'عملیات اطلاعاتی کماندوهای آمریکا در ایران'

سیمور هرش

سیمور هرش در نوشتن گزارش‌های تحقیقی و دقیق
 درباره مسائل امنیتی، بسیار متخصص شده است

گزارش نشریه نیویورکر

یک روزنامه نگار آمریکایی ادعا کرده است که نیروهای ویژه ارتش آمریکا در داخل خاک ایران در عملیات شناسایی شرکت داشته اند.

به گفته سیمور هرش، روزنامه نگار آمریکایی، در خلال شش ماه گذشته، گروهی از کماندوهای ارتش ایالات متحده برای انتخاب هدف هایی به منظور حملات نظامی هوایی آینده در ایران در این کشور فعالیت داشته و در این زمینه، از اطلاعاتی که دولت پاکستان در اختیار آنان گذاشته برخوردار شده اند.

آقای هرش با انتشار مقاله ای در نشریه آمریکایی نیویورکر گفته که از طریق منابع اطلاعاتی آمریکا آگاه شده است که ایران هدف جدید استراتژیک برای دولت جورج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، تلقی می شود.

آقای هرش از یک مشاور اطلاعاتی سابق دولت، بدون ذکر نام وی، نقل می کند که کارکنان غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا خواسته بودند این کشور عملیاتی را در ایران به اجرا بگذارد و تاسیسات نظامی هرچه بیشتری را منهدم کند.

این روزنامه نگار آمریکایی همچنین گزارش کرده است که به واحدهای عملیاتی آمریکا اجازه داده شده است در تعداد دیگری از کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا نیز به عملیات سری دست بزنند.

وی گفته است که احتمالا اجرای عملیاتی در ده کشور در این مناطق در دستور کار نیروهای آمریکایی قرار دارد.

سیمور هرش گزارش خود را بر اساس منابعی تدوین کرده که از آنان نام نمی برد اما می گوید از ماموران سابق اطلاعاتی ایالات متحده هستند.

در واکنش نسبت به مقاله آقای هرش، کاخ سفید درواشنگتن گفته است که این گزارش سرشار از اطلاعات غیردقیق است.

دان بارتلت، مدیر ارتباطات کاخ سفید، گفته است "به باور من، برخی از نتیجه گیری های این مقاله براساس واقعیات مبتنی نبوده است."

خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، پایتخت آمریکا، گفته است که با توجه به محتوای گزارش آقای هرش، این امکان وجود دارد که اطلاعات داده شده در آن نادرست باشد.

گزارشهای دقیق قبلی

در عین حال، این روزنامه نگار آمریکایی در گذشته گزارش های دقیقی از جمله در مورد جزییات آزار بازداشت شدگان در زندان ابوغریب بغداد انتشار داده است.

همچنین، سیمور هرش تاکنون با انتشار مقالاتی در نیویورکر به بررسی فعالیت های هسته ای ایران و از جمله نقش گروهی از دانشمندان پاکستانی در این برنامه ها و دیدگاه دولت های اسرائیل و آمریکا در این زمینه پرداخته است.

در گذشته، برخی مقامات نظامی ایرانی احتمال حمله هوایی آمریکا یا اسرائیل به این کشور را مطرح کرده و هشدار داده بودند که قادر به مقابله موثر با چنین حملاتی هستند.

به گفته آقای هرش، نیروهای ویژه ارتش آمریکا تاکنون بارها از مرز ایران و افغانستان عبور کرده و وارد خاک ایران شده اند.

این روزنامه نگار آمریکایی می افزاید که هدف از این عملیات جستجو برای تعیین محل تاسیسات زیرزمینی بوده است.

با اینهمه، جاناتان مارکوس، تحلیلگر بی بی سی، می گوید که مشکل اصلی در چنین مواردی این است که ظواهر امر همیشه بازگو کننده واقعیات نیست.

در حالیکه اخیرا وزارت دفاع ایالات متحده بارها نظرات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - را نادیده گرفته است، بعید نیست که ماموران ناراضی سیا اطلاعاتی را در اختیار آقای هرش قرار داده باشند.

پاکستان هرگونه همکاری با آمریکا در خاک ایران را رد کرد

مقامات وزارت خارجه پاکستان هرگونه همکاری با آمریکا در خصوص عملیات نیروهای این کشور در خاک ایران را رد کرده اند.

مسعود خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود آنچه را که مطالب منتشر شده در یک نشریه آمریکایی خواند "بی اساس" توصیف کرد.

آقای خان گفت که کشورش در مورد برنامه اتمی ایران اطلاعاتی ندارد و تاکید کرد که پاکستان نه به آمریکا و نه به آژانسهای اطلاعاتی کشورهای دیگر اطلاعاتی در این زمینه نداده است.

آقای خان تاکید کرد که پاکستان و ایران دارای روابط خوب با یکدیگر هستند.

۵۵۱۲


انتقاد سازمان ملل از ایران در ارتباط با پناهندگان افغان

رود لوبرز

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از ایران به دلیل آنچه بازگرداندن اجباری پناهندگان افغان خوانده، انتقاد کرده است.

رود لوبرز، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، که در حال بازدید از افغانستان است به خبرنگاران گفت مقامات ایرانی "مجبور ساختن پناهندگان به بازگشت به کشورشان" را از حد گذرانده اند.

وی گفت سازمان ملل در این زمینه مساعدت نخواهد کرد.

مقام های ایران اخیرا اعمال فشار بر افغان ها را برای بازگشت به کشورشان افزایش داده اند و مدارس از ثبت نام دانش آموزان افغان خودداری می کنند.

مقام های ایرانی می گویند اکنون که جنگ در افغانستان پایان یافته، این کشور امن است و پناهندگان می توانند بازگردند.

اخیرا گزارش هایی منتشر شد حاکی از اینکه در شهرهای مختلف ایران، بویژه مشهد و کرمان، مأموران انتظامی ایران اقدام به بازداشت مهاجران افغان کرده اند که عده ای از آنان دارای مدارک اقامت نبوده و برخی از آنان مدارکی همچون کارت آمایش، کارت ویژه تردد، سربرگ ویژه شناسایی و حتی گذرنامه داشته اند.

بنابر این گزارش ها، و به گفته برخی از مهاجران افغان، بازداشت شدگان پس از دستگیری به اردوگاه انتقال داده شده اند و پس از طی سه چهار شب یا بیشتر در اردوگاه، کسانی که دارای مدارک شناسایی بوده اند با پرداخت وجه نقد و تمدید مدارک اقامتی اما مهاجران بدون مدرک بدون اطلاع خانواده هایشان از ایران اخراج شده اند.

اما احمد حسینی، مدیرکل اداره اتباع بیگانه در وزارت کشور ایران به خبر نگاران گفت که مطالبی که این دسته از مهاجران افغان عنوان می کنند مغایر با سیاستهای دولت جمهوری اسلامی است و دلیلی ندارد که دولت ایران پس از بیش از دو دهه نگهداری از مهاجران افغان بخواهد به روشهای پلیسی متوسل شود.

آقای حسینی گفت که برخورد با مهاجران افغان فقط نسبت به کسانی اعمال می شود که به صورت غیرقانونی در ایران به سر می برند و موضوع دستگیری دیگر مهاجران افغان و بدرفتاری با آنان در صورتی که صحت داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد.


برگزاری مسابقه فوتبال برای کمک به سونامی زدگان

رونالدینیو بازیکن سال جهان

مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا و اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا اعلام کردند قرار است مسابقه فوتبالی با حضور جمعی از ستارگان فوتبال اروپا و جهان به منظور کمک به آسیب دیدگان فاجعه سونامی برگزار شود.

این مسابقه که " فوتبال برای امید" نامگذاری شده، قرار است در:
 روزسه شنبه پانزدهم فوریه در ساعت هشت بعد از ظهر به وقت گرینویچ در ورزشگاه نو کمپ بارسلون برگزار شود.

منتخبی از ستارگان فوتبال جهان در قالب دو تیم منتخب اروپا به سرگروهی آندره شوچنکو، بازیکن سال اروپا و تیم منتخب جهان به سرگروهی رونالدینیو بازیکن سال جهان در این مسابقه به میدان می روند.

تیم منتخب جهان را کارلوس پریرا مربی تیم ملی برزیل و فرانک ریکارد مربی هلندی بارسلون رهبری می کنند و هدایت تیم منتخب اروپا به عهده مارچلو لیپی مربی یوونتوس و آرسن ونگر مربی فرانسوی آرسنال خواهد بود.

دیگر بازیکنان حاضر در این مسابقه بعدا اعلام خواهند شد.

سپ بلاتر، رئیس فیفا اعلام کرد:" امیدوارم که برگزاری این مسابقه به افراد و یا اتحادیه های فوتبالی که در فاجعه سونامی آسیب دیده اند، کمک کند."

رونالدینیو بازیکن تیم بارسلون و آندره شوچنکو بازیکن تیم آث میلان نیز در بیانیه ای با فاجعه دیدگان سونامی ابراز همدردی کرده اند.

در این بیانیه آمده است: "ما از هیچ کوششی در خصوص حمایت از مسابقه فوتبال برای امید دریغ نخواهیم کرد. امیدواریم که از طریق این مسابقه بتوانیم به آسیب دیدگان سونامی کمک کنیم که بتوانند خانه و زندگی شان را از نو بسازند."

روز دوشنبه نیز مسابقه کریکتی در ملبورن استرالیا برگزار شد که یک میلیارد نفر در 122 کشور جهان شاهد این مسابقه بودند و حدود 11 میلیون دلار از برگزاری آن برای کمک به سونامی زدگان بدست آمد."

۵۴۳۳

انعکاس دستگیری و خشونت با مهاجرین افغانی مقیم ایران در روزنامه های چاپ کابل

برخوردهای خشن پولیس ایران، با مهاجرین
افغانی مقیم آن کشور انعکاس گسترده در مطبوعات کشور یاقته است
.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره روز
گذشته خود به این موضوع پرداخته می نویسد
:
اخیراً ماموران انتظامی ایران، در نقاط مختلف این کشور مخصوصاً در شهرهای مشهد و کرمان به دستگیری مهاجران افغان پرداخته اند به علتی که عده ای از این دستگیر شده گان دارای مدارک قانونی اقامت، و برخی از آنان حتی اسناد شناسایی و حتی پاسپورت هم داشتند، بعد از سه یا چهار شب یا بیشتر در کمپ با پرداخت پول نقد آزاد شده اند، اما عده ایی از مهاجران که گویا مدارک نداشتند، بدون اطلاع خانوده های شان از ایران اخراج گردیدند
.

طوریکه در این اواخر دیده می شود جمهوری اسلامی ایران که بعد از کشور پاکستان، بیشترین رقم مهاجران افغان را در خود دارد یا نادیده گرفتن توافقات قبلی، مهاجران را در مضیقه و فشار شدید روحی و روانی قرار می دهد، تا آنان ناگزیر ایران را ترک کنند
.

این روزنامه می افزاید: پولیس ایران مهاجران افغان اعم از زنان، اطفال و مردان را نه تنها مورد اذیت و آزار قرار میدهد بلکه به اخراج اجباری، زندانی و دستگیری آنان مبادرت می ورزند. در واقعیت این طرز برخورد از یک طرف مخالف صریح توافقات سه جانبه ایران، افغانستان و کمیشنری سازمان ملل متحد می باشد. از جانب دیگر درتضاد با مواد کنوانسیون ژنیو است
.

به نوشته این روزنامه تا جایی که
اطلاعات می رساند عده یی از مهاجران دستگیر شده افغان درهوای سرد زمستان، در شرایط نامناسبی نگه داری می شود.

مسئولین قونسلگری افغانستان در مشهد می گویند که مقامات ایرانی پیش از شروع این دستگیریها اعلان نکرده بودند که قصد کنترول مجوز اقامت مهاجران افغان را دارند با وجودیکه کشور ایران با نظر داشت شرایط ناگوار و نامناسب جنگی در افغانستان عده یی افغانانی که جبراً مهاجر شده بودند، به نحوی از آنجا اجازه اقامت داد و آنان را به حیث مهاجر پذیرفت و در آن کشور زندگی می کردند.

با نظر داشت روزگار دشوار آنان مجال استخدام و اشتغال را به کارهای شاقه در آن کشور یافتند، با آنهم مردم و دولت افغانستان آن روزگار را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و مدیون احسان برادران ایرانی خواهند بود.

سرمقاله نویس انیس می افزاید: اکنون که افغانستان از شرایط نسبی امنیتی در برخوردار می باشد دولت ایران تصمیم گرفته است که مهاجران افغان مجدداً به کشورشان بر گردند.

این موضوع ارتباط مستقیم با تصامیم دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد مهاجران افغان می گیرد. ولی آنچه که بیشتر قابل تعمق و دقت است، اینست که برگشت، مهاجران افغان به کشور یک واقعیت مسلم و پذیرفته شدنی است اما این برگشت نباید اجباری به شکل خشن و تحقیر آمیز که فعلاً پولیس ایران در بسیاری نقاط آن کشور و مخصوصاً در شهرهای مشهد و کرمان عمل می کند، نادرست می باشد.

این روزنامه در آخر نوشته است؛ ملت افغان و همچنان دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهند تا مقامات ایران نگذارند که پولیس این کشور با برخورد غیر مسئوولانه سبب وضعیتی گردد که بازگشت مهاجران افغان از ایران با خاطره های تلخ توام باشد
.

همچنان روزنامه اصلاح نیز در شماره روز گذشته خود به این موضوع پرداخته نوشته است: این نخستین اقدام مقامات انتظامی کشور ایران در برابر مهاجران نیست.

در گذشته با اقدامات مشابه مهاجرین به اردوگاه جمع آوری گردیده و بعداً از کشور ایران جبراً اخراج شده اند اما تمام مساعی و تلاشهای مسئولین بی نتیجه مانده و امروز در حدود یک و نیم ملیون افغان در کشور ایران مصروف کار و زندگی هستند مقامات ایرانی بخوبی می دانند که بدلیل موجودیت بیکاری، خشکسالی و سایر مشکلات موجود در افغانستان زمینه زندگی در اینجا با مشکلات بسیاری توام بوده روی همین ملاحظه با وجود مساعی کمیشنری های سازمان ملل، دولت ایران و افغانستان، مهاجرین آماده نیستند بصورت داوطلبانه به کشور خود عودت کنند لذا اخراج مهاجرین با اعمال فشار در شرایط موجود از یک سو ناقص میثاقهای حقوق بشر بوده و از جانبی افزون بر چالش ها و مشکلات است که دامنگیر افغانهای مهاجر اند.

روزنامه می افزاید: به نظر ما بهترین اسلوب و شیوه که می توانست در راستای عودت مهاجرین به کشور ممد و موثر باشد، ایجاد یک طرح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان، کمیشنری سازمان ملل متحد و مسئولین دولت ایران در ارتباط با عودت مهاجرین به افغانستان بود زیرا در صورتیکه شرایط و زمینه زندگی در داخل کشور برای افغانها مساعد شود، افغانها بطور دواطلبانه به کشور خود بازگشت نمود، و در راستای بازسازی کشور و خود سهم موثری گرفته و از جانبی از میان مشکلات موجود عبورخواهند کرد
.

لازم به دکر است که مقامات ایرانی برخورد خشن با مهاجران را تکذیب کرده اند.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


برنامه اطلاعاتی وزات خارجه آمریکا به وزارت خارجه افغانستان تفویض شد


وزارت خارجه افغانستانزلمی خلیل زاد


برنامه اطلاعاتی امریکا در انستیتوت دیپلوماسی وزارت خارجه افغانستان توسط داکتر عبدالله وزیر امور خارجه و داکتر زلمی خلیل زاد سفیر و نماینده خاص رئیس جمهور امریکا برای افغانستان افتتاح گردید.

این برنامه اطلاعاتی دارای کتب ومنابع به زبان انگلیسی میباشد که زمینه دسترسی به معلومات مهم در مورد سیاست ، تاریخ و فرهنگ ایالات متحده را فراهم میسازد.

اجمل صافی مسوول بخش فرهنگی سفارت امریکا مقیم کابل گفت: این گوشه کتابخانه دارای چهار صدو پنجاه جلد کتاب با ضمیمه سی دی و دی ویدی ان میباشد که در اموزش زبان انگلیسی پیشبرد  سمینار های علمی و اموزشی از ان استفاده میگردد و بخش دیگر ان ذریعه کمپیوتر و انترنت مجهز است که در رابطه به مسایل دیپلوماسی امریکابه علاقمند معلومات میدهد.
وی افزود: در اینده نزدیک  این گوشه معلوماتی ا مریکادر پوهنتون کابل ، جلال اباد ، مزار شریف و هرات نیز ایجاد خواهد شد.

حین افتتاح گوشه معلوماتی کتابخانه داکتر عبدالله وزیر امور خارجه ضمن قدردانی ازکمک های کشور امریکا در عرصه های بازسازی ، تامین امنیت ، صلح و ثبات و حمایه از پروسه سیاسی در افغانستان گفت: این گوشه اغاز همکاری های سفارت امریکا درراه احیاء و بلند بردن ظرفیت در انستیتوت دیپلوماسی ووزارت امور خارجه به سطح کل بوده و اقدام ارزنده است.

بعدا" داکتر زلمی خلیل زاد سفیر و نماینده خاص رئیس جمهور امریکا برای افغانستان با اظهار خرسندی از ایجاد گوشه معلوماتی امریکا و انستیتوت دیپلوماسی وزارت خارجه افغانستان  گفت: این مرکز رشدظرفیت های دیپلوماسی دروزارت امور خارجه افغانستان را فراهم ، در اموزش دیپلومات  های افغانی را کمک خواهد نمود.

خلیل زاد افزود: موفقیت افغانستان موفقیت امریکا است و بازسازی افغانستان باید یک مثال خوبی برای سایر دولت ها در منطقه و جهان باشد و دیپلومات های افغانی ازاین طریق راه کارهای دیموکراسی راکه در امریکا ریشه دوانیده است دریافت خواهند کرد.

۵۳۷۰


  • 26 طیاره افغانستان درپاکستان و ازبکستان است!

    تعدادی ازطیارات افغانستان  که طی 23 سال گذشته به کشور های همسایه مثل ازبکستان وپاکستان انتقال گردیده تا کنون به افغانستان  مسترد نگردیده است.

    جنرال عظیمی سخنگوی وزارت دفاع میگوید که مذاکرات دراین مورد با کشور های همسایه وجود دارد.

    وی علاوه  کرد که 7 بال ازاین طیارات درازبکستان و19 بال دیگر درپاکستان قرار دارد.
    عظیمی میگوید که درجمله طیارات مذکور 9 بال آن هلی کوپتر، 7 بال طیارات بمب افگن سو 7  وسو 22 و 8 بال  طیاره جت شکاری میگ 17 و میگ 21 دو بال طیاره ترانسپورتی ان 12  و ان 26  و دوبال طیاره تعلیمی ال 39  شامل میباشد .

    گفتنی است که در طی سالهای گذشته گروه ها و احزاب مختلف به نحوی مورد حمایت برخی کشور ها قرار داشت که روی همین ملحوظ درمواقع خطر طیارات رابه آن کشور ها انتقال داده اند.



    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    هشت جاسوس نظامی پاکستانی دستگیر شدند

    وزارت دفاع ملی ضمن رد اخبار مبنی برقتل تعدادی از سربازان اردوی ملی توسط افراد مظنون ووابسته به گروه طالبان از دستگیری هشت تبعه خارجی که بطور غیر قانونی  داخل افغانستان  شده اند خبرداده است.

    مدارک بدست آمده نشان دهنده هویت نظامی آنان میباشد.

    این افراد تبعه پاکستان بوده ودرداخل افغانستان در نزدیکی مرزبا پاکستان دستگیر شده اند.
    گفته می شود نظامیان دستگیر شده پاکستانی برای جاسوسی بدون مدارک معتبر داخل افغانستان شده بودند.




    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    کارخانه های کوچک تولیدی برای زنان ایجاد می گردد

    روزنامه آرمان ملی خبر داد : سازمان غذایی جهان دبلیو ، اف ، پی قصد دارد تااخیر ماه  مارچ 2005  میلادی برنامهء ایجاد کارخانه های کوچک تولید صابون، شمع ، مواد غذایی و تکه ار درمناطق روستایی افغانستان آغاز کند.

    به گفته دفتر سازمان غذایی جهان درافغانستان هدف از این برنامه ، کمک به زنان و خانواده های بی بضاعت روستایی افغانستان است.

    دبلیو ، اف، پی این برنامه را به کمک دولت افغانستان و سازمان های غیر دولتی عملی خواهد کرد.

    گفته  می شود درصورت تکمیل این پروگرام  برنامهء خبازی های زنانه  ازسوی این سازمان متوقف خواهد شد.

    قبلاً دبلیو ، اف، پی  برنامه داشت که مطابق  آن به خبازی های زنانه آرد وگندم کمک می کرد وآنها برای خانواده های بی بضاعت به قیمت ارزان نان تهیه می کردند
    .


    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    حاجی محمد محقق به دولت اخطار داد

    حاجی محمد محقق وزیر سابق پلان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 18 میزان روز جمعه اخطار کرد که اگر ماستر پلان شهری درغرب کابل تطبیق نگردد مردم ساحات غرب کابل به اعتصاب عمومی دعوت خواهد کرد.

    محقق ازدولت افغانستان خواست هرچه سریعتر ماستر پلان شهری را در مناطق غرب کابل تطبیق کند .

    آقای محقق که روز جمعه گذشته در اجتماعی از هواداران خود دردشت برچی کابل سخن می گفت تأکید کرد که اگر تا یک ونیم ماه دیگر ماستر پلان شهری در غرب شهر کابل تطبیق نشود طرفداران خود را به جاده ها خواهد کشاند ومانند کشور اوکراین دردهن دهمزنگ کابل یک ماه خیمه زده وشب وروز اعتصاب خواهیم کرد تا دنیا بفهمد که دراین  کشور بی عدالتی است.

    غرب کابل که منطقه شیعه نشین پایتخت است مورد بی مهری قرار گرفته بدون هیچ توجه خاصی به حال خود رها شده است.

تمدید اقامت مهاجرین در ایران و بازداشت ها


کمک های سازمان ملل متحد به مهاجرین افغانی ساکن در ایران تا پایان سال ۱۳۸۴ هجری شمسی تمدید شد.

در همین راستا اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران نیز مدارک اقامتی مهاجرین را تا پایان سال جاری شمسی قابل اعتبار دانست.

این وضعیت در حالی است که پولیس ایران به دستور اداره اتباع و مهاجرین خارجی این کشور به دستگیر کردن مهاجرین پرداخته آنان را به اردوگاه ها منتقل و از آنجا به خارج از مرز ایران هدایت می کند.

بر هیچ کس آشکار نیست که چه مقامی دستور این بازداشت ها را صادر می کند در صورتی که برای خروج داوطلبانه افغان ها از ایران موانع جدی وجود دارد و مهاجرین برای بازگشت دچار مشکلات فراوان اداری می گردند. تا جایی که در دو هفته قبل مهاجرین برای بازگشت به کشورشان مجبور به خشونت شده خساراتی به قونسلگری افغانستان در مشهد وارد آوردند.
خبرنگار رادیو آزادی با یکتن از مهاجرین مصاحبه ای ترتیب داده که رساننده وضعیت موجود در مشهد برای مهاجرین افغان است.

(از اول صبح که برنامه دستگیرى مهاجرین افغانى شروع شده، از شدت بیشترى نسبت به روز هاى دیگر بر خوردار بود که من خودم شاهد دستگیرى مهاجرین بودم و تعداد زیادى را مى شناسم که دستگیر شدند . متاءسفانه چنان یک ترس وحشت در بین مهاجرین به وجود آمده که هیچکس اطمینان ندارد که فرزند شان  و یا برادر شان وقتیکه صبح  بلند میشوند براى رفتن سرکار و  مزدورى شان که شب برگردند  و تعدادى زیادى را گرفتار کردند که زن و بچه شان خبر ندارند حتى کسانیکه مدارک دارند، کارت شناسایى دارند ، آنها را دستگیر میکنند و میبرند به اردوگاه و یک وحشت زیاد در بین مهاجرین حاکم شده با توجه به اینکه توافقى که بین سازمان ملل متحد و توافقى که بین دولت افغانستان و جمهورى اسلامى ایران شده است اعلان کردند که یک سال دیگر از عودت مهاجرین تمدید شده ، متاءسفانه باز مى بینیم که على الرغم این اعلان صورت گرفته باز هم مهاجرین را دستگیر میکنند و بسیار به صورت وحشت ناک  که من شاهد بودم  کسانى که دستگیر میشدند مورد ضرب و شتم شدید مامورین امنیتى قرار میگرند ، حتى مواردى را شنیدم که کسى را گوشش را کنده اند . من یک جمله را باید عرض بکنم صراحتاء مهاجرینى  که دستگیر میشوند اکثریتش مردم تشیع و هزاره  هستند که اینها شناخته میشوند  ، بیشتر دستگیر میشوند و مقامات قنسلگرى افغانستان و سفارت افغانستان هیچ گونه  توجه یى نسبت به حال مهاجرین نمیکند و حتى دولت افغانستان و وزارت عودت مهاجرین در این قسمت هیچ گونه واکنش تا امروز ندارد و از طرف دیگر سازمان ملل متحد به عنوان یک  ارگان بین المللى که مسوولیت حفظ  جان مهاجرین را دارد هیچ گونه احساس مسوولیت و هیچ گونه اظهار نگرانى از آنها شنیده نشده .)

نبود یک قانون شفاف و روشن از سوى دولت ایران بالاى سرنوشت مهاجرین افغان چه در باز گشت آنها به افغانستان  و چه بر ماندن آنها در ایران موضوعى است که از مدت ها بدینسو مورد بحث متخصصین امور بوده است.

۵۱۶۹


 بانک ایرانی آرین در کابل آغاز به کار کرد 

 
بانک های ملی و صادرات ایران با سرمایه گذاری مشترک یک بانک مستقل با نام آرین در افغانستان تاسیس کرده اند که از روز یکشنبه، رسماً در کابل آغاز به کار کرد.

مجید فتوحی مدیرعامل ایرانی بانک آرین به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است که هدف از گشایش این بانک، تسهیل ارتباط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور افغانستان و ایران است.

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که بانک تازه تاسیس آرین، بتواند مشکلات مالی، ‌اقتصادی و بازرگانی موجود میان دو کشور را حل کند و حضور بازرگانان ایرانی در افغانستان را سرعت دهد.

مقامات می گویند که بانک آرین بر اساس مقررات بانکداری افغانستان فعالیت خواهد کرد.

بر اساس قانون بانکداری این کشور، هر بانک خارجی که سابقه سوء استفاده نداشته باشد و دست کم پنج میلیون دلار در اختیار داشته باشد می تواند مجوز فعالیت در افغانستان را دریافت کند.

سرمایه اولیه بانک آرین، ده میلیون دلار است که به طور مساوی توسط دو بانک دولتی در ایران، یعنی صادرات و ملی تامین شده است.

به گفته مسئولان، این بانک کار خود را در کابل، با شانزده کارمند متخصص آغاز کرده است.

بانک آرین قرار است افزون بر کابل، شعبه هایی نیز در شهرهای هرات و قندهار افغانستان ایجاد کند، اما این کار، در صورتی انجام خواهد شد که مسئولان بانک، نسبت به اوضاع امنیتی این شهرها، اطمینان بیشتر حاصل کنند.

در افغانستان، بانکداری نیز، همانند سایر عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در اثر جنگهای درازمدت نزدیک به ربع قرن گذشته آسیب دیده است.

جنگها و کودتاهای پی درپی، باعث سلب اعتماد افغانها از بانکها شده است و کمتر کسی در این کشور حاضر است، پول خود را به بانک بسپارد.

امروزه از بانک در افغانستان، فقط یک نام باقی مانده است و مردم فقط در زمان پرداخت هزینه های دولتی به بانکها مراجعه می کنند.

خلا وجود بانکها را در این کشور جنگزده، صرافیهای شخصی پرکرده اند که به جز دست به دست کردن پول، نقش دیگری در زیرمجموعه های بانکداری، مانند سرمایه گذاری و دادن وام، بر عهده ندارند.

دولت جدید افغانستان به رهبری حامد کرزی، با در پیش گرفتن سیاست درهای باز اقتصادی، تسهیلاتی را برای سرمایه گذاریهای خصوصی داخلی و خارجی، از جمله تاسیس بانکهای خارجی در پیش گرفته است.

در یکی دو سال گذشته، چند بانک بریتانیایی، پاکستانی و هلندی و نیز یک بانک خصوصی افغانی در افغانستان به فعالیت پرداخته اند.

۵۱۶۶

 کابینه جدید افغانستان معرفی شد
 

حامد کرزی


سرانجام پس از نزدیک به پنجاه روز انتظار، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، فهرست اعضای کابینه جدید این کشور را اعلام کرد.

در این فهرست، شمار کمی از اعضای کابینه های موقت و انتقالی افغانستان دیده می شوند و بیشتر چهره های تازه در کابینه جای داده شده اند.

 
چهره های شاخص پیشین در دولت جدید

از چهره های شاخص دولتهای گذشته، دکتر عبدالله در وزارت خارجه، مخدوم رهین در وزارت اطلاعات و فرهنگ، علی احمد جلالی در وزارت داخله و حنیف اتمر در وزارت انکشاف دهات باقی مانده اند.


مارشال فهیم

مارشال فهیم در کابینه جدید مقامی ندارد

 مارشال قسیم فهیم وزیر دفاع پیشین، اکنون جای خود را به رحیم وردک معاون سابق وزارت دفاع داده است.

اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه (دارایی) در دولت انتقالی نیز، اکنون در کابینه جدید حضور ندارد و جای او را، انورالحق احدی گرفته است که پیش از این، رییس بانک مرکزی افغانستان بود.

آقای احمد زی اکنون بریاست دانشگاه کابل منصوب شده است.

دو معاون آقای کرزی در دولتهای موقت و انتقالی، یعنی هدایت امین ارسلا و نعمت الله شهرانی نیز، به ترتیب در وزارتهای تجارت و حج و اوقاف منصوب شده اند.

وزرای زن

مسعوده جلال تنها زن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به عنوان وزیر زنان تعیین شده است.
 مسعوده جلال

خانم جلال، تنها نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری،
 به عنوان وزیر زنان معرفی شده است.

در کابینه جدید آقای کرزی، افزون بر خانم جلال، صدیقه بلخی به مقام وزارت شهدا و معلولین دست یافته است.

وزارتهای ادغام شده

اسماعیل خان والی سابق هرات که بعد از برکناری از این مقام، وزارت صنایع و معادن را نپذیرفت، اکنون در راس وزارت انرژی قرار گرفته که از ادغام وزارتهای "آب و برق" و "آبیاری و منابع آب" تشکیل شده است.

در این کابینه همچنین چند وزارت دیگر نیز ادغام شده اند.

از ادغام وزارتهای صنایع سبک و مواد غذایی، پلان (برنامه ریزی) و بازسازی، وزارتی به نام اقتصاد ملی تشکیل شده است که در راس آن امین فرهنگ، وزیر پیشین بازسازی قرار دارد.

 و
زارت ترانسپورت و هوانوردی نیز از ادغام دو وزارت دیگر به همین نام تشکیل شده که وزیر آن عنایت الله قاسمی است.

چهره های تازه

اشرف غنی احمد زی

انورالحق احدی جای اشرف غنی احمد زی را
 در کابینه جدید گرفته است.

رییس جمهور حامد کرزی همچنین سرور دانش عضو کمیسیون تدوین قانون اساسی و والی سابق دایکندی را به وزارت عدلیه (دادگستری) منصوب کرده و اعظم دادفر عضو لویه جرگه های اضطراری و قانون اساسی را، در راس وزارت مهاجرین قرار داده است.

چند نام نا آشناتر هم در فهرست اعضای کابینه به چشم می خورد از جمله محمد امین فاطمی در راس وزارت بهداشت، کریم براهویی وزیر سرحدات (مرزها)، مهندس حبیب قادری به عنوان وزیر در وزارت تازه تاسیس مبارزه با مواد مخدر، دکتر امیرشاه حسن یار در وزارت تحصیلات عالی، محمد صدیقی وزیر معادن و صنایع، امین رامین وزیر کشاورزی، سهراب علی صفری وزیر فواید عامه، سید اکرام معصومی وزیر کار و امور اجتماعی و امیرزی سنگین در وزارت مخابرات.

گفتنی است که محمد امین فاطمی از وزیران حکومت مجاهدین بوده است و عبدالله امین نیز، رییس شرکت مخابراتی افغان بی سیم است. آقای حسن یار نیز رئیس سابق دانشگاه کابل بوده است.

وزارت جدیدی به نام مبارزه با مواد مخدر نیز به تشکیلات اداری افغانستان اضافه شده که در راس آن مهندس حبیب الله قادری قرار دارد.

در همین حال زلمی رسول، به عنوان مشاور امنیت ملی دولت منصوب شده است.

در فرمان رییس جمهور حامد کرزی که بر اساس آن وزیران جدید معرفی شده اند، همچنین تاکید شده است که این افراد، باید ظرف مدت دو هفته از این تاریخ، داراییهای منقول و غیر منقول خود و اعضای خانواده شان را به رییس جمهور گزارش دهند.

۵۱۳۴