جراحی پلاستیک در افغانستان

 تا چند سال پیش که زنان افغان چهره های خود را زیر برقع پنهان می کردند، شاید زیبا بودن سیمای آنها اهمیت کمتری نسبت به امروز داشت که با چهره و گاه سرهای عریان از خانه خارج می شوند. اما حالا وضع فرق کرده است.

 
فوزیه کریمی

جراحی صورت با دستگاههای لیزری پدیده ای است که تازه در برخی شهرهای بزرگ افغانستان انجام می شود و مشتریان زیادی پیدا کرده است.

پزشکان افغان می گویند با تغییر اوضاع سیاسی و امنیتی در کشورشان، پی برده اند که نیازهای اجتماع هم کم کم متحول شده است و بویژه زنان تمایل زیادی به رسیدگی به سر و صورت خود پیدا کرده اند.

از این رو، دکتر فضل احمد باور، دانش آموخته علوم پزشکی از کشور تایلند، حدود ۲۰۰ هزار دلار را برای ایجاد "نخستین مرکز جراحی صورت و بیماریهای عفونی در افغانستان" سرمایه گذاری کرده است.

روزانه نزدیک به سی نفر به "مرکز درمانی بیماریهای جلدی و لیزر خالد نور" در شهر مزارشریف، مرکز ولایت شمالی بلخ مراجعه می کنند و دست کم یک تن آنها زیر عمل جراحی صورت می رود.

خالهای 'زشت'

فوزیه کریمی، آموزگار یکی از مکاتب شهر مزارشریف است که فقط چند هفته از ازدواجش می گذرد.

او که می گوید قبلا چندین "خال زشت و بزرگ" در صورتش داشته، همواره با یک تقاضای اصلی شوهر تازه دامادش روبرو بوده است: اینکه صورتش را جراحی کند و این خالها را بردارد.

خانم کریمی می افزاید: "این خالها زیاد رنجم می داد. چند بار پیش دکتر رفتم. دکتر می گفت که این خالها را از صورتم قیچی می کند، آن وقت این کلینیک نبود.ولی من می ترسیدم که صورتم بدتر شود. آن وقت هنوز ازدواج نکرده بودم و می ترسیدم که به همین دلیل کسی با من ازدواج نکند."

روانشناسان باور دارند که احساس بدشکلی تاثیر بدی بر روح و روان افراد می گذارد و موجب می شود که این افراد گوشه گیر و تنها شوند.

خانم کریمی هم این نظریه را تایید می کند: "بعضی از خالهایم زیاد کلان بود. من همیشه تشویش می کردم. چراکه بر سر خالهایم یک نوع موی برآمده بود و پیش از اینکه همراه یک نفر احوال پرسی کنم، خالهای مویدارم، سلام می داد. و سرافکنده می شدم."

جراحی با هزینه کمتر

صبور، شوهر فوزیه کریمی شریک این نگرانی بوده است.

او می گوید که این فقط ناراحتی و شکایت روزانه همسرش نبوده که او را واداشته صورت فوزیه را جراحی کند.

صبور می افزاید: "من هم می خواستم که همسرم صورت شفاف و بدون لکه و خال داشته باشد."

حالا این خواسته یک زوج افغان با آمدن تازه ترین تکنولوجی پزشکی و کاسماتیک از خارج کشور، برآورده شده است و فوزیه با لیزر صورتش را تازه جراحی کرده است.

پیش از این نیز این زوج چندبار عزم سفر به هند برای انجام عملیات را کرده بودند، اما آنها می دانستند که هزینه این جراحی به مراتب بالاتر از حدود ۲۰۰ دلاری خواهد بود که در مزارشریف مصرف کرده اند.

توجه به زیبایی

دکتر فضل احمد باور در اتاق عمل

مردان افغان هم به برداشتن خالها و لکه ها و برطرف کردن چین و چروک صورت علاقه نشان داده اند و داد محمد، مامور پلیس بلخ نیز یکی از مشتریان مرکز درمانی خالد نور است.

دکتر باور می گوید جراحی صورت بوسیله شعاع لیزر هیج آسیب جانبی ندارد و کاملا مصون است.

اما چه باعث شده است که تمایل زنان و مردان افغان به جراحی کاسماتیک یا زیبا سازی افزایش یابد؟

عارف موسوی، جامعه شناس افغان می گوید "وقتی ترس از ناامنی و گرسنگی در انسانها فروکش کند، آنگاه افراد متوجه خود می شوند و در پی برآورده کردن خواسته هایی می شوند که قبلا در اولویت قرار نداشته است."

دکتر باور، جراح کاسماتیک، نیز به باریکی این موضوع پی برده است.

او می گوید به زودی دستگاه های Hair Remover (پاک کننده مو) بدن را وارد افغانستان خواهد کرد.

برخی دیگر از پزشکان افغان که در خارج از کشور آموزش تخصصی دیده اند می گویند در نظر دارند دستگاه های جراحی پلاستیک را وارد این کشور کنند.


کشف مخفیگاه های زیرزمینی طالبان در هلمند
 
طالبان
 
نیروهای بریتانیایی در جنوب افغانستان می گویند در ادامه یک عملیات نظامی در ولایت هلمند، چندین مخفیگاه زیرزمینی مرتبط به هم را کشف کرده اند که مورد استفاده طالبان بوده و با مهارت ساخته شده است.

این نیروها پس از چندین روز درگیری، حالا تلاش دارند دوباره این منطقه را که قبلا از سوی طالبان اداره می شد، تحت کنترل خود بیاورند.

این مخفیگاه ها در "موقعیت های استراتژیک" و به شکل خیلی محکم احداث شده و نحوه احداث آن نشان می دهد که طراحان آن جنگجویان با تجربه ای بوده اند.

این مخفیگاه ها پس از اسنادبرداری، تخریب شده است.

سربازان بین المللی مستقر در هلمند، حالا دوباره مردم محل را تشویق می کنند که به خانه هایشان بازگردند.

پس از آنکه نیروهای بریتانیایی این منطقه را مورد حمله قرار دادند، تعداد زیادی از مردم محل، به مناطق همجوار فرار کردند و با آنکه حالا درگیری در این محل پایان یافته، از ترس آغاز دوباره جنگ، حاضر به بازگشت به خانه هایشان نیستند.


انتخاب نخستین 'شهردار مکتب' در هرات

مریم امین
مریم امین به دانش آموزان وعده سپرد تا مدافع حقوق شان باشد.
 
حدود پنج هزار دانش آموز یک مکتب دخترانه، در جریان برنامه از سوی شهرداری این شهر، با برگزاری انتخابات، شهردار مکتب خود را برگزیدند.

این نخستین بار است که چنین اتنخاباتی در افغانستان برگزار می شود. مریم امین نخستین دختری است که در انتخابات، به عنوان شهردار مکتب انتخاب شده است.

از هفت هزار دانش آموز لیسه (دبیرستان) مهری هروی در شهر هرات، بیش از پنج هزار تن واجد شرایط رای دهی شناخته شدند.

دانش آموزان صنف(کلاس)های هشت تا دوازده در این انتخابات شرکت داشتند. در این انتخابات مریم امین در برابر۱۶ نامزد دیگر توانست پیروز شود.

بر بنیاد برنامه شهرداری هرات، هفت نامزد دانش آموز دیگر اعضای شورای مکتب انتخاب شدند و انتخاب معاون جزو صلاحیت های نامزد پیروز در نظر گرفته شده است.

انتخابات شهردار مکتب، یک روز را در برگرفت و هر نامزد یک ناظر برای نظارت بر روند رای گیری انتخاب کرده بود.

زمان کافی برای مبارزه

انتخابات شهرداری لیسه مهری هرات

پیش از برگزاری انتخابات ۵ روز برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفته شده بود و آنان به وسیله درج عکسها و برنامه های خود در جایگاههای مشخص شده در داخل مکتب، به مبارزه انتخاباتی پرداختند.

همچنین در این پنج روز، برای هر نامزد از سوی مکتب ۵ دقیقه وقت داده می شد تا سر صف برای همه دانش آموزان، برنامه های خود را تبلیغ کند.

نامزدان و ناظران انتخابات زمان در نظر گرفته شده برای مبارزات انتخاباتی را کافی دانستند و نتیجه انتخابات را همه پذیرفتند.

برنامه های شهردار

مریم امین شهردارانتخابی لیسه مهری هروی برنامه های کاری خود را پس از پیروزی در این انتخابات، ایجاد محیط ورزشی برای دختران دانش آموز، تهیه امکانات ورزشی، بهسازی سرویس بهداشتی با لوله کشی و انتقال آب و توسعه فضای سبز مکتب اعلام کرد.

او به دانش آموزان وعده داد تا مدافع حقوق شان باشد و از دانش اموزان خواست تا او را در این راه با نظارت مستقیم یاری کنند.

خانم امین همچنین گفت که برنامه ای روی دست دارد تا یک مرکز مشاورت برای دختران دانش آموز این مکتب ایجاد شود و با دعوت از مشاوران به راهنمایی دانش آموزان در مورد مشکلات فردی و خانوادگی شان پرداخته شود.

آموزش های پایه شهروندی

دانش آموزان در لیسه مهری هرات

محمد رفیق مجددی شهر دار هرات می گوید این برنامه به صورت آزمایشی در لیسه دخترانه مهری انجام شد و شهرداری هرات در نظر دارد به منظور مشارکت شهروندان در امور اجتماعی این طرح را به سراسر مکاتب دخترانه و پسرانه هرات گسترش دهد.

فرهاد مجیدی مسوول اجرای این برنامه در شهرداری هرات نیز گفت:" اهداف عمده شهرداری از اجرای این طرح، آشنایی دانش آموزان با روشهای مشارکت در امور اجتماعی و مدیریت شهری و آموزش های پایه شهروندی است و بیشتر جنبه آموزشی دارد تا دانش آموزان وقتی وارد محیط های اجتماعی می شوند برای مشکلات خود راهکارهای مفید و منطقی بیابند."

او با اشاره به اینکه شهرداری هرات در هماهنگی با ریاست معارف به زودی این برنامه را توسعه خواهد داد، گفت که برنامه هایی مشابه آنچه در هرات انجام شد در بسیاری از کشورها به اجرا در آمده و نتیجه مثبت داده است.



 برق کابل بزودی شبانه روزی خواهد داشت

پایه برق
 
مسئولان وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند با وارد شدن برق از ازبکستان که قرار است تا هشت ماه دیگر به افغانستان برسد، تمامی مردم کابل از برق شبانه روزی برخوردار خواهند شد.

به گفته این مقامات، برق وارداتی ازبکستان شش ماه پیش از وقت تعیین شده به کابل خواهد رسید.

وزیر انرژی و آب افغانستان اعلام کرد که ظرف سه ماه آینده شبکه های برق رسانی شهر کابل با هزینه صد میلیون دلار بازسازی شده و گسترش داده خواهد شد.

هزاران پایه بزرگ آهنی از شهرک مرزی حیرتان در شمال افغانستان، تا کابل روی کوه ها و دشت ها نصب شده و چندین ایستگاه فرعی در ولایاتی که برق از آن عبور خواهد کرد، ساخته شده است.

در حال حاضر ساکنان بیشتر مناطق شهر کابل یک روز در میان برق دارند اما برخی محلات در همین شهر وجود دارد که تا هنوز بدون برق و شبها را در تاریکی بسر می برد.

بر اساس تجارب سالهای گذشته، گمان می رود مشکل کمبود انرژی برق در فصل زمستان بیشتر از این شود.

اما مسئولان می گویند با فعال شدن ژنراتورهای دیزلی این مشکل تا جایی کاهش خواهد یافت.

اسماعیل خان، وزیر انرژی افغانستان

برای شهروندان کابل رسیدن برق بیست و چهار ساعته تا هشت ماه دیگر خبر خوشی است؛ به ویژه در شرایطی که کمبود انرژی برق و افزایش قیمت مواد سوختی در کابل، ساکنان این شهر را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

وزارت انرژی و آب افغانستان همچنین اعلام کرده که ارزیابی ها برای احداث یک بند تولید انرژی برق در رودخانه کنر آغاز شده است.

مقامات تخمین می زنند که این بند نزدیک به ۴۵ مگاوات برق تولید خواهد کرد.

در حال حاضر یک شرکت ایرانی با هزینه دو میلیون دلار، ارزیابی احداث این بند را آغاز کرده و قرار است تا دوسال دیگر نتایج مطالعات خود را به دولت افغانستان ارائه کند.

۵۲۶۳۹