کنسول بریتانیا در انفجار استانبول کشته شد


در نتیجه یکی از دو انفجار شدیدی که در شهر استانبول ترکیه رخ داد، راجر شورت، کنسول بریتانیا در این شهر کشته شد و مقامات ترکیه می گویند این دو انفجار در مجموع بیست و شش کشته و بیش از چهارصد مجروح باقی گذاشته است.

این انفجارها طی عملیاتی هماهنگ صورت گرفته و تلفات و ویرانی فراوانی برجای گذاشته است؛ تعداد زیادی ساختمان بر اثر انفجار ویران شده اند.

به گفته عبدالقادر آق سو، وزیر کشور ترکیه انفجارهای استانبول به شیوه بمبگذاری انتحاری صورت گرفته است.

فرد ناشناسی با خبرگزاری آناتولی ترکیه تماس گرفته و از سوی سازمانی با عنوان جبهه مبارز شرق بزرگ اسلامی مسئولیت انفجارها را به عهده گرفته است.

مسئولیت انفجار در کنار دو کنیسه در استانبول نیز به همین شیوه از سوی این سازمان به عهده گرفته شده بود.

اولین انفجار در شعبه ای از بانک بریتانیایی اچ اس بی سی در منطقه تجاری موسوم به لونت رخ داد که بر اساس تصاویر تلویزیونی، ساختمان چند طبقه این بانک آسیب زیادی دیده است.

بمب دیگری نیز در ورودی کنسولگری بریتانیا در محله باستانی بی اوغلو در مرکز استانبول منفجر شده و خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.

نیروهای امدادی در حال انتقال قربانیان از محل انفجارها هستند و بخش اعظم شبکه تلفن شهر قطع شده است.

پنج روز پیش از این بمبگذاریها نیز دو انفجار در کنار دو کنیسه در استانبول رخ داد که بیش از بیست کشته بر جای گذاشت.

واکنشها

در پی وقوع این انفجارها، عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه گفت کشورش تسلیم "ترور" نخواهد شد.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا و جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک خود در لندن این دو انفجار را محکوم کردند.

تونی بلر گفت این انفجارها نشانگر ضرورت مقابله با خطر تروریسم در سراسر جهان و در عراق است و جهان باید برای مقابله با این خطر متحد شود.

جک استرا، وزیر امور خارجه بریتانیا در پی تأیید خبر کشته شدن سرکنسول بریتانیا در استانبول، عازم ترکیه شد.

او ضمن محکوم کردن انفجارهای تازه استانبول گفته که این انفجارها با فعالیتهای شبکه القاعده و گروههای وابسته آن همخوانی دارد.

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حملاتی که در استانبول صورت گرفته است را محکوم کرده و گفته که عاملان این عملات ثابت کرده اند که برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند.

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا و جرج رابرتسون، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز این حملات را محکوم کرده اند.

وارد آمدن خسارت به یک بانک ایرانی در استانبول

بانک ایرانی ملت نیز در جریان انفجار آسیب دیده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رئیس شعبه بانک ملت در استانبول گزارش داده است که در انفجار استانبول، ساختمان بانک ملت که در مجاورت بانک اچ اس بی سی قرار داشت بشدت تخریب شد و ده تن از کارکنان بانک مجروح شدند که جراحات چهار تن از آنها نسبتاً شدید است.

طبق این گزارش، در این حادثه دیوارهاى داخلی ساختمان بانک فرو ریخته و ساختمان به صورت غیرقابل استفاده درآمده است.

بانک ملت تنها بانک ایرانی فعال در ترکیه است که شعباتی در آنکارا و ازمیر نیز دارد.


کوریای جنوبی سفارت خود درکابل را تعطیل کرد



کوریای جنوبی به تعقیب کسب اطلاعات مبنی بر احتمال حمله تروریستی بر سفارت این کشور درکابل ، سفارتخانه خود را در این شهر تعطیل کرد.

وزارت امور خارجه کوریای جنوبی از طریق نیروهاى اطلاعاتی وابسته به سازمان ملل متحد اطلاعاتی بدست آورده اند که ممکن است سفارتخانه کوریای جنوبی در کابل مورد حملات تروریستی قرار بگیرد.

گفته می شود که بخش عمده اى از کارکنان این سفارتخانه به پاکستان رفته اند.  

 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

کمک
هفت میلیون دالری  مواد سوخت جاپان

 
دولت جاپان هفت میلیون دالر مواد سوخت ، طورکمک بلاعوض ، در اختیار دولت قرار داد. 
قرار است این کمک غیرنقدى جاپان  به صورت محموله هاى نفت وگاز وارد کابل شده است ، در بازار آزاد به فروش رسیده و وجه آن براى کمک به مردم ، در اختیار بانک مرکزى قرار گیرد.

قرارداد این کمک هفت میلیون دالری،دیروز توسط  کی .جی .کومانو  سفیر جاپان در کابل و اشرف غنی احمدزى  وزیر مالیه امضا شد.
 
سفیر جاپان ، در مراسم امضاى این قرارداد اعلام کرد : جاپان  همچنین درصدد است تا  ۴۳ میلیون دالر کمک غیرنقدى دیگر را پس از فروش در بازار افغانستان ،در بخشهاى حمل و نقل، تولید گاز مایع و قیر و بازسازى شاهراه  کابل - قندهار بمصرف برساند.
 
دولت جاپان همچنین ، دیروز ۹۰۰ هزار دالر کمک جدید براى تقویت برنامه هاى بازسازى ، در اختیار دولت قرار داد 

اخراج خانواده مخملباف (کارگردان و فیلم ساز ایرانی) از افغانستان

 

سفارت افغانستان در تهران از صحت خبر اخراج خانواده مخملباف از افغانستان، اظهار بی اطلاعی کرد.  

به گزارش خبرها در پی انتشار خبری مبنی بر این که وزارت خارجه افغانستان ویزای محسن مخملباف و خانواده اش را به دلیلی سیاه نمایی و نامناسب جلوه دادن چهره مردم افغانستان در فیلمهایش، تمدید نکرده و آنها مورد هجوم برخی افراد نیز قرار گرفته اند، "حکیم" دبیر دوم سفارت افغانستان در تهران در غیاب سفیر که در افغانستان به سر می برد، گفت: ما از این موضوع اطلاعی نداریم و تنها راجع به مسائلی که در ایران رخ بدهد، پاسخگو هستیم.  

"حکیم" از خبرنگاران خواسته است تا با مسؤولان وزارت خارجه ایران و یا سفارت ایران در کابل تماس بگیرد.  

این در حالی است که سفارت هر کشور در کشور دیگر تنها مرجع رسمی پاسخگویی در قبال مسایل مبتلا به آن کشور است.  


طالبان یورش به شهرهاى افغانستان را تدارک می بیند

 

 

برلین ، ۲۲ عقرب ۱۳۸۲

روزنامه آلمانی "دى ولت "نوشت : گروه طالبان یورش به شهرهاى افغانستان را براى تابستان آینده تدارک می بیند.

این روزنامه روز پنجشنبه طی مقاله اى به قلم
"سوفی مولمن "افزود : حمله بعدى نیروهاى طالبان که از هنگام سقوط حکومت خود در دو سال پیش تاکنون ۴ ایالت را بار دیگر به کنترول خود درآورده اند تابستان آینده آغاز خواهد شد.

"دى ولت "با بیان این که طالبان دو سال است از کابل رانده شده اند نوشت : از چندى پیش ، موقعیت در افغانستان همواره رو به وخامت می رود.

این روزنامه افزود : شمار زیادى از نیروهاى آموزش دیده طالبان که از بهترین تجهزات نظامی برخوردار هستند، از مخفیگاه هاى خود در مرز پاکستان عملیات انجام می دهند.
دى ولت نوشت : هدف طالبان ، بیرون راندن نیروهاى آمریکا و ائتلاف خارجی و دولت مرکزى از افغانستان است .

این روزنامه افزود : طالبان ، هم اکنون کنترول نواحی در جنوب و جنوب شرقی افغانستان را در اختیار دارد و در برابر دروازه هاى مهمترین شهرهاى این مناطق از جمله قندهار، خوست ، جلال آباد، اسداباد قرار دارد.

دى ولت نوشت : هر چند که حاکمان دولت مرکزى افغانستان هنوز در این مناطق حکومت می کنند اما در پشت صحنه ، طالبان مدت ها است که در این مناطق قدرت اصلی را در اختیار دارد.
این روزنامه افزود : طالبان در روستاهاى ایالات  کنرها ، ننگرهار، پکتیا و پاکتیکا نیز نوعی "جزیره حکومتی " براى خود تشکیل داده اند و از سوى حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نیز حمایت می شوند.

دى ولت
نوشت : طالبان به این ترتیب منطقه اى امن که بتوانند آزادانه تحرک داشته و نیروهاى جدید جلب کنند، براى خود تشکیل داده اند.


آغاز به کار نخستین شرکت خصوصی هوایی افغانستان


کام ایر نخستین پرواز امتحانی خود را از کابل به شهرهای هرات و مزارشریف انجام داده است


در افغانستان نخستین شرکت خصوصی هوایی با نخستین پرواز امتحانی خود از کابل به شهرهای هرات و مزارشریف افغانستان با طیاره بوئینگ 727 ، رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

احمد کبیر امانی، از مسئولان فنی کام ایر می گوید این شرکت با دریافت اجازه فعالیت از سوی وزارت هوانوردی افغانستان، عضویت سازمان بین المللی هوانوردی "ایکاو" و انجمن ترانسپورت بین المللی هوانوردی "یاتا" را دریافت کرده است.

مقامات دولت انتقالی افغانستان آغاز به کار کام ایر را مهمترین اقدام در زمینه سرمایه گذاری خصوصی در این کشور خوانده اند.

شرکت هوایی کام ایر با سه میلیون دلار سرمایه ابتدایی دو فروند طیاره بوینگ 727 و دو فروند طیاره آنتانوف 24 کار خوذد را آغاز کرده است.

کام ایر، نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی افغانستان، در نظر دارد که پرواز های خارجی خود را در کشور های آسیایی و اروپایی به زودی آغاز کند.

طیاره های کام ایر را خلبانان خارجی هدایت می کنند.

آغاز به کار نخستین شرکت خصوصی هوانوردی کام ایر با برگزاری مراسم ویژه ای در میدان هوایی کابل همراه بود.

ضیاءالدین ضیاء، معین وزارت تجارت افغانستان، که در این مراسم سخنرانی می کرد ضمن ستودن اقدام زمری کامگار، مالک شرکت کام ایر، از دیگر سرمایه گذاران نیز خواست تا بیش از این منتظر تغییر اوضاع برای آغاز فعالیت نمانند.

او گفت علی رغم مشکلاتی که وجود دارد زمینه های لازم برای سرمایه گذاری در کشور فراهم شده است.

معین وزارت تجارت هم چنین گفت دولت حاضر است همکاری های خود با شرکت کام ایر را ادامه دهد.

به این صورت افغانستان دارای دومین شرکت هوایی شده است.

پیش از این شرکت هوانوردی  دولتی آریانا افغان به تنهایی فعالیت می کرد.

گسترش خدمات هوایی در افغانستان از اقدامات مهمی برای کاستن از مشکلات مردم در زمینه مسافرت های هوایی شمرده می شود.

از این سایت تازه(که اسمش افغان لینک است) دیدن کنید. البته تازه به فعالیت شروع کرده است و لینک های خوب دارد.


 


گزارش روزنامه اسکاتلندی از نقش موساد در حادثه 11 سپتامبر

 

 

نشریه اسکاتلندی از نقش مؤثر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ماجرای یازدهم سپتامبر آمریکا پرده برداشت.  

به گزراش خبر از لندن، هفته نامه «ساندی هرالد» چاپ گلاسگو، با استناد به اسناد و مدارک کشف شده، گفت وگو با شاهدان و نیز اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی مسئولان رژیم صهیونیستی، این مطلب را عنوان کرده است.  

در این مقاله آمده است، براساس گزارش سازمان امنیت فرانسه، که با استناد به منابع آمریکایی است، حلقه های کوچک و بزرگ جاسوسان نفوذی و پوششی اسراییلی در سراسر آمریکا به خصوص شهرهای «فینیکس» در ایالت آریزونا و «هالیوود» و «میامی» در ایالت فلوریدا بسیار گسترده و فعال بوده و عوامل عرب مقیم آمریکا، که حادثه یازدهم سپتامبر را آفریدند، در فاصله دسامبر 2000 تا آوریل 2001 در دام آنان گرفتار بوده و تحت نظارت «موساد» عمل می کردند. هفته نامه مزبور افزود، رهبر عملیاتی «موساد» در شهر کوچک هالیوود در فلوریدا، درست در همسایگی «محمدعطا»، یکی از عوامل یازدهم سپتامبر، زندگی می کرده و بیشتر از نیمی از جاسوسان دانشجونمای اسراییلی نیز از قضا مقیم همین ایالت بوده اند.  

«ساندی هرالد» در ادامه می آورد، شبکه راست گرای تلویزیونی فاکس نیوز، که به طرفداری از اسرائیل مشهور است، اعلام کرده بود که اسراییلی ها دقیقاً از احتمال وقوع حوادث یازدهم سپتامبر آگاهی داشتند و براساس منافع خود از افشاء و گزارش این ماجرا خودداری کردند. براساس گزارش پلیس آلمان، سازمان موساد از مدت ها قبل محل اقامت «محمدعطا» و همکارش «مروان الشهی» در هامبورگ را شناسایی و زیرنظر داشته و نسبت به اقدامات و ارتباطات آنان آگاه بوده است. به نوشته این هفته نامه، پنج اسراییلی که دستکم دو نفر از آنان یقیناً جاسوس سازمان امنیتی موساد بوده اند، همزمان با حادثه خونین برخورد دو هواپیما به برج های دو قلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک، به رقص و شادمانی و فیلمبرداری از این حادثه مشغول بودند. در تجسس های پلیس از این عده چند پاسپورت خارجی، مقدار قابل توجهی پول نقد و چند چاقوی موکت بری بدست آمد. از قضا این چاقوها دقیقاً به همان مدل و اندازه چاقوهایی بودند که ربایندگان هواپیماهای اصابت کرده به برج های دوقلو از آنها استفاده کرده بودند. «ساندی هرالد» افزود، پس از بازرسی هایی که توسط پلیس امنیتی از محل اقامت این اسرائیلی ها به عمل آمد، مشخص شد که خودروی آنان به یک شرکت حمل و نقل اسرائیلی به نام «اربن موینگ» تعلق داشته است. به گفته «وینس کانیسترارو»، رئیس سابق عملیات ضدتروریسم سازمان سیا، نام کمپانی «اربن موینگ» در بانک اطلاعاتی سیا و در بین شرکت های مظنون به شرکت در عملیات مخفی «موساد» علیه اسلام گرایان در آمریکا به ثبت رسیده و بسیاری از جاسوسان اسرائیلی در آن به کار مشغول بوده اند.  

نویسنده مقاله تحقیقی می افزاید، در فاصله کوتاهی این کمپانی سریعاً تعطیل شد و اموال آن نیز یا به دور انداخته و یا به نقاط دیگری منتقل شد. در شرایطی که اموال بسیاری از مشتریان درون انبارهای «اربن موینگ» جا مانده بود، مدیر آن منزلش را تخلیه و با خانواده اش به اسراییل گریخت. یکی از کارکنان آمریکایی «اربن موینگ» به یاد می آورد در شرایطی که آمریکا غرق در ماتم و اشک بود، اسراییلی های این کمپانی بلافاصله پس از حادثه یازده سپتامبر به شادی و پایکوبی و خنده مشغول شدند. «آنها فریاد می زدند که حالا آمریکایی ها می فهمند ما چه می کشیم.»  

مدت ها پس از آزادی و اخراج پنج جاسوس اسراییل، یک نشریه مهم یهودی چاپ نیویورک به نام «فوروارد» در ماه مارس 2002 با انتشار مقاله ای، بخش هایی از گزارش مقامات رسمی آمریکایی در مورد این عده و شرکت «اربن موینگ» را منتشر ساخت. «نتیجه تحقیق این بود که شرکت «اربن موینگ» یک پوشش ظاهری برای عملیات «موساد» بوده و کارکنان آن نیز مأموران آن سازمان بوده اند. نتیجه تحقیقات سازمان «اف.بی.ای» این است که آنان به جاسوسی در مورد اعراب منطقه مشغول بودند، ولی اسراییلی های دستگیر شده با فشار قوه قضائیه به «اف.بی.آی» به دلیل بی اطلاعی از حادثه یازده سپتامبر آزاد شدند.»  

در ادامه مقاله آمده است. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر پیشین اسراییل، بلافاصله پس از یازدهم سپتامبر در پاسخ به سؤالی در مورد آثار و تبعات آن واقعه در روابط آمریکا و اسراییل گفته بود: «خیلی خوب است.» وی پس از آن که متوجه شده بود که حرفی را بر زبان آورده که نباید می گفته، ادامه داده بود: «البته خوب نیست. ولی موجب بالا گرفتن حس دلسوزی آمریکایی ها برای اسراییل خواهد شد.» به اعتقاد مأموران سیا، جاسوسان موساد یا خود در واقعه یازدهم سپتامبر دخالت داشتند و یا دقیقاً از آن مطلع بوده و بنا به ملاحظات خود از افشاء و جلوگیری از آن خودداری کرده اند. ماجرای یازدهم سپتامبر همانطور که اسراییلی ها خواهان آن بودند، موجب به جوش آمدن خون آمریکایی ها و عمیق شدن احساس همدردی آنان با اسراییل شد.  

دست کم تاکنون شصت اسراییلی در ارتباط با یازدهم سپتامبر در آمریکا دستگیر شده اند. این در حالی است که اندکی پیش از یازدهم سپتامبر نیز حدود 140نفر از اعضای شبکه های جاسوسی اسراییل در آمریکا دستگیر شده بودند برغم وجود شواهد و اسناد موجود در مورد عملیات جاسوسی اسراییلی ها در آمریکا، «جیم مورگان»، سخنگوی «اف.بی.آی» در نیویورک معتقد است حقیقت این ماجرا هیچ گاه فاش نخواهد شد. «مورگان» در این باره گفته است: «اگر ما مدرکی پیدا کنیم که عملیات غیرمجاز امنیتی در حال انجام است، این مدارک طبقه بندی شده محسوب خواهند شد.» در واقع، قرارداد نانوشته ای میان آمریکا، انگلیس و اسراییل وجود دارد که به موجب آن، این کشورها اقدامات جاسوسی دوستان خود را نادیده گرفته و مأموران مخفی یکدیگر را بازداشت نکنند. حقیقت آگاهی اسراییلی ها از ماجرای یازده سپتامبر ممکن است تا مدتی پنهان بماند، ولی این وظیفه کتاب های تاریخی است که واقعیت این امر را برملا سازند.  


گرفته شده از بی عنوان


امکان تغییرات در مسوده قانون اساسی

نعمت الله شهرانی  رییس کمیسیون تدوین قانون اساسی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بادیگر اعضاى این کمیسیون در کابل گفت :  مسوده قانون اساسی نهایی نیست و این کمیسیون منتظر دریافت پیشنهادهاى مردم و صاحبنظران داخلی و خارجی است تا با استفاده از آن در زمینه اقدام شود.

شهرانی گفت : اسلام ، وحدت ملی ، عدالت اجتماعی ، آزادى بیان ، رعایت حقوق بشر و استقلال قواى سه گانه رکنهاى اصلی قانون اساسی جدید راتشکیل می دهند.

وی افزود : در مرحله اول هشت نفر قانون اساسی را تدوین و سپس با افزایش تعداد اعضاى آن به ۳۵ نفر و جمع آورى آراى مردم و صاحبنظران این مسوده تکمیل شد.

وى گفت : در این قانون بعد از اسلام ، بر وحدت ملی افغانستان تاکید شده ،زیرا جنگ چندین ساله به وحدت ملی آسیب جدى وارد کرده است . در این قانون ملاحظات بین المللی نیز در نظر گرفته شده است تا افغانستان از انزوا خارج شود.


پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان رسما انتشار یافت


پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان طی مراسمی به حامد کرزی، رئیس دولت انتقالی افغانستان، داده شده است.

بر اساس این پیش نویس نام رسمی کشور "جمهوری اسلامی افغانستان" است که در آن تمامی شهروندان از حقوق برابر برخوردارند.

البته در این پیش نویس صحبتی از شریعت اسلامی نشده است اما بندی از این قانون می گوید هیچ قانونی در کشور نباید با اسلام مغایرت داشته باشد.

از جمله بندهای این قانون اساسی آن است که دولت باید برای ارتقاء سطح تحصیل زنان بکوشد.

نظام سیاسی

بر اساس مفاد این قانون کشور دارای یک رئیس جمهور است و یک معاون رئیس جمهور است و نظام سیاسی افغانستان دو پارلمانی خواهد بود.

بر اساس این پیش نویس رییس جمهور می تواند با به دست آوردن بیش از پنجاه درصد آراء مردم، برای یک دوره پنج ساله زمام امور کشور را در دست بگیرد.

رییس جمهور که به همراه معاونش با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، بیش از دو دوره نمی تواند در این مسوولیت باقی بماند.

در پیش نویس قانون اساسی آینده افغانستان، رییس جمهور، فرمانده کل نیروهای مسلح است و همچنین رییس و اعضای نه گانه دادگاه عالی کشور را نیز برای کسب رای موافق پارلمان منتخب مردم معرفی می کند.

وزیران پیشنهادی رییس جمهور نیز، باید از پارلمان رای اعتماد بگیرند.

پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان، زبانهای رسمی دولت را، دری و پشتو در نظر گرفته است.

زبان و سرود ملی

تمام زبانها و مذاهب مردم افغانستان در پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور به رسمیت شناخته شده است.

پرچم ملی افغانستان بر اساس این پیش نویس، همان پرچم فعلی با سه رنگ سیاه، سرخ و سبز و سرود ملی به زبان پشتو خواهد بود.

موقعیت شاه سابق

در این پیش نویس لقب بابای ملت برای محمد ظاهر شاه پیشین این کشور اعطا شده اما تاکید شده است که این لقب تا زمان زنده بودن وی معتبر است؛ بنابر این برای فرزندان و خانواده شاه سابق استثنا و امتیازی در نظر گرفته نشده است.

جمهوریت و اسلام اصول تغییر ناپذیر

در مورد تغییرات و تعدیلات احتمالی قانون اساسی که به پیشنهاد رییس جمهور و تصویب دو سوم مجلس منتخب مردم اعمال خواهد شد، تاکید شده است که اصل جمهوریت نظام و اصل پیروی از اسلام، غیر قابل تغییر است.

نقش لویه جرگه

لویه جرگه ، مجلسی که سیاستهای کلان دولت را ترسیم می کند، در این پیش نویس به عنوان عالی ترین مظهر اراده مردم درنظر گرفته شده است که شامل اعضای شورای ملی و رییسان شوراهای شهری و ولایتی می باشد.

بر اساس این پیش نویس، اعضای دولت و اعضای دادگاه عالی، حق رای دادن در لویه جرگه را ندارند.

در ماده دیگری از این پیش نویس، بر ثبت داراییهای رییس جمهور و وزیران در ابتدای احراز مسئولیتشان تاکید شده است.

پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان، هیچگونه تفکیکی بین زن و مرد در نظر نگرفته و با ذکر این عبارت که "تمام اتباع افغانستان در برابر قانون برابرند"، برابری حقوق زن و مرد را به رسمیت شناخته است.

اکنون باید لویه جرگه کشور که مجمعی است از نمایندگان مردم افغانستان این پیش نویس را تایید کند.

قرار است که لویه جرگه در ماه دسامبر تشکیل شود.

انتشار رسمی قانون اساسی جدید افغانستان یک روز پس از سفر یک هیات از مقامات ارشد سازمان ملل متحد به افغانستان صورت گرفته است.

پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان قرار بود در ماه سپتامبر انتشار یابد اما بدلیل آنچه که مشکلات فنی عنوان شد انتشار آن به تعویق افتاد.


تصویب کمک مالی امریکا به عراق و افغانستان





مجلس نمایندگان آمریکا از طرح کمک مالی برای بازسازی عراق و افغانستان حمایت کرده است.

حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از این طرح که ارزش آن بیش از 87 میلیارد دلار است، پیروزی بزرگی بریا جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکاست.

این طرح با 298 رای موافق و 121 رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

مجلس با این رای خود شرط سنا را مبنی بر اینکه نیمی از این میزان کمکها باید بصورت وام (به این کشورها) باشد را نادیده گرفته است.

آقای بوش پیشتر گفته بود که اعطای کمکها به صورت وام این دو کشور را با دیون بیشتر مالی مواجه خواهد کرد و تلاشهای ایجاد ثبات در این دو کشور را با مشکل مواجه می کند.

گفته می شود که حدود 65 میلیارد دلار برای عملیامت نظامی هزینه خواهد شد و کمی بیش از 18 میلیارد دلار برای کمک به بازسازی این دوکشور هزینه می شود.

به نظر می رسد که مجلس سنای آمریکا نیز این کمکها را روز دوشنبه (3 نوامبر) تصویب کند.

استقبال افغانستان

مقامات افغانستان از اعلام کمکهای مالی به این کشور ابراز خوشحالی کرده اند.

جاوید لودین، یکی از سخنگویان حامد کرزی، رئیس دولت انقالی افغانستان، گفته است که کمکهای جدید به بازسازی افغانستان بسیار کمک خواهد کرد.

اما وی افزود که مقامات افغانستان از آمریکا می خواهد تا از جامعه جهانی بخواهد تا در 5 الی 10 سال آینده به افغانستان کمک کنند.

وی گفت که افغانستان کشوری است که زیربنای اقتصادی آن بطور کامل از بین رفته است و در بسیاری از موارد دارای نیازهای متفاوتی در مقایسه با عراق است.