اسرائیل در برنامه هسته ای ایران خرابکاری می کند

 

یک روزنامه بریتانیایی گزارش داده است که اسرائیل جنگی پنهان برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران به راه انداخته است.

روزنامه دیلی تلگراف به نقل از کارشناسان اطلاعاتی آمریکا و یکی از ماموران سابق سیا که نامی از او برده نشده، گفته است که اسرائیلی ها از خرابکارها و آدمکش ها برای هدف قرار دادن دانشمندان هسته ای ایران استفاده کرده اند. به کارگیری جاسوس های دوجانبه و شرکت هایی صوری، برای نفوذ به شبکه خرید فعالیت های هسته ای ایران از دیگر روش هایی است که طبق این گزارش، اسرائیلی ها از آن بهره گرفته اند.

کارشناسان اطلاعاتی به روزنامه دیلی تلگراف گفتند که آسیب زدن و به تاخیر انداختن برنامه هسته ای ایران هدف اصلی این کار بوده که جایگزینی برای واکنش نظامی است. با این حال، یک سخنگوی اسرائیل گفت که کشور او هیچگاه در باره چنین ادعاهایی اظهار نظر نمی کند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، این برنامه نوعی واکنش اسرائیل به تغییرات احتمالی است که ممکن است در شیوه برخورد آمریکا با ایران، پس از روی کار آمدن باراک اوباما به وجود آید. آنها به طور محرمانه تصدیق می کنند که بعید است دولت جدید آمریکا با حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران موافقت کند و پیشنهاد آقای اوباما برای دراز کردن دست دوستی به سمت تهران، هر گونه حمله نظامی مستقیم در شرایط کنونی را غیر ممکن می کند.

طبق گزارش این روزنامه، هدف اصلی اجرای این برنامه، این است که برنامه پژوهشی ایران کندتر یا با مشکل روبه رو شود، بدون آنکه ریسک رویارویی مستقیم و به دنبال آن، جنگی گسترده تر به وجود بیاید.

یک مامور سابق سیا در ایران به دیلی تلگرف گفت: "ایجاد مشکل در روند فعالیت های هسته ای ایران برای آن طراحی شده است تا پیشرفت این برنامه کندتر شود و این کار به گونه ای انجام می شود که آنها متوجه نمی شوند چه اتفاقی در حال رخ دادن است."

به گفته روا بهالا، تحلیلگر ارشد استراتفورد، شرکت اطلاعاتی خصوصی آمریکا، "با همکاری آمریکا، عملیات های اطلاعاتی مخفی اسرائیل بر دو هدف متمرکز بوده است؛ حذف اشخاص کلیدی فعال در برنامه هسته ای و به مشکل انداختن زنجیره تامین مواد هسته ای مورد نیاز ایران." 

این روزنامه نوشته طبق شایعات موساد در پشت پرده مرگ اردشیر حسن پور، دانشمند هسته ای ارشد تاسیسات اورانیوم ایران در اصفهان بود. او خیلی مبهم و به دلیل چیزی که مسمومیت ناشی از گاز اعلام شد در سال ۲۰۰۷ میلادی جان خود را از دست داد.

به گفته تحلیلگران اطلاعاتی غربی، مرگ های اخیر چهره های مهم در فرایند تهیه و غنی سازی اورانیوم در ایران و اروپا هم نتیجه حمله های اسرائیل بوده است که با هدف خالی کردن دست تهران از استعدادهای فنی فعال در راس برنامه هسته ای این کشور انجام شده است.

یک مقام اطلاعاتی اروپا که خواست نامش فاش نشود به دیلی تلگراف گفت: "اسرائیل نشان داده در گذشته، در ترور دانشمندانی که در خدمت کشورهای مخالف اسرائیل هستند، تردیدی نداشته است. آنها چنین کاری را با عراق کردند و هر زمان که بتوانند در قبال ایران هم انجام خواهند داد."

یک مامور سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) به روزنامه دیلی تلگراف توضیح داد که چگونه گروه های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا با هم همکاری می کردند تا با شرکت های اروپایی فعال در ایران ارتباط بگیرند و عکس ها و دیگر اطلاعات محرمانه را در باره مکان های فعالیت هسته ای و موشکی ایران به دست آورند.

او گفت: "یک شرکت واقعی وجود داشت که هر از گاهی در ایران فعالیت می کرد و با وجود ماهیت قانونی و مشروع فعالیت های خود، به اطلاعاتی در باره تاسیسات مشکوک متعدد ایران دست یافت."

به گفته او، اسرائیل همچنین شرکت هایی صوری را به کار برد تا در شبکه خرید ایران نفوذ کند. شبکه ای که گفته می شود ایران برای دور زدن تحریم های سازمان ملل متحد به کار می برد تا به چیزهایی دست یابد که بعدها گفته شد کاربردی دوگانه دارند. از جمله فلزها، سوپاپ ها، وسایل الکترونیکی وماشین آلاتی که برای برنامه هسته ای ایران لازم بود.

یوسی ملمن، یک خبرنگار ارشد اسرائیلی که موضوع های امنیتی و اطلاعاتی را برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش می کند، می گوید که بدون حمله های نظامی هم هنوز روش های دیگری برای متوقف کردن یا آسیب زدن به برنامه هسته ای ایران وجود دارد و این کار تا حدی با موفقیت انجام شده است.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، نیروهای اطلاعاتی موساد و غرب همچنین در برنامه هسته ای ایران نفوذ کرده اند و اطلاعاتی را از دانشمندان ارشد اتمی این کشور خریده اند. اطلاعاتی که بعدها اسرائیل بخشی از آنها را به صورتی گزینشی در اختیار متحدان خود، رسانه ها و بازرسان آژانس اتمی سازمان ملل متحد قرار داد. 

83665

اجازه ورود افغانستان در حیطه تصمیم گیری امریکا

 

رییس جمهور امریکا ، باراک اوباما درخواست دولت کابل را برای شرکت در یک بررسی جامع از استراتژی امریکا در جنگ علیه تروریسم در افغانستان قبول کرد . 

آقای هولبروک در نشست مشترک خبری با آقای کرزی پیام باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به او انتقال داده است. او گفت که رئیس جمهوری جدید آمریکا پیشنهاد آقای کرزی مبنی بر بازبینی استراتژی مبارزه با تروریسم را پذیرفته است.

حامد کرزی اعلام کرد که در طی یک نامه که به باراک اوباما فرستاده بود از او درخواست کرده بود که افغانستان نیز نقشی در بررسی استراتژی جنگ در افغانستان داشته باشد. 

 این بررسی در حالی انجام می شود که نگرانی ها از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان پس از هفت سال جنگ به رهبری امریکا افزایش یافته است .
رییس جمهور افغانستان در طی دیداری با نماینده امریکا در افغانستان ریچارد هولبروک این خبر را اعلام کرد.
به گزارش آژانس مطبوعاتی فرانسه ( ای اف پی) بزودی هیئتی از افغانستان به سرپرستی وزیر امور خارجه رنگین دادفر اسپنتا به واشینگتن سفر خواهند کرد و با مقامات امریکایی به طور مشترک بروی استراتژی جنگ کار خواهند نمود.
گفتنی است فرستاده ویژه اوباما در امور پاکستان و افغانستان روز پنجشنبه هفته گذشته وارد افغانستان شد و در روز سوم سفرش به افغانستان با رییس جمهور کرزی و داکتر اسپنتا دیدار نمود.
 

۸۳۵۴۳

حملات مرگبار به سه ساختمان دولتی در کابل

چندین حمله کننده انتحاری و گروهی از مردان مسلح، سه ساختمان دولتی را در شهر کابل، پایتخت افغانستان مورد حمله قرار داده اند.

گزارشها حاکیست که در اثر این حملات، دست کم نوزده نفر کشته و بیش از پنجاه تن دیگر زخمی شده اند.

در یکی از این حملات، مقامات دولتی گفتند که دو بمبگذار انتحاری ساختمان ریاست زندانها را در شمال شهر کابل هدف قرار دادند.

تصاویری که تلویزیونهای محلی پخش کردند، نشان داد که بخشهایی از ساختمان ریاست زندانها ویران شده و ماموران امنیتی در حال بیرون کشیدن قربانیان این حمله از زیر آوار هستند.

همزمان با این، گروهی از افراد مسلح ساختمان وزارت عدلیه (دادگستری) را در مرکز شهر هدف قرار دادند.

یک حمله کننده دیگر نیز که می خواست ساختمان وزارت معارف را مورد حمله قرار دهد، قبل از رسیدن به این ساختمان، در نزدیک کتابخانه عامه شهر کابل هدف تیراندازی قرار گرفت ولی موفق شد بمبهای را که به خود بسته بود، منفجر کند.

گروه طالبان مسئولیت این حملات را به عهده گرفته اند. یک سخنگوی طالبان گفت که این حملات در واکنش به برخورد با زندانیان طالبان در زندانهای افغانستان، صورت گرفته است.

حملات همزمان

گزارشها حاکیست که در حملات روز چهارشنبه، 23 دلو/بهمن در کابل، هفت نفر شرکت داشتند.

پس از حملات انتحاری در ساختمان ریاست زندانها در شمال شهر کابل، چهار مرد مسلح تلاش کردند وارد ساختمان وزارت عدلیه (دادگستری) در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری شوند. شاهدان عینی می گویند، دو نفر از این مهاجمان در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده و متباقی موفق به ورود به داخل ساختمان شدند.

سرور دانش، وزیر عدلیه افغانستان در زمان حمله، در دفتر کارش حضور داشت و در تما سی گفت که به او آسیبی نرسیده و تحت حفاظت ماموران امنیتی در دفتر کار خود مانده و نمی تواند از ساختمان وزارتخانه بیرون شود.

دقایقی بعد، دو فرد مهاجم که وارد ساختمان وزارت عدلیه شده بودند، در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

یک بمبگذار دیگر نیز پیش از آنکه موفق شود خود را به ساختمان وزارت معارف برساند، هدف تیراندازی قرار گرفت اما بمبهای را که با خود داشت، منفجر کرد.

یک مقام ارشد دولتی گفت که در اثر این حملات، شماری از نیروهای امنیتی افغان نیز کشته شده اند.

صدها دکان و مغازه که در نزدیکی وزارت عدلیه موقعیت دارد، اندکی پس از حملات مسدود شدند و ساحه تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت.

خبرنگاران می گویند، این حملات بدنبال آن صورت گرفت که نسبت به احتمال وقوع چنین حملاتی در کابل هشدار داده شده بود.

سال گذشته نیز حملات مشابهی در کابل صورت گرفت و از جمله، ساختمان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هدف یک بمبگذاری قرار گرفت که تعدادی کشته و زخمی برجا گذاشت.

تازه ترین حملات در پایتخت افغانستان در حالی صورت می گیرد که حامد کرزی، رییس جمهور این کشور اخیرا در کنفرانس امنیت جهانی و آینده افغانستان در شهر مونیخ آلمان، یک بار دیگر طالبان را به مذاکره دعوت کرد.

۸۳۳۸۷

افغانها در مورد شرایط کشور خود چه می گویند؟

 

اکثر مردم افغانستان، با بازگشت طالبان مخالف اند هر چند از شرایط کنونی خود نیز رضایت ندارند.

روز دوشنبه، 9 فوریه (21 بهمن)، نتیجه یک نظر خواهی که به سفارش بی بی سی، شبکه رادیو و تلویزیون دولتی آلمان و شبکه خبری ای بی سی آمریکا در مورد دیدگاه مردم افغانستان نسبت به شرایط این کشور انجام شده بود همراه با مقایسه آن با نتایج نظر خواهی های مشابه در سال های اخیر انتشار یافت.

این نظرخواهی که توسط موسسه نظرسنجی دی-3 آمریکا صورت گرفته، نشان می دهد که مردم افغانستان همچنان به شدت بازگشت طالبان به قدرت را غیرقابل قبول می دانند هر چند در مورد آینده کشور خود نیز دچار نگرانی و دلسردی شده اند.

همچنین، در مقایسه با سال های پیش، شمار کمتری از پرسش شوندگان نسبت به دولت افغانستان و توانایی نیروهای خارجی در بهبود شرایط این کشور ابراز اطمینان کرده اند.

براساس این نظرخواهی، مردم افغانستان با وجود اینکه از خود شکیبایی نشان می دهند، اما نسبت به وضعیت خود در آینده نزدیک خوشبین نیستند و به این سئوال که آیا افغانستان در مسیر درستی حرکت می کند، تنها 40 درصد پاسخ مثبت دادند.

این رقم در نظرخواهی سال گذشته 54 درصد و در نظرخواهی سال 2005، 77 درصد بود که حاکی از کاهش خوشبینی مردم افغانستان به آینده است.

به نظر شماری از مردم افغانستان، زندگی روزمره بهتر شده و خدمات عمومی مانند دسترسی به آب و برق بهبود یافته اما برای اکثر آنان، ادامه نا امنی همچنان مایه اصلی نگرانی و گسترش فساد اداری یکی از مسایل اصلی محسوب می شود.

براساس این نظرخواهی، 50 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که در خلال سال گذشته، فساد در میان مقامات دولتی و ماموران پلیس افزایش یافته و 63 درصد می گویند که فساد اداری به یک مشکل اساسی در منطقه سکونت آنان تبدیل شده که به مراتب بیش از رقم مشابه در نظرخواهی دو سال پیش است.

طالبان، نیروهای خارجی، پاکستان 

نتیجه نظرخواهی سال جاری حاکی از خصومت اکثر مردم افغانستان نسبت به طالبان است و تنها 4 درصد از پرسش شوندگان از بازگشت این گروه به قدرت حمایت کردند در حالیکه 58 درصد طالبان را بزرگترین خطر برای افغانستان دانستند، 90 درصد گفتند که با طالبان مخالفند و 85 درصد نیز اظهار داشتند که طالبان ضعیف اند و در منطقه سکونت آنان از حمایت مردمی برخوردار نیستند. 

همچنین، فقط 8 درصد از پرسش شوندگان معتقد بودند که طالبان در مبارزه برای بازگشت به قدرت پیروز خواهند شد و 71 درصد نیز اظهار داشتند که تا زمانی که طالبان دست از جنگ برنداشته اند، نباید مذاکره ای با آنان صورت گیرد.

در مورد نقش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، این نظرخواهی حاکی از کاهش اعتماد مردم به توانایی آنها در برقراری امنیت در این کشور است و در این زمینه، اطمینان به نیروهای بریتانیایی کمتر از نیروهای آمریکایی بوده است هر چند هنوز هم 69 درصد از مردم از سرنگونی طالبان به دست نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال 2001 حمایت می کنند.

با اینهمه، براساس نظرخواهی سال جاری، تنها 32 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که نیروهای آمریکایی ماموریت خود را به نحوی خوب یا عالی انجام می دهند در حالیکه در نظرخواهی سال 2005، 68 درصد از مردم نسبت به نحوه فعالیت این نیروها ابراز خرسندی می کردند.

در مورد ارزیابی کلی نسبت به ایالات متحده به عنوان یک کشور، در نظرخواهی سال جاری 47 درصد نظری مثبت نسبت به آمریکا داشتند در حالیکه این رقم در سال 2007 به 65 درصد و در سال 2005 به 83 درصد می رسید و همزمان، نظر مساعد نسبت به بریتانیا نیز از 49 درصد در دو سال پیش به 38 درصد در سال جاری تنزل یافته است.

همچنین، نسبت کسانی که معتقدند حمله به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان می تواند توجیه پذیر باشد از 17 درصد در سال 2007 به 25 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

این نظرخواهی نشاندهنده دیدگاه نامساعد 91 درصد از مردم افغانستان نسبت به پاکستان است و 86 درصد معتقدند که پاکستان تاثیری منفی در افغانستان دارد و 67 درصد نیز معتقدند که پاکستان به شورشیان طالبان اجازه می دهد از خاک آن کشور برای انجام عملیات نظامی در افغانستان استفاده کنند.

در مقایسه با پاکستان، نظر پرسش شوندگان نسبت به ایران در خلال دو سال اخیر بهبود یافته و 57 درصد از آنان تاثیر ایران بر افغانستان را بسیار مطلوب یا مطلوب دانسته اند که بیش از رقم 52 درصد در نظرخواهی دو سال پیش است در حالیکه کسانی که تاثیر ایران را بسیار نامطلوب یا نا مطلوب دانسته اند از 45 درصد در سال 2007 به 41 درصد در سال 2009 کاهش یافته است.

اقتصاد جهانی، دولت افغانستان و اوباما  

اکثر پرسش شوندگان در این نظرسنجی نسبت به تاثیر بحران اقتصاد جهانی بر شرایط افغانستان ابراز نگرانی کرده اند و 73 درصد از آنان گفته اند که رکود جهانی باعث خواهد شد تا از میزان کمک اقتصادی سایر کشورها به بازسازی افغانستان کاسته شود.  

این نظرخواهی حاکی اطمینان اکثر پرسش شوندگان به دولت این کشور است و 59 درصد از آنان گفته اند که دولت پیشرفت قابل توجهی در بهبود زندگی مردم داشته در حالیکه 38 درصد از میزان پیشرفت دولت در این زمینه ناراضی بوده اند.

همچنین، 48 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که دولت در انجام وظایف خود به خوبی عمل کرده که کمتر از رقم 59 درصد در نظرخواهی سال گذشته و به مراتب پائین تر از رقم 80 درصد در سال 2005 است.

در مقایسه با نظرخواهی سال های پیش بر شمار کسانی که از خروج هر چه سریعتر نیروهای خارجی، مثلا در خلال یک سال آینده، حمایت کرده اند افزوده شده هرچند بسیاری از آنان نسبت به تشدید نا امنی در پی چنین تحولی ابراز نگرانی کرده اند.

در پاسخ به این سئوال که آیا انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا به نفع افغانستان خواهد بود یا نه، 21 درصد این انتخاب را مثبت و 16 درصد منفی ارزیابی کرده و 35 درصد نیز گفته اند که تغییر دولت در آمریکا تاثیری بر اوضاع افغانستان نخواهد داشت.

نظرخواهی سالیانه مشترک بی بی سی، ای بی سی و شبکه رادیو و تلویزیون دولتی آلمان بین 30 دسامبر سال گذشته تا 12 ژانویه سال جاری صورت گرفت.

در اجرای این نظرخواهی، که چهارمین بررسی از این نوع از سال 2005 به این سو بوده است، با 1534 تن از مردم افغانستان در 34 ولایت این کشور مصاحبه رو در رو شد و نتیجه این مصاحبه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.  

۸۳۳۱۳