نسیم فکرت و سید پرویز کامبخش جایزه آزادى بیان را از آن خود نمودن

 

یک نهاد ایتالیایی بنام "سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران" واقع در شهر سی ینا در ایالت توسکانی ایتالیا جایزه بین المللی آزادی بیان سال 2008 میلادی را به دو خبر نگار افغان اعطا کرد.

سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران جایزه امسال خویش رابه نسیم فکرت خبرنگار ( و وبلاگ نویس افغان) و سید پرویز کامبخش محصل پوهنتون بلخ اعطا شد. کامبخش که درحال حاضر به جرم خواندن و تکثیر مقاله‌ای کفرآمیز از انترنت، توسط محکمه ابتدایه ولایت بلخ محکوم به اعدام شد و بعدا توسط محکمه استیناف در کابل، به 20 سال حبس محکوم گردید. به اساس راپور هاى رسیده به آژانس خبرى وخت قرار بود سید یعقوب ابراهیمی برادر سید پرویز جهت دریافت جایزه برادرش په ایتالیا سفر نماید اما نسیم فکرت در گفتگو با وخت گفت : (( بنابر دلایلی برادر کامبخش نتوانسته بود به ایتالیا برود و جایزه برادر دربندش را دریافت کند ولى در عوض جایزه آزادی بیان کامبخش را به من تحویل دادند تا در زندان به او تسلیم کنم.))

نسیم فکرت در پاسخ به این سوال که چرا جایزه آزادی بیان سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران به او تعلق گرفته است گفت: (( این جایزه به خاطر کارهای بوده که من در طی سال های گذشته در عرصه رسانه دیجیتال و آزادی بیان در کشورم انجام داده ام.)) نسیم فکرت، بنیانگذار کانون وبلاگ نویسان افغانستان در عرصه وبلاگ نویسی چندین بار ورکشاپ های آموزشی وبلاگ نویسی و رشد وبلاگ نویسی در میان فرهنگیان و ژورنالیستان افغان راه اندازى کرده است. فکرت در سال 2008 یک روزنامه الکترونیکی بنام افغان پرس ایجاد کرد و خودش مدیر دو وبلاگ شخصی است که روزانه بروز می کند.

نسیم فکرت همچنان درضمن تشکر از سازمان که جایزه آزادى بیان را به آنها اهدا نموده درزمینه به این جایزه گفت: ((من این جایزه را به کسانی اهدا می‌کنم که در طی سال‌های گذشته حیات شان را در راه آزادی بیان و اندیشه در کشورم اهدا کرده اند. این جایزه مربوط به همصنفانم بوده، مربوط به عبدالصمد روحانی، شکیبا څانگه آماج، ذکیه ذکی، شیما رضایی، اجمل نقش‌بندی که کشته شده اند و دیگرانی که در زندان بسر بردند و ضرب شتم دیدندمیباشد.))

قابل یاد آوریست که سال گذشته ‏این جایزه ویژه مطبوعات سال ۲۰۰۷ را به عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار اهدا کرد. عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار ایرانی بود که به اعدام محکوم شده بود و این جایزه روز سی ام ‏نوامبر سال گذشته در مراسمی در شهر " سی ینا " در ایالت توسکانی ایتالیا به لیلا حسن پور و هادی بوتیمار ‏خواهر و برادر عدنان و هیوا به نیابت از آنها اعطا شده بود.

82120

مخالفت پارلمان یونان با انتقال مهمات آمریکا به اسرائیل

   

اطفال کشته شده درغزه

به دنبال راه افتادن یک مجادله سیاسی در یونان، وزارت دفاع آمریکا می گوید برنامه ارسال سه هزار تن مهمات از یونان به اسرائیل را لغو کرده است.

این مهمات قرار بود از بندری در غرب یونان به اسرائیل فرستاده شود اما احزاب مخالف دولت در جریان انتقال این محموله قرار گرفتند و دولت را متهم کردند که به حمله اسرائیل علیه فلسطینی ها کمک می کند.

بنا به گفته احزاب مخالف دولت یونان یک کشتی باری مملو از مهمات ساخت آمریکا در هفته اول ماه ژانویه وارد بندر "آزتاکوس" شده است.

یکی از نمایندگان پارلمان یونان گفت در حالی که این کشتی در بندر لنگر می انداخته است به ماهیگیران دستور داده شد به آن نزدیک نشوند.

بعد از انتشار سندی آمریکایی که افشا می کند که محموله این کشتی مهمات برای اسرائیل است، این داستان به منازعه ای سیاسی در یونان تبدیل شد.

"دورا باکویانیس"، وزیر امور خارجه یونان، در پارلمان این کشور با آماجی از سوالات نمایندگان طرفدار فلسطینیان روبرو شده است. آنها خشمگینند که ممکن است یونان در کمک هایی که به جنگ اسرائیل علیه غزه می شود، دست داشته باشد.

ملکوم برابانت، گزارشگر بی بی سی در آتن می گوید که روشن است که وزارت امور خارجه یونان از بابت افشا شدن محتویات محموله کشتی آمریکایی خجلت زده است و در ضمن این گزارش ها را بی اساس توصیف کرده است.

اکنون وزارت دفاع آمریکا اذعان کرده که قصد داشته از طریق بندری در یونان مهمات به اسرائیل ارسال کند. اما پاتریک رایدر، سخنگوی این وزارتخانه بیانیه ای منتشر کرده که در آن آمده است نقل و انتقال محموله آمریکایی از طریق بندر آزتاکوس صورت نخواهد گرفت.

با این حال، او افزود که سرفرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا (United Staters European Command )، اقدامی مناسب را برای رساندن این محموله به انبار آمریکا در اسرائیل برنامه ریزی خواهد کرد.

احزاب مخالف در یونان اطمینان هایی را که آمریکا داده است باور ندارند و مشکوکند که این کشور از راهی دیگر در یونان برای رساندن تدارکات به اسرائیلی ها استفاده کند.

قرار است در روزهای آینده دست کم دو تظاهرات علیه معامله تسلیحاتی در بندر آزتاکوس برپا شود. 

۸۱۹۳۳

بررسی فنی وسایط نقلیه به بخش خصوصی واگذار می شود

 

مقامهای پلیس ترافیک افغانستان می گویند برای کمک به جلوگیری از آلودگی هوا، کار بررسی فنی وسایط نقلیه را به بخش خصوصی واگذار می کنند.

این مقامها می گویند کمیسیونی در این مورد تشکیل شده و این کمیسیون تصمیم گرفته است که بررسی وسایط نقلیه یی که مشکل فنی دارند، به بخش خصوصی واگذار شود.

یک هفته پیش از این، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان دستور داد که برای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل، باید از گشت و گذار وسایط کهنه جلوگیری شود.

بر اساس دستور آقای کرزی وسایطی که بیشتر از ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد، باید از شهر جمع شوند.

اما نورالدین همدرد، رئیس پلیس ترافیک می گوید براساس قانون فعلی ترافیک افغانستان، استفاده از موتر (خودرو)های کهنه در شهر پس از تعمیر مجاز است.

آقای همدرد گفت: "ما آزمایشهای فنی را براساس هدایت وزارت امور داخله (کشور) و کمیسیونی که در این مورد ایجاد شده به بخش خصوصی با در نظر داشت تسلط اداره ترافیک تنظیم می کنیم."

او گفت بر اساس این تصمیم باید در چهار محل در شهر کابل کارگاه هایی ایجاد می شود و موترها در همین کارگاه ها بررسی می شود. به گفته آقای همدرد، موتر هایی که اسناد این کارگاه ها را نداشته باشند حق ندارند وارد جریان ترافیک شوند.

ئیس پلیس ترافیک گفت پلیس امکانات لازم و تجهیزات پیشرفته در اختیار ندارد که وسایط را به گونه درست بررسی کند. به عقیده آقای همدرد، ایجاد کارگاه های پیشرفته از سوی بخش خصوصی می تواند یکی از راههای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل باشد.

آقای همدرد استفاده از بنزین بی کیفیت را یکی از دلایل عمده آلودگی هوا در شهر کابل می داند. او تاکید می کند که کنترل بیشتری بر گشت و گذار موترهایی که گازهای مضر تولید می کنند اعمال خواهد شد.

این در حالی است که آلودگی هوای شهرهای بزرگ افغانستان، به ویژه کابل، اخیرا ًسبب نگرانی های زیادی در میان مردم و مقامهای دولتی شده است.

افزایش استفاده از موترهای کهنه، بنزین بی کیفیت و مواد سوخت دودزا، نبود کانالازسیون، کمبود مناطق سبز و خرابی جاده ها از دلایل عمده آلودگی هوای شهر کابل دانسته می شود. 

81927