چه کسی جانشین ملا برادر خواهد شد؟

دستگیری ملا برادر نفردوم طالبان درنتیجۀ عملیات مشترک امریکا وپاکستان که ستراتیژی نظامی وسیاسی این گروه را به پیش می برد، این سوال را مطرح می سازد که چه کسی جانشین وی خواهد شد؟


شاید پاسخ های واضح به این سوال وجود نه داشته باشد چون تفصیلات خیلی کم راجع به سلسله مراتب رهبری طالبان که در راس آن ملا محمد عمر قرار دارد دردست می باشد .

ازتشکیلات پراگندۀ طالبان معلوم می شود که اگر جانشین هم برای ملاعبدالغنی برادر تعیین شود، شاید این امر وقت زیاد را دربرگیرد.

چگونگی تشکیلات طالبان:
تحریک طالبان عبارت از یک شبکۀ دارای بخش های ازهم جدا می باشد که با شرایط قومی و قبیلوی افغانستان سازگاراست.

طالبان گروپ های کوچک محلی دارند که دربدل همکاری ووفاداری به سران ورهبران روحانی این گروه از حمایت وپشتیبانی برخوردار می شوند.

گروه ها وهسته های محلی طالبان درحالیکه ستراتیژی عمومی طالبان را پیاده می کنند درامور محلی خود مستقلانه عمل می کنند.

به طور مثال یک گروپ طالبان در یک قریه عموماً متشکل از 10 تا 50 عضومی باشد که به صورت نوبتی درعملیات رزمی اشتراک می کنند.
و درکنار آنها امکان دارد چند تن دیگر نیز از قریه های مجاور وجود داشته باشند که یا به اساس انگیزه های مذهبی و هم یا به خاطر امتیازات مالی فعالیت می کنند.

گروپ طالبان دریک قریه امور استخباراتی ، لوژستیکی ، تنظیم ودعوت مردم را مستقلانه انجام داده، اما با گروپ های دیگر هماهنگی وتشریک مساعی دارد.

همۀ طالبان از ملا محمد عمر اطاعت می کنند که او به نوبۀ خود در راس شورای رهبری قراردارد.

اعضای سابق طالبان می گویند که شورای رهبری متشکل از 22 عضو می باشد.

برخی از قوماندانان گروپ های قوی منطقه ای، چندتن که روابط نزدیک با ملا عمردارند وهچنین برخی از اشخاصی که نسبتا! زیاد معروف نیستند، نیز شامل این شورا می باشند.

برخی ها درگذشته می گفتند که زمام امور شورا و تصمیم گیری فقط دردست ده نفر می باشد.

شورای کویته که یکی از قوی ترین تشکیلات طالبان محسوب می شود، عملیات همۀ گروپ های منطقه ای و محلی طالبان را درجنوب وشرق افغانستان، رهبری می کند.

درحالیکه ملا عمر در راس این شورا قرار دارد، بسیاری به این باورند که کارهای روزه مرۀ این شورا را ملا برادر به عهده داشت.

دگر جنرال دیوید بارنو جنرال متقاعد اردوی امریکا می گوید:
«شورای کویته بنیاد فکری وایده یالوژیک شورش درافغانستان محسوب می شود.»

مولوی سراج الدین حقانی که عملیات طالبان را درمناطق جنوب شرق رهبری می کند و روابط نزدیک با شبکۀ القاعده دارد، نیز عضو شورای عالی طالبان می باشد.

امیرخان متقی که بخش مطبوعاتی طالبان را به پیش می برد نیز عضو این شورا بوده، همچنین استاد محمد یاسر که چند سال قبل درنتیجهء تبادله از سوی دولت کابل رها شد، نیز شامل این شورا ست.

اخترمحمدمنصور که وزیرهوانوردی طالبان بود هم عضواین شورا می باشد .

چند نفر جوان تر دیگر نیز عضویت این شورا را دارند که به جای اعضای دستگیرشده و یا کشته شده شورای رهبری به امرملا عمر شامل این شورا ساخته شده اند.

ملا دادالله یکی از قوماندانان سرشناس طالبان هنگام برخورد دوسال قبل کشته شد. ملا عبید الله آخوند که وزیردفاع رژیم طالبان بود درتابستان همان سال درکویته دستگیرشد.

عبدالقیوم ذاکر که چند سال درزندان گوانتانامو محبوس بود یکی از کسانیست که امکان دارد، جانشین ملا برادر شود.
ملا ذاکر یکی از قوماندانان سرشناس طالبان درجنگ های سال های 1990 بود . وی هنگام سقوط رژیم طالبان خود را در مزارشریف به نیروهای افغان وامریکایی تسلیم نمود وچندین سال را درزندان گوانتانامو سپری کرد.
ملا ذاکر یک سال قبل به دولت افغانستان سپرده شد.

سیت جونز پژوهشگر مرکز مطالعات راند می گوید، این مساله روشن نیست که چرا ملا ذاکر رها شد و چرا بعد از رهایی وی دوباره فوراً با طالبان پیوست؟

ملا ذاکر بعد از پیوستن با طالبان مسوولیت مناطق مهم چون قندهار، هلمند وارزگان را به عهده گرفت. گفته می شود که وی روابط خیلی نزدیک با ملا برادر داشت.

ملا محمد حسن که از سوی طالبان به حیث والی قندهار تعیین شده است، نیز امکان دارد که جانشین ملا برادر شود.

ملا محمد حسن علیهء قشون اتحاد شوروی در افغانستان جنگیده و درتاسیس حرکت طالبان سهم داشته است.

۱۰۳۴۲۰

آمادگی روسیه برای بازسازی گذرگاه سالنگ

سفارت روسیه در افغانستان برای بازسازی گذرگاه سالنگ که در روزهای اخیر شاهد برف کوچ های (بهمن) مرگباری بود، ابراز آمادگی کرده است.

اندری اویتسیان، سفیر روسیه در کابل می گوید که کشورش در این زمینه گفتگوهایی را با دولت افغانستان و جانب آمریکا نیز آغاز کرده است.

در اثر فروریزی چندین برف کوچ در این گذرگاه در هفته گذشته، نزدیک به یکصد و هفتاد نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

این گذرگاه که تونل معروف سالنگ نیز در آن موقعیت دارد، عمده ترین راه میان شمال افغانستان و بخشهای مرکزی و جنوبی این کشور است.

'قرارداد'

سفیر روسیه در افغانستان گفت که کشورش علاوه بر بازسازی گذرگاه سالنگ، حاضر است در سایر بخشهای اقتصادی و نظامی افغانستان نیز همکاری کند.

آقای اویتسیان گفت که طرح بازسازی گذرگاه سالنگ را در اختیار دولت افغانستان قرار داده و منتظر جواب است.

با این حال، وزارت فواید عامه افغانستان می گوید که روسیه برای بازسازی این گذرگاه، درخواست پول کرده است.

ولی محمد رسولی، معاون وزارت فواید عامه می گوید: "ما قبلا خواسته بودیم که اگر امکان داشته باشد از کمک های بلاعوض خود با ما در ترمیم تونل سانگ همکاری کنند. آنها (روسی) گفتند که آماده هستیم اما با سیستم تجارتی. یعنی ما می توانیم با شما قرارداد کنیم و شما پول بدهید."

اما آقای رسولی گفت که امکان دارد در جریان گفتگوها، روسیه حاضر شود به شکل کمک بدون بازپرداخت این گذرگاه را بازسازی کند.

گذرگاه سالنگ که با ارتفاع حدود سه هزار و چهارصد متر، یکی از بلندترین قله های جهان شمرده می شود، به وسیله اتحاد شوروی ساخته شده است.

این بزرگراه از اهمیت استراتژیک و اقتصادی زیادی برخوردار است و در حال حاضر هم نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از این بزرگراه استفاده می کنند.

۱۰۳۲۲۷

افغانستان به جام جهانی کریکت راه یافت

تیم ملی کریکت افغانستان با پیروزی بر تیم امارات متحده عربی، برای نخستین بار به مسابقات جهانی کریکت (Twenty20) راه یافت.

در این بازی که امروز در امارات متحده عربی انجام شد، تیم افغانستان با کسپ ۱۰۱ امتیاز، تیم میزبان این بازیها (امارات) را مغلوب کرد و حضورش در بازیهای جهانی ۲۰۱۱ را قطعی کرد.

در بازی امروز محمد نبی از تیم افغانستان سه بازیکن تیم امارات را نک‌اوت کرد و در مرحله دوش نورعلی با کسب ۳۶ امتیاز برای تیمش بهترین بازیکن این مسابقه شناخته شد.

این آخرین بازی افغانستان در مسابقات امارات برای راه یافتن به جام جهانی کریکت ۲۰۱۰ بود، تنها بازی که باقی مانده، بازی میان افغانستان و ایرلند است، این بازی برنده و بازنده ای نخواهد داشت و تنها برای مشخص شدن تیم اول و دوم این بازیها برگزار می شود.

برنده این بازی در مسابقات جهانی با هند و آفریقای جنوبی بازی خواهد کرد و تیم که مقام دوم را از آن خود کند، در مسابقات جام جهانی به مصاف انگلستان خواهد رفت.

افغانستان پیش از این با شکست ایرلند، اسکاتلند و آمریکا، قهرمان "گروه الف" مسابقات امارات شده بود.

در مسابقات امارات که آخرین مرحله بازیهای مقدماتی جام جهانی بود، هشت تیم در گروه " الف" و "ب" به مصاف هم رفتند.

افغانستان، آمریکا، ایرلند و اسکاتلند در گروه "الف" بودند و کانادا، هلند، کنیا و امارات در گروه "ب" قرار داشتند.

افغانستان، ایرلند، امارات و هلند، به مرحله بعدی راه یافتند.

و سرانجام با پیروزی افغانستان بر امارات و غلبه ایرلند بر هلند، دو تیم افغانستان و ایرلند، به جام جهانی راه یافتند.

اگرچه تیم کریکت جوانان افغانستان در گروه ۱۹ سال، پیش از این در بازیهای جام جهانی نیوزیلند، راه یافته بود، اما این نخستین باری است که تیم ملی کریکت افغانستان نامش را در فهرست تیم‌هایی که در جام جهانی کریکت بازی می کنند، ثبت کرد.

مسابقات جهانی کریکت (Twenty20) که قرار است در آوریل ۲۰۱۱ برگزار شود.

علی‌رغم این که ورزشکاران افغانستان از کمبود امکانات، فضای مناسب تمرین و عدم حمایت کافی دولت ناراضی هستند، اما ورزش افغانستان در هشت سال گذشته، بعد از طالبان، وضعیت رو به بهبود داشته است.

سال گذشته خورشیدی افغانستان موفق شد در المپیک چین مدال بگیرد. روح الله نیکپا با کسب مدال برنز در المپیک چین، نخستین مدال المپیک این کشور را به نام خود ثبت کرد.

هفته گذشته در بازی های جنوب آسیا، ورزشکاران افغان در ۱۴ رشته شرکت کردند و با هفت مدال طلا، ۹ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز به خانه باز گشتند.

افغانستان در بازیهای جنوب آسیا در میان ده کشور شرکت کننده ششم شد.

۱۰۳۲۲۷

تلفات ریزش برف‌کوچ‌ (بهمن) در افغانستان به ۱۸۹ نفر رسید

مقامهای افغان می گویند شمار تلفات برف‌کوچ‌های (بهمن) مرگبار در گذرگاه سالنگ و بامیان به ۱۸۹ نفر رسیده و احتمالاً هنوز هم افرادی در زیر برف در سالنگ باقی مانده اند.

بصیر سالنگی، والی پروان، در شمال کابل گفت که شمار تلفات ریزش بهمن در گذرگاه سالنگ به ۱۷۵ نفر رسیده است.

آقای سالنگی افزود که شماری از سرنشینان ۱۲ خودروی که از زیر برف در این گذرگاه بیرون شده اند هنوز ناپدید‌اند.

آقای سالنگی افزود که عملیات نجات هنوز در محل حادثه ادامه دارد. به گفته او، پلیس، ارتش، کارمندان اداره امنیت ملی و اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در این زمینه کار می کنند.

به گفته او، شمار زخمیان این حادثه هم به حدود ۲۰۰ نفر رسیده که وضعیت سلامتی شماری از آنان هم وخیم است.

والی پروان همچنین گفت که حوالی ظهر ۱۹ دلو/بهمن طوفان شدیدی مناطق جنوبی سالنگ را فراگرفت و همزمان با آن فرود آمدن برف باعث این حادثه شد.

آقای سالنگی افزود که شدت برف‌کوچ‌ها در این منطقه سالنگ به حدی بوده که موترها/خودروها را تا ۲۰۰ متر از جاده به عمق دره پرتاب کرده است.

گذرگاه سالنگ که مناطق شمالی افغانستان با کابل، پایتخت و مناطق جنوبی این کشور وصل می کند، اخیراً شاهد حدود ۲۰ برف کوچ بوده است.

به گفته برخی از ساکنان منطقه سالنگ، حادثه اخیر از زمان ساختن این گذرگاه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی بی سابقه بوده است.

با این حال او مقامات دولت، به ویژه وزارت فوائد عامه را هم مقصر دانست. او گفت: "تقصیر وزیر فواید عامه این بوده است که چرا تشکیلات گذشته ها را (در گذرگاه سالنگ) دوباره فعال نکرد و به رئیس دولت نگفت که این تشکیلات دو باره به پای خود استوار شود."

به گفته آقای سالنگی، در سالهای دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، در گذرگاه سالنگ اداره‌ای وجود داشت که ۱۵۰۰ کارمند داشت، اما در حال حاضر چنین اداره‌ای وجود ندارد.

والی پروان افزود که در حال حاضر در گذرگاه سالنگ تنها یک واحد پلیس است که هم مسئولیت نگه‌داری این گذرگاه را به دوش دارد و هم تامین امنیت آن جا را.

آقای سالنگی گفت که از سوی دیگر برای جلوگیری از رفت و آمد مسافران از گذرگاه سالنگ اطلاع‌رسانی کافی هم صورت نگرفته بود. آقای سالنگی تاکید کرد که برای جلوگیری از تلفات چنین حوادثی باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد.

او همچنین انتقاد کرد که برای پیشبینی وضعیت آب و هوا در گذشته اداره‌ای در سالنگ وجود داشت، اما اکنون به جز ساختمان ویران شده این اداره دیگر چیزی وجود ندارد.

آقای سالنگی افزود ساختمان‌هایی که در چند منطقه سالنگ در گذشته برای پناه‌دادن مسافران در روزهای طوفانی و حوادث مشابه آن وجود داشت هم حالا به ویرانه مبدل شده است.

بر اساس یک خبر دیگر، مقامهای محلی در ولایت مرکزی بامیان می گویند ۱۲ عضو یک خانواده در ولسوالی/شهرستان پنجاب این ولایت بر اثر ریزش برف‌کوچ‌ (بهمن) جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان این ولسوالی گفته اند که این حادثه بامداد ۱۹ دلو در قریه یی (روستایی) در شرق پنجاب روی داد و سه عضو دیگر این خانواده به کمک مردم این قریه (روستا) نجات داده شدند.

یک مقام این ولسوالی گفت که افراد کشته شده شامل سه مرد، چهار زن و پنج کودک هستند.

همچنین پیشتر از این، از کشته شدن دو نفر دیگر هم بر اثر فرود آمدن برفکوچ در ولسوالی‌های پنجاب و ورس در بامیان گزارش شده بود.


۱۰۳۰۹۳

حضور یا عدم حضور ایران در کانفرانس لندن

کانفرانس لندن روز پنجشنبه همین هفته در حالی برگزار میشود که هنوز حضور یا عدم حضور ایران در این اجلاس قطعی نشده است.

برخی از کارشناسان مسائل منطقوی و خارجی معتقدند که در موضوعات منطقه ای از جمله عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین هر نشستی که منهای ایران برگزار شود بی نتیجه خواهد بود زیرا ایران بازیگر اصلی - موثرترین و یا مخربترین - بازیگر منطقه ای به شمار می رود.

ایران به عنوان یکی از مطرح ترین همسایگان ، در افغانستان تلاش‌های مثبت بسیاری داشته و در عین حال از تولید و تجارت مواد مخدر از طریق افغانستان آسیب های زیادی دیده است با این وجود این همسایه اگر بخواهد می‌تواند کمک شایانی به تقویت ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور بکند.

این یک ناامیدی است که ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه‌ای در کانفرانس لندن شرکت نمی‌کند زیرا موضوع افغانستان یک موضوع فراملیتی است و محدود به ایران یا انگلیس نمی‌شود. ایران چندین سال است که با انگلیس و آمریکا مشکلات سیاسی دارد.

ایران یکی از عوامل و نیروهای تاثیر گذار منطقه است و می تواند در برقراری ثبات در منطقه نقش آفرین باشد. همانگونه که قابل توجه است که در حوزه غرب کشور که هم مرز با ایران میباشد، ما شاهد امنیت و پیشرفت بیشتری هستیم بر خلاف حوزه شرقی کشور که به دلیل مجاورت با پاکستان ، اکثر ناامنی موجود را در آن محدوده شاهد می باشیم.

اگرچه جامعه بین‌المللی در کنفرانس‌های قبلی افغانستان تلاشهای بسیاری داشته است اما درباره هرگونه پیشرفت در موضوعات اساسی همچون امنیت و حکمرانی و اقتصاد سوالات فراوانی وجود دارد و دلیل آن نیز ضعیف بودن تلاش های منطقه ای درباره افغانستان است.

سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که نقش محوری در سازماندهی امور افغانستان را باید به ملت افغانستان سپرد و با استفاده از کمک‌های همسایگان ، آرامش و ثبات را به آن بازگرداند چرا که ‌بهبود اوضاع افغانستان از راه حل نظامی میسر نمی‌شود و باید از قابلیت‌های مختلف برای حل مشکلات موجود استفاده کرد.

تا کنون حضور و دخالت بیگانگان مانع اصلی پیشرفت کشورهای منطقه در افغانستان بوده است زیرا برخی از کشورهای همسایه از جمله ایران با وجود آمریکا ، حضور خود را راحت حس نمی کنند.

از سوی دیگر مقامات ایران بر این باورند که مسالۀ افغانستان داخلی است و نیروهای خارجی باید از کشور خارج شوند آنگاه افغانستان خود می تواند مشکلات خود را حل کند زیرا برقراری و تامین امنیت در منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه محقق می شود نه حضور اشغال گران کشورهای غربی.

ایران با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی همواره در جهت کمک به دولت و مردم افغانستان در رسیدن به آرامش و رفاه تلاش کرده است .

هر چند که اتهاماتی از جمله ایجاد ناامنی، همکاری با طالبان و نفوذ در جابجایی قدرت از سوی کشورهای آمریکا و بریتانیا نسبت به ایران مطرح شده است ولی هیچ گاه این اتهامات از سوی مقامات افغانستان تایید نشده و هرگونه همکاری ایران با طالبان رد شده است.

در مورد عدم شرکت ایران در کانفرانس لندن ، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرده است : اگر ملاحظات ایران در بیانیه پایانی نشست لندن اعمال نشود، ایران در آن شرکت نخواهد کرد و برعکس اگر ایران احساس کند که حضورش در نشست لندن تشریفاتی و ابزاری نیست در این نشست حاضر خواهد شد.

با این حال در حالی که تنها دو روز دیگر به برگزاری این کانفرانس باقیمانده، تعدادی از کشورها نسبت به دستور کار این کانفرانس ابراز بی اطمینانی و نسبت به حضور در این کانفرانس و موفقیت آمیز بودن آن ابراز تردید کرده اند. آنها معتقدند با نزدیک بودن انتخابات سراسری در انگلیس و با توجه به کاهش شدید محبوبیت حزب کارگر در میان مردم این کشور که ادامه جنگ افغانستان یکی از دلایل آن است، هدف اصلی کانفرانس لندن بهره برداری سیاسی و حزبی از آن است.

۱۰۱۸۵۰