی
11- احمد وحید خان طاهری
12- حاج آقای جبرئیلی
13- عبدالسلام قاضی زاده
14- شهناز همتی
15- سعادت فتاحی
16- الحاج رحیمه جامی
17- نجلا دهقان نژاد

کنر
1- مولوی شهزاده شاهد
2- الحاج صاحب الرحمن
3- شجاع الملک
4- گل هار

خوست
1- سید محمد گلاب زوی
2- حاجی امیر خان
3- لیاقت الله بابکر خیل
4- مولوی حنیف شاه الحسینی
5- ساهره شریف

کندز
1- حاجی محمد عمر
2- حاجی عبدالرئوف
3- فضل کریم
4- استاد شکریه پیکان احمدی
5- حاجی محمد امین قانع
6- الحاج پوهنمل معین مرستیال
7- نازک میر سرفراز
8- قاری رحمت الله
9- داکتر فاطمه عزیز

غزنی
1- سید محمود حسام الدین گیلانی
2- علی اکبر قاسمی
3- محمد داود سلطان زوی
4- حاجی نیاز محمد امیری
5- الحاج خیال محمد حسینی
6- الحاج مأمور عبدالجبار شلگری
7- داکتر عبدالقیوم سجادی
8- انجینیر خیال محمد محمد خان
9- شاه گل رضایی
10- حاجیه ظاهره احمد یار مولایی
11- راحله بی بی کبرا عالمشاهی

دایکندی
1- صادقی زاده نیلی
2- داکتر محمد علی ستیغ
3- محمد نور اکبری
4- شیرین محسنی

هلمند
1- حاجی ولی جان
2- داد محمد خان
3- شیخ نعمت الله غفاری
4- حاجی میر ولی خان
5- انجینیر عبدالمتین
6- حاجی محمد انور خان
7- نسیمه نیازی
8- ناز پرور

بدخشان
1- برهان الدین ربانی
2- زلمی مجددی
3- مولوی عبدالعزیز
4- سید عبدالقدیر صیاد
5- سلطان محمد اورنگ
6- امان الله پیمان
7- سید محبت شاه کاشانی
8- فوزیه کوفی
9- کبرا دهقان نژاد

بلخ
1- الحاج محمد اسحاق رهگذر
2- علم خان آزادی
3- اشرف رمضان
4- سید محمد علی جاوید
5- روز گلدی اویچی
6- الحاج محمد عبده
7- الحاج محمد یوسف غضنفر
8- شاهمردانقل
9- صیفوره نیازئ
10- داکتر گلالئ نور صافی
11- حمیرا اکا خیل

پکتیا
1- محمد داود زازَی
2- گل بادشاه مجیدی
3- حاجی پادشاه خان زدران
4- فضل الرحمن
5- شریفه زرمتی

تخار
1- الحاج پیرم قل ضیایی
2- محمد عالم ساعی
3- رییس عبدالباقی
4- حبیبه دانش
5- الحاج عبدالجبار
6- قاضی محمد ایوب مهر
7- دیپلوم انجینیر راز محمد فیض
8- الحاج صبغت الله ذکی
9- بلقیس مدقق

۱۱۹۹۴