چانه زنی های سیاسی افغانستان در دوبی

 

تقریبا بلافاصله پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا و روی صحنه آمدن بارک اوباما به حیث رئیس جمهور آن کشور،‌ تب ائتلاف سازی ها و صف آرایی های انتخاباتی میان جناح های مختلف سیاسی درافغانستان نیز بالا رفته است. اما به نظر می رسد که تلاش برای حصول این گونه تفاهمات در سطح گفتمان گسترده در داخل افغانستان مطرح نیست و عجالتا عقب در های بسته در ارگ و همچنان در محافل خصوصی در دوبی مرکز امارات عربی انجام می گیرند.

گزارش هایی وجود دارد که سفیر انگلیس در کابل با آگاهی از ایجاد جو جدید در کاخ سفید نسبت به نحوه حکومت آینده در افغانستان، قصد دارد از قطع رابطه کنونی میان حامد کرزی و بارک اوباما رئیس جمهور جدید امریکا برای ایجاد یک ساختار نسبتا فراگیر تازه در محور آقای کرزی استفاده به موقع کند.

وی در هفته های اخیر، در چندین نوبت دیدار خصوصی با رئیس جمهور کرزی سعی کرده است تا او را به وسیله یک رشته صف آرایی ها و به میدان کشیدن سایر نیروهای سیاسی خرد و کوچک، به طور کامل احاطه کند.

سفیر انگلیس آگاه است که حامد کرزی از نظر رهبران جدید کاخ سفید چانس باقی ماندن در قدرت را از دست داده است.

بدین ترتیب،‌ مقامات لندن در تلاش اند تا محور رئیس جمهور را سر از نو به حیث یک جریان زنده و پرو‍ژه رقابتی جدید در برابر نامزد های احتمالی کاخ سفید مطرح کند. بر اساس این طرح،‌ پیش بینی شده است که اگر کاندیدای امریکایی فردی دارای نفوذ قوی و امکانات اجتماعی فراگیر باشد،‌ در حساس ترین روزهای نزدیک به انتخابات،‌ پیر سیداحمد گیلانی چهره ارشد انتخابات آینده، ناگهان به نفع آقای کرزی از میدان رقابت بیرون شود و بدین وسیله موقعیت آقای کرزی را تقویت کند.

گفته می شودکه کار بالای یک تعداد گروه های خرد و کوچک مدعی مشارکت در بازی های انتخابات از هم اکنون تحت عنوان فعالیت های صلح و تأمین مصالحه میان این چهره و فلان فرمانده به رهبری پروفیسور صبغت الله مجددی آغاز شده است.

ظاهرا معلوم می شود که فعالیت های جدید آقای مجددی به هدف تقویت اعتبار حامد کرزی در شمال کشور انجام می شود.

اجماع در دوبی

از چند روز به این سو زیرعنوان گرد هم آیی سرمایه داران و تاجران ملی افغان، نشست های مشورتی مهمی در جریان است که منظور اصلی گفت و گوها بحث روی گزینش یک نامزد هم پذیر از سوی حلقات مختلف سیاسی بوده است.

در اجلاس دوبی مارشال فهیم،‌ فرمانده معروف ضد طالبان و وزیر دفاع سابق، احمد ضیاء مسعود معاون اول رئیس جمهور کرزی و از اعضای ارشد «جبهه ملی» ، حاجی محمد محقق از رهبران حزب وحدت اسلامی ( شاخه محقق) و شماری از چهره های درشت سیاسی وابسته به نیروهای مختلف حضور دارند. این درحالی است که علی احمد جلالی وزیر داخله سابق و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز از کابل روانه دوبی شده است.

گزارش هایی وجود دارد که در صورت یافتن یک راه حل و اجماع نظر درمورد نامزدی آقای جلالی به حیث کاندیدای محوری طرف های سیاسی حاضر در جلسه دوبی، کلیه گروه های سیاسی به نفع آقای جلالی از صحنه رقابت ها کنار خواهند رفت.

اما درین میان ظهور اشرف غنی احمدزی از مدیران ارشد سیاسی به صحنه رقابت ها، مشکل کلیدی را به وجود آورده است که روند رایزنی ها و تصمیم گیری های کارساز به نفع آقای جلالی را در جلسه دوبی تا حد زیادی مختل می کند. آقای احمدزی هرگز به نفع آقای جلالی از میدان زور آزمایی انتخاباتی خارج نخواهد شد.

درظاهر امر، علی احمد جلالی از گردنه های بسا مشکلات مقدماتی در امر حاصل کردن قناعت شماری از نیروهای عمده عبور کرده است.

از همین حالا گفته می شود که معاون آقای جلالی انجنیر احسان الله بیات درنظر گرفته شده است. آقای جلالی وابسته به شاخه منگول پشتون های ولسوالی اندر ولایت غزنی است که نژادش ترک و زبانش پشتو است. آقای بیات از قزلباش ( سرسرخ ها) های ترک نژاد شیعه مذهب است که می تواند در عرصه مبارزه انتخاباتی در سه نقش، یعنی ترک تبار،‌ فارسی زبان و شیعه مذهب ظاهر شود.

با این اوصاف، جای تعجب نیست که جنرال دوستم مؤسس حزب جنبش ملی و اسلامی و رهبر یگانه ازبک های افغانستان درین ساختار نیز وارد شده است. تا این جا بازی خانگی سیاسی در داخل افغانستان شکل گرفته است. 

 جبهه ملی چه گونه درین بازی ظاهر خواهد شد؟

گمان می رود که جبهه ملی در حال حاضر، به عنوان وزنه سنگین تر سیاسی در چانه زنی های تقسیم قدرت آینده مطرح است. این جبهه نگران حوادث و تکانه های غیرمنتظره ای است که می تواند بر تشکیلات چند رنگ این جبهه زلزله بیاندازد و کار‌آیی نیرومند کنونی آن را در برابر حتی قوی ترین نامزدهای انتخاباتی، تضعیف کند. جبهه ملی در دو نقش به بازی خویش ادامه می دهد.

یک: تماس با تیم رئیس جمهور کرزی و گرفتن امتیازات محوری که برای کل بدنه های سیاسی شامل در جبهه قابل قبول باشد. به نظر می رسد که کرزی در موقعیت برزخی کنونی به دادن بخش عمده امتیازات برای جبهه ملی راضی باشد. فکر می شود که آقای کرزی بیشتر مایل است تا شخص استاد برهان الدین ربانی را به محور آینده انتخاباتی خویش جلب کند.

اما این به معنای پایان بازی سیاسی جبهه ملی نیست. این جبهه در موقعیتی دیگر، مذاکراتی فشرده و منظمی را پیش می برد که با آقای جلالی به یک توافق نهایی دست یابد. از سوی دیگر، گزارش هایی وجود دارد که یکی از اعضای ارشد رهبری جبهه ملی به طور جداگانه مذاکراتی را با تیم حامدکرزی انجام داده است و سلسله این تماس ها هنوزهم ادامه دارد. این چیزیست که جبهه ملی را با خطر انزوا و کمبود کارآیی مواجه می کند. 

 

سوال این است که از مجموع تماس ها، ‌بحث ها و معامله های سیاسی که آغاز شده است، ‌چه نتیجه ای حاصل خواهد شد؟

حدس زده می شود که همه جریان های شامل در مذاکرات سری، ‌به شمول آقای علی احمد جلالی و جبهه ملی، در صورت رسیدن به یک توافق عمومی به طور کل به نفع حامد کرزی از رویارویی انتخاباتی خارج خواهند شد.

و اما موقف ایالات متحده در برابر اجماع سری و علنی نهاد ها و فعالان سیاسی افغان چه گونه خواهد بود؟ به نظر می رسد که ایالات متحده امریکا شخص مشخص خود را در انتخابات آینده افغانستان دارد، اما در آینده این شخصیت انتخاباتی معرفی خواهد شد.

علایم داشتن چنین شخصی، آن است که اخیرا سفارت ایالات متحده امریکا مبلغ پنج میلیون دالر را در اختیار کمیسیون ویژه برگزاری انتخابات قرار داده است.

گفته می شود که امریکا نیز در بازی انتخاباتی درافغانستان به شیوه خودش عمل خواهد کرد. یکی از ویژگی های بازی امریکا در انتخابات جدید آن است که بساط طرفداران و هم پیمانان حزب جمهوری خواه به رهبری جورج بوش را از بستر افغانستان جمع کند.

این چیزیست که تمامی گروه های خرد و بزرگ سیاسی در افغانستان از آن آگاه اند و می دانند که تازه در مرحله اول چانه زنی هایی قرار دارند که بازیگران کلیدی آن، نه افغان ها بلکه انگلیس ها و امریکاییان اند . 

۷۹۴۸۲ 

دیپلمات ایرانی در پاکستان ربوده شد

 

منابع دیپلماتیک ایران در پاکستان از ربوده شدن یک دیپلمات ایرانی در شهر پیشاور خبر داده اند.

روز پنجشنبه، 13 نوامبر (23 آبان)، سرکنسول جمهوری اسلامی در شهر پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان، اعلام کرد که حشمت الله عطارزاده نیاکی، کارشناس بخش اقتصادی این سرکنسولگری، ساعت 8 صبح به وقت محلی توسط افراد ناشناس ربوده شده است.

محمد اقبال علی اصغری، سرکنسول جمهوری اسلامی، گفته است که هنگامی که آقای نیازی با اتومبیل از محل سکونت خود عازم سرکنسولگری بود، چند فرد مسلح اتومبیل را متوقف کردند و او را ربودند.

سرکنسول ایران در پیشاور گفته است که مقام های سیاسی و انتظامی پیشاور قول داده اند این حادثه را با جدیت دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد این حادثه گفته است که ربایندگان آقای نیاکی راننده و محافظ او را در جریان آدم ربایی کشتند و اتومبیل حامل این دیپلمات ایرانی را با خود بردند.

به گزارش منابع خبری محلی، حادثه ربودن کارمند سرکنسولگری ایران در پیشاور در منطقه حیات آباد، از محله های تازه ساز و مرفه نشین این شهر روی داد و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این آدم ربایی را برعهده نگرفته و درخواستی نیز از سوی ربایندگان دریافت نشده است.

برخی منابع خبری محلی از درگیری بین محافظ آقای نیاکی و مهاجمان خبر داده اند اما منابع رسمی ایران یا پاکستان هنوز این خبرها را تایید نکرده اند و جزئیات بیشتری در مورد این حادثه انتشار نداده اند.

این واقعه یک روز پس از آن روی می دهد که گزارش شد یک امدادگر آمریکایی و راننده او که عازم یکی از شهرک های حومه پیشاور بودند در روز چهارشنبه هدف حمله مردان مسلح قرار گرفتند و به قتل رسیدند.

در ماه اوت سال جاری نیز مردان مسلح به اتومبیل حامل یک دیپلمات آمریکایی در پیشاور حمله کردند اما در این حمله به دیپلمات آمریکایی آسیبی نرسید.

در ماه سپتامبر نیز عبدالخالق فراهی، سرکنسول سابق افغانستان در پیشاور که قرار بود سمت سفیر این کشور در پاکستان را عهده دار شود، در منطقه حیات آباد ربوده شد و هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

واکنش ایران و پاکستان

مقامات ایرانی و پاکستانی ربوده شدن دیپلمات عضو سرکنسولگری ایران در پیشاور را محکوم کرده اند.  

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، با صدور بیانیه ای این آدم ربایی را محکوم کرده و گفته است که دولت این کشور تمام اقدامات لازم را برای پیگیری این حادثه و روشن کردن وضعیت دیپلمات ایرانی را صورت خواهد داد.

به نوشته ایرنا، آقای گیلانی ضمن ابراز انزجار از وقوع این حادثه، دستور پیگیری سریع این واقعه را به مقامات محلی در ایالت سرحد شمال غرب داده است.

آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان نیز ربودن دیپلمات سرکنسولگری ایران را به شدت محکوم کرده است.

در ایران نیز، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، ربایندگان آقای نیاکی را تروریست خوانده و ابراز امیدواری کرده است که اقدامات مقامات پاکستانی به شناسایی عوامل این آدم ربایی و آزادی دیپلمات ایرانی منجر شود.

در مورد نحوه ربودن حشمت الله عطارزاده نیاکی، این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی شمار مهاجمان مسلح را سه نفر گزارش کرده و افزوده است که این افراد آقای عطارزاده نیاکی را از اتومبیل حامل او خارج ساختند و با اتومبیل دیگری از محل بردند.

همزمان، ماشاء الله شاکری، سفیر جمهوری اسلامی در پاکستان، گفته است که سفارت ایران از ابتدای وقوع این حادثه را مقامات پاکستانی تماس داشته تا اطلاعات دقیقی در مورد این ماجرا و نحوه پیگیری آن به دست آورد.

آقای شاکری ابراز امیدواری کرده که وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی هرچه زودتر روشن شود و یادآور شده است که براساس کنوانسیون وین ناظر بر مصونیت سیاسی دیپلمات ها، دولت پاکستان مسئول حفظ امنیت دیپلمات های ایرانی در آن کشور است.  

منطقه آشوب زده  

شهر پیشاور مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان است.

ایالت سرحد شمال غرب همراه با منطقه قبیله نشین پاکستان، که در مجاورت آن واقع است، از مراکز اصلی حضور و فعالیت تندروهای مسلح اسلامگرا و افراد وابسته به طالبان و شبکه القاعده است که گفته می شود از حمایت و یاری گروه های مسلح محلی نیز برخوردارند.  

بمب گذاری های انتحاری و حمله مسلحانه این افراد به ماموران و مراکز دولتی و نظامی پاکستان در منطقه واقعه ای غیر عادی نبوده است اما تا ماه های اخیر، حمله به شهروندان و دیپلمات های خارجی واقعه ای نادر بوده است.

برخی ناظران حملات اخیر به شهروندان خارجی را نشانه تشدید فعالیت گروه های تندرو مسلح، به خصوص طالبان و القاعده در این بخش از پاکستان دانسته و نسبت به تاثیر منفی آن بر امنیت این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

در عین حال ماهیت و هدف ربایندگان دیپلمات ایرانی معلوم نیست و مشخص نشده است که آیا این اقدام با انگیزه های سیاسی یا عقیدتی صورت گرفته و یا منظور آدم ربایان اخاذی است.

دولت های ایران و پاکستان دارای روابط نزدیکی هستند هرچند پاکستان به خصوص در چند دهه اخیر، شاهد درگیری های خشونت آمیز فرقه ای بین مسلمانان شیعه و سنی بوده که در مواردی به کشته شدن شخصیت ها و روحانیون شیعه طرفدار جمهوری اسلامی منجر شده و اعتراض ایران را در پی داشته است.

همچنین، اخیرا در سال های اخیر، گروهی که خود را مدافع حقوق ساکنان سنی استان سیستان و بلوچستان در ایران معرفی می کند به عملیات مسلحانه، از جمله حمله به ماموران دولتی و آدم ربایی در ایران مبادرت کرده اند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته است که اعضای این گروه با عبور از مرز به داخل پاکستان پناه می برند و خواستار اقدام دولت این کشور برای مقابله جدی با آنان شده اند.

در گذشته، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت افراد مظنون به عضویت یا هواداری از این گروه خبر داده اند و در مواردی نیز خبر محاکمه و اعدام چنین افرادی انتشار یافته است.  

۷۸۴۸۰