محاکمه قومندان زرداد در بریتانیا


امروز قومندان زرداد یکی از قومندان های سابق ارتش حذب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار به جرم اعمال شکنجه و آدم ربایی در دادگاهی در لندن حضور یافت.

زرداد فریادی سرور به شانزده مورد خلاف از جمله گروگان گیری، اعمال شکنجه شدید و آزار جسمی در دوران خدمت خود بین سالهای 1992 و 1995 متهم شده است.

زرداد هنوز از دادگاه درخواست تجدید نظر نکرده اما تاکنون در مصاحبه های مطبوعاتی این اتهامات را رد کرده است.

این نخستین باری است که یک دادگاه بریتانیایی به اتهامات شکنجه و آدم ربایی که در خارج از کشور انجام شده است رسیدگی می کند.

بخش عمده ای از اتهامات زرداد طبق کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل متحد اعمال می شود.

کارشناسان می گویند یکی از اهداف اصلی کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل این است که متهمان به شکنجه از امکان از یک کشور به یک کشور رفتن برای فرار از محاکمه باز داشته شوند.

اگر کشورهای امضا کننده کنوانسیون، متهمان به شکنجه را در قلمرو خود بیابند متعهد هستند که مجرمین را به کشور اصلی آنها بازگردانند و یا آنها را مورد محاکمه قرار دهند.

زرداد فریادی سرور موسوم به "زرداد خان" یک هفته است که بازداشت شده است.

زرداد پس از استقرار حکومت طالبان در افغانستان، این کشور را ترک کرد و به بریتانیا پناهنده شد.
 


نحوه تشکیل لویه جرگه قانون اساسی


پانزده هزار نفر برگزیدگان مرحله نخست انتخابات لویه جرگه اضطراری از بین خود چهارصد و پنجاه نماینده برای لویه جرگه قانون اساسی انتخاب می کنند

به دنبال صدور فرمان حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان برای تشکیل لویه جرگه قانون اساسی این کشور، اعضای کمیسیون تدوین قانون اساسی، امروز (16 ژوئیه)، در یک نشست خبری، نحوه برگزاری انتخابات اعضای لویه جرگه آینده را، تشریح کردند.

به گفته فاروق وردک عضو این کمیسیون، اعضای لویه جرگه جدید، از میان پانزده هزار برگزیدگان مرحله نخست انتخابات لویه جرگه اضطراری (که در سال گذشته تشکیل شد) انتخاب خواهند شد.


او افزود: ابتدا آگاهی های لازم به این پانزده هزار نفر داده خواهد شد تا آنهابا توجه به معیار های لازم، از بین خود، چهارصد و پنجاه نفر نمایندگان خود را برای تشکیل لویه جرگه انتخاب کنند.

حامد کرزی در فرمان خود به نمایندگان مردم پیشنهاد کرده است که افرادی را به لویه جرگه قانون اساسی بفرستند که به گفته او، از سواد کافی، آگاهی و شایستگی های لازم در مورد اصول قانون اساسی برخوردار باشند.

بر اساس فرمان کرزی، لویه جرگه قانون اساسی، پانصد عضو خواهد داشت که چهارصد و پنجاه عضو آن از سوی نمایندگان مردم انتخاب خواهند شد و پنجاه عضو دیگر را، رییس دولت انتقالی افغانستان منصوب خواهد کرد.

در این فرمان تضمین شده است که اقشار مختلف از جمله زنان، پناهندگان، بادیه نشینان و آوارگان، همچنین اقلیت های مذهبی هندو و سیک می توانند نمایندگان خود را به لویه جرگه بفرستند.

همچنین اعضای کابینه دولت، رییس دیوان عالی کشور، و رییسان کمیسیون های مستقل قضایی و حقوق بشر افغانستان به عنوان ناظر می توانند در لویه جرگه قانون اساسی شرکت کنند، اما حق رای یا اظهار نظر نخواهند داشت.

این نمایندگان قرار است در ماه اکتبر آینده، قانون اساسی جدید افغانستان را به تصویب برسانند.

اما فرمان تشکیل لویه جرگه تصویب قانون اساسی درحالی صادر شده است که نزدیک به دو ماه از آغاز نظر خواهی عمومی در مورد قانون اساسی می گذرد و پیشنویس این قانون، هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است.

نعمت الله شهرانی رییس کمیسیون قانون اساسی آینده افغانستان، در نشست خبری امروز، گفت: بعد از پایان نظر خواهی همگانی، نظرات مردم در پیش نویس قانون اساسی گنجانده شده وبرای تصویب به لویه جرگه تقدیم خواهد شد.

او همچنین، بر این نکته تاکید کرد که در قانون اساسی جدید افغانستان، اصول اسلامی عدالت اجتماعی و ارزشهای دموکراسی در نظر گرفته شده است.


لشگر جهنگوی مسوولیت قتل عام نمازگزاران شیعه را بر عهده گرفت


یک نوار ویدئویی به همراه یک نامه روز سه شنبه 15 ژوییه به دفتر شبکه BBC در شهر کویته ارسال شده است که در طی آن سازمان افراطی «لشگر جهنگوی» مسوولیت قتل عام نمازگزاران شیعه در روز چهارم ژوییه در یک مسجد شهر کویته را به عهده گرفته است.  

 در نوار ویدئویی سه مردی که عاملان اصلی این حمله بودند ، مشاهده می شوند که چهره آنها کاملا با چهره جنازه های آنها مطابقت دارد.  

از این سه نفر تنها یکی از آنها در این نوار سخن می گوید و به تشریح خصومت خود با شیعیان می پردازد.  

آنها خود را عضو لشگر جهنگوی معرفی کردند و گفتند حملات آنها علیه مسلمانان شیعه به دلیل اختلاف مذهبی و نیز اعتراض به دولت پاکستان است.  

اما در نامه که پس از این حمله نوشته شده ، آمده است لشگر جهنگوی مسوولیت حمله به مسجد شیعیان کویته و تعدادی از حملات دیگر از جمله قتل 12 کارآموز پلیس پاکستان را به عهده گرفته است.  

در نامه تاکید شده این حملات به دلیل اعتراض به دولت پاکستان و شخص پرویز مشرف انجام گرفته اند.  

فیصل صالح حیات ، وزیر کشور پاکستان اعلام کرده است ، تحقیقات در مورد این قتل عام بسیار پیشرفت کرده است.  

در این رابطه دهها نفر دستگیر شده اند. تعدادی از آنها آزاد گردیده ، ولی هنوز 35 نفر در بازداشت به سر می برند.  

در حمله به مسجد شیعیان شهر کویته 50 نمازگزار هنگام اقامه نماز جمعه قتل عام شده و دهها نفر مجروح گردیده بودند.  

3 مرد عامل این کشتار نیز در جریان این حمله کشته شدند.


احداث جاده ترانزیتی ایران- افغانستان


ساخت قطعه سوم جاده ترانزیتی ایران و افغانستان در مرز میلک زابل به طول 15 کیلومترکه تا حد پل ابریشم ادامه دارد روز دوشنبه آغاز شده است.

حسین قربانی مدیر کل راه و ترابری سیستان و بلوچستان در این باره گفت: این جاده علاوه بر هشت میلیارد ریال که سال قبل به این طرح اختصاص داده شده بود، 20 میلیارد دیگر از محل اعتبارت ملی هزینه خواهد شد.

ایشان افزود: این جاده تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و همچنین در راستای اجرای پروژه های ترانزیتی ایران – افغانستان و کشورهای همسایه از احداث پل ابریشم بر روی رودخانه پریان خبر داده است.


تاکید بر اسلامی بودن قانون اساسی افغانستان

شورای یکصد نفری همبستگی اسلامی افغانستان، سمیناری تحت عنوان"جامعه مدنی، مرد سالاری دینی و قانون اساسی افغانستان با ریاست محترم اسماعیل خان والی هرات با هدف تاکید بر اسلامی بودن قانون اساسی افغانستان روز 23 سرطان در ولایت هرات برگزار شد.

این سمینار در حالی برگزار می شود که نظر خواهی در مورد قانون اساسی در کشور جریان دارد و محترم اسماعیل خان نیز بر اسلامی بودن قانون اساسی و توجه به آرمان جهاد و شهدا نیز تاکید می کند و از تمام قانون گزاران خواسته که بر این مهم توجه کنند.


اعضای کمیسیون تدقیق قانون اساسی در جمع خبرنگاران


هیات تدقیق قانون اساسی متشکل از 4 نفر روز چهارشنبه 18 سرطان در دفتر ساحوی قانون اساسی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به بحث و گفتگو و پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون قانون اساسی و مسائل موجود پرداختند.

محترم محمد صدیق پتمن یکی از اعضای این کمیسیون در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روند اجرایی کارها در افغانستان و همچنین در کشورهای همسایه اظهار داشت: پروسه کاری قانون اساسی در هشت حوزه در داخل و دو حوزه در ایران و پاکستان کار نظر خواهی را آغاز کرده اند و نظرات عموم را ارائه می دهند تا پس از بررسی به پیش نویس قانون اساسی تحویل شود.

محترم سرور دانش یکی دیگر از این اعضا اظهار داشت: انتخاب یک نظام دمکراسی بر مبنای نظرات و آراء مردم و انتخاب رییس جمهور نیز با 60 فی صد آراء و نظرات مردم انجام می شود و حکومت آینده افغانستان را در قانون اساسی، اسلامی پیش بینی کرده واعلام کرد که ما به تمام اقلیتهای مذهبی احترام می گذاریم و آنها نیز می توانند در زیر لقای اسلام در کشور زندگی کنند.

محترم پوهاند محمد طاهر هاشمی عضو دیگری از این کمیسیون، علت تاخیر تهیه و توزیع پرسشنامه ها را مشکلات تکنیکی دانست و افزود: مردم می توانند به این پرسشنامه ها تا زمان تعیین شده پاسخ دهند و این کمیسیون مکلف است که تمام خواسته های مردم را مطرح کند.

ایشان درپایان این کنفرانس مطبوعاتی نقش رادیوها را در داخل افغانستان برای تدوین قانون اساسی مهم ارزیابی کرد و کار آنها را در قبال اطلاع رسانی و آگاهی عامه قابل تقدیر دانست.

در این کنفرانس علاوه بر اعضای کمیسیون تدقیق قانون اساسی، خبرنگارانی از رادیوهای مختلف، بی بی سی، رادیو دری، شبکه اطلاع رسانی افغانستان، رادیو آزادی، ایرنا، صدای افغان و نشریه نسل امروز حضور داشتند.


واردات مجدد گاز مایع ترکمنستان بعد از سه ماه وقفه

قرار دادی مبنی بر واردات شصت و یک هزار تن گاز مایع، بین افغانستان با ترکمنستان امضاء شد که بر پایه این قرارداد ترکمنستان متعهد به وارد کردن این محصول شد.


بعد از سه ماه تاخیر اجرای این قرارداد، دوباره کار خود را از بندر تورغندی ولایت هرات آغاز کرده و این امر سبب رونق این بندر شده است.


شیوع بیماری لشمانیا در بدخشان

به علت وجود گرمای شدید و کمبود مواد غذایی و بهداشتی در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بیماری لشمانیا شیوع پیدا کرده است.


ریاست صحت عامه ولایت بدخشان اعلام کرده در این ولایت سه مرکز تداوی برای جلوگیری از این بیماری ایجاد شده است.


این بیماری بیشتر در میان کودکان شیوع پیدا کرده و برخی از همشهریان نیز به این بیماری مبتلا شده اند.


از مرکز تصمیم دارد با همکاری سازمان صحی جهانی و به وسیله تورهای آغشته به سم ضد حشرات از بیماری لشمانیا جلوگیری می کند.


علت سقوط کلمبیا کشف شد

یکی از محققان ناسا حفره ایجاد شده پس از آزمایش را معاینه می کند


گروهی از محققان که درباره فاجعه سقوط فضاپیمای کلمبیا تحقیق می کند می گوید که علت متلاشی شدن فضاپیما را کشف کرده است.

محققان پس از انجام یک آزمایش شبیه سازی شده گفتند که می توانند ثابت کنند قطعه عایقی از جنس چوب پنبه که در لحظات اولیه پرتاب به بال چپ فضاپیما اصابت کرد در نهایت به نابودی آن منجر شده است.

اسکات هوبارد، عضو هیات تحقیق حادثه کلمبیا، گفت که آزمایش های انجام شده در روز دوشنبه 7 ژوئیه نشان داد که این "محتمل ترین علت" متلاشی شدن کلمبیا پس از ورود به جو زمین بوده است.

در جریان این آزمایش، یک قطعه چوب پنبه با سرعت بسیار زیاد به سوی بال شبیه سازی شده شاتل پرتاب و باعث ایجاد حفره بزرگی در آن شد.


یک قطعه چوب پنبه به وزن 800 گرم به سوی بال پرتاب شد و حفره ای به قطر 40 سانتیمتر ایجاد کرد.

آقای هوبارد پس از آزمایش در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو گفت: "ما آلت قتاله را یافته ایم."

ضربه چنان شدید بود که عدسی یکی از دوربین های نصب شده برای فیلمبرداری از آزمایش از جا در رفت و باعث واکنش حیرت انگیز حدود صد ناظر بر آزمایش شد.

آقای هوبارد همچنین گفت که به اعتقاد او تعمیر بال کلمبیا در فضا تقریبا غیرممکن می بود.

وی گفت خسارت وارده به بال شاتل به احتمال زیاد سپر محافظتی آن را سوراخ کرده و باعث تجزیه آن شده است.

محققان قبلا اشاره کرده بودند که قطعه عایقی که 82 ثانیه پس از پرتاب شاتل از باک سوختی یکی از راکت های فضاپیما جدا شد و به بال چپ برخورد کرد می تواند علت حادثه بوده باشد.


گزارش تازه توسعه انسانی سازمان ملل


 

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) گزارش سال 2003 توسعه انسانی را منتشر کرد.

این گزارش که بر اساس آمارهای سال 2001 تنظیم شده، 175 کشور جهان را بر اساس سطح توسعه انسانی آنها طبقه بندی می کند و 59 کشور را از نظر نیاز به دریافت کمک در اولویت قرار می دهد.

معیارهای برنامه توسعه سازمان ملل در تهیه این گزارش، طول عمر، سطح آموزش و میزان درآمد مردم هر کشور است.

طبق این گزارش نروژ برای سومین سال متوالی رتبه اول را دارد و سیرالئون مجددا در ردیف آخر قرار می گیرد. ایسلند، سوئد، استرالیا و هلند در رده های دوم تا پنجم جدول هستند.

ایران و کشورهای منطقه

در این رده بندی، ایران در ردیف 106 قرار دارد و ترکیه رده 96 را به دست آورده است. ایران سال گذشته ردیف 98 جدول را به خود اختصاص داده بود.

تاجیکستان با رتبه 113، پس از ایران قرار می گیرد اما برخی از کشورهای آسیای میانه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قرقیزستان قبل از ایران هستند. ازبکستان رتبه صد و یکم و ارمنستان رتبه صدم را در این رده بندی به خود اختصاص داده اند.

در گزارش جدید توسعه انسانی، کشورهای جهان از لحاظ رده بندی توسعه انسانی به سه گروه کشورهای با توسعه انسانی بالا، کشورهای با توسعه انسانی متوسط و کشورهای با توسعه انسانی پایین تقسیم می شوند.


بر این اساس، تاجیکستان، ازبکستان و ایران در زمره کشورهای با توسعه انسانی متوسط قرار دارند اما افغانستان به علت عدم دسترسی به آمار لازم در این طبقه بندی گنجانده نشده است.

از نظر درآمد ناخالص سرانه، کشورهای جهان به سه گروه با درآمد بالا، متوسط و پایین طبقه بندی شده اند که تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان در طبقه پایین قرار گرفته اند اما ایران در طبقه متوسط جای گرفته است.

در تقسیم بندی دیگری از این گزارش، کشورهای جهان به پنج گروه کشورهای در حال توسعه، کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای مرکزی و شرقی اروپا و جمهوری های شوروی سابق، کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و کشورهای با درآمد بالا تقسیم شده اند که ایران در زمره کشورهای در حال توسعه، افغانستان در زمره کشورهای کمتر توسعه یافته و تاجیکستان در گروه خاص جمهوری های شوروی سابق قرار گرفته است.

گزارش سال 2003 توسعه انسانی سازمان ملل کشورها را از لحاظ منطقه ای نیز تقسیم کرده که در این تقسیم بندی، ایران و افغانستان در منطقه جنوب آسیا قرار می گیرند.

ترکیه و ایران هر دو دارای رشدی ثابت و معادل دو درصد در سال بوده اند.

نرخ مرگ و میر نوزادان در برخی از کشورهای منطقه قابل توجه است. در سال 1990 در افغانستان، از هر یک هزار نوزاد، یک صد و شصت و هفت نفر جان خود را از دست دادند و امروز نیز این رقم تقریبا ثابت مانده و به یک صد و شصت و پنج نوزاد رسیده است.




ایران و ترکیه در این زمینه پیشرفت خوبی داشتند و نرخ مرگ و میر نوزادان را تقریبا به نصف رسانده اند.


گزارش تازه توسعه انسانی سازمان ملل نشان می دهد که در مورد ابتلای به بیماری ایدز، ایران و ترکیه در منطقه کمترین مبتلایان را دارند و بر اساس آمارهای رسمی، کمتر از یک دهم درصد در این دو کشور اکنون دارای بیماری ایدز یا ویروس اچ آی وی هستند.

در زمینه انقلاب ارتباطات، ایران رشد چشمگیری داشته و میزان دسترسی مردم این کشور به تلفن، دارای 400 درصد رشد بوده است.

در گزارش سال 2003 توسعه انسانی سازمان ملل آمده است که کشورهای ثروتمند باید به تعهدات خود برای کمک به کشورهای در حال توسعه پایبند باشند.

این گزارش همچنین می گوید اگر قرار است به اهدافی که برای سال 2015 میلادی در زمینه کاهش فقر تعیین شده و 147 تن از رهبران جهان در نشستی در سال 2000 آن را به عنوان "اهداف توسعه هزاره" پذیرفتند برسیم، کشورهای ثروتمند باید به وعده های خود برای برداشتن موانع ناعادلانه تجاری، معافیت ملموس بدهی های کشورهای در حال توسعه و حمایت از اصلاحات دمکراتیک در این کشورهاعمل کنند.

بر این اساس، کشورهای ثروتمند و فقیر جهان از هم اکنون تا سال 2015 برای هر چه بیشتر از بین بردن فقر شدید می توانند با هم همکاری داشته باشند.

این اهداف که ماه گذشته در اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان در فرانسه تایید شد، دامنه وسیعی از مسائل را در بر می گیرد: از مقابله با گسترش بیماری هایی چون ایدز گرفته تا فراهم آوردن امکان دسترسی همه کودکان جهان به آموزش ابتدایی.


از بین بردن فقر و گرسنگی شدید، ترغیب برابری جنسیتی، کاهش مرگ و میر کودکان و کاهش نرخ مرگ و میر مادران هنگام زایمان نیز از جمله اهدافی است که 191 کشور جهان متعهد شده اند تا سال 2015 میلادی آنها را تامین کنند.

از جمله یافته های این گزارش آن است که اولین هدف این برنامه یعنی به نصف رساندن تعداد افرادی که با درآمد یک دلار در روز یا کمتر از آن زندگی می کنند، احتمالا تامین خواهد شد و دلیل آن ادامه رشد اقتصادی در چین و هند یعنی دو کشوری است که بیشترین میزان جمعیت جهان را دارند. با این وجود، بیش از یک میلیارد تن از مردم جهان هنوز در فقر شدید بسر می برند.

در آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، مردم فقیرتر می شوند.

در این گزارش همچنین آمده است که طی سه دهه اخیر، امید به زندگی در کشورهای فقیر جهان هشت سال افزایش یافته و میزان بیسوادی در آنها به نصف تقلیل یافته است.

بر اساس گزارش سال 2003 توسعه انسانی سازمان ملل، در بسیاری از کشورهای جهان، افزایش هزینه های اجتماعی به طور عادلانه میان زنان، روستاییان و اقلیت های قومی تقسیم نمی شود.

گزارش نشان می دهد که این گروه ها از لحاظ آموزش و بهداشت تحت تبعیض قرار دارند.


در گزارش امسال به کشور موزامبیک به عنوان کشوری که یک دهه پس از بیست سال جنگ داخلی موفق شده است فقر شدید یعنی اولین هدف از هشت هدفی که در این گزارش به آن اشاره شده است را از بین ببرد، اشاره شده است.

ایرلند نیز کشوری خوانده شده که نسبت به دیگر کشورهای ثروتمند یا شمال، بیشتر به تعهدات خود در زمینه کمک به کشورهای در حال توسعه عمل کرده است.

مارک ماروک براون، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در مورد کمک کشورهای ثروتمند به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته گفت:" کمک نمی تواند یک جانبه باشد. کشورهای فقیر باید اصلاحات را اجرا کنند و و کشورهای ثروتمند باید کمک بیشتری به آنها بدهند."

از میان 59 کشوری که در گزارش امسال توسعه انسانی سازمان ملل به لحاظ دریافت کمک ها در اولویت قرار گرفته اند، 31 کشور یا پیشرفتی در زمینه رسیدن به این اهداف نداشته اند و یا حتی پسرفت کرده اند.

تعداد زیادی از این 59 کشور با مسائل بومی مرتبط با موقعیت آنها مواجهند. از میان این کشورها، 24 کشور دارای میزان دارای بیماری ایدز هستند، در 13 کشور جنگ در جریان است و 31 کشور نیز دارای ارقام بالای بدهی های خارجی هستند.