اعتراض یک نماینده لویه جرگه را به تشنج کشید

بیست و پنج درصد از اعضای لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان را زنان تشکیل می دهند
بیست و پنج درصد از اعضای لویه جرگه تصویب قانون
 اساسی افغانستان را زنان تشکیل می دهند

اعتراض یکی از نمایندگان لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان به حضور کسانی که او آنها را 'جنایتکار' خواند، لویه جرگه را به تشنج کشید.

دوشیزه ملالی جویا، نماینده منتخب ولایت فراه در لویه جرگه، در آغاز روز چهارم کار این مجلس، نسبت به ترکیب کمیته های ده گانه اعتراض داشت.

روز سه شنبه، پانصد نماینده حاضر در لویه جرگه، بر اساس حروف الفبا، در ده کمیته جداگانه تقسیم شدند تا پیشنویس قانون اساسی افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

دوشیزه جویا که از جوانترین نمایندگان حاضر در لویه جرگه است، خطاب به هیات رییسه گفت: "شما جنایتکاران و کسانی را که دست شان به خون ملت آلوده است، در تمام کمیته ها جای داده اید، همه آنها را در یک جا جمع کنید تا ببینیم بار دیگر با سرنوشت مردم چه می کنند."

او گفت:" آزموده را آزمودن خطاست."

سخنان خانم جویا، با استقبال شماری از نمایندگان و اعتراض شماری دیگر همراه بود.

گزارش صوتی تنش در لویه جرگه را بشنوید

نماینده جمعیت اسلامی نخستین معترض

لحظاتی بعد از سخنان کوتاه دوشیزه جویا، شماری از نمایندگان با مراجعه به جایگاه هیات رییسه به نظر او اعتراض کردند و شماری دیگر از گوشه و کنار مجلس، سعی می کردند فریاد اعتراض شان را به گوش هیات رییسه و دیگران برسانند.

نخستین کسی که به سخنان دوشیزه جویا اعتراض کرد، محمد صدیق چکری، از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. این حزب گروه اصلی درگیر در جنگهای داخلی مجاهدین بود.

نیروهای امنیتی دخالت کردند

وقتی اعتراض بالا گرفت و مجلس به تشنج کشیده شد، نیروهای امنیتی و سربازان ارتش ملی افغانستان که امنیت لویه جرگه را به عهده دارند، وارد تالار شدند و سعی کردند نمایندگان را متفرق کنند.

رییس و اعضای هیات رییسه نیز، به طور مرتب، نمایندگان را به آرامش و ترک جایگاه هیات رییسه فرا می خواندند.

سیاف از مجاهدین دفاع کرد

در این میان، عبدالرسول سیاف، از رهبران مجاهدین که گروه تحت رهبری او نیز در جنگهای پنج ساله آغاز دهه نود میلادی شرکت داشت، در جایگاه حاضر شد و ابتدا سعی کرد نمایندگان خشمگین را به آرامش فرا خواند.

آقای سیاف پس از آرام کردن مجلس و تاکید بر این که نمایندگان باید سعی کنند پیش از هر چیز به وظیفه خود که تصویب قانون اساسی است عمل کنند، گفت: باید سعی کنیم از هر حرکت یا سخنی که مجلس تصویب قانون اساسی را از مسیر آن منحرف می کند بپرهیزیم.

او سپس به دفاع از مجاهدین و مقاومت آنها در برابر تهاجم ارتش شوروی پرداخت. او گفت: " مجاهدین با از خودگذشتگی کشور را از دهان اژدهای سرخ بیرون کشیدند. متهم کردن آنها به جنایت، خود یک نوع جنایت است."

آقای سیاف گفت: مردم نود و پنج درصد نمایندگان خود را از میان مجاهدین برگزیده اند و این نشان می دهد که آنها همچنان به مجاهدین اعتماد دارند.

سخنان آقای سیاف نزدیک به ده دقیقه به طول انجامید و در طول این مدت، هیچ یک از اعضای هیات رییسه، در مورد محدودیت زمانی به او تذکری نداد.

خشم رییس مجلس

سپس، صبغت الله مجددی رییس مجلس که خود از رهبران مجاهدین است به انتقاد شدید از ملالی جویا پرداخت و از مسوولان امنیتی مجلس خواست تا او را اخراج کنند.

رییس لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان

شماری از نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رییسه، خواستار عفو دوشیزه جویا شدند اما آقای مجددی او را کافر، کمونیست و تحریک شده خواند.

میانجیگری نمایندگان سرانجام نتیجه داد و رییس مجلس گفت که او می تواند در جلسات حضور داشته باشد.

ملالی عذرخواهی نکرد

یکی دیگر از نمایندگان به رییس پیشنهاد کرد که خانم جویا باید از مجاهدین عذر خواهی کند.

رییس مجلس از این پیشنهاد استقبال کرد، اما این نماینده جوان، حاضر به عذرخواهی نشد و سرانجام، رییس مجلس موضوع را پایان یافته اعلام کرد و از نمایندگان خواست تا به کار عادی خود ادامه دهند.

  •  

 افتتاح لویه جرگه قانون اساسی

لویه جرگه قانون اساسی افغانستان پس از چندین بار به تعویق افتادن امروز یکشنبه 23 قوس با حضور محترم ظاهرشاه سابق کشور افتتاح شد.

تدابیر شدید امنیتی این امکان را می دهد که 500 نماینده سراسر کشور پیرامون قانون اساسی به بحث و گفتگو بپردازند.

چگونگی نظام و قدرت ریاست جمهوری، نقش اسلام در سیاست آینده کشور، وضعیت زنان و دانشجویان و نحوه اجرا حقوق بشر در ولایات مختلف، از عمده ترین مسایلی است که نمایندگان باید به بررسی آن بپردازند.

این در حالی است که هنوز سازمان دیده بان حقوق بشر در افغانستان اعلام می کند: با وجود مقررات ویژه برای انتخاب نمایندگان لویه جرگه، فرماندهان محلی و صاحبان قدرت در این امر دخالتهای فراوانی را انجام داده اند وامکان تشکیل لویه جرگه ای مانند لویه جرگه اضطراری دو سال گذشته بسیار زیاد است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

صدام حسین دستگیر شد

صدام حسین در دوران حکومت دیکتاتوری اش که  جان هزاران مردم بیگناه را  گرفت,  درحالی که ریشی بلند به صورت داشت در حالتی ژولیده دستگیر شد.
 او حتی مقاومت هم نکرد.
 این پایانی شرم آور برای دیکتاتور عراق بود.


تصویری از دستگیر شدن صدام حسین

صدام حسین
"صدام حسین، رهبر سابق عراق که گفته شده در سلامت کامل است، هنگام دستگیری ریش بلندی داشت"


صدام حسین
"صدام در حال معاینه شدن"


صدام حسین
"یکی از راه های اثبات هویت صدام، آزمایش دی ان ای موجود در بزاق دهان وی بود"

صدام حسین
"مقامات آمریکایی می گویند که صدام حسین هیچ مقاومتی در برابر دستگیری نکرد و از خود همکاری نشان داد"


صدام حسین
"پس از معاینه پزشکی، تراشیده شدن ریش صدام حسین، چهره همیشگی او را بهتر نشان داد"


صدام حسین
"محل اختفای صدام حسین: گودالی که روی آن با آجر پوشانده شده و با یک قالیچه از نظرها پنهان شده بود"


صدام حسین
"در گودال محل پنهان شدن صدام، اسلحه و مبلغی معادل 750 هزار دلار پیدا شد"


حامد کرزی نامهای ۵۰ نماینده انتصابی خود را اعلام کرد



حامد
کرزی اسامی ۵۰ نفر از نمایندگان انتصابی خود براى لویه جرگه  قانون اساسی را معرفی کرد
.
در فهرست اعلام شده که شام دیروز در کابل انتشار یافت ،۲۵ مرد و۲۵ زن از اکثر ولایات  کشور دیده می شود. 

صبغت الله مجددى 
 پیرسیداحمدگیلا
نی
 
 سردار عبدالوالی
آیت الله محسنی

 احمدنبی محمدى 
 استاد محمد اکبرى 
 سیدشاه ناصح نادرى 
 استادفرید ثابت

 دکتر اکبر پوپل
 احمد ولی مسعود
 عبدالحکیم سپین 
 مولوى خدایداد
 آیت
الله صادقی 
 دکتر اکرم فاضل
 
ازجمله چهره هاى سرشناس هستند
. اکثر انتصاب شدگان را چهره های جهادی تشکیل میدهند.

جلسات لویه جرگه روزشنبه برای ۱۰ روز در انستیتیوت پل تخنیک کابل برگزار می شود.


برگزاری لویه جرگه باز هم به تاخیر افتاد

.


برگزاری لویه جرگه افغانستان، مجلس بزرگ افغان ها که قرار است درباره قانون اساسی تازه این کشور بحث و آن را تصویب کند، یک بار دیگر به تاخیر افتاده است.

لویه جرگه ابتدا قرار بود چهارشنبه گذشته، دهم دسامبر، آغاز به کار کند اما برگزاری آن به روز شنبه موکول شد. اکنون نیز اعلام شده که این مجلس دست کم تا یکشنبه، چهارده دسامبر، کار خود را آغاز نخواهد کرد.

هنوز هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن کار لویه جرگه اعلام نشده اما خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید مذاکرات فراوانی پشت صحنه در جریان است و اگر تشکیل لویه جرگه باز هم به تعویق بیافتد هیچکس در افغانستان تعجب نخواهد کرد.

حامد کرزی، رییس دولت انتقالی افغانستان اوایل هفته جاری میلادی خواستار حمایـت از پیش نویس کنونی قانون اساسی شد.

وی از نمایندگان شرکت کننده در لویه جرگه آتی این کشور خواست هر چه سریع تر در مورد قانون اساسی جدید به توافق برسند.

در این پیش نویس یک رییس جمهور قدرتمند برای اداره کشور تا زمان اولین انتخابات عمومی پیش بینی شده است. اما بسیاری از رهبران ولایات افغانستان می گویند در این پیش نویس، زیاده از حد بر مرکزیت قدرت تاکید شده است.

برخی از این رهبران خواستار تشکیلاتی هستند که به جای رییس جمهور، نخست وزیر داشته باشد.

انتخابات عمومی افغانستان قرار است سال آینده برگزار شود.

با ورود صدها هیات نمایندگی به پایتخت افغانستان برای شرکت در جلسه شورای بزرگ افغان ها تدابیر امنیتی در کابل تشدید شده است.

رهبران طالبان گفته اند که قصد دارند در روند تصویب قانون اساسی اخلال ایجاد کنند.

آنها می گویند برای رسیدن به این هدف به کابل حمله خواهند کرد.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



طرح دومین کنفرانس بن برای افغانستان

Ibrahimi









اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان طرحی مقدماتی را برای برگزاری دومین اجلاس بن به منظور مشورت با مقامات افغانستان ارائه کرده است.

در طرح پیشنهادی اخضر ابراهمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از تابستان سال آینده به عنوان زمان پایان اعتبار مصوبات کنفرانس بن یاد شده و با نگاهی به دستاوردها و کاستیهای دو سال گذشته بر لزوم برگزاری کنفرانس دوم بن تاکیده شده است.

مانوئل د سیلوا سخنگوی نمایندگی سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت که مبتکر طرح برگزاری مجدد کنفرانس بن حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان است که در ماههای گذشته به نمایندگان شورای امنیت ارائه شده است. ولی گفت که با در نظرداشت پیشنهاد آقای کرزی، اخصر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز این طرح را آماده کرده و برای اخذ نظرات مقامات افغان آنرا به کابل فرستاده است.

اگر چه در طرح پیشنهادی آقای ابراهیمی، تغییر پول رایج، ایجاد چارچوب برنامه های توسعه ملی، تامین بودجه کمسیون مستقل حقوق بشر، برداشتن نخستین گامها در جهت تشکیل ارتش و پلیس ملی و برخی برنامه های عمرانی به عنوان دستاوردهای کنفرانس بن دانسته شده، ولی ملاحظاتی جدی نیز در امر به فرجام رسیدن روند صلح و ثبات در افغانستان مطرح شده است.

به صورت کلی در طرح حاضر، کاستیهای کنفرانس اول بن اینگونه برشمرده شده که اصلاحات در گستره خدمات ملکی (غیرنظامی) کمتر صورت گرفته و در افزایش ظرفیت بخش قضایی پیشرفتی مشاهده نشده است. ولی در این طرح از "افزایش نارساییها در زمینه رابطه حکومت و عامه مردم" به عنوان عناصری که از نیرو و تحرک پروسه بن می کاهد و تمامیت برنامه آن را تهدید می کند نامبرده شده است.

"نمایندگی محدود ساختار حکومت از مردم"، "نبود تلاشهای دوامدار برای تحقق وحدت و آشتی ملی"، "احساس اینکه امنیت بهبود نیافته و حتی در بعضی جاها بیشتر از قبل به وخامت کشیده شده" و "آهنگ آهسته پروسه بازسازی" از مهمترین ناکامیهای دولت و معاهده بن در سطح تمام کشور ابراز شده است.

در ارزیابی از حضور نمایندگان مردم در بخشهای حکومت و تحقق وحدت ملی به یک نقص عمده در خود کنفرانس بن اشاره شده به گونه ای که در طرح آمده است:" نمایندگان افغانها که درماههای نوامبر و دسامبر سال 2001 با هم ملاقات کردند به صورت کامل از تنوع جمعیتی افغانستان نمایندگی نمی کردند."

و آنگاه با نگاهی به نتیجه این کنفرانس گفته شده است که:"اداره موقت با عجله تشکیل شد و بیشتر انعکاس واقعیتهای همان زمانی بود که به طور ناگهانی بر اثر عملیات نظامی به رهبری آمریکا شرایط را شکل داد تا واقعیت های عمیق تر اجتماعی و قومی پایدار افغانستان!"

در متن تنظیم شده توسط آقای ابراهمی تصریح شده که لوی جرگه اضطراری در جون 2002 منشاء یک نوع نا امیدی برای تعداد زیادی از افغانها شد چه اینکه طبق ادعای ذکر شده روند " بهترسازی توازن قومی و اجتماعی داخل حکومت" ناکام مانده است.

از جمله نکات مهم در ارزیابی حکومت فعلی، طرح حاضر دولت را به صورت نامتناسب تحت تسلط نیروهای اتحاد شمال سابق دانسته و این مسئله را عاملی برای محدویت اعتبار حکومت دانسته است.

طبق اندیشه انعکاس یافته در این نوشته، تعداد زیادی از رهبران شریک در حاکمیت متهم به فساد مالی، سوء استفاده از قدرت و حتی دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند و این مسئله برد حاکمیت را کاهش داده است.

در اخیر این طرح، بر لزوم برگزاری اجلاس بن دوم با طرح سئوالاتی تاکید شده است. چگونه می توان مسیر حاضر را اصلاح کرد؟ تحرک سیاسی را تقویت نمود؟ روند تشکیل دولت را بر اساس پایه های مطمئن تر و قابل قبول تر تسریع نمود و بهبود بخشید؟

به نظر آقای ابراهمی باید موافقتنامه بن تحت بازبینی سیستماتیک قرار گیرد و کنفرانس بن دوم این فرصت را فراهم کند که مرحله انتقالی تکمیل شود و اثبات گردد که رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان امکان پذیر است.

آقای ابراهیمی هشدار داده که اگر این ملاحظات در نظر گرفته نشود، تصویب قانون اساسی و انتخابات بعدی منجر به ایجاد یک نظام از هم گسیخته و نا استوار سیاسی خواهد شد که تامین کننده منافع گروهی خاص باشد و تا سالها از مشکلات امنیتی در محلات مختلف رنج ببرد.

به عقیده کارشناسان ارزیابی آقای ابراهمی از دستاوردهای بن از آن جهت اهمیت دارد که وی خود از معماران اصلی کنفرانس بن و ساختار جدید سیاسی در افغانستان بوده است.

  روز دوشنبه،  شهر سامرا در عراق

 حرم امام حسن عسکری سلام الله علیه. نواسه پیامبر اسلام حضرت محمد  سلام الله علیه.

امروز گلوله های نظامیان وحشی آمریکایی به نقاطی از بنای حرم آسیب رساند. و 54 نفر در اثر تیراندازی آمریکایی ها جان باختند.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tuesday, December 2, 2003


کمک جامعه جهانی در ریشه کنی ایدز در افغانستان


وزارت بهداشت افغانستان می گوید که افزایش معتادان تزریقی مواد مخدر که از سرنگ مشترک استفاده می کنند، یکی از دلایل گسترش ایدز در این کشور است

مراسمی در رابطه با شیوع بیماری ایدز با حضور مسوولان وزارت بهداشت افغانستان و نمایندگان موسسات سازمان ملل متحد روز دوشنبه 10 قوس در کابل برگزار شد.

در این مراسم درمورد چگونگی شیوع این بیماری و راههایی برای پیشگیری از آن بحث گفتگو شد.

محترم فیروز الدین فیروز معاون وزارت بهداشت افغانستان طی سخنانی علت شیوع این بیماری از پایین بودن آگاهی مردم و استفاده نادرست از ابزار جراحی و استفاده مشترک معتادان از سرنگ اعلام کرد.
 
دراین مراسم حاضرین در جلسه و همچنین وزارت بهداشت افغانستان از تمام کشورها خواستند تا کمکها و راهنماییهای لازم را برای مبارزه با این بیماری و از بین بردن آن در افغانستان انجام دهند تا افغانستان تجربه تلخ آفریقا را تجربه کنند.

داکتر پیتر سولمن نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد( یونسف) دراین مورد اعلام کرد کشورهای افغانستان، پاکستان و ایران از جمله کشورهایی است که در حال حاضر از بیماری ایدز ویروس
HIV) ) اطلاعات کافی ندارند واین بیماری دراین کشورها رو به افزایش است.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tuesday, December 2, 2003



زلمی خلیلزاد با تقدیم استوارنامه خود به حامد کرزی رسما آغاز به کار کرد.



خلیلزاد: خرسندم که از سوی کشورم آمریکا، در زادگاهم افغانستان خدمت می کنم

قای خلیلزاد با انتشار بیانیه ای به این مناسبت، از انتصاب خود به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در کابل ابراز شادمانی کرده است.

او گفته است: "افتخار دارم و احساس شادمانی می کنم که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و سفیر کشوم آمریکا در زادگاهم افغانستان خدمت می کنم؛ من افغانستان را از صمیم قلب دوست دارم."

در بیانیه سفیر جدید آمریکا در کابل، بار دیگر بر توجه و همکاری واشنگتن با افغانستان تاکید شده است.

آقای خلیلزاد گفته است: "آقای بوش به من گفت که افغانستان یکی از اولویتهای عمده سیاست خارجی کاخ سفید است."

او افزوده است: "دولت و کنگره آمریکا، اخیراً تصویب کرده اند که برای تسریع پیشرفتها در افغانستان، کمک مالی به این کشور در طول سال آینده بیشتر از دو برابر شود."

به گفته سفیر جدید آمریکا در کابل، این اقدام نشانه توجه و تعهد جدی رییس جمهور، کنگره و مردم آمریکا نسبت به موفقیت در افغانستان است.

به تعبیر آقای خلیلزاد، افغانستان موفق، افغانستانی است که بار دیگر پایگاه تروریسم نشود، بتواند به نیازهای امنیتی خود پاسخ دهد و به رفاه اقتصادی دست یابد.

زلمی خلیلزاد که تا پیش از این به عنوان فرستاده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور افغانستان مشغول به کار بود، در ماه سپتامبر گذشته، به عنوان سفیر جدید آمریکا در کابل معرفی شد.


مشاورین خارجی، در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی استعفا دادند


خدا عاقبت افغانستان را بخیر کند.


یک منبع موثق از کابل گزارش داد که سه مشاور ارشد خارجی یوناما که دست اندر کار برنامه های کمیسیون قانون اساسی افغانستان بودند، در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی و نحوه عملکرد نیروهای اجرایی این کمیسیون، استعفا دادند.

این سه مشاور به اسامی  
  Barnet Rubinآمریکایی، Kahkesan  فرانسوی، Bashgi  کنیایی پس از استعفا افغانستان را ترک کردند.

این سه مشاور اظهار داشتند: مسوده قانون اساسی براساس روند کار سیستم پارلمانی تنظیم شده بود اما قبل از تشکیل لویه جرگه بر اثر فشار وارده از جانب محترم کرزی  و برخی  دیگر از نیروهای دست اندرکار، بسیاری از مفاد آن به دلخواه آنان تغییر کرده است.

این سه مشاور همچنین جابجایی های بی دلیل در روند اجرایی کار قانون اساسی ، که حاکی از سلیقه پشتون گرایی در افغانستان است را دلیل دیگر استعفا خود اعلام کردند.



براى اولین بار در هرات زعفران تولید شد




براى
اولین بار در۷۰ جریب از زمینهاى زیر کشت خشخاش در ولایت هرات ، زعفران کشت و آماده برداشت شد


 تخم زعفران سال گذشته از ایران تهیه و در اختیار۴۲۰ دهقان در  ۱۵ ولسوالی این ولایت قرارگرفت که این زارعان تاسال گذشته خشخاش کشت می کردند
 
امسال از کشت این محصول
نتیجه خوبی گرفته بدست آمده و تا هفت سال از گیاه کاشته شده سال قبل امکان بهره بردارى وجود دارد.

بر اساس بررسیها خاک ولایت هرات براى این محصول مناسب تشخیص داده شده ، اما باید براى فروش محصول از هم اکنون بازاریابی شود.   

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ایجاد بازار کار برای زنان قالی باف


جمعی از زنان ولایت تخار به آموزش کورسهای قالی بافی و خیاطی مشغولند و به همین منظور ریاست انکشاف و دهات این ولایت به زنانی که این کلاسها را که از سوی دفتر حمایت از کودکان افغانستان (
Csa) را به پایان رساندند زمینه کار فراهم می کند.

 همچنین با ایجاد کاربرای این زنان که در طول هشت ماه این دوره ها را آموزش دیده اند ابزار کار نیز اهدا می شود تا به راحتی وارد بازار کار شوند.

 

مخملباف : از افغانستان اخراج نشده ایم



بنا به خبر ها وزارت امور خارجه ویز
ه مخملباف و خانواده اش را به دلیل سیاه نمایی و نامناسب جلوه دادن چهره مردم افغانستان تمدید نکرد.


محسن مخملباف که یک موسسه سینمایی و دو مرکز نگهداری کودکان یتیم را با کمک برخی کشورها در افغانستان تأسیس کرده بود، اخیرا با لباس های
محلی افغانی در مجامع حاضر می شد و تلاش زیادی را در زمینه آموزش فیلمسازی به جوانان افغان انجام می داد.در همین زمینه محسن مخملباف نسبت به انتشار خبر اخراج وی و خانواده اش از طریق چند خبرگزاری به شدت اعتراض کرد.

او اعلام کرد «من و خانواده ام دوست کشور و مردم افغانستان هستیم و حضور گه گاه ما در افغانستان دلایل مختلفی دارد.


اول ساختن فیلم و کمک به راه اندازی تولید فیلم در
کشور است که در صد سال گذشته از تاریخ سینما کمتر از چهل فیلم کوتاه و بلند در این کشور ساخته شده.


دوم کمک در زمینه های مختلف آموزشی و سوم اینکه من و خانواده ام سفر به کشور هایی چون افغانستان و هند را به کشورهای اروپایی و آمریکا ترجیح می دهیم.» وی همچنین تأکید کرد: «نه تنها ما از افغانستان اخراج نشده ایم بلکه مکرر در مکرر به آنجا دعوت می شویم.»