ثروت ملی کره جنوبی در دهه 1960 به اندازه افغانستان بود

دانش آموزان کره جنوبی

 
نتیجه یک پژوهش گسترده بین المللی نشان می دهد که فنلاند و کره جنوبی، در زمره ابرقدرت های آموزش در سطح جهان هستند.

نتایج برنامه سه ساله ارزیابی دانش آموزان جهان (با عنوان اختصاری پیسا) نشان میدهد که این دو کشور جزو پنج کشور برتر جهان در زمینه خواندن و ریاضیات هستند.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی از سال 2000 به این سو پیشرفت چشمگیری داشته است. این رده بندی ها بر اساس ارزیابی هایی که از دانش آموزان 15 ساله در 57 کشور جهان انجام شده، تهیه شده است.

بر اساس آمار سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، ثروت ملی کره جنوبی در دهه 1960 به اندازه افغانستان بود.

اما توجه مدام به آموزش باعث شده این کشور در رده بندی های آموزشی جهان رتبه های بسیار بالایی کسب کند.

آموزش در کره جنوبی، مثل فنلاند، به عنوان کلید موفقیت اقتصادی در نظر گرفته شده و همواره بر این مسئله تاکید شده است.

آخرین یافته های این پژوهش همچنین رقابت زیاد در سطح جهان در زمینه آموزش را نشان می دهد. بر اساس این گزارش کشورهای آسیایی از جمله تایوان، هنگ کنگ و کره جنوبی، کشورهای شمال اروپا را به مبارزه طلبیده اند و در مواردی آنها را پشت سر گذاشته اند.

همچنین کره جنوبی به مستحکم تر کردن موقعیت خود ادامه داده است.

در این گزارش همچنین آمده است کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی از افزایش بودجه آموزش نتیجه ای نگرفته اند.

بر اساس این گزارش این کشورها در فاصله سال های 1995 تا 2004، بودجه آموزش خود را 39 درصد افزایش داده اند، اما در مقابل "خروجی های سیستم آموزشی عموما تغییری نکرده اند."


'کلید مرگ' ویندوز ویستا از کار می افتد

ویندوز ویستا
 
در پی شکایات متعدد کاربران ویندوز ویستا، شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته از ابزار ضد دزدی تعبیه شده در این سیستم عامل صرف نظر کند.

این ابزار که به 'کلید مرگ' (kill switch) معروف است، مانع استفاده از ویندوز ویستا توسط کاربرانی می شود که از نسخه های غیرقانونی آن استفاده می کنند.

ظاهرا وجود مشکلاتی در این ابزار، دارندگان نسخه های قانونی ویندوز را نیز دچار دردسر کرده و استفاده از ویستا را برایشان غیر ممکن ساخته است.

با این وجود، مایکروسافت از موثر بودن تلاش هایش در این زمینه خبر داده و می گوید میزان استفاده از نسخه های غیر قانونی ویندوز بصورتی قابل توجه کاهش یافته است.

مایکروسافت تصمیم دارد به جای غیرقابل استفاده کردن ویندوز، به طور متناوب به استفاده کنندگان چنین نسخه هایی هشدار دهد و راه های مختلف خرید نسخه قانونی را به آنها توصیه کند.

این روش که البته از سوی این شرکت صرفا تغییری تاکتیکی ارزیابی شده، قرار است بزودی و از طریق به روز رسانی آتی ویندوز ویستا اعمال شود.

روش موثر

کاربرانی که از نسخه های قانونی ویندوز ویستا استفاده می کنند هنگام نصب این نرم افزار باید اعتبار آن را به تایید مایکروسافت برسانند.

این کار از طریق برنامه ای که به همین منظور در ویندوز ویستا تعبیه شده صورت می گیرد.

در صورت تشخیص غیر قانونی بودن ویندوز، رایانه مورد نظر عملا قفل و استفاده از آن امکان ناپذیر می شود.

با این حال بسیاری از دارندگان نسخه قانونی ویندوز شکایت کرده اند که این برنامه به درستی کار نمی کند و با وجود خرید نسخه واقعی پس از طی مرحله تایید اعتبار، پیام خطا دریافت کرده و نمی توانند از رایانه خود استفاده کنند.

با تغییر این سیستم، تایید اعتبار همچنان صورت خواهد گرفت ولی در صورت غیر قانونی بودن، اخلالی در نحوه کار آن اعمال نخواهد شد.

بنا به گفته مایکروسافت میزان استفاده از نسخه های غیرقانونی ویندوز ویستا به نسبت نسخه قبلی این سیستم عامل، یعنی ویندوز اکس پی، به نصف کاهش پیدا کرده است.

این شرکت طی سال گذشته علیه بیش از هزار فروشنده محصولات جعلی اش شکایت کرده و بیش از پنجاه هزار سایت را که به طور غیرقانونی نرم افزار هایش را به حراج می گذاشتند تعطیل کرده است.


آغاز دهها پروژه بازسازی در افغانستان

بازسازی
 
وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان قرارداد بیش از هشتاد پروژه بازسازی را با شرکت های خصوصی افغان امضا کرده است که زمینه کار را برای هزاران نفر فراهم خواهد کرد.

به گفته مسئولان، این پروژه ها در بیست و چهار ولایت افغانستان اجرا خواهد شود.

اجرای این پروژه ها بیش از هشت میلیون دلار هزینه برمی دارد که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان تامین می شود.

این نخستین بار است که وزارت احیا و انکشاف دهات، مسئولیت اجرای پروژه های خود را شرکت های خصوصی محلی می سپارد.

وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان می گوید شرکت های محلی با ولایاتی که در آن کار می کنند آشنایی کافی دارند و این آشنایی آنان را در اجرای درست پروژه ها کمک می کند.

مشکلات امنیتی در برخی از ولایات افغانستان، در گذشته مانع اجرای برنامه های بازسازی و انکشافی شده است.

وزیر انکشاف دهات می گوید: "اینبار مشکلات امنیتی سبب تاخیر در کارهای ما نمی شود، چون این پروژه ها به درخواست مردم محل اجرا می شود و دوم اینکه کار آن از سوی شرکت های محلی همان ولایت انجام می شود، این شرکت ها با مردم محل آشنایی دارند و مردم همان محل را به کار استخدام می کنند."

بیشتر این پروژه ها در بخش های بازسازی، آبرسانی، ایجاد مراکز صحی، پل ها، جاده ها و مکاتب است که براساس قرارداد با شرکت های خصوصی، کار آن تا شش ماه دیگر تکمیل خواهد شد.


هتل اینترکانتیننتال کابل دوباره دولتی شد

هتل اینترکانتیننتال کابل (عکس از سایت هتل)
 
دولت افغانستان قرارداد پانزده ساله هتل اینترکانتیننتال کابل را با یک شرکت عربی فسخ کرده و اداره آن را دوباره در اختیار خود گرفته است.

مقامات وزارت مالیه (دارایی) افغانستان دلیل فسخ قرارداد را "پایبند نبودن" این شرکت به تعهدات قبلی اش اعلام کرده اند.

بر اساس این قرارداد که در سال ۲۰۰۲ میان شرکت عربی "فری کام" و دولت افغانستان امضا شد، این شرکت باید سالانه پانصد هزار دلار به دولت افغانستان می پرداخت، اما مقامات افغان می گویند شرکت فری کام به تعهدش عمل نکرده است.

به گفته مقامات افغان، این شرکت همچنین تعهد کرده بود که هتل اینترکانتیننتال را به هتل جهانی پنج ستاره تبدیل کند و هتل های دیگری نیز در ولایات مختلف افغانستان اعمار کند.

عبدالرزاق صمدی معاون وزارت مالیه افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که شرکت فری کام، برعلاوه این تعهدات، باید هشت درصد درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت افغانستان می پرداخت.

مسئولان شرکت فری کام در این مورد واکنشی نشان نداده اند.

پیش از این نیز، پارلمان افغانستان از نحوه عقد قرارداد هتل اینترکانتیننتال با شرکت عربی فری کام انتقاد کرده بود.

اعضای پارلمان ادعا کرده اند که در امضای این قرارداد، تقلب صورت گرفته است.

۵۸۰۷۵