بازی انتخابات پارلمانی افغانستان وارد مرحله جدیدی گردیده است

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان با ایجاد دادگاهی ویژه برای بررسی ادعاهای حقوقی نامزدان معترض انتخابات در مسیری حرکت کرد که قابل پیشبینی بود.


از همان آغاز شمارش آرا مشخص بود که رئیس جمهور کرزی از روند انتخابات به دلیل عدم راه یافتن کثیری از نمایندگان حکومتی راضی نیست و این موضوع زمانی قطعی شد که بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات، آقای کرزی از تائید انتخابات تاکنون خودداری کرد.

زمانیکه فشارهای اقتدارگرایان نزدیک به رئیس جمهور بالای کمیسیونهای انتخابات و شکایات، نتایج مطلوب را ببار نیاورد، آنان توسط دادستانی عالی تلاش کردند با احضار و تهدید تعدادی از کارمندان ارشد کمیسیونها، به اهداف از قبل تعیین شده خود دست یابند اما تشکیل دادگاه جدید، نشان می دهد که بازی انتخابات وارد مرحله جدیدی گردیده است زیرا تمام تلاشهای حلقات اقتداگرا در داخل حکومت به بن بست رسیده است.

رئیس جمهور کرزی که شدیدا تحت فشار این حلقات قبیله گرا قرار دارد به اجبار تن به تشکیل این دادگاه داده است.

هرچند سخنگویان رئیس جمهور کرزی تلاش می کنند روند جاری علیه نتایج انتخابات را جنبه های قانونی دهند اما در کل مداخله دادستانی عالی و تشکیل دادگاه رسیدگی به ادعاهای حقوقی نامزدان معترض انتخابات هیچگونه توجیه قانونی در موجودیت کمیسیونهای انتخابات و شکایات انتخاباتی ندارد.

این موضضوع، تنها بازگو کننده تلاشها برای ساختن قصه نو برای بازی کهنه می باشد که برای یک قطبی کردن و خلاصه کردن قدرت در وجود یک حلقه خاص برنامه ریزی گردیده است.

سوال این است که چرا نتایج تحقیقات دادستانی عالی در مورد ادعاهای تقلب توسط کارمندان ارشد کمیسیونها که حدود دو ماه زمان را در بر گرفته است، اعلام نمی گردد؟ اگر دادستانی عالی و یا کسانیکه ادعا دارند چنین تلقبی صورت گرفته است چرا آنرا در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند؟


واقعیت این است که دادستانی عالی هیچ دست مایه ای برای ابطال نتایج انتخابات در اختیار ندارد و تنها با تهدید خواسته بود تا اهداف تیم حاکم اقتداگرا را بر کرسی بنشاند.


حال که این بازی به نتیجه دلخواه نرسید، سناریوی دیگری تحت نام دادگاه ویژه ادعاهای حقوقی نامزدان معترض انتخابات متاسفانه با تائید رئیس جمهور به اجرا رسیده است.

در قالب این سناریو، دادگاه عالی دولتی در تبانی با دادستانی عالی دولتی راه را برای ورود برخی نامزدان دولتی با ابطال بخشی از آرا هموار خواهد کرد، چیزی که برای آینده کشور و مردم سالاری شکننده و وارداتی ما بسیار مایوس کننده خواهد بود.


۱۲۳۹۱۷


http://get.adobe.com/flashplayer

مقام اول در جشنواره وبگاه های نجومی پارسی زبان به انجمن نجوم افغانستان


در جشنواره وبگاه های نجومی پارسی زبان که از سوی انجمن نجوم سپهر نیلگون شهر نیشاپور برگزار شد، سایت آسمان کابل (انجمن نجوم افغانستان) مقام اول را دریافت نمود.


وبلاگ **مهاجر** این پیروزی را به همه دست اندرکاران این سایت ،علاقمندان، بازدید کننگان و  همه دوستان تبریک می گوید.


این تلاش دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره کار بسیار نیک بوده و آن را گامی در جهت آشنایی و ارزیابی تلاش منجمین آماتور پارسی زبان در سراسر جهان می دانیم.


 


امتیاز ------------------------------------------آدرس وبگاه


www.kabulsky.com----------------------------------------634
http://ayazastro.com-------------------------------------579
http://www.neysky.ir-------------------------------------528
www.barsavosh.com--------------------------------------517
www.barsavosh.net---------------------------------------516
www.zahedanastro.ir-------------------------------------516
www.nssra.ir-----------------------------------------------514
www.taftansky.ir------------------------------------------509
www.psra.ir------------------------------------------------485
www.newmoon.ir------------------------------------------484
www.haftaseman.ir---------------------------------------477
http://www.spacescience.ir-----------------------------475
http://www.dicsky.ir-------------------------------------419
http://www.radioparseh.com/--------------------------366
www.universealive.com----------------------------------351
http://www.irastronomy.com---------------------------289


۱۲۳۹۱۰

افغانستان: ایران مانع عبور صدها تانکر سوخت شده است


مقامات در افغانستان می گویند که دولت ایران مانع عبور صدها تانکر سوخت به این کشور شده است و ابراز نگرانی می کنند که این اقدام باعث افزایش بیشتر بهای سوخت در آغاز زمستان شود.

مقام های افغانستان که تصور می کنند ایران برای جلوگیری از رسیدن این سوخت به نیروهای ناتو دست به این اقدام زده است می گویند که مقصد سوخت بازارهای محلی است.

ایران تاکنون رسما این خبر را تایید نکرده است.

محمد شریف شریفی، معاون وزارت دارای افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: "تایید می کنم که مقام های ایرانی برای 20 روز مانع عبور حدودا 1600 تانکر سوخت از مرز به افغانستان شده اند."

او افزود: "آنها رسما هیچ دلیلی برای این انسداد ارائه نکرده اند اما در ملاقاتی که با وابسته بازرگانی ایران در کابل داشتم، گفت که دولت ایران معتقد است که این تانکرها برای تامین نیروهای خارجی در افغانستان بوده اند."

آقای شریفی توضیح داد که اگر این مانع برطرف نشود، می تواند باعث "مشکلات جدی از جمله افزایش بهای سوخت شود."

مقام های افغان می گویند که تانکرهای سرگردان حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان خریداری شده است.

مزامیل شینواری، سرپرست روابط بین الملل وزارت بازرگانی افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "این سوخت توسط بازرگانان افغان خریداری شده. ما از مقام های مرزی ایران پرسیده ایم که چرا این کامیون ها متوقف شده است، و جواب آمد که به دستور مقام های امنیتی در ایران انجام شده است."

گزارش می شود که جلوگیری از ادامه حرکت این تانکرها در شماری از گذرگاه های مرزی از جمله در اسلام قلعه، عمده ترین گذرگاه میان دو کشور در ولایت هرات، صورت گرفته است.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که درحال گفتگو با مقام های ایرانی است تا آنها را قانع کند که این سوخت برای مقاصد نظامی نیست، و این اقدامی است که به مردم افغانستان آسیب می رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حدود 30 درصد سوخت مورد نیاز افغانستان از مرز ایران وارد می شود و بخش اعظم باقی آن از طریق جمهوری های آسیای میانه وارد می شود.

هرچند ایران روابط خوبی با دولت افغانستان دارد اما می گوید از حضور نیروهای خارجی به خصوص آمریکایی ها در آن کشور ناراضی است.

انسداد عبور مواد سوختی با شروع زمستان که معمولا با سرمای سخت در افغانستان همراه است همزمان شده و ظاهرا بر بهای سوخت اثر گذاشته است.

سرپرست اتاق بازرگانی ولایت نیمروز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در چند روز گذشته بهای کلی فروشی یک تن سوخت از 900 دلار به 1200 دلار افزایش یافته و بهای بنزین 25 سنت در لیتر افزایش یافته و به 50 سنت رسیده است.

۱۲۳۶۲۰

ویکی لیکس: سعودی ها 'حامیان مالی اصلی پیکارجویان افراطی'


هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا سال گذشته در یادداشتی محرمانه که اکنون افشا شده اخطار داده بود که عربستان سعودی "مهم ترین منبع تامین مالی گروه های تروریست سنی در سراسر جهان است."

او نوشته بود که راضی کردن مقام های سعودی به برخورد با چنین فعالیت هایی به عنوان یک اولویت استراتژیک یکی از "چالش های جاری" برای آمریکاست.

او افزود که گروه هایی که مورد حمایت مالی قرار می گیرند شامل القاعده، طالبان و لشکر طیبه است.

در این یادداشت که توسط وبسایت ویکی لیکس فاش شده همچنین از تلاش های امارات متحده عربی، قطر و کویت در زمینه مقابله با پیکارجویان انتقاد شده است.

در یک مکاتبه محرمانه به تاریخ دسامبر 2009، خانم کلینتون دیپلمات ها را تشویق کرد که تلاش های خود برای جلوگیری از رسیدن کمک های پولی به پیکارجویان را مضاعف کنند و نوشت که این کمک ها "ثبات در پاکستان و افغانستان را تهدید می کند و به حمله به سربازان نیروی ائتلافی منجر می شود."

او نوشت "درحالی که پادشاهی عربستان سعودی تهدید تروریسم را در داخل عربستان جدی می گیرد، راضی کردن مقام های سعودی به برخورد با تامین مالی تروریست ها توسط شهروندان این کشور به عنوان یک اولویت استراتژیک همچنان مشکلی مستمر است."

او افزود که دولت عربستان سعودی پیشرفت های مهمی را شروع کرده است، اما "اهداکنندگان در عربستان سعودی تشکیل دهنده مهم ترین منبع مالی برای گروه های تروریستی سنی در اطراف جهان هستند."

به گفته او القاعده، طالبان و لشکر طیبه سالانه "احتمالا میلیون ها دلار" اغلب در جریان حج و همچنین ماه رمضان، از منابع خود در عربستان سعودی، جمع آوری می کنند.

خانم کلینتون گفت که اصلاحات برای جرم شناختن تامین مالی تروریست ها و محدود کردن جریان منابع مالی از موسسات خیریه عربستان موثر بوده است، اما "سازمان های چندجانبه" که به همان اندازه مظنون هستند را در بر نمی گیرد.

در تازه ترین اسناد افشا شده از سه متحد دیگر آمریکا در منطقه خلیج فارس به عنوان منابع تامین مالی پیکارجویان یاد شده است.

خانم کلینتون نوشته بود که القاعده و سایر گروه ها همچنان از "کویت به عنوان یک منبع مالی و یک گذرگاه کلیدی بهره برداری می کنند" که تا حدودی ناشی از این موضوع است که کویت تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که تامین مالی تروریستی را جرم محسوب نکرده است.

این انتقاد نیز به قطر وارد شد که رویکردی "منفعل" در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم در پیش گرفته و همکاری اش با آمریکا در این زمینه "از همه کشورهای دیگر منطقه بدتر است."

از امارات متحده عربی نیز به عنوان یک "شکاف استراتژیک" که پیکارجویان می توانند از آن بهره برداری کنند نام برده شده است.

۱۲۳۵۸۷