مالکوم گلیزر کنترل کامل منچستر یونایتد را به دست گرفت

آقای گلیزر
مالکوم گلیزر، ثروتمند آمریکایی


مالکوم گلیزر، ثروتمند آمریکایی با به دست آوردن ۷۵ درصد سهام باشگاه منچستر یونایتد، کنترل کامل این باشگاه فوتبال به دست گرفته است.

یک منبع نزدیک به وی تایید کرد که آقای گلیزر توانست باقیمانده سهام لازم برای تصاحب منچستر یونایتد را بخرد.

این ثروتمند آمریکایی پیشتر جزییات طرح یک و نیم میلیارد دلاری خود برای تصاحب باشگاه فوتبال منچستر یونایتد را منتشر کرده بود.

آقای گلیزر با صدور بیانیه ای تایید کرد برای هر سهم این باشگاه محبوب ۳ پوند (حدود پنج و نیم دلار) می پردازد و در نتیجه ارزش منچستر یونایتد را یک و نیم میلیارد دلار برآورد می کند.

وی برای خارج کردن سهام این باشگاه از بازار سهام به ۱۹ صدم درصد سهم دیگر نیاز دارد.

وی قصد دارد با گرو گذاشتن دارایی های این باشگاه فوتبال، ۴۹۰ میلیون دلار وام بگیرد.

جو گلیزر، پسر ملکوم گلیزر، اعلام گرد: "ما مسروریم که این پیشنهاد را برای تصاحب یکی از باشگاه های شاخص فوتبال جهان ارایه دهیم. ما سرمایه گذاران بلند مدت و از هواداران مشتاق فوتبال هستیم. قصد ما این است که با مدیریت، بازیکنان و هواداران کنونی کار کنیم تا اطمینان یابیم منچستر یونایتد به موفقیت بیشتری دست می یابد."

انتظار می رود جو گلیزر اداره روزمره این باشگاه را به دست بگیرد.

مالکوم گلیزر همچنین می خواهد ۵۰۰ میلیون دلار از طریق انتشار سهام گردآوری کند که دارایی باشگاه را پشتوانه آن قرار نمی دهد.

در مقابل مدیریت کنونی منچستر یونایتد پاسخ داد که منتظر "جزییات کامل" می ماند و بعد به سهامداران خواهد گفت که پیشنهاد آقای گلیزر را قبول کنند یا خیر.

حمایت از فرگوسن


 آلکس فرگوسن، مربی منچستر یونایتد



در همین حال مربیان لیگ برتر انگلستان از آلکس فرگوسن، مربی منچستر یونایتد خواسته اند پس از سلطه آقای گلیزر بر این باشگاه همچنان رهبری این تیم فوتبال را در دست داشته باشد.

بسیاری می ترسند که حکومت ۱۸ ساله آقای فرگوسن در ورزشگاه اولد ترافورد به پایان برسد، اما خوزه مورینیو، مربی چلسی، هری رد نپ، (ساوتهمپتون)، و استیو بروس، (بیرمنگام) از این مربی اسکاتلندی حمایت کردند.

آقای مورینیو، مربی چلسی و قهرمان این فصل لیگ برتر، اعلام کرد: "آقای فرگوسن یک برنده است و سابقه دیرینه ای در کسب قهرمانی دارد."

جوئل گلیزر، پسر این ثروتمند آمریکایی، اعلام کرده است که خانواده وی امیدوارند آقای فرگوسن به هدایت بازیکنان منچستر یونایتد ادامه بدهد. آقای ردنپ، مربی ساوتهمپتون نیز تاکید کرد که اخراج آقای فرگوسن که به پاس زحماتش در منچستر یونایتد لقب شوالیه دریافت کرده، عقلانی نخواهد بود.

استیو بروس نیز که در زمان مربیگری آقای فرگوسن کاپیتان این تیم بوده، از رییس سابق خود دفاع کرد و گفت: "اگر آقای گلیزر می خواهد این باشگاه موفق باشد، سر آلکس برای این کار ایده آل است. شاید وی فصل ضعیفی را پشت سرگذاشته باشد ولی هنوز می تواند مانند فصل پیش قهرمان جام حذفی شود."

دستگیری پنج نفر

با این حال، هواداران منچستر یونایتد هنوز مخالف این معامله هستند. تاکنون در جریان تظاهرات خشونت آمیز طرفداران این باشگاه پنج نفر دستگیر شده اند.

آنها ۱۸ درصد سهام را در اختیار دارند و می کوشند بانک ژاپنی نومارا را متقاعد کنند که با خرید سهام منچستر یونایتد مانع از آن شود که آقای گلیزر سهام این باشگاه را از بورس خارج کند.

هواداران تهدید کرده اند در صورت افتادن کامل این باشگاه به چنگ آقای گلیزر، از خرید اجناس تبلیغاتی این باشگاه که بسیار سودآور است، خودداری خواهند کرد.

دولت بریتانیا اعلام کرده از آقای گلیزر خواسته است با هواداران، فدراسیون فوتبال انگلستان و باشگاه منچستر مذاکره کند.

آقای گلیزر پنج شنبه 12 ماه مه بیش از ۲۸ درصد سهام این باشگاه را که در دست دو ایرلندی به نام جی پی مک مانوس و جان مانیر بود، به چنگ آورد.

آقای گلیزر برای هر سهم این ایرلندیها حدود پنج و نیم دلار پرداخته است و بدین ترتیب این زوج که غول اسبدوانی هستند، هرکدام ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه گذاری خود در منچستر یونایتد سود برده اند.

شرکت "رد فوتبال" که به نیابت از آقای گلیزر عمل می کند، اعلام کرد که این ایرلندیها سهام خود را فروخته اند. هوادران منچستر یونایتد از ابتدا مخالف فروش باشگاه شان به این آمریکایی بودند زیرا می ترسند وی بهای بلیت مسابقات را افزایش دهد.

این اقدام پنج روز پیش از ضرب الاجل ۱۷ ماه مه صورت گرفته بود که مقامات بریتانیایی برای آقای گلیزر تعیین کرده بودند تا پیشنهاد رسمی خود را ارایه کند.

اگر وی بتواند ۷۵ درصد سهام بعلاوه یک سهم باشگاه منچستر یونایتد را به دست بیاورد، ممکن است سهام این باشگاه از بازار بورس لندن خارج شود و آقای گلیزر بدهی خود را به باشگاه انتقال دهد.

اگر وی بتواند ۹۰ درصد سهام بعلاوه یک سهم باشگاه منچستر یونایتد را به دست بیاورد، می تواند سایر سهامداران را به فروش باقیمانده سهام این باشگاه ملزم کند.

' آن مرد بی چمدان آمد '

با انتشار این خبر ارزش سهام منچستر یونایتد حدود ۱۳ درصد افزایش یافت. شرکت رد فوتبال اعلام کرده است که بیانیه مفصلی را منتشر خواهد کرد.

سخنگوی سهامداران منچستر یونایتد گفته است که آقای گلیزر، رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی نیست. سرمایه گذاری آقای آبراموویچ سبب شد که چلسی امسال بعد از ۵۰ سال قهرمان لیگ برتر انگستان شود.

وی گفت: "آقای گلیزر با چمدانی از پول نقد به اینجا نیامده است و اساسا از هواداران منچستر می خواهد که بار بدهی وی را به دوش بکشند."

آنچه موجب نگرانی مسئولان و هواداران منچستر یونایتد شده، قصد آقای گلیزر برای وام گرفتن از بانک برای خرید منچستر یونایتد و سپس انداختن این بدهی به گردن باشگاه است که اکنون بدهکار نیست.

گمان می رود بر اساس تازه ترین پیشنهاد وی، بدهی منچستر یونایتد بعد از فروش به آقای گلیزر به یک میلیارد دلار برسد. پیشنهاد قبلی این آمریکایی، منچستر یونایتد را بیش از یک میلیارد دلار بدهکار می کرد.

' بازی تمام شد '

اما تحلیلگران معتقدند اکنون هیچ مانعی نمی تواند سد راه آقای گلیزر شود. ریچارد هانتر، کارشناس سهام، گفته است: "فکر می کنم اکنون بازی دیگر تمام شده است، زیرا همیشه کلید این قفل در دست آن دو ایرلندی سهامدار بود."

باشگاه ۱۲۷ ساله منچستر یونایتد اعلام کرد منتظر می ماند تا هیات رییسه این باشگاه پیشنهاد آقای گیزر را بررسی کند و بعد واکنش نشان خواهد داد.

در سال ۲۰۰۴ منچستر یونایتد به لطف درآمد حاصل از فروش پیراهن و حق پخش مسابقاتش توانست سود خالص خود را شش درصد افزایش دهد و به ۱۰۵ میلیون دلار برساند.

تخمین زده می شود این باشگاه بیش از ۷۵ میلیون هوادار دارد: ۲۳ میلیون نفر در اروپا، ۴۱ میلیون نفر در آسیا و ۱۱ میلیون نفر در آمریکای شمالی و جنوبی. منچستر یونایتد می خواهد سه و نیم میلیون نفر از طرفدارانش را در سال ۲۰۰۵ به مشتری بالقوه تبدیل کند.

۸۵۰۴


وداع ایرانیان با خط تولید پیکان

مراسم وداع با پیکان

خط تولید خودروی پیکان بعد از چهل سال در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.

شرکت ایران خودرو، تولید کننده پیکان، با برگزاری مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تولید این خودرو را متوقف کرد.

در این مراسم که در محل کارخانه ایران خودرو در حومه تهران برگزار شد، پیکان شماره ۲۲۹۵۰۹۵ به امضای یادبود آقای جهانگیری رسید و روانه موزه بزرگترین خودروساز خاورمیانه شد.

بنا به گزارشها، اگرچه حسی از نوستالژی و خاطره بر این مراسم حاکم بوده، ولی با خارج شدن آخرین پیکان حاضران غریو شادی سردادند و سپس پارچه ای با نوشته خداحافظ پیکان روی آن کشیدند تا احتضار این خودروی ۳۸ ساله تجسمی نمادین بگیرد.

آقای جهانگیری متوقف کردن خط تولید پیکان را تصمیمی شجاعانه توصیف کرده که برای پیشرفت و تکامل صنعت خودروی ایران لازم است.

' ارابه صنعت خودرو '

او روی آخرین پیکان تولید ایران نوشت: "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد."

توقف تولید پیکان موافقان و مخالفان خود را داشت که حضور خانم ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، بر این موضوع صحه می گذاشت. وی این اقدام را طلیعه ای تازه برای خودروسازی مدرن و کم آزار برای محیط زیست خواند و قول داد سازمانش بر تولید "خودرو سبز" نظارت دقیق تری اعمال کند.

همسو با با سازمان محیط زیست، وزارت نفت ایران نیز که مصرف بنزین پیکان را بهینه ارزیابی نکرده، خواستار راحت شدن از شر این خودروی بریتانیایی تبار بود.

آقای جهانگیری و مدیران کارخانه سازنده پیکان به بیش از دو میلیون دارنده این خودرو قول داده اند که تولید قطعات یدکی "حداقل برای ده سال" ادامه خواهد یافت، موضوعی که سبب شده دغدغه دوستداران محیط زیست درباره از بین رفتن آلودگی های ناشی از دود اگزوز پیکان از بین نرود.

وزیر صنایع و معادن ایران در پاسخ به سوال خبرنگارانی که تولید پژو آر دی با موتور پیکان و بدنه پژو را توجیه ناپذیر خوانده اند، گفته است که این خودرو فقط ۲۵ درصد با برادر ناتنی خود شباهت دارد.

به گفته وزیر صنایع و معادن پیکان نقش انکار ناپذیری در رشد صنعت خودروسازی ایران و خودکفایی این صنعت داشته و صنعت خودرو به مهمترین رشته صنعتی در ایران تبدیل شده است.

کاهش مصرف بنزین

مصرف بالای سوخت، نداشتن استانداردهای ایمنی و پائین بودن کیفیت از دلایل اصلی توقف پیکان اعلام شده و وزارت صنایع و معادن در ازای دریافت ۳۱۰ میلیون دلار از وزارت نفت خط تولید آن را برچیده است.

این مبلغ در قبال خسارت حذف پیکان از چرخه تولید به شرکت ایران خودرو پرداخت می شود.

در حال حاضر میانگین مصرف بنزین در ایران بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز (چهار میلیون لیتر افزایش نسبت به سال گذشته) عنوان شده و دولت ناگزیر به وارادات ۲۶ میلیون لیتر آن است. مقامات وزارت نفت گفته اند با مصرف بهینه سوخت نیاز به وارادات بنزین رفع خواهد شد.

برخی گزارش های حکایت از آن دارد که توقف تولید پیکان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از سود شرکت ایران خودرو در سال جاری کم خواهد کرد.

بعضی از جناحهای سیاسی ایران ادعا کرده بودند که ایران خودرو به دلیل سود زیادی که از تولید هر دستگاه پیکان می برد، مایل به توقف خط تولید این خودرو نیست، اتهامی که این خودروساز قویا رد کرده و سود حاصل را "چند برابر کمتر از سه میلیون تومان" عنوان کرده است.

مدیران این شرکت گفته اند تولید محصولی ۳۸ ساله را هرگز نمی توان به یکباره پایان داد، بلکه باید آن را تدریجا از مدار خارج کرد.

چشم انداز صنعت خودرو

قرار است خودرو ال ۹۰ که محصول مشترک رنو – نیسان و ایران خودرو است، جای خط تولید پیکان را بگیرد. مدیران ایران خودرو قول داده اند هیچ کارگر سازنده پیکان بیکار نخواهد شد.

سال گذشته۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده و پیش بینی شده است تولید انواع خودرو در پایان امسال به یک میلیون دستگاه برسد.

در سال گذشته بیش از ۷۸۸ هزار خودروی سواری و ۶۹ هزار دستگاه وانت، بیش از ۲۹ هزار دستگاه کامیون، و حدود پنج هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس تولید شده است.

پراید با ۲۳۴ هزار دستگاه در صدر خودروهای تولیدی و پیکان با ۱۵۶ هزار دستگاه در رتبه دوم قرار داشت و خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند به ترتیب با ۱۰۲ هزار، ۷۶ هزار و ۷۲ هزار دستگاه در رتبه های بعدی جای داشتند.


۸۵۰۳


ادامه نا آرامیها در ازبکستان

سرباز ازبکستان هنگام بازرسی اوراق یکی از اهالی قره سو

در حالیکه بحران سیاسی در ازبکستان ادامه داشته، نیروهای دولتی راه های ارتباطی اندیجان را زیر نظر گرفته و شهر مرزی قره سو را به محاصره در آورده اند و همزمان، یک سیاستمدار آمریکایی خواستار اعمال فشار بر دولت ازبکستان شده است.

در همین حال تعدادی از پناهجویان ازبک که به ناحیه مرزی بین ازبکستان و قرقیزستان فرار کرده اند به بی بی سی گفته اند که نیروهای ازبک هنگامی که آنها قصد عبور از مرز را داشته اند بسوی آنها شلیک کرده و تعدادی از آنها را کشته و عده ای را نیز زخمی کرده اند.

روز شنبه، 14 مه، اهالی شهر قره سو، واقع در مرز ازبکستان و قرقیزستان، شهر را در اختیار گرفتند و با اخراج چند تن از مقامات شهری، در صدد بر آمده اند با تعمیر پل ارتباطی با قرقیزستان، به داد و ستد با آن سوی مرز بپردازند.

گزارش شده است که از بامداد روز دوشنبه، سربازان دولتی راه های ارتباطی قره سو را مسدود کرده و به بازرسی اوراق کسانی پرداخته اند که از این مسیرها عبور می کنند

همزمان، براساس گزارش های رسیده از اندیجان، سربازان و خودروهای ارتش ازبکستان در نقاط مختلف شهر مستقرهستند و اوضاع شهر آرام اما پرتنش توصیف شده و گفته می شود ماموران امنیتی با لباس شخصی، به نگهبانی در بیمارستان ها پرداخته اند.

احتمالا هدف از این اقدام شناسایی و احتمالا بازداشت زخمی های تظاهرات اخیر و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به تلفات سرکوب تظاهرات در روزهای گذشته بوده است.

راه های ارتباطی شهر اندیجان نیز به شدت توسط نیروهای ارتش کنترل می شود و از جمله بیش از سی ایستگاه بازرسی در راه ارتباطی این شهر و تاشکند، پایتخت، ایجاد شده است.

کشته شدگان اندیجان

اهالی شهر دفن کشته شدگان حوادث اخیر را آغاز کرده اند.

انتقاد مقامات خارجی

شهر اندیجان محل آغاز تظاهرات مخالف دولت ازبکستان بوده و گزارش شده است که شدت عمل نیروهای دولتی در مقابله با تظاهرکنندگان در روز جمعه گذشته چند صد کشته برجای نهاده است.

اسلام کریموف، رییس جمهوری ازبکستان، اخبار کشته شدن چند صد نفر را رد و گروه های اسلامگرا را به سازمان دهی تظاهرات متهم کرده است هرچند سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر در ازبکستان این اتهام را بی اساس خوانده اند.

در عین حال، وزارت خارجه بریتانیا، ضمن انتقاد شدید از نحوه مقابله دولت ازبکستان با تظاهرکنندگان، گفته است که شواهد موجود حکایت از آن دارد که گزارش کشته شدن چند صد نفر از تظاهرکنندگان در شهر اندیجان صحت دارد.

در ایالات متحده نیز یکی از اعضای مجلس سنای آن کشور از دولت خواسته است موضع سختگیرانه ای نسبت به اسلام کریموف، رییس جمهوری ازبکستان، اتخاذ کند.

سناتور دانا روراباکر، عضو مجلس سنا از حزب جمهوریخواه، آقای کریموف را فردی مستبد خوانده که مایل نیست به مردم ازبکستان اجازه دهد سرنوشت خود را تعیین کنند.

به گفته وی، گرچه در جریان مبارزه ایالات متحده با تروریسم جهانی، دولت ازبکستان به این کشور کمک کرد اما زمان آن فرا رسیده تا آقای کریموف انتخابات آزاد برگزار کند و اعلام دارد که خود مجددا نامزد تصدی مقام ریاست جمهوری نخواهد بود.

۸۵۰۲

نصرت پارسا آوازه خوان معروف و جوان افغان کشته شد.



بر اساس گزارشهای رسیده آقای پارسا پس از کنسرت خود در کانادا که به خاطر روز "مادر" برگزار می کرد مورد حمله عده ای قرار گرفت و به قتل رسید.

همین گزارشها می گویند که وی در پاسخ به این درخواستها می گوید که عده ای نیز خواهان آهنگهای آرامتر هستند.

پس از کنسرت عده ای اوباش به آقای پارسا حمله می کنند و او را به قتل می رسانند.

آقای پارسا از سنین کودکی موسیقی را فرا گرفت و بعدها برای فراگیری هنر آوازخوانی و موسیقی نزد استادان هندی به هند سفر کرد.

وی مدتی در آلمان زندگی کرد.

آقای پارسا به هنگام مرگ 35 سال سن داشت.

وب سایت نصرت پارسا

8342


بازگشت تونی بلر با اکثریت کمتر

بلر و همسرش پس از اعلام نتایج حوزه انتخابیه نخست وزیر
تونی بلر و همسرش

شمارش بخش اعظم آرای ریخته شده به صندوق های اخذ رای در انتخابات پارلمانی بریتانیا نشان می دهد که حزب کارگر، به رهبری تونی بلر، نخست وزیر، دولت آینده را تشکیل خواهد داد هرچند تعداد کرسی های حزب در مجلس عوام و آرای نخست وزیر در حوزه انتخابیه وی نسبت به انتخابات قبلی کاهش یافته است.

رای گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام بریتانیا در روز پنجشنبه، 5 مه، در سرتاسر این کشور برگزار شد و تا ساعات اولیه بامداد، نتایج شمارش آرا در 618 حوزه انتخابیه از مجموع 646 حوزه ای که انتخابات در آنها برگزار شد از کسب اکثریت لازم حزب کارگر برای تشکیل دولت آینده حکایت دارد که سومین دوره زمامداری این حزب است که از سال 1997 قدرت را در دست داشته است.

مجلس عوام بریتانیا در مجموع 659 کرسی دارد که تعدادی از آنها در اختیار هیات رییسه است که با رای مردم انتخاب نمی شوند و در چند حوزه نیز انتخابات به عمل نیامده است.

آخرین نتایج شمارش آرا نشان می دهد که حزب کارگر تا این مرحله توانسته است 353 کرسی را به دست آورد در حالیکه دو حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات به ترتیب در 196 و 61حوزه انتخابیه پیروز شده اند.

در انتخابات دوره گذشته که در سال 2001 برگزار شد، شمار کرسی های این سه حزب اصلی به ترتیب 412، 166 و 52 کرسی بود هرچند در پایان دوره، به دلیل برگزاری انتخابات میان دوره ای و تصمیم چند نماینده به تغییر عضویت حزبی خود، این ارقام به 408، 160 و 54 کرسی تغییر یافت.

دولتی با اکثریت کمتر

به این ترتیب، انتظار می رود حزب کارگر با اکثریتی به مراتب کمتر از دوره قبلی دولت جدید را تشکیل دهد هرچند سه دوره زمامداری حزب کارگر در تاریخ این حزب، که اوایل قرن بیستم تشکیل شد، سابقه ندارد.

نظام پارلمانی بریتانیا از دو مجلس عوام و اعیان (لردها) تشکیل یافته و معمولا حزبی که در مجلس عوام به اکثریت برسد مامور تشکیل دولت می شود.

عضویت در مجلس اعیان انتخابی نیست و اعضای آن را حدود 500 نفر مرد و زن که برای طول حیات خود به لقب اشرافی ملقب شده اند، همراه با حدود 90 تن از اشراف موروثی و 26 روحانی ارشد کلیسای انگلیکان تشکیل می دهند.

اکثریت حزب کارگر در آغاز مجلس قبلی 166 کرسی بود که در پایان دوره به 161 کرسی رسید.

انتظار می رود در دوره کنونی، تونی بلر با اتکا به اکثریتی بین 60 تا 70 کرسی دولت جدید را تشکیل دهد.

نتایج انتخابات جاری نشان می دهد که حزب محافظه کار به رهبری مایکل هوارد، که حزب اصلی مخالف دولت بوده، توانسته است در تعداد قابل توجهی از حوزه های انتخابی بر حزب کارگر پیروز شود در حالیکه حزب لیبرال دموکرات، به رهبری چارلز کندی نیز تعدادی از کرسی های قبلی حزب حاکم را به خود اختصاص داده است.

موفقیت مخالفان

مایکل هوارد و همسرش پس از پیروزی در حوزه انتخابیه وی
مایکل هوارد و همسرش

براساس نتایج اعلام شده در ساعات اولیه بامداد روز جمعه، 6 مه، حزب محافظه کار توانسته است 31 کرسی متعلق به حزب کارگر در دوره قبلی و 4 کرسی متعلق به حزب لیبرال دموکرات را به دست آورد.

در مقابل، حزب لیبرال دموکرات نیز 11 کرسی از حزب کارگر و 3 کرسی از حزب محافظه کار را نصیب خود کرده است.

میزان شرکت واجدین حق رای در این انتخابات به حدود 60 درصد رسید که 2 درصد بیش از دوره گذشته بود اما سهم حزب کارگر در مقایسه با انتخابات سال 2001، به حدود 36 درصد کل آرا کاهش یافت در حالیکه احزاب محافظه کار و لیبرال دموکرات به ترتبیب 2/33 و 6/22 درصد آرا و سایر احزاب و نامزدهای مستقل 7/9 درصد آرا را در اختیار گرفتند.

در بریتانیا، اعضای دولت نمایندگان پارلمان نیز هستند و معمولا وزیران ارشد از میان نمایندگان مجلس عوام انتخاب می شوند.

در این انتخابات، میزان آرای تونی بلر در حوزه انتخابیه وی نیز نسبت به انتخابات قبلی کاهش داشت و در مقابل، بر اکثریت رهبران دو حزب محافظه کار و لیبرال در حوزه های انتخابیه آنان افزوده شد.

چهار تن از وزیران جزء دولت نیز موفق نشدند در حوزه های انتخابیه خود به موفقیت برسند و به این ترتیب، در مجلس و دولت آینده عضویت نخواهند داشت.

آقای بلر در سخنانی که پس از پیروزی در حوزه انتخابیه خود ایراد کرد گفت که مردم بریتانیا مجددا تصمیم گرفتند حزب کارگر را انتخاب کنند.

بحران عراق

در عین حال، وی نسبت به کاهش اکثریت حزب کارگر نیز واکنش نشان داد و گفت که حزب باید به مسایلی توجه کند که برای مردم مهم است، و حفظ سطح اشتغال، بهبود سطح زندگی و دفاع از نظم و قانون از جمله این مسایل است.

تونی بلر در سخنان خود گفت که تصمیم دولت وی برای شرکت در جنگ علیه عراق به بروز شکاف در افکار عمومی مردم منجر شده است.

با اینهمه، وی به رای دهندگان توصیه کرد که به آینده توجه کنند.

جنگ عراق در جریان مبارزات انتخاباتی سال جاری از جمله موضوع های محوری بود.

حزب محافظه کار، که از ورود به جنگ حمایت کرده بود، در تبلیغات انتخاباتی خود تونی بلر را به گمراه کردن مردم در مورد واقعیات مربوط به توانایی تسلیحاتی رژیم سابق عراق متهم و او را شخصی غیرقابل اعتماد توصیف کرد.

حزب لیبرال دموکرات نیز که از ابتدا با جنگ عراق مخالف بود به حملات شدیدی علیه تونی بلر و دولت وی دست زد.

احتمالا مساله جنگ عراق، در کنار موضوع های دیگر، در نتیجه انتخابات جاری بی تاثیر نبوده است.

بیشترین تاثیر انتخاباتی جنگ در یکی از حوزه های انتخاباتی شهر لندن بروز کرد که دارای جمعیت بزرگی از مسلمانان به خصوص اهالی کشورهای جنوب آسیاست.

پیروزی مخالفان جنگ

جورج گالووی
جورج گالووی، نماینده مجلس عوام و
عضو سابق حزب کارگر.


در این حوزه انتخابیه، جورج گالووی، نماینده مجلس عوام و عضو سابق حزب کارگر، توانست بر نامزد رسمی این حزب پیروز شود.

آقای گالووی دارای روابط نزدیکی با رژیم سابق عراق بود و پس از آغاز جنگ، به دریافت رشوه از حکومت صدام حسین متهم شد اما این اتهام به اثبات نرسید.

وی از جمله مخالفان جدی حمله نظامی بریتانیا به عراق بود و در بیشتر تظاهرات ضد جنگ شرکت کرد و به ایراد سخنرانی علیه دولت پرداخت و به دلیل انتقادات خود از حزب کارگر اخراج شد.

همچنین باب مارشال اندروز، نماینده حزب کارگر از یکی از حوزه های انتخابی که به انتقاد از رهبری حزب شهرت دارد، پس از پیروزی مجدد در این حوزه، هرچند با اکثریت کمتر آرا نسبت به دوره قبلی، نخست وزیر را مسئول تنزل حمایت عمومی از دولت دانست.

حوزه انتخابیه تونی بلر نیز از تاثیر جنگ عراق برکنار نماند.

در این حوزه، پدر یک سرباز بریتانیایی که در عراق کشته شده است با تونی بلر به رقابت پرداخت و حدود 10 درصد کل آرا را به دست آورد.

آقای بلر گفته بود که در سومین دوره دولت کارگری سمت نخست وزیری را همچنان حفظ خواهد کرد اما قبل از انتخابات بعدی، از این سمت کناره خواهد گرفت.

با توجه به کاهش حمایت عمومی از حزب کارگر در انتخابات این دوره، این احتمال مطرح شده است که وی کوتاه مدتی پس از تشکیل دولت جدید به این وعده خود عمل کند.



قرمز: تعداد کرسی های بدست آمده برای حزب کارگر
آبی: تعداد کرسی های بدست آمده برای حزب محافظه کار
زرد: تعداد کرسی های بدست آمده برای حزب لیبرال دموکرات

نتایج اعلام شده
 فاصله تا پیروزی 324
The Labour Leader, Tony Blair The Conservative Leader, Michael Howard The Liberal Democrats Leader, Charles Kennedy
LAB 353 CON 196 LD 62
 623 کرسی از مجموع 646

۸۲۵۹



وزارت مهاجرین افغانستان مسول اخراج مهاجرین از آلمان


سرویس خبر رسانی آریانانت از روند اخراج شهروندان افغانستان از آلمان از تاریخ 21 ماه ثور خبر داد.

این سرویس خبری اضافه کرده است : ایالت هامبورگ یگانه ایالت می باشد که جداً به اخراج مهاجرین پا فشاری می کند.

روزنامه های آلمان در این زمینه می نویسند که در قدم اول هشت شهروند افغانستان اخراج خواهد شد.

تکت طیاره این اشخاص از شرکت هوایی آریانا خریداری شده و به تاریخ یازدهم ماه می راهی کابل می شوند.

با وجود انتقادات پی هم از سوی دفاتر مختلف آقای "ناگل" در روند اخراج مهاجرین پا فشاری می نماید و تصمیم بر آن است تا اخیر سال 2005 میلادی تقریبا 5000 هزار شهروندان افغانستان را از آلمان اخراج نمایند.

لازم به ذکر است که وزارت مهاجرین تا کنون هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نداده و به اظهار نظر قطعی و محکمی نپرداخته است.


مهاجران در هفت ماه ۴۵۰ میلیون دلار به اقتصاد بریتانیا تزریق کردند

کارگران لهستانی

با وجود گذشت یک سال از گسترش اعضای اتحادیه اروپا، هنوز تصویری روشن از تاثیر این رویداد بر روند مهاجرت در اروپا دیده نشده است.

بسیاری از ۱۵ کشور اولیه اتحادیه اروپا هنوز محدودیتهای سختگیرانه ای برای مهاجرت اقتصادی کارگران ده عضو جدید اعمال می کنند. طبق ترتیبات موقت گنجانده شده در پیمان عضویت، کشورهای اصلی می توانند قوانین مهاجرت ملی خود را حداقل تا سال ۲۰۰۶ به اجرا بگذرانند و سقف ورود برای کارگران برخی مشاغل تعیین کنند.

در عوض بریتانیا، ایرلند و سوئد به سرعت برای برداشتن موانع از پیش روی بازار کار خود تحت شرایط خاص اقدام کردند.

نیاز به کارگر



ارقام دولت بریتانیا نشان می دهد که ۱۳۰ هزار نفر از شهروندان هشت کشور تازه اتحادیه اروپا در فاصله ماه مه تا دسامبر ۲۰۰۴ برای کار در بریتانیا تقاضا داده اند. برای دو کشور مالت و قبرس به عنوان کشورهای مشترک المنافع قوانین متفاوتی اعمال می شود. در این مدت، حدود ۱۲۳ هزار نفر موفق به گرفتن مجوز کار شدند.

بنا به تخمین های وزارت کشور بریتانیا، کارگران جدید که بیش از نیمی از آنها کار دایم یافته اند، در این مدت حدود ۴۵۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور تزریق کردند.

به نظر می آید این هراس که کارگران مهاجر به اقتصاد کشور میزبان لطمه می زنند، بی اساس است. بیش از ۹۵ درصد تازه واردان کار تمام وقت دارند و به گفته وزارت کشور بریتانیا، شمار کسانی که از دولت مزایا می گیرند، "بسیار اندک" است.

گمان می رود حدود ۷۵ هزار نفر از اتباع اعضای جدید اتحادیه اروپا در ایرلند شاغل باشند و چهار هزار نفر در سوئد کار یافته باشند. در حال حاضر برای ۱۲ کشور دیگر اتحادیه اروپا آمار رسمی در دست نیست.

دکتر مارتین راس، استاد دانشگاه آکسفورد، که درباره تاثیر ورود کارگران مهاجر به ایرلند تحقیق کرده است، می گوید: "افکار عمومی باور می کند که این مهاجرت مفید بوده است، زیرا کمبود کارگر را جبران می کند و هیچ تاثیر منفی مانند افزایش بیکاری ندارد."

منتقدان استدلال می کنند که برخی از اقتصادهای بزرگ اروپا که با میزان بالای بیکاری و نظام کمرشکن تامین اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، با سرازیر شدن سیلی از مهاجران جویای کار با مشکلات وخیم تری مواجه خواهند شد.

شواهد موجود نشان می دهد برخلاف باور این گروه، شمار مهاجران محدود شده است. اکنون گمان می رود بیش از ۴۰ درصد مهاجرانی که در بریتانیا کار می کنند، پیش از ماه مه گذشته نیز در این کشور شاغل بوده اند.

بنیاد اروپایی "بهبود شرایط زندگی و کار" که از سوی اتحادیه اروپا تشکیل شده است، تخمین می زند ۲۲۰ هزار کارگر تا پایان دهه اخیر از کشورهای شرقی به غرب اروپا سفر کنند. این رقم معادل یک درصد کل جمعیت این کشورها خواهد بود.

کارگران لهستانی در سال گذشته نیمی از شمار کارگران مهاجر از ده عضو جدید اتحادیه اروپا به بریتانیا را به خود اختصاص دادند. یک سوم مهاجران ایرلند نیز لهستانی بودند.

فرار مغزها

جاذبه یافتن مشاغل بهتر سبب می شود کارگران اقتصادهای نوظهور بازار در اروپای شرقی و حوزه بالتیک در نهایت به کشورهای بزرگتر و ثروتمندتر اروپا جذب شوند.

اگرچه شمار آنها اندک است، ولی ضربه وارده به توسعه اقتصادی این کشورها بسیار روشن است. اکثر این مهاجران زیر ۳۴ سال سن دارند و تحقیقات نشان می دهد بسیاری از آنها تحصیلکرده دانشگاه هستند و همین روند، بیم "فرار مغز" را دامن زده است.

در حالی که بسیاری از این افراد به دنبال کارهای فصلی در بخش خدمات، ساختمان و تولید هستند و می خواهند در نهایت به وطن خود بازگردند، افرادی حرفه ای مانند معلمان، پزشکان و حسابداران هستند که شاید دیگر به زادگاه خود بازنگردند.

دکتر هوبرت کریگر، تحلیلگر مهاجرت می گوید: "این یک معضل است، اگرچه ما باید منتظر بمانیم و ببینیم چند نفر از اینها به سرعت به کشورشان بازخواهند گشت. فکر می کنم شمار قابل ملاحظه ای از آنها بازگردند."

کارشناسان معتقدند میزان مهاجرت در آینده به این مساله بستگی دارد که کشورهایی مانند آلمان درهای بازار کار خود را با چه سرعتی می گشایند. در مود آلمان باید منتظر عملکرد اقتصادی این کشور ماند، چرا که رشد آن تا حد زیادی منوط به اقتصاد جهان است.

دکتر راس می گوید: "مادامی که رشد اقتصادی ادامه یابد، می توان مزایای مهاجرت را لمس کرد. اگر رشد اقتصاد آمریکا کند شود و بر اقتصاد بریتانیا و ایرلند تاثیر بگذارد، در آن صورت معلوم نیست چه وضعیتی پیش می آید."

۸۲۲۱

ثبت نام نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان



ثبت نام کاندیداها برای انتخابات پارلمانی (ولسی جرگه) و شوراهای ولایتی از روز شنبه (30 آوریل/10 ثور) آغاز می شود.

بر اساس گزارشها قرار است نامنویسی نامزدها تا تاریخ بیست و نهم ثور ادامه یابد.

ستر جنرال ایوب اصیل، معاون کمیسیون انتخابات افغانستان، گفت که هر زن ومرد افغان بالاتر از بیست و پنج سال می تواند با ارائه کارت شناسایی، امضا و یا اثر انگشت و ارایه مدارک لازم بر اساس قانون انتخابات از جمله هزینه ثبت نامشان را درفهرست کاندیداها ثبت کند.

کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید از آنجاییکه برای افراد بیسواد رای دهی ممکن است با مشکلاتی همراه باشد، مقامات کمیسیون انتخاباتی از طریق عکس و یا سمبل مورد نظر کاندیداها، آنها را به مردم معرفی خواهند کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخاباتی افغانستان، فهرست کاندیداها در دفاترولایتی درمعرض دید مردم قرارخواهد گرفت. اعتراضات مردم در خصوص نامزدها از طریق مقامات ولایتی به کمیسیون شکایات درکابل ارسال و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پس از این مرحله فهرست دومی آماده خواهد شد و اگر در این مرحله کاندیدهای حذف شده احتمالی
شکایتی داشته باشند می توانند شکایات خود را به دفاتر ولایتی ارسال کنند.

مقامات کمیسیون انتخاباتی افغانستان می گویند در دوازده ژوییه (21سرطان) فهرست نهایی کاندیداها دراختیا رمردم قرار می گیرد و انتخابات در تاریخ بیست وهفت سنبله برگزار خواهد شد.



هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان


مسجد جامع بزرگ شهر هرات، یکی از آثار تاریخی
 این شهر است که در فهرست میراثهای فرهنگی
جهان ثبت می شود

سازمان علمی- آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اعلام کرده است که به زودی آثار تاریخی شهر هرات در غرب افغانستان، در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت می شود.

ملاما ملیزیا، مسئول دفتر یونسکو در افغانستان، در یک کارگاه بررسی آثار باستانی هرات گفت: "یونسکو تلاش دارد تا در سایه امنیت نسبی موجود در افغانستان، ‌بازسازی آثار باستانی این کشور را که در سالهای جنگ صدمه دیده، آغازکند."

یونسکو در حال حاضر، مناطقی از شهر باستانی بامیان، محل تندیسهای ویران شده بودا به دست طالبان و منار جام در ولایت غور افغانستان را در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسانده است.

در کارگاه بررسی آثار باستانی هرات، که به مدت ده روز ادامه دارد، ۲۴ تن از محققان و باستان شناسان خارجی و داخلی شرکت دارند.



این کارگاه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با همکاری یونسکو راه اندازی شده است.

احمد فرید حیدری، رییس برنامه ریزی و ارتباط خارجی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، گفت: "یونسکو در نظر دارد علاوه بر آثار تاریخی هرات، آثار باستانی ولسوالی بلخ در ولایت بلخ و بند امیر در ولایت بامیان را نیز بازسازی کند و در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رساند.

ولیشاه بهره رییس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز گفت: "در نخستین گام، منارهای مصلی، مسجد جامع بزرگ و قلعه اختیارالدین که به قرن نهم قمری تعلق دارد توسط یونسکو ثبت می شود".

این درحالی است، که یکی از شش منار مصلای هرات، در حال فروپاشی است و بخشهایی از آثار تاریخی موجود در این ولایت باستانی، در سالهای جنگ آسیب زیادی دیده است.

۸۰۹۷

بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان چهارشنبه پرواز می کند


شرکت ایرباس اعلام کرد اولین پرواز جمبو جت پهن پیکر ای ۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است، چهارشنبه ۲۷ آوریل صورت می پذیرد.

از زمان معرفی این هواپیمای دو طبقه در مراسمی با شکوه و تبلیغاتی در ژانویه، همه کارشناسان صنعت هواپیمایی در انتظار اولین پرواز آن هستند.

شرکت ایرباس سرمایه گذاری فراوانی برای ساخت این هواپیماانجام داده و امیدوار است که موقعیت این شرکت اروپایی به عنوان بزرگترین سازنده هواپیمای مسافربری در جهان را تقویت کند.

رقیب آمریکایی ایرباس، بوئینگ اعلام کرده است توان خود را وقف ساخت هواپیماهای کوچک خواهد کرد.

قرار است ایرباس ای ۳۸۰ از محل ساختش در تولوز فرانسه به پرواز دآرید. انتظار می رود بیش از ۵۰ هزار نفر از نزدیک به تماشای این رویداد بروند، هر چند که این برنامه از تلویزیون به طور زنده پخش خواهد شد.

سخنگوی ایرباس اعلام کرد: "اولین پرواز چهارشنبه صورت خواهد گرفت، البته اگر شرایط جوی مساعد باشد و در آخرین لحظه نقص فنی پیش نیاید."

گمان می رود پیش از پیوستن این هواپیمای غول پیکر به ناوگانهای مسافربری، بیش از یک سال پرواز آزمایشی و برنامه های تطبیق با استانداردها اجرا شود.

این پروژه که رهبران اروپا از جمله ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه، آن را یک موفقیت بزرگ برای اروپاییان توصیف کرده اند، بدون مشکل نبوده است.

در دسامبر ۲۰۰۴ شرکت EADS مالک ایرباس فاش ساخت این طرح حدود دو میلیارد دلار بیشتر از بودجه مقرر هزینه در بر داشته است. تولید این هواپیما که عمدتا یک شاهکار طراحی و مهندسی تلقی می شود بیش از یک دهه طول کشید.

مهم ترین نکته در مورد این هواپیمای غول پیکر این است که گنجایش ۸۴۰ مسافر را دارد. البته آرایش متعارف تر صندلی ها با یک "فرست کلاس" و "بیزینس کلاس" بزرگتر تعداد مسافران را به ۵۵۵ نفر کاهش خواهد داد. ایرباس تاکنون ۱۵۴ سفارش برای ای ۳۸۰ دریافت کرده است.

تولید ایرباس ای ۳۸۰ همچنین به مشاجره تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر یارانه های پرداختی به ایرباس و بوئینگ دامن زده و مذاکرات طرفین برای دستیابی به توافق پیش از ارجاع پرونده به سازمان تجارت جهانی در اواسط ماه آوریل به شکست انجامید.

آمریکا و ۲۵ عضو اتحادیه اروپا در ماه ژانویه پذیرفتند بخاطر حمایت یکدیگر از بوئینگ و ایرباس به سازمان تجارت جهانی شکایت نکنند و بکوشند تا دوشنبه۱۱ آوریل به توافق برسند و از نبردی طولانی و پرهزینه پرهیز کنند، اما این ضرب الاجل گذشت و توافقی حاصل نشد.

آمریکا ادعا می کند حمایت مالی دولتهای اروپایی از ایرباس ناقض قوانین بین المللی تجارت است و اتحادیه اروپا نیز مدعی است یارانه های دولت آمریکا به بوئینگ به مراتب بیشتر از وامهای دولتهای این بلوک سیاسی و اقتصادی به بزرگترین شرکت هواپیما سازی اروپاست.

آمریکا مدعی است ایرباس از زمان تاسیسش معادل ۴۰ میلیارد دلار یارانه، عمدتا به صورت وامهای دولتی با شرایط بازپرداخت مساعد دریافت کرده است.

اتحادیه اروپا نیز ادعا می کند بوئینگ از سال ۱۹۹۲ معادل ۱۸ میلیارد دلار یارانه مستقیم و غیر مستقیم، شامل بیش از سه میلیارد دلار معافیت مالیاتی از سوی مقامات ایالت واشنگتن، دریافت کرده است.

اختلاف طرفین در حالی به غلیان رسیده است که ایرباس پس از سالها از زیر سایه بوئینگ خارج شده و حتی اخیرا از این رقیب خود سبقت گرفته است. این شرکت اروپایی سال گذشته برای اولین بار بیشتر از همتای آمریکایی خود هواپیمای مسافربری فروخت.

8006