اظهارات کرزی درباره چالشهای موجود در راه تشکیل کابینه

رییس جمهور کرزی امکان حضور طالبان در دولت جدید را رد کرد
رییس جمهور کرزی امکان حضور طالبان در
 دولت جدید را رد کرد


حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان می گوید که دو چالش عمده ای که باعث تاخیر در اعلام اسامی اعضای کابینه شده است، شرط داشتن تحصیلات عالی برای وزیران و مساله افراد دارای تابعیت دوگانه است.

آقای کرزی روز یکشنبه (۱۹ دسامبر)، در نشستی با خبرنگاران گفت که او در حال حاضر، سرگرم مشورت با حقوقدانان در مورد وزیران دو تابعیتی است.

هر چند رییس جمهور کرزی در ابتدای نشست خود با خبرنگاران، وجود هرگونه فشار در مورد چگونگی تشکیل کابینه را رد کرد، اما دو موضوعی که او از آنها به عنوان عوامل تاخیر در اعلام کابینه نام برد، نمایانگر فشارهایی است که از سوی افراد دارای تابعیت دوگانه و آن دسته از سران و فرماندهان مجاهدین که به رغم نداشتن تحصیلات عالی، خواهان حضور در کابینه هستند، بر رییس جمهور وارد می شود.

مشکل تکنوکراتها و مجاهدین

از یک سو شماری از اعضای با نفوذ و تکنوکراتی که آقای کرزی را در دولتهای موقت و انتقالی افغانستان نیز همراهی می کردند، برخلاف شرطی که قانون اساسی برای وزیران دولت در نظر گرفته است، دارای بیش از یک تابعیتند، و از سوی دیگر، شماری از سران و فرماندهان مجاهدین که خواهان حضور در ساختار قدرتند، فاقد شرط داشتن تحصیلات عالی هستند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد که او در این روزها سرگرم مشورت با حقوق دانان در مورد این چالشها بوده است.

آقای کرزی گفت که بعد از مشورت با حقوقدانان، به این فیصله رسیده است که وزیران حتماً باید دارای تحصیلات عالی باشند، اما در مورد افراد دارای تابعیت دوگانه، مشورتها همچنان ادامه دارد.

رییس جمهور کرزی در این مورد به ماده ای از قانون اساسی افغانستان اشاره کرد که بر اساس آن، حضور افراد دو تابعیتی در کابینه، باید به تصویب مجلس نمایندگان این کشور برسد، اما مشکل اینجاست که این مجلس هنوز تشکیل نشده است.

حضور مجاهدین در دولت آینده

از رییس جمهور افغانستان، در مورد امکان حضور برخی از سران و رهبران مجاهدین در دولت آینده سوال شد، او تاکید کرد که مجاهدین در دولت آینده او اولویت خواهند داشت، اما، در صورت داشتن شرایطی که قانون اساسی پیش بینی کرده است.

آقای کرزی همچنین امکان حضور برخی از نامزدهای رقیب خود در انتخابات اکتبر گذشته را به عنوان وزیر نیز رد نکرد و تاکید کرد همانگونه که شرکت در این رقابت حق آنها بوده است، حضور آنان در کابینه نیز، دور از امکان نخواهد بود.

"طالبان در کابینه جای نخواهند داشت"

نکته دیگر در سخنان آقای کرزی، پاسخ او به شایعاتی است که اخیراً در مورد حضور برخی سران طالبان در کابینه مطرح شده بود.

آقای کرزی با تکرار موضوع همیشگی خود در قبال آن دسته از افراد طالبان که به گفته او، دست شان به خون مردم آلوده نیست، امکان حضور افرادی از این گروه در میان کابینه جدید را رد کرد.

ثبت اموال و دارایی های وزیران و مقامات دولتی

رییس جمهور افغانستان هفته گذشته با صدور فرمانی، همه مقامات دولتی، اعم از نظامی و غیرنظامی را موظف ساخت تا دارایی های خود را به او گزارش دهند.

به گفته حامد کرزی، یکی از شرایط مهم در انتخاب وزیران، عمل آنها به این فرمان است.

او گفت:" هر وزیر موظف است پیش از اینکه کار خود را آغاز کند، تمام جایداد (خانه و زمین)، ثروت و دارایی خود را ثبت کند و اینها اعلام شود".

رییس جمهور افغانستان همچنین خاطر نشان کرد که او تلاش دارد کابینه ای کاردان و غیر جنجالی تشکیل دهد، اما در مورد زمان دقیق اعلام این فهرست، نمی تواند وعده ای به مردم بدهد.

به این ترتیب، از اظهارت آقای کرزی پیداست که انتظارها برای اعلام اسامی اعضای کابینه جدید، در این هفته نیز به سر نخواهد رسید.

حامد کرزی همچنین در مورد تشکیل وزارت مبارزه با مواد مخدر در کابینه جدید گفت که این وزارت به خاطر انسجام بهتر امور و هماهنگی در کار ایجاد خواهد شد و هدف از آن، افزودن بر تشکیلات عریض و طویل اداری نیست.



۵۰۶۱
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 حمایت مالی هلند از راه‌اندازی یک تلویزیون فارسی‌زبان 
 

آنتن ارسال و دریافت امواج ماهواره ای

برای نخستین بار، یک کشور اروپایی به راه‌اندازی یک تلویزیون ماهواره‌ای فارسی‌زبان کمک می‌کند.

پارلمان هلند، هنگام بررسی بودجه سالانه وزارت خارجه، 15 میلیون یورو برای تاسیس یک شبکه مستقل تلویزیونی به زبان فارسی اختصاص داد که قرار است برای بینندگان ایرانی برنامه پخش کند.

پیشنهاد این کمک مالی، روز پنجشنبه 16 دسامبر، در قالب یک اصلاحیه بر بودجه پیشنهادی دولت بررسی شد و به تصویب رسید.

فرح کریمی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان هلند، این اصلاحیه را ارائه کرده است و آن را در جهت حمایت از روزنامه‌نگاران تبعیدی ایرانی می‌داند که "گرد هم آمده‌اند تا برای مردم ایران، امکان خبررسانی مستقل فراهم کنند".

خانم کریمی امیدوار است که راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی، جای خالی روزنامه‌ها و رسانه‌های مستقل خبری را پر کند که در سال‌های اخیر در ایران توقیف و تعطیل شده‌اند.

'استقلال خبری و توجه به حقوق بشر'

این نماینده پارلمان هلند در گفتگو با بی بی سی، هدف از تاسیس چنین شبکه‌ای را «غیرسیاسی» دانست و بر «استقلال خبری» آن تاکید کرد.

به گفته او، تاکید بر ماهیت مستقل این شبکه، نگرانی از وابستگی احتمالی آن به سیاست‌های دولت هلند و تاثیرگذاری این کشور بر خط‌مشی شبکه را رفع می‌کند.

خانم کریمی گفت: «بسیاری از دولت‌ها، کمک‌های مالی را در اختیار شبکه‌های رسانه‌ای قرار می‌دهند و این، یک روال شناخته شده در کشورهای اروپایی است. برای مثال، شبکه بی بی سی از بودجه عمومی و منابع مالی مالیات‌دهندگان بهره می‌گیرد اما در عین حال استقلال حرفه‌ای این شبکه‌ها حفظ شده است و به سیاست‌های دولتی وابسته نیستند.»

به گفته خانم کریمی، این شبکه تلویزیونی در وهله اول فارسی‌زبان خواهد بود و اولویت‌های آن "خبررسانی مستقل" و "توجه ویژه به حقوق بشر" است.

پیشنهاد اختصاص این کمک مالی، از سوی دو حزب چپ سبز و لیبرال (VVD – حزب مردم برای آزادی و دموکراسی) داده شد و به اتفاق آرای نمایندگان به تصویب رسید.

حزب چپ سبز، از احزاب مخالف دولت کنونی هلند است و حزب لیبرال VVD جزو ائتلاف حاکم به شمار می‌رود. این درحالی است که نماینده وزارت خارجه در جلسه پارلمان مخالفت خود را با چنین اصلاحیه‌ای اعلام کرده بود.


 مخالفت دولت

هرچند پیش از این، بسیاری از نهادهای غیردولتی همچون سازمان‌های مدنی و شهرداری‌ها در کشورهای اروپایی، کمک‌های مالی و فنی خود را در اختیار رسانه‌های فرهنگی و خبری مهاجران قرار داده‌اند، اما این نخستین بار است که یک کشور اروپایی به طور رسمی و علنی از راه‌اندازی یک شبکه خبری توسط روزنامه‌نگاران مهاجر ایرانی حمایت می‌کند.

در حالی که دولت آمریکا از سال گذشته پخش برنامه تلویزیونی به زبان فارسی را آغاز کرده است و گفته می‌شود که از محل یک بودجه ویژه نیز به گروهی دیگر از شبکه‌های تلویزیونی کمک می‌کند، ولی دولت‌های اروپایی، که با ایران رابطه سیاسی و دیپلماتیک دارند، تاکنون از حمایت مالی چنین شبکه‌هایی خودداری کرده‌اند.

هفته گذشته نیز، نماینده وزارت خارجه هلند در مذاکرات پارلمان بار دیگر با کمک رسمی به راه‌اندازی یک رسانه فارسی‌زبان مخالفت کرد. وزارت خارجه هلند بر این باور بود که در حال حاضر شبکه‌های خبری متعددی به زبان فارسی فعال هستند و ضرورتی برای تاسیس یک شبکه تازه نیست.

همچنین با توجه به مناسبات دیپلماتیک دولت هلند با ایران و تداوم گفتگوهای ایران با اتحادیه اروپا (که هلند ریاست دوره‌ای آن را بر عهده دارد) دستگاه دیپلماسی این کشور از کمک به یک رسانه برون‌مرزی ایرانی پرهیز داشت.

اما در نهایت، پیشنهاد اختصاص پانزده میلیون یورو برای راه‌اندازی این شبکه به تصویب نمایندگان رسید و به بودجه سالانه کشور اضافه شد. به گفته خانم کریمی، به این ترتیب چنین پیشنهادی جنبه قانونی پیدا کرده و برای دولت هلند لازم‌الاجرا شده است، حتی اگر وزارت خارجه از اجرای آن راضی و خشنود نباشد.

واکنش احتمالی ایران

به نظر می‌رسد که مصوبه اخیر پارلمان هلند ممکن است واکنش مقامات رسمی ایران را برانگیزد. اما فرح کریمی با تاکید بر وابسته نبودن این شبکه تلویزیونی به نهادهای دولتی، می‌گوید: "دلیلی ندارد که این طرح بر روابط ایران با هلند تاثیر منفی بگذارد."

خانم کریمی بر این باور است که با حفظ "استقلال خبری و حرفه‌ای این رسانه" و "غیرسیاسی بودن فعالیت‌ها و اهداف آن"، جایی برای اعتراض به دولت هلند باقی نخواهد ماند. بخصوص که طرح تاسیس چنین شبکه‌ای، نه از سوی دولت، بلکه از طرف پارلمان به عنوان "نماینده مردم و افکارعمومی هلند" ارائه شده است.

اما با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر شماری از روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی در داخل ایران تعطیل شده و روزنامه‌نگاران بسیاری بازداشت شده‌اند، واکنش اعتراض‌آمیز دولت ایران در برابر رسانه‌ای که "حقوق بشر" را در کانون توجه قرار دهد و از روزنامه‌نگاران منتقد بهره بگیرد، دور از ذهن نیست.


ایران دارایی های حکمتیار را مسدود کرده است

گلبدین حکمتیار

رییس کمیته ای در شورای امنیـت سازمان ملل متحد که بر تحریم های اعمال شده علیه شبکه القاعده و طالبان نظارت دارد، گفته است ایران حساب های بانکی متعلق به یکی از فرماندهان جنگی سابق افغان را مسدود کرده است.

این فرمانده سابق افغان اکنون به داشتن ارتباط با نیروهای القاعده و طالبان مظنون است.

هرالدو مونوز، رییس این کمیته و نماینده شیلی در سازمان ملل گفت ایران "سرمایه قابل توجهی" از گلبدین حکمتیار را در چهار حساب بانکی او مسدود و تعدادی از فعالان القاعده را دستگیر کرده است.

آقای مونوز که اخیرا از ایران و چند کشور دیگر بازدید کرده است، در یک جلسه علنی شورای امنیـت سازمان ملل این مطلب را بیان کرد.

او گفت ایران همچنین گزارش کرده که برای تامین مالی "فعالیت های تروریستی" از فعالیت های تجاری استفاده می شود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، سال ها در ایران زندگی کرد اما در اوایل سال 2002 به دنبال مخالفت با دولت انتقالی افغانستان و به درخواست ایران این کشور را ترک کرد.

آقای حکمتیار پس از تسلط مجاهدین بر کابل سازمان دهنده جنگ شدیدی علیه جمعیت اسلامی تحت رهبری برهان الدین ربانی، رییس جمهوری سابق و برکنار شده افغانستان، و جنبش ملی اسلامی تحت رهبری ژنرال دوستم شد که در نتیجه آن نیمی از شهر کابل ویران شد و هزاران تن جانشان را ازدست دادند.

آقای حکمتیار در نتیجه تلاشهای پاکستان سرانجام با دولت آقای ربانی به آتش بس تن داد و به عنوان نخست وزیر وارد شهر کابل شد، اما با سقوط شهر کابل توسط طالبان در سال 1996 به تهران رفت.

وزیر برنامه ریزی افغانستان استعفا داد

رمضان بشر دوست


در حالی که به پایان کار کابینه دولت انتقالی افغانستان، زمانی زیادی باقی نمانده است، رمضان بشر دوست وزیر پلان (برنامه ریزی) این کشور، از مقامش استعفا داد.

آقای بشر دوست می گوید که او این تصمیم را، در پی مخالفت حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، با تعلیق فعالیت نزدیک به دو هزار سازمان غیر دولتی (NGOs) گرفته است.

وزیر برنامه ریزی افغانستان، هفته گذشته اعلام کرد که هزار و نهصد و سی و پنج سازمان غیر دولتی را در این کشور، منحل کرده است.

آقای بشر دوست در گفتگو با بی بی سی این سازمانها را ناموفق خواند و آنها را به اختلاس و فساد متهم کرد.

این تصمیم وزیر برنامه ریزی، با مخالفت حامد کرزی رییس جمهور افغانستان مواجه شد؛ سخنگوی حامد کرزی در این مورد به بی بی سی گفت که اعلام لغو فعالیت این تعداد از سازمانهای غیر دولتی، نظر شخصی آقای بشردوست است و دولت افغانستان با اینکار موافق نیست.

اکنون رمضان بشر دوست می گوید که بدون حمایت رییس جمهور نمی تواند به عنوان وزیر به کار خود ادامه دهد.

او پیش از این هم، بارها در گفتگو با برخی رسانه های داخلی افغانستان، شماری از وزیران کابینه آقای کرزی را، متهم کرده بود که در اختلاس سازمانهای غیر دولتی دست دارند.

آقای بشر دوست که عصر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری سخن می گفت، همانند گذشته به انتقاد خود از سازمانهای غیر دولتی ادامه داد و گفت که سرانجام این سازمانها، توانستند از حمایت رییس جمهور کرزی نیز برخوردار شوند.

او همچنین از طرفداران خود در سراسر افغانستان خواست تا از هرگونه اقدام اعتراض آمیز در این رابطه خودداری کنند.

به نظر آقای بشردوست، اگر مردمی که در سراسر جهان به سازمانهای غیر دولتی پول می دهند تا پول شان صرف امور خیریه شود، بدانند که این سازمانها با پول آنها چه می کنند، دیگر از دادن پول به این سازمانها خودداری خواهند کرد.

رمضان بشر دوست که هشت ماه پیش به عنوان وزیر برنامه ریزی افغانستان معرفی شد، تغییر استراتژی این وزارت و ایجاد ریاست مستقل نظارت بر سازمانهای غیر دولتی را از جمله کارکردهای مهم خود در این مدت می داند.

او کارش را با شعار برخورد با سازمانهای غیر دولتی متخلف آغاز کرد.

آقای بشردوست، پس از محمد محقق، دومین وزیر برنامه ریزی دولت سه ساله حامد کرزی است که از مقامش کناره گیری می کند.

بر اساس آخرین خبر، به گزارش باختر خبرگزاری دولتی افغانستان، شورای وزیران این کشور، در جلسه روز دوشنبه خود تصمیم گرفت که تمامی سازمانهای غیر دولتی که پیشتر توسط وزیر برنامه ریزی منحل اعلام شده بود، می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

۴۹۸۷


اشرف غنی: با کرزی اختلاف ندارم

اشرف غنی احمدزی
از اشرف غنی احمدزی، به عنوان یکی از اعضای اصلی
 کابینه جدید این کشور نامبرده می شود.


اشرف غنی احمدزی وزیر دارایی افغانستان در دولت انتقالی، خبر وجود اختلاف میان خود و حامد کرزی رییس جمهور این کشور را رد کرده است.

این خبر، پیشتر توسط روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در کابل منتشر شده بود.

آقای غنی احمدزی با انتشار اعلامیه ای، تاکید کرده است که او به عنوان وزیر کابینه آقای کرزی، خود را مکلف به پیروی و اجرای فرمانها و تصمیمهای رییس جمهور می داند.

روزنامه آرمان ملی، هفته گذشته نوشته بود که گویا اصرار اشرف غنی احمدزی برای باقی ماندن در پست وزارت دارایی و میانجیگری سفیر بریتانیا در این مورد، با مخالفت حامد کرزی رییس جمهور مواجه شده است.

در اعلامیه منتشر شده از سوی آقای غنی احمدزی آمده است که او در حال حاضر مشغول تهیه لایحه بودجه ملی کشور، تدوین قوانین گمرکها و نفت و گاز، و اجرای روند خلع سلاح و غیرنظامی سازی است.

آقای غنی احمدزی در حالی که انتشار خبر اختلاف خود و حامد کرزی را بی اساس خوانده، تاکید کرده است که او حق اقدامات قانونی در برابر انتشار چنین اخبار کذبی را برای خود محفوظ می داند.

از اشرف غنی احمدزی، وزیر دارایی در دولتهای موقت و انتقالی افغانستان، به عنوان یکی از اعضای اصلی کابینه جدید این کشور نامبرده می شود که قرار است طی روزهای آینده، توسط حامد کرزی رییس جمهور معرفی شود.

۴۹۸۱


نخستین رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان سوگند یاد کرد

عکس از ای پی

حامد کرزی را در هنگام ادای سوگند، محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان، فضل الهادی شینواری رییس و هفت تن از اعضای دیوان عالی افغانستان همراهی می کردند.

پس از ادای سوگند آقای کرزی، احمدضیا مسعود و کریم خلیلی معاونان او، به همین ترتیب سوگند یاد کردند.

مراسم ادای سوگند رییس جمهور افغانستان و معاونان او که یک ساعت به طول انجامید، با اجرای سرودهای ملی توسط گروههایی از کودکان و نوجوانان افغان که لباسهای محلی مناطق مختلف کشور را به تن داشتند، همراه بود.

حامد کرزی با چپن (ردای) بلند سبز در این مراسم حضور یافت و در حالی که دست خود را بر قرآن گذاشته بود، سوگند یاد کرد.

آقای کرزی در این مراسم گفت تروریسم همچنان مانند مواد مخدر، مشکلی بزرگ برای افغانستان است.

او افزود که در جریان حکومت پنج ساله اش، در مقابل مردم متعهد و پاسخگو خواهد بود.

آقای کرزی همچنین قول داد تا برای برگزاری به موقع و موفق انتخابات پارلمانی افغانستان تلاش کند.

در مراسم تحلیف حامد کرزی، بیش از یکصد مهمان خارجی به نمایندگی از بیش از پنجاه کشور حضور داشتند.

مراسم در دو مکان جداگانه برگزار شد. بخش اصلی مراسم ادای سوگند رییس جمهور منتخب افغانستان، در قصر سلامخانه، با حضور مهمانان خارجی و شماری از مقامات بلندپایه و شخصیتهای داخلی برگزار شد. همزمان، شماری دیگر از مهمانان داخلی، در تالار وزارت کشور افغانستان، جایی که سه سال پیش، شاهد برگزاری مراسم انتقال قدرت به دولت موقت بود، تصاویر زنده مراسم تحلیف آقای کرزی و معاونانش را به طور مستقیم از طریق صفحه های نمایش تلویزیونی بزرگی که در نظر گرفته شده بود، مشاهده کردند.

قبلا گفته شده بود این مراسم همچنین به طور زنده از رادیو و تلویزیون دولتی، در سراسر افغانستان پخش می شود.

شمار زیادی از خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران داخلی و خارجی، از ساعات اولیه بامداد، برای تهیه عکس، فیلم و گزارش از این مراسم، به قصر سلامخانه مراجعه کرده بودند.

مهمانان خارجی مراسم

نمایندگان بیش از پنجاه کشور، در سطح رهبران، وزیران خارجه و معاونان وزیر، در این مراسم شرکت کردند.

شماری از این مهمامان، در یکی دو روز گذشته، وارد کابل شده اند و شماری دیگر هم، روز سه شنبه تا پیش از اجرای مراسم، خود را به پایتخت افغانستان رساندند.

دیک چنی معاون رییس جمهور آمریکا به همراه همسرش، دونالد رامسفلد وزیر دفاع این کشور، اخضر ابراهیمی به نمایندگی از کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد، سرفرمانده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، شاهزاده کریم آقا خان رهبر فرقه اسماعیلیه جهان، کمال خرازی وزیر خارجه ایران، وزیران کشور ترکیه، هند و پاکستان و سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم کابل از جمله مهمانان خارجی حاضر در این مراسم بودند.

آقای چنی بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که دست کم در سه دهه گذشته از افغانستان بازدید می کند.

وی پیش از شرکت در مراسم تحلیف، با نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان دیدار کرد.



همچنین ظهر امروز، ضیافت ناهاری با حضور چهارصد تن از شرکت کنندگان داخلی و خارجی مراسم ادای سوگند، در ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

زمان معرفی اعضای کابینه هنوز معلوم نیست

گفته می شود برخلاف انتظار، نه تنها امروز و در جریان برگزاری مراسم ادای سوگند رییس جمهور منتخب افغانستان، فهرست اعضای کابینه جدید این کشور اعلام نخواهد شد، بلکه شاید این کار تا اوایل هفته آینده نیز، انجام نشود.

به نظر می رسد که حامد کرزی همچنان در حال رایزنی و مشورت برای گزینش اعضای تیم کاری خود در دولت جدید است.

فشارها و انتظارات

به نظر می رسد رییس جمهور منتخب افغانستان، از طرف برخی نهادهای مدنی و سازمانهای مدافع حقوق بشر، تحت فشار است تا از ورود کسانی که جنگ سالار خوانده می شوند و متهم به نقض حقوق بشر هستند، به کابینه خودداری کند.

از سوی دیگر، برخی گزارشها، از چانه زنی بر سر حضور برخی از سران مجاهدین سابق در کابینه حکایت دارد. از جمله اسماعیل خان والی پیشین هرات، یونس قانونی رقیب آقای کرزی در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر گذشته و ژنرال رشید دوستم که او هم در انتخابات گذشته، در برابر آقای کرزی زورآزمایی کرد.

احزاب و گروههای زیادی هم در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از آقای کرزی پشتیبانی کردند که گمان می رود آنها هم توقعاتی برای حضور در کابینه و ساختار قدرت دارند.

ممکن است این توقعات، انتظارات و فشارها، در مقابل شعار اصلی آقای کرزی در مبارزات انتخاباتیش که صراحتا بر تشکیل دولت غیر ائتلافی تاکید داشت و می گفت که حاضر به معامله نخواهد شد، دلیل اصلی تاخیر در اعلام فهرست اعضای کابینه باشد.

۴۸۶۴


نگرانی ایران نسبت به وضع حقوق بشر در اروپا

حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید اسلام ستیزى در اروپا شدت گرفته است
حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: 
 اسلام ستیزى در اروپا شدت گرفته است

حمیدرضا آصفی، سخنگوى وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه 5 دسامبرنسبت به وضع حقوق بشر در اروپا اعتراض کرد.

آقای آصفی گفت:  "متاسفانه اسلام ستیزى در اروپا شدت گرفته و دامنه آن نیز وسعت یافته است و نمونه بارز آن را در کشور هلند مىبینیم که رفتار زشت یک فرد در فیلمى که به صحنه آمد، احساسات مسلمانان را تحریک کرد و در پى آن اقدامات شدید محافل ضداسلامى در هلند را شاهد بودیم."

فیلمی که مورد اشاره آقای آصفی قرار گرفته، "تسلیم" نام دارد که توسط "تئو ون گوگ"، فیلمساز هلندی ساخته و در تلویزیون هلند پخش شد.

فیلم تسلیم، سرگذشت زن مسلمانی را باز می گوید که به اجبار، تن به پیوند زناشویی داده، همسرش با او بدرفتاری و عمویش به او تجاوز می کند.


در یک صحنه از فیلم، هنرپیشه زنی که آیات قرآن بر تنش حک شده، در لباس نازک (نیمه عریان) ظاهر می شود. آثار شلاق نیز بر تن زن هویداست.

پس از پخش این فیلم، تئو ون گوگ در شهر آمستردام به ضرب کارد و گلوله کشته شد.

در پی کشته شدن کارگردان این فیلم، یک مسجد مسلمانان در هلند به آتش کشیده شد و برای چند روز شرایط بحرانی ادامه یافت.

آقای آصفی مجموعه این وقایع را به عنوان نشانه ای از گسترش اسلام ستیزی در اروپا دانسته و گفته است: "اسلام ستیزى در کشورهاى مختلف اروپا یکى از نگرانیهاى جمهورى اسلامى ایران است و اروپا باید تمهیدات لازم را انجام دهد که بیش از این شاهد نقض حقوق اقلیتها ومسلمانان در کشورهاى آن نباشیم."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

'جنگسالاران را در کابینه نگنجانید'

آرم سازمان نظارت بر حقوق بشر

سازمان آمریکایی نظارت بر حقوق بشر از حامد کرزی، رئیس جمهور منتخب افغانستان خواسته از هیچکدام از جنگسالاران و فرماندهان گروه های نظامی در کابینه جدیدش استفاده نکند.

آقای کرزی در انتخابات ماه اکتبر سالجاری بعنوان رئیس جمهور افغانستان انتخاب شد و قرار است روز سه شنبه (7 دسامبر) بعنوان رئیس جمهور سوگند یاد کند.

سازمان نظارت بر حقوق بشر می گوید آقای کرزی باید با اتکا به حمایت مردمی موجود، افرادی را که جنایات گذشته به آنها منتسب دانسته می شود را کنار بگذارد.

سازمان نظارت بر حقوق بشر نامه اش را با تبریک به آقای کرزی آغاز می کند که اولین رئیس جمهور منتخب افغانستان است.

اما این سازمان در نامه یاد آوری می کند که او مسئول اداره کشوری است که جنگسالاران و فرماندهان محلی هنوز از خشونت و زور و وحشت آفرینی برای مرعوب کردن بخش عظیمی از جمعیت این کشور استفاده می کنند.

در این نامه از آقای کرزی خواسته شده که نه تنها از انتساب چنین افرادی در کابینه خود داری کند بلکه برای کاستن از میزان قدرت آنها اقداماتی انجام دهد.

بسیاری از مردم افغانستان از این خواسته سازمان نظارت بر حقوق بشر حمایت می کنند.

توجه ویژه این سازمان به عبدالرسول سیاف، رهبر یک فرقه قدرتمند اسلام گرا معطوف شده که که بخاطر تن در ندادن به خلع سالح نیروهای تحت فرمانش مورد انتقاد قرار دارد.

این سازمان همچنین می گوید آقای کرزی باید در مورد حقوق زنان کارهای بسیار بیشتری انجام دهد و بر ارتش امریکا بخاطر بدرفتاری نیروهایش در طی عملیات و رفتار بد با زندانیان فشار بیشتری وارد کند.


۴۸۳۲

خلیلزاد: طالبان سلاحهایشان را بر زمین بگذارند

خلیزاد

زلمی خلیلزاد سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل از افراد مسلح وابسته به طالبان خواست تا سلاحهای خود را به زمین بگذارند و گفت که در این صورت آنها می توانند به زندگی عادی بازگردند.

آقای خلیلزاد که در اولین کنفرانس خبری خود پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سخن می گفت، سعی کرد تا از راههای مختلف وابستگان این گروه را به بازگشت به زندگی عادی و تحویل سلاحهایشان به دولت مرکزی تشویق کند.

او گفت که از طالبان می خواهد تا به ستیز با دولت منتخب مردم افغانستان پایان دهند، به قانون اساسی این کشور احترام بگذارند و به زندگی عادی در مناطق بازگردند.

او در این باره افزود که اسلام جنگ با یک حکومت مشروع و مردمی را مجاز نمی داند و اکنون زمان این فرا رسیده است که کشتن افغانها توسط یکدیگر متوقف شود.

آقای خلیلزاد در اینباره شرح نداد که آیا در شرایط کنونی دولت افغانستان و یا مقامات آمریکایی با کسانی از گروه طالبان در حال مذاکره هستند یا خیر ولی او گفت که بیشتر مخاطبش را جوانانی می داند که در چارچوب گروه طالبان سلاح برداشته اند و باید به روند نو زندگی در افغانستان بپیوندند.

سفیر آمریکا پیرامون اینکه ایالات متحده در زمینه ترکیب کابینه جدید افغانستان چه نظری دارد، گفت که دولتش با مردم افغانستان در این مورد هم نظر است.

او با اشاره به اینکه مردم افغانستان توقع دارند کابینه ای کارآمد زمام امور را در دست بگیرد و از فساد در دستگاه حکومتی نیز شکایت دارند، گفت که دولت جدید باید این خواسته های مردم را در نظر بگیرد.


۴۸۰۲
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان تایید شد


کاسا 212
هواپیما از نوع کاسا 212 بود که برای حمل نفرات
 و تجهیزات در افغانستان به کار می رود


منابع نظامی آمریکایی اعلام کرده اند که جستجوگران توانسته اند لاشه یک هواپیمای مورد استفاده آنان را در مرکز افغانستان بیابند.

این هواپیمای سبک از نوع کاسا 212 با سه سرنشین نظامی و سه سرنشین غیرنظامی روز شنبه پایگاه هوایی بگرام در کابل را ترک کرد ولی بعدا اعلام شد که در نقطه ای در نواحی کوهستانی افغانستان ناپدید شده و جستجو برای یافتن آن آغاز شد.

روز سه شنبه، 30 نوامبر، سخنگوی نظامی آمریکاییان در افغانستان گفت که محل سقوط هواپیما در کوه های استان بامیان شناسایی شده و ماموران اجساد هر شش سرنشین آن را یافته اند.

نیروی هوایی آمریکا این نوع هواپیما را برای حمل و نقل نفرات و تجهیزات مورد استفاده قرار می دهد.

به گفته یکی از مقامات پلیس بامیان، جستجوگران همچنین قطعاتی از موتور هواپیما و چرخ های آن را بر فراز کوه بابا پیدا کرده اند.

سخنگوی نظامی آمریکا در افغانستان گفت که علت وقوع حادثه در دست بررسی است و افزود که تا کنون شواهدی از احتمال سقوط هواپیما در اثر شلیک به سوی آن به دست نیامده است.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همچنان با مقاومت مسلحانه شبه نظامیان طرفدار رژیم سابق طالبان در آن کشور مواجه هستند و عملیات نظامی برای از میان بردن آنان ادامه داشته است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



آمریکا در نزدیکی مرز ایران پایگاه نظامی می سازد




ژنرال مارک مک کن سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که پایگاه نظامی که در هرات ساخته خواهد شد در نزدیکی مرز با ایران نیست و مربوط به ارتش ملی افغانستان خواهد بود.

در دو روز گذشته برخی گزارشها حاکی از آن بود که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در نظر دارند یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز با ایران در ولسوالی غوریان هرات ایجاد کنند.

مقامات آمریکایی قبلا نیز اعلام کرده بودند که قصد دارند پنج پایگاه نظامی برای ارتش ملی افغانستان در کابل ، بلخ، پکتیا قندهار، بلخ و هرات بسازند.

در حال حاضر نیز نیروهای امریکایی درمیدان هوایی شیندند ولایت هرات مستقرند.

پیشتر، مقامات افغان گفتند که موضوع ساخت یک پایگاه نظامی توسط آمریکا، در نزدیکی مرز ایران، هنوز قطعی نشده است.

ژنرال ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مورد به بی بی سی گفت که در صورت قطعی شدن تصمیم نیروهای ائتلاف، دولت افغانستان در مورد آن نظر خود را اعلام خواهد کرد.

او در عین حال تایید کرد که نظامیان به رهبری آمریکا در افغانستان، منطقه ای در ولسوالی غوریان هرات را به این منظور انتخاب کرده اند.

ولسوالی غوریان در غرب افغانستان، هم مرز با ایران است و به گفته ژنرال عظیمی، نقطه ای که نیروهای آمریکایی ممکن است در آن پایگاه نظامی ایجاد کنند، در فاصله پنجاه تا شصت کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

آقای عظیمی افزود که در صورتی که نیروهای آمریکایی بخواهند پایگاهی در داخل خاک افغانستان بسازند، باتوجه به فاصله پنجاه کیلومتری که از مرز ایران در نظر گرفته شده، این موضوع تهدیدی علیه امنیت کشور همسایه محسوب نمی شود.

یک سخنگوی نیروهای ائتلاف روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران، این موضوع را تایید کرد اما گفت که نیروهای ائتلاف، قصد دارند در آن منطقه، مقری برای ارتش افغانستان بسازند.

اما پایگاهی که برای هرات در نظر گرفته شده، قول اردو (لشکر) 207 ظفر است که ماه گذشته در منطقه میرداوود این ولایت، گشایش یافت.

جمهوری اسلامی ایران، علیرغم روابط حسنه ای که با دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان دارد، دل خوشی از حضور نظامی ایالات متحده در همسایگی خود ندارد.

گزارشهایی وجود دارد که موضوع ایجاد پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در ولایت هرات، در زمان حاکمیت اسماعیل خان بر این ولایت نیز بارها از سوی نیروهای آمریکایی مطرح شده اما با مخالفت اسماعیل خان مواجه شده بود.

اسماعیل خان، ماه سپتامبر گذشته، با فرمان حامد کرزی از مقام ولایت هرات برکنار شد و جای خود را به محمد خیرخواه، سفیر پیشین افغانستان در اوکراین داد.

در جریان درگیری اسماعیل خان با نیروهای تحت امر یک فرمانده ناراضی در ولسوالی شیندند، واحدهایی از نیروهای آمریکایی، در فرودگاه نظامی این ولسوالی، که دومین پایگاه هوایی مهم افغانستان است، مستقر شدند.

فعالیت آیپاک علیه ایران و احضار چهار کارمند آن به دادگاه آمریکا

.

کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل، معروف به آیپاک که سازمانی گسترده و فعال در زمینه جلب حمایت سیاسی به نفع اسرائیل در آمریکاست اعلام کرد که دفاتر این کمیته مورد بازرسی مأموران پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) قرار گرفته و چهار تن از کارکنان بلندپایه این کمیته به دادگاه احضار شده اند.

به نظر می رسد، بازرسی از دفاتر آیپاک و احضار کارکنان آن به دادگاه در ارتباط با پرونده یکی از تحلیلگران دفتر وزیر دفاع آمریکا باشد که ماه اوت گذشته بازداشت و متهم شد که از طریق آیپاک، اسناد مربوط به ایران را به اسرائیل انتقال می داده است.

در پی بازداشت او نیز دفاتر آیپاک مورد بازرسی پلیس فدرال آمریکا قرار گرفت و اطلاعاتی که در رایانه های دو تن از کارکنان آن ذخیره شده بود، ضبط گردید.

آیپاک شصت و پنج هزار عضو در سراسر آمریکا دارد و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز آن را تأثیرگذارترین سازمان بر روابط آمریکا و اسرائیل توصیف کرده است.

در رأس برنامه های اعلام شده این سازمان، جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای قرار دارد.

آن گونه که آیپاک اعلام کرده، بر اثر تلاش اعضای این سازمان سالیانه یکصد طرح به نفع اسرائیل در مجلس کنگره آمریکا به تصویب می رسد و حدود سه میلیارد دلار کمک مالی برای تسلیح اسرائیل علیه سلاحهای نامتعارف گردآوری شده است.


سمپاشی مزارع خشخاش افغانستان بدون اطلاع دولت

کشت خشخاش در افغانستان، در سال های اخیر رشد شدیدی داشته است


دولت افغانستان با تایید اینکه در بعضی نقاط این کشور از مواد شیمیایی برای از بین بردن کشتزارهای تریاک استفاده شده، اعلام کرد که این دولت به هیچ کشور خارجی اجازه این عمل را نداده و خود نیز در این عمل دست نداشته است.

جاوید لودین سخنگوی رییس دولت انتقالی افغانستان، روز سه شنبه 30 نوامبر با اذعان به اینکه پاشیده شدن نوعی از مواد شیمایی برای از بین بردن کشتزارهای تریاک بدون اجازه دولت افغانستان انجام شده است.

آقای لودین می گوید که حامد کرزی در این رابطه، سفیر بریتانیا و برخی دیگر از نمایندگان کشورهای خارجی را احضار کرده است.

او ضمن اینکه گفت دولت افغانستان به دلیل آثار سوء این مواد بر انسانها و گیاهان، شدیدا با این عمل مخالف است افزود که رییس دولت این مسئله را با آنان درمیان گذاشته و موضع دولت را به آنها به وضوح تکرار کرده است.

آقای لودین افزود که البته این عمل به معنای دخالت بریتانیا در پاشیدن مواد شیمایی بر روی زمینهای زراعی در مناطقی از افغانستان نیست. البته وی توضیح روشنی درباره دلایل احضار سفیر بریتانیا نداده است.

وی همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان به هیچ صورت در این عمل دست نداشته و به هیچ کشور خارجی نیز اجازه پاشیدن مواد شیمیایی را نداده است.

جاوید لودین با اشاره به اینکه تاکنون دولت در زمینه عاملان پاشیدن مواد شیمیایی بر روی مناطقی از ولایت ننگرهار افغانستان اطلاعات کاملی در دست ندارد، گفت که تحقیقات پیرامون آن ادامه دارد.

به گفته آقای لودین روز گذشته وزیر بهداشت افغانستان گزارشی از آثار این مواد بر مردم و پوشش گیاهی منطقه، در کابینه مطرح کرده است.

در حالیکه آخرین گزارشهای منابع بین المللی از وضعیت روند رو به ازدیاد کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان همچنان باعث بروز نگرانی در سطح بین المللی شده، آقای لودین از تدوین یک استراتژی جدید برای مبارزه با کشت خشخاش در کشورش سخن گفت.

او گفت که حامد کرزی، رییس جمهور منتخب افغانستان، مشکل مواد مخدر را "جدی تر" از تروریسم در این کشور می داند و اولویت وی در حکومت آینده مبارزه با این مشکل خواهد بود.

او در زمینه جزئیات استراتژی جدید دولت توضیحی نداد ولی گفت که سایر کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا در این روند افغانستان را یاری خواهند کرد.

قبلا آقای لودین از ایجاد یک وزارتخانه جدید بنام وزارت مبارزه با مواد مخدر در کابینه جدید سخن گفته بود.

۴۷۷۸

دویدن 'از عوامل مهم تکامل انسان'

دونده

دانشمندان می گویند دویدن در مسافت های طولانی احتمالا از عوامل شتاب دهنده به روند تکامل اندام انسان امروزی بوده است.

محققان آمریکایی می گویند که انسان دوی مقاومت را در حدود دو میلیون سال قبل در جستجوی شکار آغاز کرد که بر نحوه شکل گرفتن اندام او اثر گذاشته است.

مطالعه تازه که در نشریه "نیچر" منتشر شده است می گوید که شکل گرفتن باسن های بزرگ، توازن سر و پاهای بلند در جریان روند تکامل، به انسان در جمع آوری آذوقه کمک کرده است.

پروفسور دنیس برامبل، از دانشگاه یوتا و پروفسور دانیل لیبرمن از دانشگاه هاروارد در مقاله خود نوشتند که انسان های اولیه احتمالا مجبور به دویدن در فواصل طولانی برای تعقیب شکار یا جمع آوری لاشه حیوانات در دشت های آفریقا بوده اند.

این دانشمندان می گویند انسان بدون دویدن و تکامل ناشی از آن، همچنان دارای پاهای کوتاه، سر کوچکتر و حالت خمیده می بود.

درحالی که انسان ها در مقایسه با بسیاری از حیوانات دونده های سریعی نیستند، اما در مسافت های طولانی دونده های خوبی به حساب می آیند.

این دو دانشمند پس از مطالعه 26 مشخصه بدن انسان که برای دوی مقاومت ضروری است، نتیجه گیری کردند که انسان ها احتمالا به این دلیل از اجداد خود (که مانند میمون بودند) تکامل یافتند که می توانستند در فواصل طولانی بدوند.

ساختمان جمجمه برای جلوگیری از داغ شدن سر، لیگمان ها برای جهش، پاهای بلند برای افزایش طول قدم ها و حرکت آزاد سر و شانه ها برای کمک به ایجاد توازن از جمله مشخصه های مهم برای دوی مقاومت است.

دانشمندان گفتند که آن دسته از اجداد انسان موسوم به استرالوفیتکوس (Australophithecus)، که دونده های خوبی بودند در فرآیند "انتخاب طبیعی" به حیات خود ادامه دادند درحالی که انواع پا کوتاه تر آنها منقرض شدند.

پرفسور برامبل گفت: "امروز دوی مقاومت عمدتا یک نوع ورزش و تفنن به حساب می آید، اما ریشه های آن احتمالا به قدمت پیدایش نوع انسان است و شکل اندام انسان تا حدود زیادی زیر فشار نیازهای دویدن شکل گرفت."

۴۷۶۲