جبهه گیری دو جناح پشتون و غیر پشتون در مقابل هم


هجدهمین روز لویه جرگه در حالی برگزار شد که محترم مجددی ریاست لویه جرگه به تنهایی در جایگاه هیات رییسه حاضر شد.

اما با تشدید اختلافها بین نمایندگان برای پیشنهادهای تازه، نشست رسمی لویه جرگه تعطیل شد.

جبهه گیری دو جناح پشتون و غیر پشتون در مقابل هم، باعث تشنج و توقف کار لویه جرگه شد که به دستور ریاست مجلس کمیته ویژه رفع اختلاف متشکل از نمایندگان تمام ولایات کشور تشکیل گردید تا به حل اختلافات دو روز گذشته بپردازد.

نمایندگان تاجیک، ازبک و هزاره، پیشنهاد تشکیل دیوان عالی قانون اساسی، نظارت پارلمان بر چاپ اسکناس، رسمی شدن زبان ازبکی،نداشتن تابعیت دو گانه وزرا، تعیین دو معاون برای رییس دولت، و سرود ملی به زبانهای مختلف را مطرح کردند که با مخالفت شمار زیادی از نمایندگان که اکثرا پشتون بودند مواجه شد و حاضر به پذیرش خواسته های مشترک نمایندگان اقوام اقلیت تاجیک، ازبک و هزاره نشدند.


مشکل جدید افغانها در ایران: مالیات یا اخراج

از سایت ایران امروز

نوشین احمدی خراسانی

 

گپی کوتاه با زهره حسینی

س ـ زهره جان کجا به دنیا آمده
ای؟
ج ـ خانواده ما بیست سال است که از افغانستان به ایران مهاجرت کرده است و من هم در مشهد به دنیا آمده
ام و بیست سال دارم.

س ـ پس شما در سال
هایی به ایران آمدید که کارت مهاجرت به افغانیها می
دادند.
ج ـ بله و ما تا سال 1378 هم کارت آبی داشتیم. در سال 1378 کارت
ها را تعویض کردند و به ما کارت ندادند.

س ـ چرا؟
ج ـ چون وقتی ما به ایران آمدیم مادرم به
عنوان سرپرست خانواده تقاضای کارت کرد چون پدرم بعداْ در سال 1369 به ایران آمد یعنی وقتی که ایران دیگر افغانیهای مهاجر را نمیپذیرفت. بههرحال وقتی کارتهای ما را میخواستند تعویض کنند ما دیگر نتوانستیم کارت بگیریم چون مادرم سرپرست خانواده بود و بخشنامه شده بود که به زنان سرپرست خانواده کارت نمیدهند. البته آنها حتا کارت را برایمان صادر کرده بودند اما بدبختانه چون مادرم بهخاطر مشکلاتی یک ماه دیر برای گرفتن کارتها مراجعه کرد در طول این یک ماه آن بخشنامه صادر شده بود و کارتها را به ما ندادند. 2 سال پیش که من میخواستم بروم دانشگاه و نیاز به کارت داشتم خیلی دنبال کار رفتم و به وزارت کشور مراجعه کردم و بالاخره آنها بهجای کارت نامهای برایمان نوشتند که هر سه ماه یکبار باید تمدید میشد که این نامه را سه بار تمدید کردیم تا خواهر و برادرهایم توانستند در مدرسه ثبت نام کنند اما من احتیاج به کارتی داشتم که حداقل 4 سال ماندن مرا تضمین کند تا بتوانم به دانشگاه بروم و با این نامه نمی
شد.

س ـ حالا خواهر و برادرهایت چطور به مدرسه می
‎‎
روند؟
ج ـ امسال بعد از سرشماری جدیدی که انجام دادند قرار است کارت
های جدیدی به ما بدهند. در ضمن بعد از این سرشماری همه دانشآموزان افغانی که در سرشماری جدید شرکت کردهاند خواه کارت داشته باشند یا نه میتوانند در مدرسه ثبتنام کنند. البته از ما تعهد کتبی گرفتهاند که تا آخر سال هر مبلغی را که آن
ها بگویند باید بپردازیم.

س ـ مادرت این تعهد را داد؟
ج ـ بله چاره
ای نداریم, اگر اینکار را نمیکرد بچهها را نمی
گذاشتند به مدرسه بروند.

س ـ وضعیت مدارس خودگردان افغانی
ها چطور است؟
ج ـ بخشنامه
جدیدی ابلاغ شده است که تا سپتامبر همه مدارس خودگردان تعطیل شود. الان در مشهد از همه مدیران مدارس خودگردان تعهد گرفتهاند که تا این تاریخ مدارسشان را تعطیل میکنند وگرنه خودشان زودتر از این تاریخ آنها را میبندند. البته گویا در تهران به دلیل شرایط خاصتر این فشار کمتر است و تعهد کتبی از مدیران مدارس خودگردان نگرفتهاند. به ما میگویند باید برویم بچههایمان را در مدارس غیرانتفاعی ثبتنام کنیم و چون خیالشان راحت است که بههرحال تا چند وقت دیگر همه
ما باید ایران را ترک کنیم.

س ـ چه وقت قرار است کارت
های جدید را بگیرید؟
ج ـ من هنوز کارت را دریافت نکردم چون قرار است با پست بفرستند اما در این کارت
ها مهلت بازگشت قید شده و نوشته شده که تا فلان تاریخ مهلت داریم که به افغانستان برگردیم. اگر تا آن تاریخی که ذکر شده ایران را ترک نکنیم بابت هر روز که در ایران می
مانیم باید مالیات بدهیم.

س ـ چقدر باید مالیات بدهید؟
ج ـ هنوز معلوم نیست اما به ازای هر نفر حتا نوزادان افغانی نیز باید مالیات بپردازیم. مسئولان می
گویند که چون سازمان ملل دیگر به ازای شما پول پرداخت نمی
کند بنابراین خودتان باید این پول را بدهید.

س ـ این پول را بابت چه خدماتی از شما می
خواهند بگیرند؟
چ ـ بابت هیچ. ما حتا باید برای مدرسه رفتن هم پول بدهیم. به
هرحال این طرحی که دارند اجرا میکنند تا سال 2005 است. یعنی قرار است تا سال 2005 همه را به افغانستان برگردانند و بعد آنهایی که بههرحال در ایران می
مانند را موردی بررسی کنند و در موردشان تصمیم بگیرند.

س ـ خودت می
خواهی چکار کنی؟
ج ـ راهی باقی نمانده است. بدون کارت هیچ کاری نمی
شود کرد. و اگر شروع به گرفتن مالیات هم بکنند خانوادههای افغانی از پس هزینهها برنمیآیند و مجبورند ایران را ترک کنند. من در ایران بهدنیا آمدهام اما فکر میکنم باید بهزودی ایران را ترک کنم. بههرحال برخوردهای تحقیرآمیز یکی ـ دو تا نیست. در سرشماری که قبلا انجام دادند از ما انگشت
نگاری کردند آن هم با توهین و تحقیر.
س ـ ...........

 

 


پیام تسلیت محترم کرزی به مردم زلزله زده "بم"

بم

به دنبال وقوع فاجعه اسفناک زلزله و کشته شدن بیش از 20 هزار نفر از برادران مسلمان ایران در شهرستان بم واقع در ولایت کرمان،  صبح (شنبه 6 جدی) محترم حامد کرزی در پیامی، این مصیبت را به مردم ایران تسلیت گفت و اظهار داشت: این واقعه غم انگیز ملت افغانستان را نیز عزادار کرد و در غمی عمیق فرو برد.

وی با طلب مغفرت برای عزیزان از دنیا رفته و طلب صبر برای بازماندگان ایشان، اعلام کرد: دولت و مردم افغانستان تمام تلاش خود را می کنند تا کمکهای هر چند اندک خود را به آسیب دیدگان این واقعه ارسال نمایند.

وی همچنین در پیامی از بازرگانان افغان خواست تا به کشور دوست و برادر ایران تا حد امکان کمک نمایند.


استقلال نظام بانکی افغانستان


در چهاردهمین روز برگزاری لویه جرگه (شنبه 6 جدی) محترم احدی رییس کل بانک مرکزی افغانستان در جمع نمایندگان اعلام کرد: جایگزین شدن سیستم کامپیوتری به جای سیستم های سنتی در بانکهای کشور تا سه ماه دیگر اجرا خواهد شد.

محترم انورالحق احدی با اشاره به ثابت بودن قیمتها در سال گذشته، اظهار داشت: تغییر و تعویض پول قدیمی کشور با پول جدید، دولت افغانستان را یاری کرد تا بتواند ارزش افغانی (واحد پول افغانستان) را در برابر ارزهای خارجی ثابت نگه دارد و بر اساس معیارهای علم اقتصاد، نظام بانکی کشور به استقلال برسد.

وی همچنین افزود: با تصویب قانون جدید بانکداری کشور به زودی خدمات بانکی توسعه یافته و بانکها با هم به رقابت خواهند پرداخت.



نشست لویه جرگه در روز سیزدهم

کار جلسه علنی لویه جرگه قانون اساسی از ظهر روز جمعه تا صبح شنبه، تعطیل اعلام شد

جلسه علنی لویه جرگه قانون اساسی، در روز سیزدهم، همچنان به طرح مسایل و مشکلات نمایندگان گذشت.

در آغاز، مسعوده جلال از نمایندگان شهر کابل که در لویه جرگه سال گذشته کاندید ریاست جمهوری بود، به انتقاد از برنامه های دولت انتقالی افغانستان پرداخت و گفت که دولت مطابق توافقات بن وظایف خود را انجام نداده است.

خانم جلال، از کندی برنامه تشکیل ارتش ملی و خلع سلاح، عدم مبارزه قاطع با فساد اداری و مشخص نشدن سرنوشت کمیسیونهایی که از سوی دولت ایجاد می شود را نشانه هایی از عدم کارایی دولت انتقالی افغانستان دانست.

نذیر احمد یک نفر از نمایندگان ولایت هرات، که می گفت به نمایندگی از کسانی که او را انتخاب کرده اند سخن می گوید، خواستار مشخص شدن زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد، موضوعی که اسماعیل خان والی این ولایت نیز بارها بر آن تاکید کرده است.

عبدالستار اسحاق زی نماینده ولایت فراه، از مشکلات امنیتی مردم این ولایت سخن گفت و از دولت خواست با جمع آوری سلاح امنیت را درافغانستان تامین کند.

نماینده دیگر، از ولایت غزنی بود که خواستار ریشه کن کردن کشت مواد مخدر در افغانستان شد.

اما بیشتر نمایندگان که امروز سخن می گفتند به ابراز مشکلات محیطی خود پرداختند.

لویه جرگه، عصر جمعه تعطیل شد

کار جلسه علنی لویه جرگه قانون اساسی از ظهر روز جمعه تا صبح شنبه، تعطیل اعلام شد.

کار کمیته تفاهم لویه جرگه که از چهار پیش آغاز شد، برخلاف انتظار، هنوز پایان نیافته است.

دست اندرکاران لویه جرگه می گویند این کمیته ممکن است تا پایان امروز، کار خود را به انجام برساند.

صفیه صدیقی معاون و سخنگوی لویه جرگه قانون اساسی گفت که کار کمیته تفاهم امروز پایان می یابد و از فردا بحث روی پیش نویس قانون اساسی در جلسات عمومی آغاز خواهد شد.

سخنگوی لویه جرگه از دومین روز آغاز کار کمیته تفاهم، تاکنون چندین بار پایان کار این کمیته را به "فردا" موکول کرده است.

برخی از نمایندگان مردم در لویه جرگه قانون اساسی و عده ای از شهروندان افغان از کندی کار کمیته تفاهم انتقاد کرده و می گویند چرا نمایندگان در جلسات علنی لویه جرگه به موضوعات حاشیه ای مشغول شده اند.

خانم صدیقی می گوید که تاکنون مواد مورد بحث در جلسه عمومی لویه جرگه آماده نشده است.


سومین فرد متهم به ترور حاجی قدیر دستگیر شد


دولت اعلام کرد : سومین فردیکه  متهم به ترورحاجی عبدالقدیر معاون کرزی و وزیر فواید عامه می باشد ، شناسایی و دستگیر شده است .

ریاست امنیت ملی پنجشنبه شب با صدور بیانیه اى که نسخه اى ازآن به خبرگزاری های مختلف ارسال شد، افزود : این فرد اخیرا در ولایت ننگرهار شناسایی و دستگیر شده است .

ریاست امنیت در بیانیه خود افزوده است : قبل از این نیز دو تن از افراد مظنون به مشارکت در ترور حاجی عبدالقدیر شناسایی و دستگیرشده و به ارتکاب این قتل اعتراف کرده اند.

این منبع از ارایه جزییات بیشتر درباره دستگیرى سومین فرد متهم به این قتل خوددارى کرده و وعده داده است که نتیجه تحقیقات خود را بزودى منتشرخواهد کرد.

فیدل کاسترو رهبر کوبا: جنگ عراق علیه ایران با کمک آمریکا و اروپا صورت گرفت




رهبر کوبا اعلام کرد اشغال ایران توسط عراق با کمک اروپا و آمریکا صورت گرفت و واشنگتن را هم متهم کرد برای دستیابی به نفت عراق به این کشور حمله کرده است.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فیدل کاسترو» در نطقی در تلویزیون دولتی ونزوئلا گفت: این سازمان ملل نبوده که تصمیم به اشغال عراق گرفته، بلکه کشوری قدرتمند بوده که باید صادقانه گفت هدف اصلی اش تصاحب یک ماده اولیه اساسی به نام نفت بوده است.
 
به گفته رهبر کوبا، «استدلال هایی که آمریکا برای اشغال عراق به کار برده به هیچ وجه معتبر نیست، زیرا از سلاح کشتار جمعی نام برده که خودش انحصار آن را دارد. آمریکا همه نوع سلاح کشتارجمعی دارد و جزو باشگاهی از کشورهاست که سلاح هسته ای در اختیار دارند بدون آن که هیچ محدودیتی در مورد این موضوع برایشان وجود داشته باشد. او ضمن اشاره به اینکه ثابت نشده عراق سلاح کشتارجمعی در اختیار داشته است، تاکید کرد: «جهان با جنگ در عراق مخالفت کرد، بیش از 90درصد اسپانیایی ها، اکثر اروپایی ها، و همه جا در سراسر جهان صدای مخالفت بلند شد.
 
اما قانون، قانون جنگل است و آن که زورش بیشتر است و هدف اصلی ابرقدرت حاکم به دست آوردن مواد اولیه اساسی است.»  

رهبر کوبا گفت: «هیچ دلیل اخلاقی و یا توجیه ممکنی برای اشغال یک کشور وجود ندارد.» او در مورد رژیم «صدام» نیز گفت: «بدون شک او خطاهایی مرتکب شده است»، و افزود: «ما می دانیم که اشغال ایران مطلقاً غیرعادلانه بود.این جنگ هرگز نباید به وقوع می پیوست.» رهبر کوبا همچنین گفت: «رویداد دیگری که نباید اتفاق می افتاد، اشغال کویت بود.
 اما وقتی عراق، ایران را اشغال کرد این کار با کمک تمام اروپای غربی و آمریکا انجام گرفت و بنابراین، اروپا در اشغال ایران همدست آمریکا بود و این امکان وجود دارد که سلاح های شیمیایی به عراق داده باشد.» او یادآوری کرد: «اروپا پیش از جنگ عراق علیه ایران به این کشور کمک کرده بود تا بتواند شعاع عمل موشک هایش را از 600 به 1200 کیلومتر افزایش دهد. و این یک حقیقت تاریخی است که هیچ کس نمی تواند آن را رد کند.»


بازسازی تیم ملی فوتبال افغانستان توسط انگلیس



انجمن فوتبال انگلستان قصد دارد تا دوباره تیم ملی فوتبال افغانستان را بازسازی نماید.

دیوید دیویز عضو انجمن فوتبال انگلستان با اعلام این خبر گفت: دولت بریتانیا تلاش می کند تا با همکاری انجمن فوتبال آلمان و فدراسیون فوتبال افغانستان، موقعیت طلایی فوتبال افغانستان را در سالهای 1960 و 1970 به این کشور بازگرداند.

وی اظهار داشت: انجمن فوتبال بریتانیا به دنبال بازی سمبولیک “اتحاد“ که به درخواست وزارت دفاع افغانستان در سال گذشته در استادیوم المپیک غزنی برگزار شد، تصمیم گرفت تا از نو زمین چمن بوجود آورد، از نو فوتبال را وارد مدارس کند و از نو فوتبال را زنده نماید.

دیوید دیویز افزود: دولت انگلستان به عنوان بزرگترین ملت فوتبال جهان خود را موظف می داند تا دوباره قدرت فوتبال افغانستان را به جهانیان بشناساند تا بهانه ای باشد برای گرد هم جمع کردن ملت افغان.


دهمین روز کاری لویه جرگه


کار لویه جرگه، مجلس تصویب کننده قانون اساسی افغانستان، با گذشته ده روز، همچنان ادامه دارد.

(از چپ به راست) برهان الدین ربانی، عبدالرسول سیاف و شیخ آصف محسنی اعضای کمیته تفاهم در حال بررسی نتایج کار کمیته های دهگانه

مقامات افغان و مسوولان برگزاری این مجلس، قبلا ابراز امیدواری کرده بودند که لویه جرگه ظرف ده روز، به کار خود پایان دهد.

صفیه صدیقی سخنگوی لویه جرگه، امروز در یک نشست خبری گفت ممکن است کار مجلس بیش از دوازده روز ادامه یابد.

خانم صدیقی همچنین از وجود برخی مشکلات فنی سخن گفت که باعث به درازا کشیدن کار لویه جرگه شده است.

او توضیح بیشتری در مورد این مشکلات فنی نداد..

سخنگوی لویه جرگه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دخالت شماری از وزیران در کار کمیته تفاهم، این مساله را به شدت رد کرد.

طرح مشکلات و اظهار نظرها

دهمین روز کار لویه جرگه، در دو جلسه صبح و بعد از ظهر، همچون روز گذشته، به طرح مشکلات نمایندگان مردم مناطق مختلف افغانستان اختصاص یافت.

شماری از وزیران در صحن علنی مجلس، به سخنان هریک از نمایندگان، که می بایست ظرف سه دقیقه به طرح نظرات و مشکلات حوزه انتخابیه شان می پرداختند، گوش می دادند و یادداشت می گرفتند.

همانند روز گذشته، بازهم بیشتر نمایندگان، از آنچه بی توجهی دولت به مناطق شان می دانستند، شکایت داشتند.

نماینده ای از ولایت بدخشان می گفت: "ما در بدخشان رودهای خروشانی داریم که اگر بر روی آن سد بسته شود، شمار زیادی از ولایات کشور را برق می دهد، اما مردم ولایت ما از برق و دم دست ترین امکانات مورد نیاز مانند آن محروحمند."

نماینده اقلیت هندو مذهب افغانستان، معتقد بود که این اقلیت در تمام عرصه ها به فراموشی سپرده شده اند.

نماینده ای از ترکمنهای این کشور می گفت: "دو میلیون ترکمن را کسی در این کشور به حساب نمی آورد."

یک نماینده ازبک خواستار رسمیت زبان ازبکی در مناطق ازبک نشین بود ونماینده ای از هزاره تبارهای مناطق مرکزی افغانستان هم، از نبود راه و امکانات رفاهی شکایت داشت.

برخی از نمایندگان هم پیشنهادهایی برای گنجاندن در قانون اساسی مطرح می کردند.

کار کمیته تفاهم ادامه دارد

در فاصله ای که نمایندگان به اظهار نظر و طرح مشکلاتشان می پرداختند، در یک سالن دیگر، کار کمیته تفاهم، با حضور شماری از اعضای هیات رییسه لویه جرگه، رییسان کمیته های دهگانه این مجلس و ناظرانی از سازمان ملل متحد ادامه داشت.

کار بررسی پیش نویس قانون اساسی، در کمیته های دهگانه، چهار روز به طول انجامید و در پایان، نتایج کار این کمیته ها، به کمیته تفاهم سپرده شد، تا این کمیته، پس از بررسی نهایی، آن دسته از مواد پیش نویس را که باید در صحن علنی مطرح شود، انتخاب کند.

این کمیته، صبح روز دوشنبه آغاز به کار کرد و انتظار می رفت کار آن دو روز به طول انجامد، اما برخلاف انتظار، کار کمیته تفاهم با گذشته دو روز، همچنان ادامه خواهد داشت.

مساله امنیت و حفظ جان نمایندگان

به درازا کشیدن کار لویه جرگه، مساله امنیت و حفظ جان بیش از پانصد نماینده ای را که از سراسر افغانستان در کابل گردهم آمده اند و دهها مهمان و ناظر خارجی حاضر در این مجلس را به یک مساله مهم برای دولت افغانستان تبدیل کرده است.

در ظرف یک هفته، دست کم پنج موشک، به نقاط مختلف شهر کابل برخورد کرده است.

اگرچه این موشکها با فاصله زیادی از محل برگزاری لویه جرگه و مناطق حساس سیاسی و نظامی فرود آمده و تلفاتی جانی در پی نداشته است.

هزاران نیروی بین المللی کمک به امنیت تحت فرماندهی ناتو، در کنار سربازان پلیس و ارتش ملی افغانستان، در تامین امنیت لویه جرگه شرکت دارند.

مقامات افغان، در جریان برگزاری لویه جرگه و پیش از آن، بارها از احتمال تهدید امنیت این مجلس ابراز نگرانی کرده بودند.