اشغال بغداد توسط آمریکا محصول هشت ساعت مذاکره فشرده رژیم صدام با آمریک




یک دیپلمات عراقی در پاریس به شبکه اسلام آن لاین گفت که اشغال بغداد توسط آمریکا محصول هشت ساعت مذاکره فشرده مقامات رژیم با آمریکا بود. آنها در عوض میخواستند امنیت صدام و مشاوران عالی او تضمین شود.  

این دیپلمات که حاضر نشد نام خود را افشا کند گفت: «آمریکایی ها امنیت او را تضمین کردند و به او کمک کردند که از بغداد خارج شود.»  

وقتی از این دیپلمات درباره عللی سوال شد که باعث گردید رژیم عراق بغداد را تسلیم کند، او گفت سناریوی تسلیم شهر به دشمن حتی قبل از حمله آمریکا به عراق تنظیم شده بود و علت آن بی اعتمادی صدام به گارد ریاست جمهوری بود.به علاوه او مطمئن بود آمریکایی ها دیر یا زود بغداد را میگیرند.  

این دیپلمات گفت: به بعضی از واحدها در بصره دستور داده شد که از جنگ بی فایده با نیروهای انگلیسی دست بردارند.  

وقتی از این دیپلمات درباره مقاومت سرسختانه بعضی از سربازان عراقی سوال شد او گفت آنها از دستور سرپیچی کرده و خود تصمیم به جنگ با نیروهای آمریکایی گرفتند.  

او در مورد داوطلبین عرب گفت: آنها از هیچ چیز اطلاع نداشتند و وقتی رسیدند دیدند نیروهای منظم عراق به زانو افتاده اندو آنها تنها هستند.  

ناپدید شدن ارتش عراق در بغداد حالا به یک سوال سمج و موضوع گفتگوی روزانه مردم تبدیل شده است. در 9 آوریل محمد عبدالسلام متخصص مرکز تحقیقات سیاسی و استراتژیک الاحرام به اسلام آن لاین گفت که ورود «مثل آب خوردن» به بغداد را از طریق سه سناریوی احتمالی میتوان توضیح داد ، که یکی از آنها توافقنامه با سران گارد ریاست جمهوری و هموار کردن راه آنها برای به زمین گذاشتن اسلحه بدون مقاومت است.  


گرفته شده از   بی عنوان


 یک سایت بسیار جالب افغانی 


سلام خدمت تمام هموطنان عزیز:

امروز سایت نو جوانان افغان را دیدم که از آن بسیار خوشیم آمد. و در این سایت همه چیز است از جمله فکاهی هایی زلمی آراه و شیر آغا  
موز یک هایی افغانی و ایرانی و بسیار چیز هایی دیگر. بهتر است که خود شما این سایت را ببینید.



افغان بی سیم سه ماه فرصت اصلاح دارد




محترم معصوم استانکزی وزیر مخابرات دولت انتقالی دیروز با شرکت در یک کانفرانس خبری ، سه ماه دیگر به شرکت افغان بی سیم مهلت داد تا اشکالات خطوط ارتباطی خود را اصلاح کند.

وزیر مخابرات خاطرنشان ساخت : شرکت افغان بی سیم در صورت عدم کسب رضایت مشتریان خود ، از ادامه فعالیت معاف می شود.

تاکنون این شرکت ، تنهاارایه کننده خدمات تلفن بی سیم یا موبایل در افغانستان است.


گرفته شده از   Afghanpaper.com

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از اقامت و تحصیل مالیات بدهند






چندی قبل یکی از مسوولان وزارت داخله ایران از اخذ مالیات از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران ، بابت اقامت و حضورشان در این کشور ، خبر داد.

این طرح که از سال جاری خورشیدی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد ، آن عده از مهاجرینی را که توان پرداخت مالیات به دولت ایران را نداشته باشند ، مجبور به ترک این کشور خواهد کرد.
در همین راستا از مسوولان آموزش و پرورش خراسان ایران نیز از اخذ مالیات از مهاجرین افغانستانی بابت تحصیل فرزندان شان خبر داد.

طبق توافق سه جانبه ایران ، افغانستان و سازمان ملل متحد ، مهاجرین افغانستانی مقیم ایران ، باید تا پایان سال 1383 خورشیدی این کشور را ترک کنند.

لازم به ذکر است که شایسته نیست دولت ایران ، در روزهای پایانی مهاجرین افغانستانی در ایران ، آنان را تحت فشار مضاعف گذاشته فقط طبقه پولدار و سرمایه دار را اجازه اقامت در کشور خود دهد.


گرفته شده از   Afghanpaper.com

 نامه به دری بفرستید!

امروز یک سایت را پیدا کردم که شما میتوانید با آن نامه به دری بفرستید این سایت را یکی از هموطنان خوب ما در مرکز خدمات کمپیوتر در تورانتوی کانادا طرح نموده.




زنان افغان می خواهند در قانون اساسی جدید خواست های آنان انعکاس یابد


کابل ، ایرین ( سازمان ملل )  : در زمانیکه گام های چشمگیری در جهت بازسازی افغانستان برداشته می شود ، زنان تقاضا دارند تا در نقش برجسته انان در قانون اساسی جدید در نظر گرفته شود.

حبیبه سرابی وزیر امور زنان در یک نشست زنان که تحت عنوان  ریفورم قانون اساسی در کابل دائر شده بود گفت : هرگاه ما قانون اساسی خوب داشته باشیم و نتوانیم آنرا بشکل درستی تطبیق نمائیم ، بدین معنی خواهد که ما در جهت مطلوب در حرکت نمی باشیم. درقانون اساسی جدید حقوق زنان  درنظر گرفته شده است ولی تشویش من در مورد تطبیق مواد این قانون است.

سرابی خواستار اقدامات سریع در جهت رفع تبعیض علیه زنان شد و سهمیگری زنان در تشکیل اردوی ملی را شرط ضروری برای تطبیق موفقانه قانون اساسی جدید شمرد. وی گفت که تا کنون در مورد قانون اساسی جدید ، و اینکه مردم  و بخصوص زنان در باره آن چه نوع عکس العمل نشان خواهند داد و کی چگونه از ان مستفید خواهد شد ، اطلاعات کمی به نشر رسیده است
.

محبو
به حقوق مل وزیر دولت در امور زنان که تجربه 35 ساله در امور قضائی دارد می گوید ، زنان افغان از دو پرابلم عمده رنج می برند : سطح بی سوادی در بین زنان نسبت به مردان بسیار بلند است. و دوم اینکه محاکم افغانستان بسیاری اوقات تصامیمی به نفع زنان اتخاذ نمی کنند. ازینرو کشور باید سیستم قضائی قانونی برای زنان را تاسیس نماید تا زنان بتوانند در مورد گرفتن حقوق قانونی شان از آن کمک مستفید شوند.

حقوقمل از کمیسیون قانون اساسی می خواهد تا در مورد صحت  طفل و مادر توجه نمایند زیرا افغانستان بلند ترین رقم مرگ و میر اطفال در جهان را داراست. وی می افزاید :  قانون اساسی جدید باید بیمه اجتماعی و صحی را برای زنان در نظر داشته باشد. هرگاه این کار در شرایط کنونی میسر نباشد ولی در آینده در نظر گرفته شود. ما قوانین بسیار خوبی بر روی کاغذ داشتیم ولی اکنون ما خواهان تطبیق آن هستیم.

اکنون قانون اساسی سال 1964 قابل اجرا می باشد. بر اساس موافقتنامه بن ، کمیسیون قانون اساسی  در ماه اکتوبر سال گذشته توسط دولت انتقالی تشکیل شد. این کمیسیون مسوده قانون اساسی را ترتیب نموده است و انرا به کمیسیون دیگری جهت تصویب نهائی تسلیم داده است و این کمیسیون آنرا در ماه اگست 2003 به لویه جرگه تقدیم خواهد کرد.

فا
روق وردک مدیر سکرتریت کمیسیون قانون اساسی گفت :  این قانون اساسی از تمام مردم افغانستان نمایندگی خواهد کرد و نمی تواند نیمی از نفوس کشور را نادیده بگیرد.
وی گفت :  زنان در پروسه مسوده قانون اساسی نقش مهمی را بازی نمودند.

گرفته شده از     Afghanpaper.com

کارشکنی پاکستان در انتقال اموال هندی به افغانستان


کارشکنی های مستمر و متوالی پولیس پاکستان در رابطه با انتقال کالاها و اجناس هندی به افغانستان، بیشتر شده حتی برخی کالاها برگشت داده شده است.


آخرین نمونه از این موارد، 25 عراده اتوبوس شهری است که در هفتمین مرحله اهدای اتوبوس های شهری هنددوستان به کابل، در سرحد واگه از طرف مقام های پاکستانی متوقف شده است.

دولت پاکستان در این رابطه هنوز اظهار نظر رسمی نکرده است.


گرفته شده از  Afghanpaper.com

کرزی: امسال باید به خودسری ها پایان داده شود!


حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان، به قومندانان محلی و والیان ولایات هشدار داد که نباید خودسرانه و بدون اجازه دولت مرکزی، دست به اقدام نظامی بزنند.

آقای کرزی که در گردهمایی والیان سراسر افغانستان سخن می گفت، تصریح کرد که جلوگیری از فعالیت های تروریستی، به این معنا نیست که هرکسی خودسرانه اقدام به عملیات نظامی و بازداشت کردن افراد کند.

او گفت: "ما مصمم هستیم که امسال به خودسری ها پایان داه شود."

رییس دولت انتقالی افغانستان بار دیگر بر این تصمیم دولت تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند در یک زمان دو مسوولیت نظامی و ملکی  داشته باشد؛ او گفت: "امسال این تصمیم دولت عملی خواهد شد."

این در حالی است که بسیاری از والیان ولایات افغانستان، قومندانی قول اردو  ولایت خود را نیز بر عهده دارند.

آقای کرزی همچنین به مجاهدین سابق هشدار داد که از سابقه جهادی نباید برای تحکیم قدرت و ازدیاد ثروت خود استفاده کنند. او گفت: "جهاد وقتی ارزش دارد که در خدمت رفاه، آرامش و قانون مندی جامعه باشد."

رییس دولت انتقالی افغانستان در مورد درآمد های گمرکی ولایات نیز گفت: "درآمدهای گمرکی، مربوط به یک ولایت خاص نیست و باید در سراسر افغانستان مصرف شود."

در نخستین روز سمینار دو روزه والیان افغانستان همچنین، اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، وزیران کشور، دارایی، امور زنان، دادگستری، توسعه روستایی و بانک مرکزی این کشور نیز سخنرانی کردند.

والیان برخی از ولایات افغانستان، از جمله هرات و فاریاب در این سمینار حضور نداشتند. وزیر کشور افغانستان در این مورد گفت که امیدوار است این امر نشانه بی تفاوتی آنها به فراخوان دولت مرکزی نباشد.


گرفته شده از  ‌‌BBC

امروز در سایت غزل امروز افغانستان شعری را خواندم که مرا به یاد روزهایی که خورد بودم انداخت.


سرود وطن


 و طن! عشق تو افتخارم
و طن! در رهت جان نثارم
وطن خاک پاکت بهشتم
وطن گلخنت لاله زارم
به من هر کجایی که باشم
تویی جانفزا ای دیارم
وطن عاشقم بر شکوهت
به از دُر بود سنگ کوهت
وطن قلب من هستیی من
بود رگ رگم پُر زخونت
ز تو همچو گل بشکفد دل
اگر در خزان یا بهارم
و طن عشق تو افتخارم
وطن در رهت جان نثارم


دوست عزیزی نظر خودرا در باره سایتیم گفته که بسیار زیاد از شان تشکر.
نظر شان این بوده که مه باید به مسائیل فرهنگی ادبی هنری و اجتما عی هم بپردازم.
به رو یی چشم.