حزب الله دو تانک اسرائیلی را نابود کرده است

دور دیگری از نبرد میان واحدهای پیاده و زرهی اسرائیل و چریک های حزب الله در جنوب لبنان ادامه دارد. یکی از افسران نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان گفته است که جنگی شدید در نزدیکی مرز این کشور با اسرائیل در جریان است.

بیانیه حزب الله که می گوید دو تانک اسرائیلی را نابود کرده است، تائید نشده اما ارتش اسرائیل تائید کرده است که متحمل تلفات زیادی شده است.

آوی دیختر، وزیر امنیت عمومی اسرائیل گفته است که حزب الله باید بداند که فرصتش تمام شده است.

وی گفت اسرائیل در مرز با لبنان تنها نیروی نظامی را می پذیرد که از سوی دولت لبنان اعزام شده باشد.

اسرائیل شامگاه چهارشنبه (19 ژوئیه) و ساعات اولیه بامداد پنجشنبه (20 ژوئیه) نزدیک به هشتاد حمله هوایی علیه لبنان داشته است.

ادامه حملات اسرائیل

همزمان با ادامه حملات اسرائیل به لبنان و موشک پرانی حزب الله به داخل اسرائیل و تلفات گسترده غیرنظامی، بین نفرات دو طرف در داخل خاک لبنان درگیری مستقیم روی داده است.

بامداد روز پنجشنبه، 20 ژوئیه، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام داشت که بین افراد نیروی زمینی این کشور و نفرات مسلح گروه حزب الله لبنان در دو نقطه در نزدیکی مرز دو کشور در داخل خاک لبنان درگیری مستقیم روی داده است.

محل این نبرد زمینی نقاطی در شمال روستای مرزی اسرائیلی اویویم گزارش شده که روز چهارشنبه واحدهای ارتش اسرائیل در نزدیکی آن هدف حمله حزب الله قرار گرفتند و در نتیجه آن، دو سرباز اسرائیلی کشته و نه نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل مقصود از عملیات زمینی در داخل خاک لبنان را جستجو و انهدام اسلحه خانه ها و انبارهای مهمات مخفی حزب الله و نقاط مورد استفاده برای پرتاب موشک به سوی نقاط شمالی اسرائیل عنوان کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که در حال حاضر برنامه ای برای اجرای عملیات گسترده زمینی در داخل خاک لبنان در دست نیست و عبور نظامیان اسرائیلی از مرز در روز پنجشنبه را عملیاتی محدود برای خنثی کردن اقدامات حزب الله در موشک پرانی به سوی مناطق شمالی اسرائیل توصیف کرد.

رویارویی مستقیم دو طرف در حالی گزارش می شود که دولت اسرائیل درخواست های بین المللی برای توقف حملات خود به لبنان را بدون برآورده شدن شروط خود نپذیرفته و حزب الله نیز تا کنون از آزاد کردن دو نظامی اسرائیلی که انگیزه حملات اسرائیل به لبنان بوده خودداری ورزیده است.

۲۶۵۷۶

 نگرانی دیده بان حقوق بشر از بازگشت پلیس مذهبی به افغانستان

گروه دیده بان حقوق بشر از تصمیم دولت افغانستان برای احیای پلیس مذهبی 'امر به معروف و نهی از منکر' ابراز نگرانی کرده است.

این گروه مدافع حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، گفته است که با احیای اداره امر به معروف و نهی از منکر، زنان و دختران افغان بار دیگر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، هفته گذشته پیشنهاد روحانیون بنیادگرای این کشور برای احیای پلیس مذهبی 'امر به معروف و نهی از منکر' را پذیرفته و فضل الهادی شینواری سرپرست دادگاه عالی کشور را به همراه دو مقام دیگر، مامور تشکیل این نهاد کرده است.

دیده بان حقوق بشر می گوید زنان و دختران افغان با نا امنی فزاینده روبرو هستند و بسیار مهم است که دولت بجای محدود کردن بیشتر دسترسی آنان به خدمات همگانی، زمینه بهتری را برای آنان فراهم کند.

'عملکرد سرکوبگرانه گذشته'

این گروه از جامعه بین المللی خواست تعهد دراز مدت خود برای امنیت و بازسازی افغانستان را روشن کند و از بازگشت این کشور به "عملکرد سرکوبگرانه گذشته" جلوگیری کند.

به گفته مقامات در وزارت حج و اوقاف افغانستان، فضل الهادی شینواری سرپرست دادگاه عالی، نعمت الله شهرانی وزیر حج و اوقاف و محمد قاسم دوستی نامزد عضویت در شورای عالی قضایی کشور، ماموریت یافته اند تا نهاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل دهند.

نام نهاد "امر به معرف و نهی از منکر" در ذهن بسیاری از مردم افغانستان، سالهای حاکمیت سختگیرانه طالبان و تفسیر تند آنها از شریعت اسلامی را زنده می کند.

پلیس مذهبی امر به معروف و نهی از منکر در زمان طالبان، برداشت رهبران این گروه از شریعت اسلامی را به مردم تحمیل می کرد. نوع پوشش مردم، اندازه موی سر و ریش و حتی رفتار اجتماعی مردم، توسط این پلیس به شدت کنترل می شد.

محمد شریف رباطی رییس نشرات وزارت حج و اوقاف گفته است پلیس مذهبی که تحت اداره جدید افغانستان تشکیل خواهد شد، "شاید در اصول، با اداره امر به معروف و نهی از منکر دوره طالبان فرقی نداشته باشد".

شورای علمای افغانستان که پیشنهاد دهنده تشکیل نهاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر است، تاکنون بیشتر بر برخورد با آزادی رسانه ها در پخش رقص و آواز زنان، کنترل پوشش زنان و دختران و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی تاکید داشته است.

اداره امر به معروف و نهی از منکر در سالهای آغاز دهه نود میلادی و در زمان حکومت مجاهدین در افغانستان تاسیس شد.

این اداره، در زمان طالبان به وزارت ارتقا یافت.

کار این وزارت، برخورد با مظاهر خلاف شریعت اسلامی بود که بر اساس تعبیر خاص طالبان از این شریعت، بر مردم افغانستان تحمیل می شد.

تفسیر سختگیرانه طالبان از شریعت اسلامی و عملکرد پلیس مذهبی آنان، باعث فاصله گرفتن مردم از این گروه شد.

با فروپاشی حکومت طالبان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر منحل شد و به جای آن، ریاست ارشاد اسلامی در وزارت حج و اوقاف تشکیل شد که هیچگاهی شدت عمل وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را در پیش نگرفت.

وزارت حج و اوقاف و ادرات مربوط به آن در سراسر افغانستان، مشخصاً به امور مساجد و حجاج رسیدگی می کنند.

پیشنهاد نهادی برای در پیش گرفتن وظایف امر به معروف و نهی از منکر، در سالهای اخیر بارها توسط روحانیون محافظه کار افغانستان مطرح شده است، اما این نخستین بار است که حامد کرزی رییس جمهور کشور، تصمیم جدی به تشکیل چنین نهادی گرفته است.

۲۶۵۵۶

 حملات اسرائیل به لبنان به شدت ادامه دارد

حملات سنگین اسرائیل علیه لبنان و موشک پرانی متقابل حزب الله ادامه داشته و تلفات سنگینی برجای نهاد و همزمان با خروج خارجیان از لبنان و ابراز نگرانی در مورد بروز یک فاجعه انسانی در این کشور، اقداماتی برای حل بحران کنونی به جریان افتاده است.

از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، 18 ژوئیه، نیروی هوایی اسرائیل به بمباران نقاط مختلف لبنان ادامه داده در حالیکه توپخانه و نیروی دریایی نیز هدف هایی را زیر آتش گرفته اند و به خصوص نواحی جنوبی بیروت که محل نفوذ جنبش حزب الله است هدف حملات سنگین بوده است.

به گفته مقامات لبنانی، روز سه شنبه یک سربازخانه ارتش لبنان واقع در نزدیکی بیروت نیز هدف قرار گرفته که در اثر آن، دست کم نه نظامی جان خود را از دست داده اند و بیش از سی نفر دیگر زخمی شده اند.

منابع ارتش اسرائیل گفته اند که نیروی هوایی این کشور دو انبار اسلحه و دو کامیون حامل موشک متعلق به حزب الله را منهدم کرده است و افزوده اند که در طول یک روز گذشته، جنبش حزب الله بیش از هشتاد موشک را به سوی هدف هایی در نواحی شمالی اسرائیل پرتاب کرد و اصابت موشک به یک کنیسه در شهر ساوات چند زخمی برجای گذاشت.

همزمان با ادامه جنگ در لبنان، بر تلفات انسانی و خسارات وارد شده به زیرساخت های اقتصادی این کشور نیز افزوده می شود.

مقامات لبنانی گفته اند که تنها در خلال بیست و چهار ساعت گذشته، بیش از چهل نفر که اکثر آنان غیرنظامی گزارش شده اند جان خود را در اثر حملات اسرائیل از دست داده اند.

به این ترتیب، شمار قربانیان لبنانی از زمان آغاز درگیری فعلی به بیش از ۲۰۰ نفر می رسد.

به گفته منابع اسرائیلی، تا کنون ۲۴ تن از اهالی این کشور نیز در درگیری اخیر کشته شده اند که مرگ دوازده نفر از آنان در اثر اصابت موشک های حزب الله بوده است.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که یک واحد کوچک سربازان اسرائیلی برای انجام ماموریتی کوتاه از مرز دو کشور گذشت اما تا کنون نشانه ای از برنامه اسرائیل برای اشغال خاک لبنان دیده نمی شود.

 خروج خارجیان و بحران انسانی

با ادامه حملات ارتش اسرائیل به لبنان، تعدادی از سفارتخانه های خارجی برنامه خارج کردن شهروندان خود از این کشور را به اجرا گذاشته اند.

بسیاری از ساکنان جنوب لبنان نیز برای گریز از خطر حملات اسرائیل محل اقامت خود را ترک کرده و عازم نقاط دیگر این کشور شده اند.

خبرها از جنوب لبنان از ترافیک سنگین در جاده های خروجی منطقه خبر می دهد و می افزاید که بسیاری از آوارگان نگران آن هستند که هواپیماهای اسرائیلی، که در آسمان منطقه گشت می زنند، آنان را هدف قرار دهند.

در اسرائیل نیز، ساکنان شهرک های واقع در نزدیکی مرز با لبنان خانه های خود را ترک کرده و عازم مناطق دیگر شده اند.

شرایط کنونی در لبنان، به خصوص با توجه به بمباران برخی از زیرساخت های اقتصادی از جمله راه ها، پل های ارتباطی و نیروگاه های برق، باعث بروز نگرانی در باره شرایط انسانی اهالی این کشور شده است.

یان اگلند، سرپرست عملیات بشردوستانه سازمان ملل، گفته است که حملات هوایی به راه ها و پل های ارتباطی تحرک گروه های امدادرسانی برای کمک به آوارگان لبنانی را با دشواری مواجه کرده است.

وی گفته است که اوضاع ساعت به ساعت وخیم تر می شود و نسبت به عواقب ادامه وضعیت کنونی هشدار داده است.

آقای اگلند گفته است که به نظر می رسد شرایط به سویی حرکت می کند که احتمالا لازم خواهد بود اقداماتی برای بازسازی، امدادرسانی بشردوستانه و عملیات نجات آسیب دیدگان در سطحی گسترده به اجرا گذاشته شود.

از بامداد روز سه شنبه، یک کشتی مسافربری که یک ناوشکن آمریکایی آن را همراهی می کند برنامه خارج کردن حدود بیست و پنج هزار شهروند آمریکایی از لبنان را آغاز کرده در حالیکه چند فروند هلی کوپتر نیز برای انتقال شهروندان آمریکایی به قبرس مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد دیگری از دولت های خارجی نیز با اعزام کشتی های مسافربری یا ناوهای نیروی دریایی با آب های لبنان، که در محاصره نیروی دریایی اسرائیل است، برنامه انتقال شهروندان خود از لبنان را به اجرا گذاشته اند.

۲۶۴۷۱

 مایکروسافت ۲۸۰ میلیون یورو جریمه شد

کمیسیون اروپا شرکت مایکروسافت را به دلیل عدم اجرای مصوبات قانون ضد انحصار اتحادیه اروپا به پرداخت ۲۸۰ میلیون یورو محکوم کرده است.

مایکروسافت به این جریمه اعتراض خواهد کرد. شرکت آمریکایی مایکروسافت و اتحادیه اروپا مدت هاست درگیر این پرونده هستند.

این دعوای حقوقی زمانی آغاز شد که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ حکمی را تصویب کرد که بر اساس آن مایکروسافت می بایست بخشی از کدهای سیستم عامل ویندوز خود را در دسترس شرکت های رایانه ای دیگر قرار دهد.

اتحادیه اروپا در همین حال گفته است درصورتی که مایکروسافت اطلاعات تکنیکی "کامل و دقیق" را در اختیار رقبایش قرار ندهد، از روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۶ روزانه جریمه خواهد شد. ممکن است میزان این جریمه تا روزانه سه میلیون یورو باشد.

براد اسمیت، مشاور عمومی مایکروسافت مصرانه تاکید کرده که این شرکت خواسته های کمیسیون اروپا را اجرا کرده و گفته است که از این حکم فرجام خواهد خواست.

به گفته او قرار است مایکروسافت آخرین بخش از اطلاعات درخواستی را روز ۱۸ ژوئیه، چند روز پیش از پایان مهلت اتحادیه اروپا در اختیار رقبا بگذارد.

آقای اسمیت ابراز امیدواری کرده که در چند هفته آینده به این مسئله خاتمه داده شود.

عملکرد غیرقانونی

نیلی کروس، یکی از مسئولان اتحادیه اروپا در امور رقابت در بازار گفته که وی "هیچ جایگزینی جز جریمه کردن" مایکروسافت نداشته و افزوده است: "هیچ شرکتی فراتر از قانون نیست".

خانم کروس گفت: "متاسفم که با گذشت دو سال از تصمیم اتحادیه اروپا، مایکروسافت هنوز به عملکرد غیرقانونی اش خاتمه نداده است".

اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۰۴ از این غول نرم افزار سازی خواست که رمزهای بنیادین سیستم های نرم افزاری خود را به روی رقبا بگشاید.

تولید کنندگان نرم افزار در اروپا گلایه کرده اند که به کدهای سیستم عامل ویندوز، ساخت مایکروسافت، دسترسی ندارند.

به مایکروسافت همچنین دستور داده شده بود نسخه ای از ویندوز را بدون نرم افزار پخش فیلم های صوتی و تصویری (مدیا پلیر) به بازار عرضه کند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، شرکت های تجاری نباید از قدرتشان برای انحصاری کردن بازار استفاده کنند.

۲۶۲۷۷

 صدها نفر کشته و زخمی در انفجارهای بمبئی

انفجار چند بمب در قطارهای پرازدحام هند به مرگ و زخمی شدن افراد زیادی منجر شده است.

پلیس شهر بمبئی می گوید در انفجارهای روز سه شنبه (11 ژوئیه) در شبکه راه آهن این شهر دست کم 170 نفر کشته و بیش از 400 نفر زخمی شده اند.

به گفته مقامات پلیس هفت انفجار در قطارهای شهر بمبئی، مرکز مالی هند، به طور هماهنگ صورت گرفتنه است.

نخست وزیر هند گفته است این حملات تکان دهنده و تلاشی بزدلانه برای گسترش نفرت و انزجار در جامعه هند بوده است.

کمیسر پلیس بمبئی به خبر نگاران گفت که اغلب این بمب ها در قطارهای در حال حرکت و در ساعات  پرازدحام  و پرتردد روز منفجر شده است.

هنوز به طور رسمی اعلام نشده که انفجارها توسط چه کسانی صورت گرفته است.

تصاویر تلویزیونی مسافران پوشیده در خون و مبهوت قطار را نشان می دهد که توسط مسافران دیگر به آمبولانس ها و امدادگران تحویل داده می شوند.

امدادگران تلاش دارند مسافران را از میان لاشه قطارها بیرون بکشند.

قدرت انفجارها به قدری بوده است که در واگن ها را از جا کنده و وسایل مسافران تا مسافتی دور پرتاب شده است.

شبکه راه آهن بمبئی از فعالیت باز ایستاده است و گفته می شود که تمامی شهرها اصلی هند به حال آماده باش درآمده اند.

هفت انفجار در نواحی بوریویلی، خار، جوگشواری، مهیم، ماتونگا و جاده میرا رخ داده است.

بیش از شش میلیون نفر به طور روزانه از شبکه راه آهن بمبئی استفاده می کنند.

نخستین واکنش ها

پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان انفجارهای بمبئی را محکوم کرده و آن را اعمال زبونانه تروریستی خوانده است.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان تأسف شدید و همدردی خود را ابراز داشته است.

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا انفجارهای بمبئی را اعمالی خشن و بیرحمانه دانست.

کوندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده گفت انفجارهای بمئی نشان می دهد که مردم بی گناه در همه جا قربانی تروریسم می شوند.

بمبئی پیش از این بارها شاهد حملات خشونت بار بوده است. در جریان انفجار دو بمب در سال 2003 در این شهر پنجاه نفر کشته شدند و در 1993 دویست و پنجاه نفر در رشته انفجارهایی که بمبئی را به لرزه درآورد جان خود را از دست دادند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 حمله پلیس کابل به 'ده مرکز ترویج فساد اخلاق'

وزارت داخله افغانستان می گوید ده محل "ترویج فساد اخلاق" را که تحت نام رستوران و مهمانخانه در کابل فعالیت می کردند، بسته است.

این وزارت می گوید کمیسیون "مبارزه با فساد اخلاقی و برسی رستورانها و مهمان خانه ها"، به منظور جلوگیری از گسترش فساد اخلاقی و خرید و فروش و استفاده از مشروبات الکلی، علمیاتی را در چند شب گذشته در برخی از مناطق شهر کابل اجرا کرده است.

به گفته عبدالجبارثابت، مشاور حقوقی وزارت داخله افغانستان، در این عملیات ده محل "ترویج فساد اخلاقی و فروش مشروبات الکلی" در منطقه وزیر اکبرخان کابل بسته شده است.

مشاور وزارت داخله افغانستان افزود که هفت زن نیز به جرم تن فروشی دستگیر شدند، همچنین صدها شیشه مشروب الکلی ، و ده ها حلقه سی دی و دی وی دی غیر اخلاقی از این مکانها بدست آمده است.

آقای ثابت افزود که دراین عملیات شماری از شهروندان خارجی هم بازداشت شده اند که به گفته او، از افغانستان اخراج خواهند شد.

این اولین بار نیست که وزارت داخله افغانستان اقدام به حمله به مکانهایی می کند که گفته می شود در پوشش فعالیتهای مجاز، اقدام به ترویج فساد می کنند.

تاکنون چندین مهمانخانه که بیشتر در اختیار شهروندان خارجی بوده مسدود شده و دهها شهروند خارجی به اتهام تن فروشی و ترویج فساد اخلاقی از افغانستان اخراج شده اند.

مشاور حقوقی وزارت داخله می گوید نیروهای این وزارت، یک زن را که قبلا به اتهام تن فروشی از افغانستان اخراج شده بود، در میان ۷ زن تن فروش یافتند که در چند شب گذشته بازداشت شده اند.

آقای ثابت نتیجه می گیرد که برخی از شهروندان خارجی که به اتهام تن فروشی و ترویج فساد اخلاقی از افغانستان اخراج شده بودند، بار دیگر به این کشور باز می گردند و به کار خود ادامه می دهند.

اما اقای ثابت تاکید کرد که با همکاری وزارت خارجه اقداماتی را در نظر گرفته شده است که بر اساس، از این پس به افرادی که به جرم فساد اخلاقی از افغانستان اخراج می شوند، ویزای ورود مجدد به افغانستان داده نشود.

پیش از این هم، بیش از صد زن که همه شهروندان خارجی بودند، به اتهام تن فروشی از افغانستان اخراج شدند و محلات فعالیت ها آنها توسط پلیس افغانستان بسته شد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 رفع مشکل عقیمی مردان با اسپرم آزمایشگاهی

دانشمندان برای اولین بار ثابت کرده اند که می توان از اسپرم هایی که در سلول پایه جنینی رشد کرده اند برای تولید مثل استفاده کرد.

این کشف تازه در موش های آزمایشگاهی می تواند نهایتا به مردانی که با مشکل عقیمی مواجه هستند کمک کند تا بچه دار شوند.

آنها می گویند که درک بهتر رشد نطفه همچنین می تواند به منجر به درمان شمار دیگری از بیماری ها با استفاده از سلول پایه شود.

نتیجه این تحقیق، که توسط گروه تحقیق پرفسور کریم نیرنیا (Karim Nayernia) در دانشگاه "گئورگ آگوست" آلمان صورت گرفته، در مجله "رشد سلول" چاپ شده است.

پروفسور نیرنیا، که اکنون در دانشگاه نیوکاسل بریتانیا سرگرم فعالیت است، گفت: "برای اولین بار ما با استفاده از اسپرم های مصنوعی دست به آفرینش زندگی زده ایم. این آزمایش به ما کمک می کند که تولید اسپرم توسط انسان را درک کنیم و همین طور این که چرا برخی از مردان قادر به تولید اسپرم نیستند."
 
اسپرم در حال رشد
 
برای انجام این تحقیق از موش های آزمایشگاهی استفاده شد که منجر به تولید هفت بچه موش شده است. فقط یکی از این موشها از بین رفته است.

با این حال الگوی رشد موشها عادی نبوده و مشکلات مختلف، از جمله تنفس داشته اند.

در کنار نگرانی در مورد ایمن بودن این روش، جنبه اخلاقی استفاده از سلول های پایه جنینی برای تولید اسپرم نیز مطرح شده است.

پرفسور کریم نیرنیا در این آزمایش از سلولهای پایه یک موش در مرحله جنینی چند روزه استفاده کرده است.

وی و همکارانش با استفاده از یک دستگاه ویژه، شماری از سلولهای پایه را تفکیک و ساخت اسپرم را آغاز کرده اند.

گروه تحقیق دانشگاه "گئورگ آگوست" در آزمایش خود رشد اسپرم های ابتدایی را ترغیب کرده اند تا به اسپرم های بالغ تبدیل شوند و آنها را به تخمک موش ماده تزریق کرده اند.

تخمک های بارور شده رشد کرده و با موفقیت به رحم موش ماده پیوند زده شدند. نتیجه این پیوند هفت بچه موش بوده است.

با این روش ممکن است در آینده بتوان سلولهای پایه در بیضه مردان عقیم را با جراحی ساده جدا کرد و در شرایط آزمایشگاهی پرورش داد و پس از آن دوباره به بیضه پیوند زد تا اسپرم تولید کند.

۲۶۲۲۶

یک سال پس از حوادث لندن: 'اشکی که هنوز خشک نشده است'

عتیق شریفی

یک سال از بمبگذاری های انتحاری در سیستم حمل و نقل لندن که به کشته شدن پنجاه و دو تن انجامید می گذرد.

عتیق شریفی، جوان افغان نیز در میان قربانیان این حوادث بود.

ولی برای خانواده عتیق که در گوشه ای از شهر مزارشریف افغانستان، هزاران کیلومتر دور از لندن زندگی می کنند، "درد از دست دادن او هنوز هم تازه است".

عتیق شریفی، جوان ۲۴ ساله، ساکن شهر شمالی مزار شریف افغانستان بود که به دنبال پیش روی تندروان طالبان به سوی این شهر و وضع قوانین سختگیرانه آنان، اقتصاد خراب و تحدید آزادیهای فردی، عرصه را برای خود تنگ دید و مثل صدها هموطنش راه مهاجرت را در پیش گرفت.

اما چند سال بعد از فرار از افغانستان، عتیق شریفی در یکی از بمبگذاریهای انتحاری متروی لندن (ایستگاه راسل اسکوئر) کشته شد.

فهیم برادر بزرگ عتیق می گوید او اصلاً تصور نمی کرد که برادرش آن قدر بداقبال باشد که در لندن کشته شود.

 فهیم شریفی: برادر عتیق شریفی

خانواده و دوستان عتیق، یک سال پس از حوادث لندن، با برگزاری مراسمی در زادگاه او در مزارشریف، یاد عتیق را گرامی داشتند.

فهیم شریفی یک بار دیگر اضطراب روزهای پس از هفت جولای را به یاد می آورد که موبایل برادرش خاموش بود و خویشاوندانش در لندن هم نمی دانستند عتیق در میان قربانیان انفجارهاست یا نه.

او می گوید مرگ برادر تاثیرات روانی بر اعضای خانواده گذاشته است.

وی می گوید: "او (عتیق) اکثرا شبها به خواب من هم می آید. دلم برایش می سوزد، تمام برادران و خواهرانم هنوز هم به یاد عتیق اشک می ریزند."

فهیم همچنین با اشاره به کشتن افراد بی دفاع می گوید که کشتار شهروندان غیرنظامی خلاف اصول و آداب اسلامی است.

او دست زدن به اینگونه اعمال را، کار "افراد عقده ای سرخورده از زندگی" می داند که "به هیچ چیز نمی اندیشند و ممکن است از نظر روانی هم مشکل داشته باشند".

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 کمیسیون حقوق بشر افغانستان از فرهاد دریا تقدیر کرد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فرهاد دریا آواز خوان مشهور افغان و نجیب الله روشن رییس رادیو و تلویزیون افغانستان را به دلیل "تلاشهای" او در زمینه جلب حمایت به کودکان خیابانی ستود.

فرهاد دریا اخیرا همراه با شماری از کودکان خیابانی کابل، یک کنسرت موسیقی و تفریحی برگزار کرد که در نوع خودش بی سابقه بود.

دکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مراسم اهدای تقدیرنامه گفت که فرهاد دریا با این کار در حقیقت به هویت کودکان خیابانی افغان ارزش داده است.

این کمیسیون تقدیرنامه مشابهی را به نجیب الله روشن، رییس رادیو و تلویزیون ملی افغانستان نیز به دلیل همکاری او با فرهاد دریا در تهیه و اجرای کنسرت، اعطا کرده است.

'سپاس از دریا'

همزمان بنیاد موسیقی افغانستان نیز مراسمی زیر نام "روز سپاس از دریا" در کابل برگزار کرد و از آقای دریا به خاطر کمک های مالی او به این بنیاد قدردانی کرد.

آقای دریا در این مراسم چندین دوره آموزشی موسیقی را نیز در چارچوب بنیاد موسیقی افغانستان افتتاح کرد که در آن ده ها نفر آموزش های مسلکی موسیقی خواهند دید.

فرهاد دریا هم اکنون در آمریکا زندگی می کند ولی اخیرا سفرهای کوتاه مدتی به افغانستان انجام داده است.

آقای دریا ظرف سالهای گذشته، بیشتر کارهای خود را به کودکان خیابانی افغان اختصاص داده و پس از اجرای کنسرتی برای این کودکان در کابل، در دوبی نیز تلاش کرد با اجرای کنسرتی، برای کودکان خیابانی افغان پول جمع آوری کند.

۲۵۹۵۶

 کمک جدید مالی آمریکا به افغانستان 

 

آژانس انکشاف بین المللی آمریکا در افغانستان کمک جدید مالی بیش از یک و نیم میلیارد دلاری خود را به افغانستان اعلام کرده است.

ایلان زوفولگم، رییس بخش افغانستان این آژانس در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که مصرف این پول ظرف چند هفته آینده آغاز می شود و مدت مصرف آن پنج سال پیش بینی شده است.

آقای زوفولگم گفت بیشترین بخش این پول صرف انتقال نیروی برق از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به افغانستان خواهد شد که بانک جهانی و هندوستان نیز در این زمینه همکاری خواهند کرد.

او گفت بر اساس این برنامه، تا سه سال دیگر چهل درصد جمعیت افغانستان به شکل نا محدود به نیروی برق وارداتی دسترسی خواهند داشت.

رییس آژانس انکشاف بین المللی آمریکا در کابل همچنین گفت که این اداره در جریان چهار سال اخیر، سه و نیم میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.

ایلان زوفولگم گفت از این پول در زمینه های انکشاف اقتصادی، آموزش و پرورش، صحت و فراهم کردن معیشت بدیل برای کشاورزان افغان که به کشت خشخاش می پرداختند، استفاده شده که به گفته آقای زوفگلم در اجرای این برنامه ها با دولت افغانستان همآهنگی کامل داشته اند.

آژانس توسعه بین المللی آمریکا ادعا می کند که افغانستان پس از اروپای بعد از جنگ دوم جهانی، دومین محل برای صرف بیشترین پول از سوی این نهاد در جهان بوده است.

آقای زوفلگم در جواب به سوالی که آیا این اداره چون برخی دیگر از سازمان های خارجی پول های زیادی را صرف تهیه وسایل اداری و وسایط گران قیمت برای خود کرده است، گفت نهادهای ویژه ای بر کار آنها در افغانستان نظارت می کنند که تا حالا به گفته او هیچ انتقادی بر نحوه مصرف از سوی آنها مطرح نشده است.

آقای زوفلگم گفت: "من همه را دعوت می کنم تا همه ای پروژه های ما را از نزدیک ببینند."

او گفت تلاش می شود ظرفیت ادارات دولتی در افغانستان بلند رود تا در آینده همه ای پول های کمک شده به افغانستان در اختیار دولت این کشور قرار گیرد.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 معرفی قاضی القضات جدید افغانستان به پارلمان

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان قاضی القضات جدید افغاستان را برای تایید به ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) معرفی کرده است.

آقای کرزی در سخنانی در اجلاس شورای وزیران پوهاند عبدالسلام رحیمی را به حیث قاضی القضات افغانستان معرفی کرد.

قرار است شش قاضی دیگر عضو ستره محکمه (دیوان عالی) افغانستان نیز به پارلمان افغانستان معرفی شوند.

فاروق وردک، وزیر امور پارلمانی افغانستان، گفت رییس جمهور به زودی و پیش از سفر خود به ژاپن این شش تن را معرفی خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان پیشتر 9 تن از قضات کشور را برای بررسی صلاحیت های شان به مجلس نمایندگان این کشور معرفی کرده بود که تنها دو تن مورد تایید مجلس نمایندگان قرار گرفتند.

صلاحیت فضل الهادی شینواری به عنوان قاضی القضات افغانستان نیز از سوی نمایندگان مردم رد شده بود.

بر اساس ماده 107 قانون اسای افغانستان دیوان عالی افغانستان مرکب از 9 نفر است که از طرف رئیس جمهور با تائید مجلس نمایندگان منصوب می شوند. یکی از این اعضا ریاست دیوان عالی را بر عهده دارد.

نگرش جدید؟!

این نخستین باری است که در چهار سال گذشته در افغانستان فردی در مقام ستره محکمه افغانستان به عنوان قاضی القضات معرفی می شود که دارای تحصیلات عالی غیر سنتی و تخصص در رشته حقوق است.

عبدالسلام عظیمی تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه الاظهر مصر به پایان رسانده و دکترای خود را از آمریکا گرفته است.

آقای عظیمی در دهه 70 میلادی به عنوان رئیس دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، رئیس پوهنتون کابل و رئیس قانونگذاری وزارت عدلیه افغانستان ایفای وظیفه کرده بود. با آغاز بحران در افغانستان در اواخر دهه 70 میلادی آقای عظیمی به ایالات متحده امریکا رفت و در دانشگاه نبراسکا آغاز به تدریس کرد.

آقای عظیمی به دنبال سقوط رژیم طالبان دوباره به افغانستان برگشت و در بازسازی ساختار سیاسی افغانستان فعالیت داشت.

او در برگزاری دو لویه جرگه و تهیه مسوده قانون اساسی نقش داشته است.

از آقای عظیمی به عنوان مشاور با اعتبار مسایل حقوقی در سطح ملی و بین المللی یاد می شود.

۲۵۷۴۲

 زبانی که نه فارسی است و نه دری

"تیم فوتبال ستریت افغانستان عازم آلمان شد" این عنوان یک خبر به نقل از خبرگزاری رسمی افغانستان است.

اگر با خواندن این عنوان، می اندیشید که "ستریت" باید نام ولایت یا منطقه ای از افغانستان باشد و یا نام یک باشگاه فوتبال که رهسپار آلمان شده است، شما هم مانند من در اشتباهید.

نویسنده خبر - شاید هم به نقل از مقامات ورزشی کشور - عبارت انگلیسی Street football (فوتبال خیابانی) را پیش روی خود گذاشته و بدون اینکه احتمال دهد که خوانندگان کم سوادی مانند من، شاید معنی ستریت (تلفظ ناقص Street) را ندانند، نوشته است "ستریت فوتبال".

همین چند ماه پیش که در کابل بودم، پرده نوشته ای با این عبارت به چشمم خورد که باعث شد برای دقایقی مات و مبهوت این همه ابتکار و نوآوری زبانی و فرهنگی شوم: "انگلش لنگویج انستیتوت اند کمپیوتر ساینس - منتقل از پشاور".

'چیکن کارَن سوپ'

این جمله و ادبیات به کار رفته در آن، هنوز شاید بر زبان مردم کوچه و بازار کابل تاثیر نگذاشته باشد، اما کمی دورتر از پلی تکنیک، در منطقه پررفت و آمد شهر، غذاخوری (رستوران) مدرنی است که مشتریان زیادی دارد. شمار زیادی از مشتریان این غذاخوری، خوراکی به نام "چیکن کارَن سوپ" سفارش می دهند که بر حسب اتفاق، آن هم منتقل از پیشاور پاکستان است.

در زبان اردوی پاکستان، واژه های انگلیسی را به خط اردو می نویسند و کسی زحمت ترجمه آن را به خود نمی دهد. این روش، چند سالی است که در افغانستان، به ویژه کابل و شهرهای هم مرز پاکستان هم گسترش یافته است.

"چیکن کارن سوپ" همان Chicken Corn Soup (نوعی آش یا سوپ مرغ) است و از آنجایی که در لهجه انگلیسی پاکستان، حرف "O" را، عموما "آ" تلفظ می کنند، کـُرن، کارن نوشته شده است و رهگذران هم آن را کارَن خوانده اند.

از آنجایی که فرهنگ در افغانستان جنگزده، شفاهی بوده است و کمتر مرجعی نحوه درست گفتار و نوشتار را به مردم یادآوری کرده است، چنین اشتباههایی ریشه چند ده ساله دارد و واژه های دگرگون شده انگلیسی، جزیی از فرهنگ "دری" و "پشتو"ی مردم شده است.

از آن جمله اند: سـِلو (Slow) به جای آهسته یا کـُند، سـِپورت (Sport) به جای ورزش، سـِلیپر (Slipper) که به نوعی پاپوش یا کفش گفته می شود، و از همه جالب تر، آرَن است که در افغانستان به بوق گفته می شود.

از Horn تا آرنگ

سرنوشت یا بهتر است بگویم سیر تکامل این واژه شنیدنی است: بوق در انگلیسی، Horn گفته و در لهجه شبه قاره (هند و پاکستان) هارن نوشته می شود.

در افغانستان این واژه وارداتی را هارَن خوانده اند و از آنجایی که در لهجه برخی مناطق این کشور از جمله کابل، حرف هـ و ح، مثل الف تلفظ می شود (مانند اَشت به جای هشت)، هارَن هم با گذشت زمان آرَن و در بعضی مناطق آرنگ شده است.

بسیارند واژه هایی که به همین گونه وارد زبان مردم افغانستان شده و حتی با تغییر شکل، به واژه های جدیدی تبدیل شده اند.

واژه های 'مفشن'

به طور مثال، بسیاری از مردم و رسانه های همگانی در افغانستان به کارگاه می گویند وَرَکشاپ که تلفظ به شدت دگرگون شده همان Workshop انگلیسی است.

"در بازارهای افغانستان موتر (خودرو)های مفشن و پیشرفته به قیمت ده هزار دالر عرضه می شود". در این جمله دری، واژه "مفشن" که به معنای تجملی به کار رفته، یک واژه انگیسی دگرگون شده به روش عربی است.

یعنی واژه انگلیسی Fashion که در افغانستان فیشـَن خوانده شده، در وزن مفعّــل عربی قرار گرفته و تبدیل به مفشن شده است.

به نظر می رسد مرجع رسیدگی کننده به مسایل زبانی در افغانستان، باید وزارت اطلاعات و فرهنگ باشد، اما در نزدیک به پنج سالی که از عمر دولت جدید می گذرد، حتی یک فرهنگ واژگان دری در افغانستان گردآوری نشده است.

سال گذشته، وزارت اطلاعات، فرهنگ و توریزم افغانستان اعلام کرد که با فروشگاهها و مغازه هایی که از واژگان غیر دری و غیرپشتو در تابلوهای خود استفاده کرده باشند، برخورد خواهد کرد.

یک نشریه محلی در کابل، با استقبال از این طرح، نوشت که این وزارت، بهتر است در ابتدا، فکری برای واژه بیگانه "توریزم" بکند که در کنار نام این وزارت خودنمایی می کند.

کو آن زبان 'فاخر'

بی توجهی گذشتگان به ورود و گسترش واژه های بیگانه باعث شده است که زبان "دری" مردم افغانستان، امروز از داشتن یک فرهنگ مدون محروم باشد.

یک دوست ایرانی من که دستی در کار ترجمه دارد، می گوید زمانی به او پیشنهاد شد که اثری از شکسپیر نمایشنامه نویس نامدار انگلیسی را به فارسی برگرداند و همچون متن انگلیسی آن، از "زبان فاخر" استفاده کند.

این دوست می گوید که او برای برگردان فاخر اثر شکسپیر، از بسیاری واژگان دری استفاده کرده است که منظور همان فارسی سره است.

پژوهشگران ایرانی، زبان فاخر و اصیل فارسی را که حتی واژگان عربی کمتر در آن به کار رفته باشد، زبان دری می نامند و بسیاری از واژه های "دری افغانی"، توسط فرهنگستان زبان در ایران، به زبان فارسی بازگردانده شده است.

۲۵۴۹۹

 کسی به استقبال رایس نرفت

 تلویزیون دولتی پاکستان روز سه‌ شنبه اعلام کرد که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا وارد اسلام ‌آباد شد.

وی به منظور افزایش روابط آمریکا با دو متحد کلیدی خود پاکستان و افغانستان در منطقه به اسلام‌آباد سفر کرده است.

چند تن از مقامهای وزارت خارجه پاکستان به همراه رایان کروکر سفیر آمریکا در اسلام ‌آباد از وی در فرودگاه چک لاله راولپندی استقبال کردند.

گفته شده است، رایس برای جلوگیری از گسترش اختلافات بین پاکستان و افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده است. تلویزیون دولتی پاکستان اعلام کرد که رایس توافقهایی که در بازدید سفر جرج بوش رییس جمهوری آمریکا از پاکستان انجام شده را پیگیری خواهد کرد.

کاندولیزا رایس در بدو ورود در فرودگاه روالپندی گفت که واشنگتن معتقد است پاکستان با مبارزه علیه دهشت‌ افکنان در برقراری امنیت در مرز افغانستان با این کشور تلاش دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: طالبان هنور اقدامات خشونت آمیز خود را در این منطقه مرزی ادامه می‌دهند. رایس تاکید کرد: واشنگتن حمایت همه‌جانبه از پاکستان را به عنوان یک متحد کلیدی در جنگ علیه تروریسم انجام می‌دهد.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین افزود: ما برای تجدید حیات و قدرت سیاسی طالبان مذاکره نخواهیم کرد.

گفته شده است در مذاکره رایس با رییس جمهوری پاکستان و دیگر مقامهای این کشور ، وی در مورد روابط دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین حمایت آمریکا از مبارزه پاکستان در مقابل دهشت‌ افکنان گفتگو خواهد کرد.

رایس در این سفر با پرویز مشرف رییس جمهوری و خورشید محمود قصوری وزیر خارجه پاکستان دیدار و ملاقات خواهد کرد.

۲۵۴۰۵

 دادگاه عالی قاضی شیعی خواهد داشت

 

محترم حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان برای نخستین بار با صدور فرمانی خواستار تدوین قانون احوال شخصیه برای پیروان مذهب تشیع در کشور شد.

در این فرمان که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است طبق ماده ۱۳۱‬قانون اساسی افغانستان و به منظور ایجاد تسهیلات فقهی برای پیروان مذهب تشیع ، وزارت عدلیه موظف به تدوین قانون احوال شخصیه رای شیعیان این کشور است.

در ماده‪ ۱۳۱‬قانون اساسی افغانستان آمده است محاکم برای اهل تشیع در قضایای مربوط به احوال شخصیه ، احکام مذهب تشیع را مطابق احکام قانون تطبیق می‌کنند.

در سایر دعاوی نیز اگر در قانون اساسی و قوانین دیگر حکمی نباشد، محاکم قضایی مساله را مطابق احکام این مذهب حل و فصل می‌کنند.

گفته می شود که ۹۹‬ درصد جمعیت‪ ۲۵‬میلیون نفری افغانستان مسلمان هستند که از این تعداد بین۷۰‬ تا ۷۴‬ درصد اهل سنت و حدود‪ ۲۵‬درصد شیعه هستند.

اغلب شیعیان را قوم هزاره تشکیل می‌دهند که در مناطق مرکزی افغانستان بامیان سکونت دارند.
بنابر این می طلبد که دادگاه عالی افغانستان از جامعه اهل تشیع نیز قضاتی را در خودش برسمیت بشناسد.

هرچند این موضوع هنوز از جانب دولت و یا دادگاه عالی بصورت رسمی اعلام نگردیده اما شواهد دال بر آن است که وزارت عدلیه در تدوین قانون احوال شیعیان کشور حضور قضات شیعی را نیز در آن بگنجاند.

۲۵۳۲۸