کابل باید غیر نظامی شود




جنرال گلایمروت فرمانده نیروهای بین المللی آیسف در افغانستان گفت : کلیه سلاح های سنگین و سبک غیر نیاز ، باید از کابل به مراکز موقت نظامی خارج از پایتخت انتقال یابد و کابل کاملا غیر نظامی شود.


وی همچنین اظهار داشت : امنیت در دیگر ولایات به تامین و تثبیت امنیت کابل تاثیر گذار است و هرچه زودتر باید نیروهای بین المللی به دیگر نقاط افغانستان عازم شوند.


 ایران پروتکل الحاقی را می پذیرد


دکترحسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: ایران مصمم است برای پایان دادن به تنش فعلی در زمینه فعالیتهای مشروع هسته ای خود، مسائل باقی مانده را با آژانس حل کند.  

دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از مذاکره با وزرای خارجه اروپایی، بااشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تااطلاع ثانوی وبه صورت داوطلبانه غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز را متوقف می کند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای پیوستن به پروتکل الحاقی به عنوان هشتاد و یکمین کشور انجام می دهد.  


بورسیه های تحصیلی کجاست؟
 

طی دوسال گذشته صدها بورسیه تحصیلی از کشورهای خارجی بین افراد نامعلومی توزیع و این فرصت بارها به افراد مجهول الهویه ای داده شد تا بتوانند از این امتیاز عالی استفاده کنند. در صورتی که افراد مستعد و لایق این مملکت همچنان از تحصیلات عالی حتی در داخل کشور محروم هستند.

این موضوع بارها توسط هموطنان دلسوز مطرح شد اما به دلیل عدم نفوذ در نیروهای قدرتمند ، این اعتراضات به جایی نرسید. تا این که صدای اعتراض رییس دولت نیز در خصوص این موضوع بلند شده در جلسه هیات کابینه دولت ، رسما از مسوولین و برخی وزارتخانه های همسو خواست تا به این موضوع به صورت جدی رسیدگی کنند.

بعید به نظر می رسد که این معضل بزرگ با یک اعتراض و یک تذکر چندان تاثیری بر روحیه افرادی که از این میدان استفاده ها برده اند ، بر جای نخواهد گذاشت.

لازم است تا وضعیت بورسیه های خارجی و سفارش های داخلی سرو سامان یافته افراد ذیحق و مستعد به حقوق واقعی خویش برسند.


فعالیت نظامی احزاب در افغانستان ممنوع شد

عبدالرحیم کریمی









دولت افغانستان، فعالیت سیاسی و حزبی نظامیان را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس قانون جدید احزاب افغانستان که روز یکشنبه ۱۲ اکتبر به تایید حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان رسید، هیچ یک از احزاب و گروههای سیاسی، نباید تشکیلات نظامی داشته باشند.

عبدالرحیم کریمی وزیر دادگستری افغانستان، با اعلام این مطلب، گفت که تمامی احزاب سیاسی موجود در افغانستان، باید دوباره به ثبت برسند.

به گفته وزیر دادگستری افغانستان، در صورتی که احزاب سیاسی موجود در این کشور، از ثبت دوباره و کنارگیری از فعالیتهای نظامی سر باز زنند، از طرف دولت به رسمیت شناخته نمی شوند و از شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری محروم خواهند شد.

این تصمیم دولت افغانستان، در حالی اعلام می شود که هم اینک بسیاری از پستهای کلیدی در ارگانهای نظامی و امنیتی این کشور، به ویژه وزارت دفاع، در کنترل احزاب جهادی است که دارای نیروهای نظامی هستند.

ائتلاف شمال که مجموعه ای است از فرماندهان قدرتمندی که بیشترین نیروی نظامی افغانستان را در اختیار دارد، از جمله این احزاب است.

به نظر برخی از صاحب نظران، تصویب قانون احزاب سیاسی، گام مثبتی در جهت ایجاد ثبات در افغانستان است.

اما اجرای این قانون، با توجه به شرایط فعلی سیاسی و نظامی در افغانستان، با چه چالشهایی رو برو خواهد بود.

"وکرام پارخ" از کارشناسان گروه بین المللی بحران (ICG)، می گوید: قانون جدید احزاب، مانع فعالیت سیاسی کسانی می شود که رهبری نیروهای نظامی را به عهده دارند و این یک گام مثبت و اساسی است.

اما او معقتد است که اجرای این قانون، بدون پشتیبانی قاطع جامعه جهانی و سازمان ملل متحد ممکن نیست.

آقای پارخ می گوید که قانون جدید احزاب، تاثیر چندانی بر فضای سیاسی افغانستان نخواهد گذاشت، مگر اینکه سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، فرماندهان محلی را برای اطاعت از این قانون تحت فشار قرار دهند.

هیچیک از احزاب سیاسی و گروههای نظامی موجود در افغانستان، تاکنون در این رابطه اظهار نظری نکرده اند.


اخطار بانک مرکزی افغانستان: با پول خارجی معامله نکنید

Image Hosting by Vendio

بانک مرکزی افغانستان، با صدور اطلاعیه ای، به کسبه و بازرگانان این کشور هشدار داد که از ارزهای خارجی در معاملاتشان استفاده نکنند.

در اطلاعیه بانک مرکزی افغانستان که امروز (۱۳ اکتبر) در روزنامه های کابل منتشر شد، کسانی که در معاملات داخلی از ارزهای خارجی استفاده کنند، به برخورد قانونی تهدید شده اند.

بانک مرکزی اعلام کرده است که برای اجرای این تصمیم خود، از ارگانهای امنیتی و انتظامی کمک خواهد گرفت.

بانک مرکزی افغانستان، ماه گذشته میلادی، در اطلاعیه از مردم و کسبه این کشور خواسته بود تا به جای ارزهای خارجی، از پول رایج افغانستان استفاده کنند.

در آن اطلاعیه، به کسانی که در معاملاتشان از ارزهای خارجی استفاده می کنند، تا دهم ماه جاری میلادی فرصت داده شده بود تا پول افغانی را جایگزین ارزهای خارجی کنند.

روز یکشنبه (۱۲ اکتبر) در دومین روز اجرای طرح جایگزینی پول افغانی به جای ارزهای خارجی، به ده فروشنده کلی و جزیی در شهر کابل که از بخشنامه بانک مرکزی افغانستان تخطی کرده اند، اخطار کتبی داده شد.


مقصود تویى


  

تا کى به تمناى وصال تو یگانه‏  

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه‏  

خواهد به سر آید شب هجران تو یا نه‏  

اى تیر غمت را دل عشاق نشانه‏  

 

جمعى به تو مشغول و تو غایب ز میانه‏  

 

رفتم به در صومعه عابد و زاهد  

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد  

در میکده رهبانم و در صومعه عابد  

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد  

 

یعنى که تو را مى‏طلبم خانه به خانه‏  

 

روزى که برفتند حریفان پى هر کار  

زاهد سوى مسجد شد و من جانب خمّار  

من یار طلب کردم و او جلوه‏گر یار  

حاجى به ره کعبه و من طالب دیدار  

 

او خانه همى جوید و من صاحب خانه‏  

 

هر در که زنم صاحب آن خانه تویى تو  

هر جا که روم پرتو کاشانه تویى تو  

در میکده و دیر که جانانه تویى تو  

مقصود من از کعبه و بتخانه تویى تو  

 

مقصود تویى، کعبه و بتخانه بهانه‏  

 

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید  

پراونه در آتش شد و اسرار عیان دید  

عارف صفت روى تو در پیر و جوان دید  

یعنى همه جا عکس رخ یار توان دید  

 

دیوانه منم من، که روم خانه به خانه‏  

 

عاقل به قوانین خرد، راه تو پوید  

دیوانه برون از همه آئین تو جوید  

تا غنچه بشکفته این باغ که بوید  

هر کس به زبانى صفت و حمد تو گوید  

 

بلبل به غزل‏خوانى و قمرى به ترانه‏  

 

بیچاره «بهایى»* که دلش زار غم توست‏  

هر چند که عاصى است ز خیل قدم توست‏  

امید وى از عاطفت دم به دم توست‏  

تقصیر گناهش به امید کرم توست‏  

 
یعنى که گنه را، به از این نیست بهانه‏  

  

 

*شیخ بهاءالدین محمد جبل‏عاملى، متخلص به «بهایى»  


مخالفت کرزی با دولت ائتلافی



حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان در نشستی خبری در کابل اعلام کرد که با هر گونه دولت ائتلافی مخالف است اما در عین حال خاطر نشان کرد که دیگر افراد و گروهها با احترام به آنچه او منافع ملی کشورش خواند، اگر بخواهند می توانند در دولت آینده با او همکاری کنند.

وی دولت ائتلافی در افغانستان را ناموفق دانست و گفت: "حکومت ائتلافی افغانستان را به ویرانی کشانده است و از این پس باید خط همه مشخص باشد، یا با اصلاحات موافقند یا مخالف".

آقای کرزی همچنین از عزم جدی خود برای ادامه روند اصلاحات اداری سخن گفت.

اصلاحات انجام شده به فرمان آقای کرزی در برخی ادارات، از جمله تغییر در کادر رهبری وزارت دفاع و کاهش اختیارات معاونان این وزارتخانه باعث رنجش متحدان رییس دولت انتقالی افغانستان در جبهه متحد اسلامی( ائتلاف مجاهدین سابق) شده است؛ به نحوی که رهبران این جبهه را به تجدید نظر در ائتلاف با حامد کرزی واداشته است.

آقای کرزی با تأکید بر ضروت ادامه اصلاحات، تنشهای اخیر در کابل را ناشی از اصلاحات انجام شده دانست و گفت که این از ویژگیهای منفی حکومت ائتلافی است.

رئیس دولت انتقالی افغانستان پیش از این تمایل خود برای شرکت در انتخابات آینده و نیز رهبری جنبش مردمی را بیان کرده بود.

او در نشست خبری خود نیز تأکید کرد که با راه اندازی جنبشهای مردمی موافق است اما احزاب ایدئولوژیک را باعث ویرانی کشورش خواند.


'جمعیت اسلامی' از کرزی حمایت نمی کند

اعلام حمایت از ربانی شکاف بین کرزی و مجاهدین را بیشتر خواهد کرد








مقامات جمعیت اسلامی افغانستان در کابل اعلام کرده اند که در دولت آینده افغانستان از حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان حمایت نخواهند کرد.

مسئولان جمعیت اسلامی که برای بحث و تبادل نظر در کابل گرد هم آمده اند گفته اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از برهان الدین ربانی که خود را در این پست کاندید خواهد کرد، حمایت می کنند.

آنها همچنین گفته اند، که تا ختم کار دولت انتقالی از این دولت حمایت خواهند کرد.

این مطالب را محمد صدیق چکری از مسئولان جمعیت اسلامی عصر روز شنبه 4 اکتبر در گفتگوی با بخش فارسی و پشتوی بی بی سی اعلام کرد.

آقای چکری گفت: "این مسایل در رشته جلسات فرماندهان ائتلاف شمال که در حال حاضر در کابل جریان دارد، مطرح شده است."

در نشست کابل محمد قسیم فهیم وزیر دفاع ، برهان الدین ربانی، اسماعیل خان والی هرات، ژنرال عبدالرشیددوستم و عطا محمد از فرماندهان شمال ، حضرت علی فرمانده نظامی ننگرهار و برخی دیگر از رهبران و فرماندهان نظامی گروه های سابق جهادی شرکت داشتند.

صدیق چکری گفت که رییس دولت انتقالی صلاحیت مجاهدین در کابینه را کاهش داده است. او به عنوان مثال از کاهش صلاحیت های معاونین ریاست دولت یاد کرد که بیشتر آنها از ائتلاف شمال هستند.

صدیق چکری می گوید: "دولت بیش از چهارصد هزار مجاهد را از ادارات نظامی کنار گذاشته است."

او افزود: "این مجاهدین در حال حاضر بی سرنوشت هستند و دولت آقای کرزی مسئولیت کاریابی برای مجاهدین را دارد." اما ممکن است هدف آقای چکری عمدتا خلع سلاح افراد مسلح است که تحت برنامه دی دی آر، به کمک ژاپن، آمریکا و کانادا، به زندگی غیرنظامی برگردانده می شوند.

آقای چکری موضوع کاریابی برای مجاهدین و مردم را از ضعف های آقای کرزی در دوران حکومتش بر شمرد و گفت: "دولت باید از کمک های وعده داده شده برای بازسازی افغانستان استفاده موثر می کرد."

صدیق چکری در مورد گسترش حوزه فعالیت نیرو های بین المللی یاری امنیت (ایساف) در سایر ولایات افغانستان گفت که آنها از گسترش این نیروها در محلاتی پشتبانی می کنند که در آنجا وضعیت امنیتی متشنج باشد

به گفته آقای چکری در نشست فرماندهان همچنان روی قانون اساسی آینده افغانستان و مشکلات امنیتی بحث و گفتگو شده است.

 شکاف بین مجاهدین و کرزی




شماری از فرماندهان قدرتمند مجاهدین افغانستان، که دو سال پیش، برای سرنگون کردن رژیم طالبان در این کشور، با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همکاری کردند و با حمایت این نیروها به قدرت رسیدند، در این روزها، از شهر های مختلف افغانستان به پایتخت آمده اند تا برای بقای حیات سیاسی و نظامی خود، با دیگر همتایان شان در مرکز همفکری کنند.

ژنرال عبدالرشید دوستم و ژنرال عطا محمد فرماندهان لشکر های شماره هفت و هشت در شمال کشور، و ژنرال اسماعیل خان فرمانده برکنار شده لشکر شماره چهار در غرب، که هم اکنون استاندار هرات است، از جمله این فرماندهان هستند.

به نظر می رسد این فرماندهان، به شدت از اقدامات اخیر حامد کرزی، رییس دولت انتقالی افغانستان، که تا پیش از این متحد او بوده اند، احساس خطر می کنند و قصد دارند با تشکیل یک سازمان جدید و کناره گرفتن از این ائتلاف، او را در انزوا قرار دهند.

آقای کرزی پس از بازگشت از سفر به ایالات متحده آمریکا و کانادا و تضمینهایی که از سوی این کشورها و برخی کشورهای دیگر مبنی بر حمایت از دولتش دریافت کرد، در گفتگو با بی بی سی گفت که قصد دارد در انتخابات سال آینده افغانستان شرکت کند.

او همچنین از قصد خود برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید خبر داد.

آقای کرزی، پیش از این سفر، اختیارات شماری از معاونان خود را محدود کرد و همچنین در وزارت دفاع که بیشتر در تسلط فرماندهان "تاجیک تبار پنجشیری" است، اصلاحاتی به وجود آورد.

فرماندهان جبهه متحد اسلامی نیز، هم زمان با این تحولات، تلاش می کنند تا راههای تجدید حیات سیاسی مجاهدین را بررسی کنند.

مارشال فهیم، نیز از فرماندهان پیشین ائتلاف ضد طالبان و یکی ازچهار معاون حامد کرزی است که اخیرا اختیاراتش محدود شده است.

این گمان از قبل وجود داشت که رهبران مجاهدین با تشکیل یک حزب جدید سیاسی و کناره گیری از ائتلاف با کرزی در مقابل او صف آرایی کنند.

اما پیام مجاهد ارگان نشراتی مجاهدین وفادار به احمد شاه مسعود فرمانده پیشین ائتلاف ضد طالبان، در شماره اخیر خود، این موضوع را آشکارا بیان می کند.

پیام مجاهد نوشته است علمکرد آقای کرزی، باعث روی گردانی جبهه متحد اسلامی از او شده است.

این نشریه می افزاید که آنچه باعث روی گردانی سران جبهه متحد از آقای کرزی، و تمایل آنان به تشکیل یک ائتلاف جدید علیه او شده است، برخی از اقدامات اخیر رییس دولت انتقالی است که به نظر نویسنده، افغانستان را تکان داده است.

سلب صلاحیت چهار معاون رییس دولت، تغییرات در کادر رهبری وزارت دفاع، کاهش اختیارات ژنرال دوستم که به عنوان مشاور رییس دولت در امور نظامی مطرح است و برکناری اسماعیل خان از فرماندهی نظامی هرات، از جمله اقدامات آقای کرزی است که به نوشته پیام مجاهد متحدان او در جبهه متحد را به تجدید نظر واداشته است.

ارگان نشراتی مجاهدین افغانستان در عین حال از قصد رهبران جبهه متحد به منزوی کردن آقای کرزی و معرفی کاندیدای جدید در مقابل او خبر داده است.

آنچه مجاهدین به شدت قصد اجتناب از آن را دارند، درگیر شدن با آمریکا به عنوان متحد مشترک آنها و حامد کرزی است.

اما مجاهدین برای تقویت حضور سیاسی خود و نیز شرکت در انتخابات آینده، افزون بر اجتناب از درگیری با آمریکا باید حمایت کاخ سفید را نیز جلب کنند.

غلام محمد مصون سخنگوی اسماعیل خان والی هرات، از مذاکرات پشت درهای بسته او با برخی مقامات آمریکایی از جمله سفیر این کشور در کابل خبر داد.

نشریه پیام مجاهد نیز، که خود را به شدت منتقد حضور آمریکا در افغانستان نشان می دهد، در شماره اخیر خود نوشت، کاخ سفید بهتر است به جای پافشاری بر دوام حکومت کرزی، به مردم این کشور کمک کند تا زعیم مقتدر تری برای خود برگزینند.

به هر صورت، با نزدیک شدن افغانستان به انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی، تکاپوی گروههای مختلف با جناحبندیها و جهت گیری های گوناگون نیز بیشتر می شود.

علاوه بر حامد کرزی و متحدان رقیب او در جبهه متحد اسلامی، محمد ظاهر شاه سابق افغانستان و همچنین بقایای حزب حاکم کمونیستی این کشور نیز، تمایل خود به شرکت در این رقابت را، با تشکیل حزب و تشکل سیاسی نمایان کرده اند.

آنچه در این میان حایز اهمیت به نظر می رسد، این است که تمام این گروههای و جناحها که اکنون با پادرمیانی جامعه جهانی سلاحهایشان را به زمین گذاشته اند و به رقابتهای سالم دموکراتیک روی آورده اند، در سالهای گذشته، از راه لوله تفنگ با همدیگر صحبت می کردند.


به آتش کشیدن مدارس دختران در بلخ




نیروهای مظنون به وابستگی به طالبان در افغانستان سه چادر آموزشی برای دختران را در شمال این کشور به آتش کشیده اند. این تازه ترین نمونه از حمله به مدارس و آموزشگاه های دختران است.

این مدارس زیر چادرهای اهدایی یونیسف در ناحیه چرار بولاک ولایت بلخ برپا شده بود.

حمله کنندگان همچنین اوراقی از خود به جا گذاشته اند که در آنها به خانواده ها هشدار داده شده از فرستادن دخترانشان به مدرسه خودداری کنند.

روز شنبه نیز نیروهای مظنون به وابستگی به طالبان یک مدرسه در ولایت شرقی ننگرهار را تخریب کردند.

رژیم ساقط شده طالبان در زمان حکومت خود دختران و زنان را از آموزش منع کرده بود. اما امدادگران می گویند که تقاضا برای آموزش دختران بیش از انتظار بالا رفته است و تا حال حملات آتش اندازان تاثیری در کاهش این تقاضا نداشته است.