رییس جمهوری اسرائیل با اتهام تجاوز مواجه است

موشه کاتساو

پلیس اسرائیل می گوید بر این باور است که شواهد کافی برای متهم کردن موشه کاتساو، رییس جمهوری این کشور، به تجاوز جنسی و استراق سمع غیرقانونی در اختیار دارد.

بیانیه پلیس اسرائیل در حالی انتشار یافته است که قرار است روز دوشنبه، 16 اکتبر، رییس جمهوری اسرائیل دوره جدید کنست - پارلمان این کشور - را افتتاح کند و تعدادی از نمایندگان پارلمان تهدید کرده اند که در صورت حضور وی، در این مراسم شرکت نخواهند کرد.

انتظار می رود گزارش پلیس اسرائیل، که از چند هفته قبل سرگرم تحقیق درباره ادعاهای تجاوز جنسی و سایر تخلفات علیه آقای کاتساو بوده ، در اختیار مناخیم مازوز، دادستان کل این کشور قرار گیرد.

استراق سمع غیرقانونی از جمله اتهامات دیگری است که به رییس جمهوری اسرائیل وارد شده است.

تصمیم نهایی در مورد ایراد رسمی اتهام علیه آقای کاتساو را دادستان کل اسرائیل اتخاذ خواهد کرد.

موشه کاتساو، که زاده شهر یزد در ایران است و در دوره کودکی همراه والدین خود به اسرائیل مهاجرت کرده، در مقام عمدتا تشریفاتی ریاست جمهوری اسرائیل از مصونیت قضایی برخوردار است و ایراد اتهام به خودی خود منجر به تعقیب قانونی وی نمی شود.

در عین حال، بر اساس قوانین اسرائیل، پارلمان این کشور در صورت تشخیص عدم صلاحیت رییس جمهوری، حق دارد وی را استیضاح و از کار برکنار کند.

آقای کاتساو این ادعاها را که او دو کارمند زن را واداشته با او آمیزش جنسی داشته باشند در کنار سایر اتهامات رد می کند.

بیانیه پلیس حاکی است "شواهد کافی وجود دارد حاکی از اینکه در چندین مورد... رییس جمهوری اقدام به تجاوز، وادار کردن (کارمندان) به عمل جنسی، انجام اعمال جنسی بدون رضایت و اقدام به آزار جنسی کرده است."

این بیانیه افزود: "شواهد کافی وجود دارد حاکی از اینکه رییس جمهوری قوانین منع استراق سمع را نقض کرده است."

جستجوی منزل

پلیس گفت همچنین برای اتهامات مربوط به کلاهبرداری و تخلف از سوی دفتر رییس جمهوری در زمینه صدور حکم عفو برخی مجرمین، شواهدی در اختیار دارد.

در ماه اوت پس از طرح اتهامات آزار جنسی، پلیس به جستجوی منزل آقای کاتساو پرداخت و اسنادی را از آنجا ضبط کرد و رییس جمهوری همچنین چندین بار مورد بازجویی قرار گرفته است.

گزارش های رسانه ای در اسرائیل حاکیست که این پرونده بر اساس شکایات 10 زن استوار است.

آقای کاتساو، 61 ساله و دارای پنج فرزند است و تا کنون درخواست برای کناره گیری از این سمت عمدتا تشریفاتی را که از سال 2000 در اختیار داشته رد کرده است.

 آقای کاتساو در صورت تفهیم اتهام ممکن است استعفا دهد و به این ترتیب، راه برای اقدام قضایی علیه وی باز خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی می افزاید توصیه پلیس در مورد آقای کاتساو درحالی مطرح می شود که اسرائیلی ها از کلیه جناح های سیاسی از عملکرد رهبری کشور ناراضی هستند.

اخیرا شماری از سیاستمداران در زمینه های گوناگون از فساد مالی گرفته تا جنسی با رسوایی روبرو شده اند.

به علاوه نحوه مدیریت شکست در جنگ اخیر علیه گروه حزب الله لبنان مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

آقای کاتساو از اعضای قدیمی حزب راستگرای لیکود است.

او در اواخر دهه 1980 وزیر راه و ترابری بود و در سال 1996 به عنوان وزیر امور جهانگردی و معاون نخست وزیر در کابینه ائتلافی عضویت داشت.

۳۱۲۷۲

محدویت استفاده از کارگران افغان در ایران

بسیاری از کارفرمایان به خاطر دستمزد پایین تر کارگران افغان، آنها را استخدام می کنند
 
وزارت کار ایران تسهیلاتی برای کارفرمایان ایرانی در نظر گرفته تا آنها را از به کار گیری کارگران افغان که به صورت غیر مجاز در ایران کار می کنند، منصرف کند.

این وزارتخانه برای تشویق استخدام کارگران ایرانی به جای کارگران افغان اعلام کرده اگر کارفرمایان با اخراج کارگران افغان کارگران ایرانی را جایگزین آنها کنند حق بیمه آنها را تا سه سال آینده دولت پرداخت خواهد کرد.

علاوه بر این، ظاهرا به کارفرمایان ایرانی تا 15 روز (از زمان صدور دستورالعمل تازه) فرصت داده شده تا کارگران خارجی خود را معرفی کنند و به آنها هشدار داده شده که اگر در پایان این ۱۵ روز نسبت به معرفی کارگران خارجی خود اقدام نکنند مورد پیگیرد قضایی قرار گرفته و به سه تا شش ماه زندان محکوم خواهند شد.

از کارفرمایان خواسته شده برای استفاده از کارگران افغان دارای مجوز اقامت، از وزارت کار درخواست مجوز کار کنند و این وزارتخانه برای آنها پروانه کار شش ماهه صادر خواهد کرد.

"تنها هزار افغان پروانده کار دارند"

محمدحسن صالحی مرام، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است: سه میلیون افغان در ایران زندگی می کنند که تنها حدود ۹۰۰ هزار نفر آنها مجوز اقامت دارند و از میان آنها تنها هزار نفر آنها پروانه کار دارند.

به گفته آقای صالحی مرام، دولت ایران تیم هایی تشکیل داده متشکل از وزارت کشور، نیروی انتظامی، دادستانی، وزارت بازرگانی و بازرسان وزارت کار و قرار است این تیم ها از ششم آبان ماه آینده به مراکزی که گمان می رود در آنها اتباع افغان بدون مجوز مشغول به کار هستند مراجعه کنند. وظیفه این تیم ها، اخراج کارگران بدون مجوز کار است.

معاون وزارت کار پیش بینی کرده تا پایان سال ۵۰۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز افغان از ایران اخراج شوند.

کارگر افغان؛ انتخاب اول

 تعداد زیادی از کارگران افغان در بخش ساختمان در ایران فعال هستند

مشوق دولت برای پرداخت حق بیمه کارگران ایرانی در صورت جایگزینی با کارگران افغان ممکن است پیشنهادی وسوسه انگیز به نظر برسد اما برخی پیمانکاران می گویند همچنان کارگران افغان را ترجیح می دهند.

رحمت یکی از پیمانکاران ساختمانی در شرق تهران می گوید: کارگران افغان کارشان را درست انجام می دهند و من آنها را با هیچ کارگری عوض نخواهم کرد مگر اینکه مجبور شوم.

این پیمانکار که در حال ساخت ساختمانی شش طبقه است، هم اکنون شش کارگر افغان دارد و از همه آنها راضی است. آنها در همان ساختمان درحال ساخت زندگی می کنند و از صبح تا شب کارشان را انجام می دهند.

رحمت می گوید: من در پروژه دیگری چند کارگر ایرانی داشتم که بعد از مدتی ناچار شدم همه آنها را اخراج کنم چون "بسیار تنبل" بودند و دائم دردسر درست می کردند.

پرداخت حق بیمه از سوی دولت برای کارگران ساختمانی از نظر این پیمانکار بخش خصوصی چندان مهم نیست چون حق بیمه مبلغی نیست که پیمانکار نتواند آن را بپردازد. وی می گوید موضوع کارایی کارگران افغان است که از دید دولت پنهان مانده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، نزدیک به ۱۵ درصد کارگران شهرداری تهران را افغانها تشکیل می دهند که تعدادشان حدود سه هزار نفر است و بیشتر در بخش خدمات شهری کار می کنند که در دست پیمانکاران بخش خصوصی است.

کامران دانشجو استاندار تهران تعداد افغانهای ساکن استان تهران را ۷۰۰ هزار نفر برآورد کرده و گفته است که ۴۰۰ هزار نفر از آنها به صورت غیر مجاز کار می کنند.

به نظر می رسد بخش خصوصی ایران در استفاده از کارگران افغان تردیدی ندارد ولی اگر محدویت های دولت بیشتر شود ممکن است بخش خصوصی ناچار کارگران ایرانی را جایگزین افغانها کند.

رحمت می گوید: "جریمه استفاده از کارگران افغان را خواهد پرداخت اما استفاده از کارگران افغان ارزش زندان رفتن ندارد."

ابهام در موفقیت طرح

اکثر افغانهای ساکن ایران کارهای سخت و سنگین را انجام می دهند و پیدا کردن جایگزینی مناسب حتی با وجود سیلی از بیکاران در داخل ایران، کار آسانی نیست.

مهاجران افغان در بخش های ساختمانی، کشاورزی و خدمات فعالند و در دو دهه گذشته تعداد کمی از مهاجران افغان مجوز کار در ایران دریافت کرده اند ولی اکثر آنها شاغل بودند هر چند کار آنها در ردیف کارهای غیرمجاز قرار داشت.

هشدارهای پی درپی مقامات ایرانی، منع به کارگیری کارگران افغان فاقد مجوز و تعیین جریمه های سنگین تاثیر چندانی بر سطح اشتغال آنها نداشته و نتوانسته نظر کارفرمایان ایرانی را در استفاده از این نیروی کار ارزان تغییر دهد.

حضور مهاجران در فعالیتهای بخش خصوصی به خصوص در شهرهای بزرگ چشمگیر است.

بخش دولتی ایران نیز در استفاده از نیروی کار مهاجران سختگیری به خرج نمی دهد و از آنها در طرحهای مختلف ساختمانی، راهسازی و نیرو استفاده می کند. ارزان بودن نیروی کار و مسئول نبودن کارفرما در هنگام بروز حادثه از جمله دلایل به کار گرفتن این نیروهاست.

از سال ۱۳۸۱ و با تشکیل دولت مرکزی در افغانستان، ایران برنامه انتقال مهاجران را در دستور کار قرار داده و در فاصله کوتاهی حدود دو میلیون نفر از آنها را برگردانده است اما آمارهای تازه حکایت از آن دارد که تعداد افغانهای ساکن در ایران بیشتر شده و برخی از آنها دوباره به این کشور باز گشته اند.

با وجود شکست اکثر طرحهای ایران برای اخراج افغانها در طول سال های گذشته این سئوال وجود دارد که آیا طرح تازه که در آن مشوق های تازه ای برای کارفرمایان ایرانی در نظر گرفته شده، می تواند افغان ها را ناچار به بازگشت کند؟

۳۰۸۸۰

ارتباط مصرف دائمی 'کولا' با پوکی استخوان در زنان

پژوهشگران می گویند مصرف دائمی نوشابه های حاوی کولا خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان را افزایش می دهد.

مطالعه بر روی 2500 نفر در رابطه با نوشیدن کولا و استحکام استخوان ها با توجه به سن و میزان جذب کلیسیم نشان داد که مصرف همیشگی این نوشابه ها می تواند برای سلامت زنان مضر باشد.

این پژوهش که در فصلنامه تغذیه بالینی منتشر شده است چنین رابطه ای میان مصرف کولا با پوکی استخوان در مردان نیافته است.

بر اساس آمار رسمی در بریتانیا بیش از یک میلیون زن به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند در حالیکه ممکن است آمار واقعی مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر باشد.

در این بیماری از میزان تراکم بافت استخوان کاسته می شود.

پرفسور کاترین توکر، مدیر برنامه همه گیرشناسی و ارزیابی رژیم غذایی دانشگاه بوستون و همکارانش نتایج پرسشنامه رژیم غذایی را با ارزیابی میزان استحکام استخوان ها درستون فقرات و لگن خاصره باهم مقایسه کردند.

مردان پاسخ داده بودند که در هفته به طور متوسط پنج بطری نوشابه حاوی کولا می نوشند و زنان در این پرسشنامه میزان مصرف کولا را چهار بطری در هفته اعلام کرده اند.

مصرف کولا با کاهش مواد عالی در استخوان در هر سه قسمت استخوان های لگن خاصره زنان در ارتباط است. ولی تاثیری در استخوان های ستون فقرات ندارد.

کاهش استحکام بافت استخوان می تواند سبب ابتلا به پوکی استخوان شود

با این حال هیچ رابطه ای بین کاهش تراکم مواد عالی استخوان با سایر نوشابه های گاز دار در زنان دیده نشده است.

پیش تر تصور می شد وضعیت استخوان ها در زنان به دلیل جایگزین کردن کولا به جای شیر در رژیم غذایی زنان به خطر می افتد. اما در تحقیق اخیر زنانی که بیشتر کولا می نوشیدند کمتر از دیگران شیر نمی نوشیدند.

در همین حال جذب کلسیم از طریق مواد غذایی گوناگون از جمله سبزیجات و حبوبات در زنانی که بیشتر کولا می نوشیدند کمتر از دیگران بوده است.

پژوهشگران می گویند ترکیبی از کولا به نام اسید فسفریک ممکن است سبب پوکی استخوان در زنان شود ولی سازوکار آن هنوز به درستی شناخته نشده است.

پرفسور توکر می گوید: "ما تصور می کنیم میزان مصرف کولا به ویژه هنگامی که همه روزه تکرار شود، سبب می شود تا اسید فسفریک اسید خون را افزایش دهد، در نتیجه برای ایجاد توازن کلیسیم از استخوان ها دفع می شود ولی این دیدگاه خیلی بحث برانگیز است.

وی توصیه می کند زنانی که نگران پوکی استخوان هستند باید نوشیدن کولا را محدود کنند.

۳۰۸۷۶