تجمع عظیم مخالفان در تهران؛ لغو تظاهرات جمعه

آقای موسوی با همسرش به میان جمعیت آمد و با یک بلندگوی دستی سخنرانی کوتاهی انجام داد

روز پنجشنبه همزمان با تظاهرات صدها هزار نفری - و بنا به برخی گزارش ها چند میلیونی - مخالفان در ایران اعلام شده است که برنامه تجمع روز جمعه که مهدی کروبی درخواست آن را کرده بود لغو شده و در عوض این تظاهرات قرار است روز شنبه برگزار شود.

برنامه تجمع اعتراضی روز جمعه قرار بود از میدان هفت تیر به سوی نماز جمعه در خیابان انقلاب انجام شود.

در خبری در وبسایت حزب اعتماد ملی که آقای کروبی رئیس آن است آمده است: "حزب اعتماد ملی در نامه ای به وزیر کشور خواهان صدور مجوز برای برپایی تجمع اعتراض آمیز به نتایج انتخابات در روز شنبه شد. در نامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول منتجب نیا قایم مقام دبیر کل این حزب از وزیر کشور برای ساعت ١٦ روز شنبه و در میدان انقلاب به سمت آزادی تقاضای مجوز راهپیمایی در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات شده است."

این حزب گفت که راهپیمایی از ساعت 16 تا 19 بعداز ظهر صورت می‌گیرد و هدف آن "پی‌گیری مطالبات قانونی و تداوم اعتراض مدنی آنان است."

پیشتر گروه های دیگر نیز درخواست برگزاری تجمعی در روز شنبه را داده بودند و شاهدان عینی می گویند که خبر برگزاری این تجمع در تظاهرات روز پنجشنبه نیز میان مردم دهن به دهن گشته است.

قرار است آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نماز جمعه این هفته را امامت کند و بسیاری می خواهند بدانند او - که قبلا بر پیروزی محمود احمدی نژاد مهر تایید زده است - چه موضعی در قبال اعتراضاتی که در سه دهه تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد اتخاذ خواد کرد.

تظاهرات پنجشنبه

روز پنجشنبه صدها هزار نفر در تجمعی در تهران برای گرامیداشت یاد هشت نفری که پیشتر در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات کشته شده بودند شرکت کردند.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که به نظر می رسید تظاهرات پنجشنبه به بزرگی تظاهرات دوشنبه یا بزرگتر از آن بوده باشد؛ به گفته شهردار تهران سه میلیون نفر در تظاهرات دوشنبه شرکت کرده بودند.

در این تظاهرات که از میدان امام خمینی تا فردوسی و انقلاب را در بر می گرفت میر حسین موسوی، از نامزدهای معترض انتخابات، در بین هوادارانش در میدان امام خمینی تهران حاضر شد و سخنرانی کرد.

به گفته شاهدان عینی تظاهرات خاموش مردمی که پلاکاردهای اعتراض آمیز در دست داشتند از میدان هفتم تیر تا میدان امام خمینی و از طرف دیگر از میدان فردوسی تا میدان انقلاب برگزار شد.

بسیاری از معترضان شمع به دست داشتند. میرحسین موسوی نیز مانند هوادارانش لباس سیاه بر تن کرده بود و از روی یک ماشین سخنرانی کرد.

برخی از مردم عکس های کشته ها را در دست داشتند و روی برخی پلاکاردها نوشته شده بود: "چرا برادران ما را کشتید؟".

بر اساس برخی منابع بسیاری از خیابانهای منتهی به محل تجمع مسدود شد و امکان عبور و مرور اتومبیل ها به سمت میدان امام خمینی تهران وجود نداشت.

روزنامه گاردین در وبلاگ ویژه خود به نقل از شبکه پرس تی وی، شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی را "صدها هزار نفر" ذکر کرده است.

حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت تهران خبر رسید که به دلیل ازدحام شدید جمعیت در میدان امام خمینی، مسافران مترو نمیتوانند از خروجیهای این میدان بیرون بیایند و به خروج از ایستگاههای قبلی و بعدی دعوت میشوند.

همزمان شوران نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات است از سه نامزد انتخابات که بازنده اعلام شده اند خواسته است روز شنبه نمایندگان خود را برای دیدار با اعضای این شورا اعزام کنند.

مارکوس جورج خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که در این روز کمتر نشانه ای از بسیجیان هوادار حکومت دیده می شد اما هواداران آقای موسوی به هم می گفتند که باید به صورت گروهی حرکت کنند تا در برابر هرگونه حمله احتمالی کمتر آسیب پذیر باشند.

گزارش خشونت

مری کولوین گزارشگر روزنامه "ساندی تایمز" که در تهران است  گفت که به نظر می رسد هر دو طرف سعی دارند از برخوردهای عمده پرهیز کنند اما وضعیت "خیلی حساس است و پیشبینی تحولات آینده خیلی دشوار است."

وی گفت که یک خبرنگار وال استریت ژورنال "یک شب پیش درحال مصاحبه با یک مرد جوان در خیان بوده است که یک شبه نظامی نزدیک شد و با اسلحه گردن او را هدف گرفت و کشت."

در دیگر شهرها، آرامگاه شاهچراغ محل گردهم آیی معترضان شهر شیراز بود که هزاران نفر از آنها در این مکان در سکوت مقابل یک تابوت نمادین تجمع کردند.

هرچند برخی منابع حاضر در این گردهم آیی تعداد ماموران نیروی انتظامی در محل شاهچراغ را اندک توصیف کردند اما نیروهای لباس شخصی در میان جمعیت حضور دارند.

این گردهم آیی پس از آن برگزار شد که در دو روز گذشته نیروهای بسیجی با تظاهر کنندگان در شهر شیراز برخورد کردند.

یک تظاهرکننده به نام علی که در تجمع خاموش شیراز شرکت کرده بود گفت: "در حدود دو تا سه هزار نفر اینجا هستند، در سکوت در محوطه داخل شاهچراغ نشسته اند. پلیس کاری نمی کند چون در یک مکان مقدس هستیم."

محدودیت های شدیدی بر بی بی سی و سایر رسانه های خارجی در ارتباط با پوشش خبری اعتراض ها اعمال شده است. خبرنگاران اجازه ندارند خبر تجمعات "غیرقانونی" را - که شامل تجمعات گسترده مخالفان در روزهای اخیر می شود - از نزدیک پوشش دهند اما بر محتوای گزارش آنها کنترلی اعمال نمی شود.

به گفته منابع در زاهدان، این شهر تا اندازه ای آرام تر شده و تظاهرات به شکل آرام پی گرفته می شود. همچنین مسجد طالقانی این شهر نیز محل برگزاری یک مراسم عزاداری برای کشته شدگان در جریان ناآرامی ها بوده است.

در ارومیه هم به گفته منابع آگاه خیابان های امام خمینی و خیام، که در روز های اخیر محل برگزاری تجمع معترضان به نتیجه انتخابات بوده، تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی قرار دارند و تا کنون مردم ارومیه امکان برگزاری تظاهرات اعتراضی خود را نداشته اند.

ضدتظاهرات

اعتراضات تازه درحالی انجام شده است که شورای نگهبان از مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی نامزدهایی که وزارت کشور می گوید بازندگان انتخابات هستند دعوت کرده است روز شنبه درباره شکایات خود بحث کنند. معلوم نیست که نامزدها این دعوت را پذیرفته باشند.

سخنگوی این شورا گفته است که معاونت اجرایی این شورا "بررسی دقیق" 646 مورد شکایت که از سوی این سه نامزد ارائه شده را آغاز کرده است.

این شورا پیشتر در این هفته گفت که در صورتی که لازم بداند دستور بازشماری برخی از صندوق ها را خواهد داد اما درخواست برگزاری مجدد انتخابات که درخواست آقای موسوی و کروبی است را رد کرده است.

در سایر تحولات روز پنجشنبه طی یک تجمع، در اطراف دفتر دادستانی تهران، دانشجویان هوادار آقای احمدی نژاد و رهبر ، علیه نقش علی اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در اعتراضات تظاهرات کردند.

خبرگزاری فارس می گوید که فائزه رفسنجانی که روز سه شنبه در جمع مخالفان سخنرانی کرد و برادرش مهدی در ارتباط با نقشی که ادعا می شود در "ناآرامی ها" دارند از ترک کشور منع شده اند.

مجلس خبرگان رهبری - که مسئول عزل و نصب رهبری است - و تحت ریاست علی اکبر هاشمی رفسنجانی قرار دارد طی بیانیه ای از مشارکت مردم در انتخابات استقبال کرده اما در مورد نتایج آن اظهار نظری نکرده است.

۸۹۸۹۵

آثار بحران فعلی ایران بر اقتصاد کشور

پیوند همیشگی اقتصاد و سیاست سبب می شود هر تغییری در شرایط و ثبات سیاسی یک کشور بر فعالیت بخش های اقتصادی آن تاثیر بگذارد. این تاثیر در روزهای اول، با کاهش فعالیت بنگاه های اقتصادی به چشم می آید، ولی مهم تر از آن، نتایج بلندمدتی است که اغلب، با پشت سر گذاشتن بحران و فروکش کردن اختلاف نظرهای سیاسی، خود را نشان می دهد.

تجمع و راهپیمایی های روزهای اخیر در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مرحله اول بر فعالیت تک تک بنگاه های اقتصادی تاثیر گذاشته است. مغازه هایی که در مسیر راهپیمایی ها و تجمع ها قرار دارند، در بیشتر موارد برای یک روز کامل تعطیل شده اند. این تعطیلی یا به خواست مغازه داران و برای مشارکت در تجمع ها بوده یا به دستور رسمی برخی مراجع و برای جلوگیری از شلوغی بیشتر انجام شده است.

منابع خبری غیررسمی هم از تعطیلی برخی مغازه ها در بازار شهرهای بزرگ و کند شدن فعالیت های اقتصادی در روزهای اول بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند. اما تعطیلی بنگاه های اقتصادی، کندی خرید و فروش و احتمالا بروز مشکلاتی در تامین مایحتاج زندگی مردم، تنها اولین مرحله از تاثیر ناآرامی های اخیر در وضعیت اقتصادی ایران است.

جمشید اسدی، تحلیلگر اقتصادی، معتقد است که راهپیمایی و اعتراض های روزهای اخیر، پیامدهای قابل توجهی در بخش اقتصادی خواهد داشت. او می گوید: "زمانی که فضای کسب و کار در یک کشور همانند فضای کنونی ایران می شود، سرمایه گذاران داخلی و خارجی نه تنها سرمایه گذاری نمی کنند، بلکه تا حد ممکن تلاش می کنند سرمایه های موجود خود را از کشور خارج کنند."

او اضافه می کند: "خروج سرمایه از کشور سبب می شود آینده اقتصادی تاریکی در انتظار آن باشد، یعنی می توان مطمئن بود که با به وجود آمدن فضای نامساعد کسب و کار، هم میزان بیکاری بیشتر می شود و هم تورم و گرانی بیشتر به دنبال آن می آید."

محمد از فعالان اقتصادی است که در یک شرکت بازرگانی مشترک "ایرانی-چینی" فعالیت می کند. او می گوید در روزهای اخیر و به دنبال اعتراض های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی این شرکت متوقف شده است. او می گوید: "خیلی از بدهکاران به شرکت ما با استفاده از موقعیتی که پیش آمده است، حاضر نیستند چک های خود را پرداخت کنند و ناگزیر شده ایم به دنبال چک های برگشتی مان برویم."

او اضافه می کند: "بروز ترافیک و مشکلات در رفت و آمدها سبب شده است نتوانیم کالاهایمان را به دست خریداران برسانیم و هیچ آژانس مسافرتی حاضر به ارائه خدمات نیست."

به گفته محمد، فعالیت بیشتر شرکت های بازرگانی، متوقف شده است و به طور مشخص، مسولان شرکتی که او در آن کار می کند، تصمیم گرفته اند در صورت ادامه این وضعیت، بخشی از نیروی کار خود را تعدیل کنند.

با ادامه یافتن اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در روزهای اخیر، برخی شرکت های خارجی فعال در ایران هم اعلام کرده اند که به دنبال خروج نیروی کار غیر ایرانی خود هستند و تا زمان آرام تر شدن شرایط، دفترهای خود را به ویژه در تهران، به صورت نیمه تعطیل درمی آورند.

جمشید اسدی معتقد است که به جز فعالیت بنگاه های اقتصادی در ایران، شرکای تجاری و بازرگانی کشور هم شرایط جدیدی برای ادامه همکاری های خود در نظر خواهند گرفت.

او می گوید: "بر اساس برآوردهایی که اتاق بازرگانی ایران در آخرین ماه های باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد، قیمت بعضی کالاهای بازرگانی وارداتی به ایران، حدود 40 درصد بیشتر از قیمت متعارف در بازار جهانی است و ایران این کالاها را گران تر از دیگر خریداران بین المللی، وارد می کند."

به گفته آقای اسدی، این آمار نشان می دهد که شرایط کسب و کار در ایران نامناسب است و شرکای تجاری در عرصه بین الملل، مگر به بهای گزاف، حاضر نیستند با ایران داد و ستد کنند. در نتیجه می توان پیش بینی کرد که در وضعیت کنونی، این قیمت ها چه قدر گران تر می شود.

قراردادهایی که برای داد و ستد با کشورهای خارجی امضا می شوند، برای چندین ماه و شاید چندین سال معتبر خواهند بود و تنها برقراری آرامش و ایجاد اعتماد بیشتر برای سرمایه گذاران و کارآفرینان می تواند فضای کسب و کار را برای تمام بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ بهتر کند.

با این حال، جمشید اسدی یادآور می شود که چگونگی برقراری این آرامش هم اهمیت قابل توجهی در شکل گیری فعالیت های اقتصادی دارد. او می گوید در صورتی که فضای کنونی، با سرکوب معترضان تغییر کند و کشور در ظاهر به آرامش برسد، فعالان اقتصادی در ایران چشم انداز مطلوب و مثبتی نخواهند داشت.

اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیشتر حرکتی سیاسی به نظر می آمد که اکنون ریشه های اجتماعی آن اشکار شده است، ولی نباید فراموش کرد که آثار اقتصادی این وضعیت در بلندمدت، می تواند نتایجی نه چندان مطلوب در روند توسعه اقتصادی ایران داشته باشد.

۸۹۸۹۲

دیوان محاسبات ایران سخنان احمدی نژاد را رد کرد

دیوان محاسبات کشور که در ایران زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند، در نامه ای به صدا و سیما اعلام کرد که موضوع وضعیت نامعلوم یک میلیارد دلار از درآمدهای کشور هنوز در این دیوان در حال بررسی است.

به گزارش سایت رسمی دیوان محاسبات، روابط عمومی این نهاد روز پنجشنبه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در نامه ای به رضا پورحسین، مدیر شبکه سوم تلویزیون ایران نوشته است: "آقای محمود احمدی نژاد، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در برنامه ویژه انتخاباتی روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۸۸ ساعت ۲۲:۴۵ در بخشی از سخنان خود از مختومه شدن موضوع یک میلیارد دلار در تفریغ بودجه سال ۸۵ خبر داد".

دیوان محاسبات "مختومه شدن" این پرونده را "تکذیب" کرده است و می گوید این پرونده "برای رسیدگی و صدور دادخواست، در مسیر دادسرای دیوان محاسبات کشور" است و برای صدور رأی به هیأت های مستشاری و در صورت ضرورت به محکمه تجدیدنظر فرستاده خواهد شد.

آقای احمدی نژاد چهارشنبه شب در وقت اضافه ای که در تلویزیون ایران برای پاسخگویی به اظهارات رقیبانش به او داده شده بود، گفت: "می گویند یک میلیارد دلار در این دولت گم شده است اما وقتی معاون دیوان محاسبات می گوید که چنین چیزی نیست، آن را منتشر نمی کنند".

او جمعه شب ۱۵خرداد هم در گفت و گوی ویژه خبری در شبکه دوم تلویزیون ایران گفت: "اخیرا یک میلیارد دلار اشتباه محاسبه شده بود، دیدید که چه جنجالی بر سر آن برپا شد. یک جا ریال را با دلار جمع زده بودند... بعد گروه گذاشتند و جلسات متعدد برگزار شد و معلوم شد که اشتباه محاسباتی بوده است".

آقای احمدی نژاد در اواخر بهمن ماه ۱۳۸۷ هم گفته بود که گزارش دیوان محاسبات در مورد وضعیت نامعلوم یک میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت در سال ۱۳۸۵، ناشی از اشتباه و بی دقتی بوده است و از مجلس شورای اسلامی به دلیل به راه انداختن "سروصدا" در این مورد انتقاد کرد.

در آن زمان دیوان محاسبات بلافاصله به گفته های رئیس جمهوری ایران واکنش نشان داد و خواستار فرصت پاسخگویی به آن در تلویزیون شد، اما تاکنون چنین فرصتی به دیوان محاسبات داده نشده است.

این نهاد اکنون هم می گوید مایل است این موضوع را "در فضای کارشناسی" و به دور از التهابات سیاسی پیگیری کند: "پیش از این نیز معاون دیوان محاسبات از رسانه ها و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرده بود نتایج حاصل از رسیدگی ها و گزارش های حرفه ای دیوان محاسبات کشور را له یا علیه نامزدها مورد استفاده قرار ندهند".

رقیبان آقای احمدی نژاد در انتخابات ایران در مناظره ها و برنامه های تلویزیونی خود از "گم شدن" یک میلیارد دلار در دوران آقای احمدی نژاد به عنوان نمونه ای از عملکرد نامناسب دولت او یاد کردند در حالی که آقای احمدی نژاد معمولا آن را یک "اختلاف حساب" می نامد.

۸۹۵۱۱


هزینه های نظامی جهان به بالاترین حد خود رسید

بر اساس گزارشی از موسسه صلح سیپری (Sipri) که مقر آن در استکهلم واقع است، در سال 2008، با وجود بروز بحران اقتصادی میزان هزینه های نظامی در سراسر جهان با افزایشی چهار درصدی به 1464 میلیارد دلار رسید که تا کنون بی سابقه بوده است.

به گفته این موسسه در مقایسه با فعالیت های غیرنظامی در صنعت هواپیمایی و پروژه های فضایی، صنایع دفاعی وضعیت بسیار مناسبی دارند و از سال 1999 تا کنون حدود 45 درصد رشد کرده اند.

سیپری (انستیتوی تحقیقاتی صلح استکهلم) اعلام کرد: "بحران مالی جهانی هنوز تاثیری بر درآمد، سود و سفارش های ساخت شرکت های عمده تولید کننده تسلیحات نگذاشته است."

این موسسه همچنین از افزایش 11 درصدی عملیات حفظ صلح که منبع درآمدی برای شرکت های تولید کننده محصولات دفاعی محسوب می شوند، خبر داد.

در سال 2008 این عملیات در نقاط بحران زده ای همچون دارفور و جمهوری دموکراتیک کنگو انجام شد و بنا به برآورد این موسسه شمار سربازانی که در این عملیات به کار گرفته شدند به رقم بی سابقه 187.586 نفر رسید.

صنعت رو به رشد

در شرایطی که شرکت های فعال در صنعت هوا-فضا و امور دفاعی برای یکصدمین نمایشگاه سالانه تولیدات هوایی پاریس آماده می شوند، ظاهرا توجه مشتریان بجای شرکت های تولید کننده هواپیماهای مسافری که تحت تاثیر رکود اقتصادی میزان سفارش های آنها کاهش یافته، به شرکت هایی معطوف خواهد شد که جت های جنگنده و دیگر سخت افزارهای نظامی تولید می کنند.

در مجموع میزان فروش 100 تولید کننده عمده محصولات نظامی در سال 2007 به 347 میلیارد دلار بالغ شد که اکثر این شرکت ها آمریکایی یا اروپایی بودند.

حدود 61 درصد فروش نصیب 44 شرکت آمریکایی شد، 31 درصد دیگر به 32 شرکت مستقر در غرب اروپا رسید و باقی نصیب شرکتهای روسی، ژاپنی، اسرائیلی و هندی گردید.

موسسه سیپری در گزارش خود با ذکر دوران ریاست جمهوری جورج بوش به عنوان یک "دوره استمرار در صنایع تسلیحاتی"، اعلام کرد :"از سال 2002 ارزش 100 شرکت عمده فروشنده تسلیحات به میزان 37 درصد افزایش یافته است."

شرکت آمریکایی بوئینگ، غول هوا-فضا و امور دفاعی، کماکان بزرگترین فروشنده تسلیحات است که در سال 2007 میزان فروش آن از قبل تجهیزات نظامی به 30.5 میلیارد دلار رسید.

موسسه بریتانیایی BAE Systems با کمتر از یک میلیارد دلار اختلاف در رتبه دوم قرار دارد و لاکهید مارتین با 29.4 میلیارد دلار سومین فروشنده عمده تسلیحات در جهان است.

ولخرج ترین ها

بیشترین میزان پول برای تجهیزات نظامی کماکان از سوی آمریکا هزینه می شود که در یک دهه گذشته عامل 58 درصد افزایش در هزینه های جهانی در این عرصه بوده است، البته چین و روسیه اختلاف خود با آمریکا را کاهش داده اند.

این دو کشور بودجه نظامی خود را در طی یک دهه گذشته سه برابر کرده اند و بنا به گزارش سیپری، روسیه "با وجود مشکلات اقتصادی هنوز برنامه هایی برای افزایش بیشتر بودجه نظامی خود دارد."

در خاورمیانه در طی سال 2008 میزان هزینه های نظامی اندکی کاهش یافت، اما سیپری این کاهش را موقت برآورد کرده است و از برنامه های برخی کشورهای منطقه برای خریدهای عمده نظامی خبر داده است.

البته یکی از موارد استثنا عراق است که در مقایسه با سال 2007 بودجه نظامی خود را 133 درصد افزایش داد و به گفته سیپری به شدت برای تامین تجهیزات نظامی به آمریکا وابسته است.

آمریکا بودجه ای اضافه را هم برای "مبارزه با تروریسم" کنار گذاشته است و جنگ در عراق و افغانستان برای این کشور 903 میلیارد دلار هزینه در بر داشت.

سم پرلو-فریمن، مدیر پروژه هزینه های نظامی در سیپری گفت: "موضوع 'مبارزه با تروریسم' بسیاری از کشورها را ترغیب کرد که مشکلات خود را با زدن عینک نظامی ببینند و از این پدیده برای توجیه هزینه های بالای نظامی خود استفاده کنند."

مشکلات پیش رو؟

سیپری در گزارش خود تاکید می کند که سطح بالای هزینه های نظامی می تواند برای ثروتمندترین کشورها هم مشکل ایجاد کند.

در گزارش سیپری آمده است: "در جریان هشت سال ریاست جمهوری جورج بوش میزان هزینه های نظامی آمریکا به بالاترین سطح خود از جنگ جهانی دوم رسید."

سیپری بر استقراض بیشتر برای تامین هزینه های درگیری در عراق و افغانستان تاکید می کند و می نویسد: "این افزایش هزینه، که از طریق بوجه های مکمل اضطراری خارج از فرایند معمول تعیین بودجه تامین شد، در افزایش کسر بودجه نقش داشته است."

سیپری همچنین به این نتیجه رسیده که "اگر دولت ها هزینه های نظامی خود را در واکنش به افزایش کسر بودجه، کاهش دهند، تقاضا برای محصولات شرکت های تولید کننده تسلیحات هم کاهش خواهد یافت."


 ۱۰ تولید کننده عمده تسلیحات جهان

  • بوئینگ: 30.5 میلیارد دلار
  • بی ای ئی سیستم: 29.9 میلیارد دلار
  • لاکهید مارتین: 29.4 میلیارد دلار
  • نورثروپ گرومن: 24.6 میلیارد دلار
  • جنرال داینامیکس: 21.5 میلیارد دلار
  • رایتیون: 19.5 میلیارد دلار
  • EADS (اروپای غربی): 13.1 میلیارد دلار
  • ال-تری کامیونیکیشنز: 11.2 میلیارد دلار
  • فینمکانیکا: 9.9 میلیارد دلار
  • تیلز: 9.4 میلیارد دلار

پرهزینه ترین ارتش های جهان در 2008

  • آمریکا: 607 میلیارد دلار
  • چین: 84.9 میلیارد دلار
  • فرانسه: 65.74 میلیارد دلار
  • بریتانیا: 65.35 میلیارد دلار
  • روسیه: 58.6 میلیارد دلار
  • آلمان: 46.87 میلیارد دلار
  • ژاپن: 46.38 میلیارد دلار
  • ایتالیا: 40.69 میلیارد دلار
  • عربستان سعودی: 38.2 میلیارد دلار
  • هند: 30.0 میلیارد دلار
۸۹۵۰۷

۸۰ درصد شبکه فایبر نوری افغانستان تکمیل گردیده است

مقامات وزارت مخابرات افغانستان می گویند آنان در تلاش هستند با استفاده از شبکه فایبر نوری، در کیفیت و نرخ خدمات انترنیت و مخابراتی در کشور تغیرات مثبت را بوجود بیآورند.

مقامات وزارت مخابرات افغانستان می گویند آنان در تلاش هستند با استفاده از شبکه فایبر نوری، در کیفیت و نرخ خدمات انترنیت و مخابراتی در کشور تغیرات مثبت را بوجود بیآورند. 
 
گفته شده است کار ایجاد این شبکه حدود دو سال پیش آغاز گردیده، تا اکنون هشتاد درصد تکمیل شده است. 
 
امیرزی سنگین وزیر مخابرات افغانستان می گوید با تکمیل شدن کار ایجاد شبکه فایبر نوری، افغانستان قادر می شود تا از این طریق با تمام کشور های همسایه وصل گردد.

آقای سنگین که در جمع خبرنگاران در کابل صحبت میکرد هم چنان گفت، بعد از تکمیل شدن این پروژه در کیفیت و نرخ خدمات انترنت و مخابرات در کشور بهبود قابل ملاحظه یی رونما خواهد شد.
وی افزود:
" اکثر ارتباطات بین ولایات که از طریق اقمار مصنوعی(ماهواره) صورت می گیرد، محدویت ظرفیت در این اقمار مصنوعی باعث کاهش کیفیت خدمات می گردد. وقتی که ارتباطات از طریق فایبر نوری تامین شود، در این قسمت کدام مشکل نخواهیم داشت. من امروز اعلام میکنم که با افتتاح شبکه فایبر نوری در قیمت های خدمات انترنیت در حدود 80 درصد کاهش بوجود می آید.

وزیر مخابرات افغانستان در بخشی از صحبتش گفت، ایجاد این شبکه سبب میشود تا ظرف سه سال آینده تعداد افراد که از خدمات انترنیت استفاده می کنند از یک میلیون به چهار میلیون تن برسند.

به گفته آقای سنگین حکومت ماهانه حدود چهار میلیون دالر از این طریق عاید به دست خواهد آورد.
 
روسای جمهور افغانستان و تاجکستان به روز چهارشنبه از طریق شبکه فایبر نوری صحبت نمودند.

وزیر مخابرات میگوید قرار است به زودی یک تفاهمنامه تجارتی میان افغانستان و تاجکستان عقد شود که به اساس آن شبکه فایبر نوری در شمال کشور به بهره برداری سپرده خواهد شد.

به گفته آقای سنگین انتظار میرود کار متباقی شبکه فایبر نوری در آینده نزدیک تکمیل شود و افغانستان از این طریق با پاکستان و سایر کشور های همسایه وصل گردد.
وی می گوید:
" ارتباط ما از طریق شبکهء فایبر نوری با ایران در حال تامین شدن است و با ازبکستان و تاجکستان هم وصل شدیم. شبکه فایبر نوری به سرحد پاکستان هم رسیده، قرار است ظرف دو هفته آینده شبکه فایبر نوری پاکستان هم به مرز افغانستان برسد و این دو شبکه با هم وصل گردند."

وزارت مخابرات افغانستان میگوید، به منظور حفاظت از این شبکه تدابیر شدید امنیتی هم اتخاذ گردیده است.

حکومت افغانستان در حالی از تلاش های تازه جهت بهبود خدمات انترنیت و مخابرات خبر می دهد که هم اکنون شمار زیادی از افراد در افغانستان بخاطر بلند بودن قیمت و پایین بودن کیفیت خدمات مخابراتی و انترنتی در این کشور شکایت دارند.
 ۸۹۳۶۵

یازده عنوان کتاب ازجمله آنها نهج البلاغه در افغانستان به آب انداخته شد

مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در باره انداختن کتابهای توقیف شده به دریای هیرمند توسط مقامهای محلی ابراز تاسف کرده اند.

اخیراً مقامهای محلی ولایت نیمروز هزاران جلد کتابی که توسط یک ناشر افغان از ایران وارد این افغانستان شده بود را به رود هیرمند انداختند.

ابراهیم شریعتی، ناشر افغان و وارد کننده این کتابها گفت که یک محموله ۲۵ تنی کتابهای وارداتی او شش ماه پیش در گمرک نیمروز توقیف شد و ۱۱ عنوان از این کتابها "غیرمجاز" تشخیص شد.

به گفته آقای شریعتی، کتابهای "هزاره ها نوشته حسن پولادی به ترجمه عالمی کرمانی، شناسنامه افغانستان نوشته بصیر احمد دولت آبادی، گل سرخ دل افگار نوشته جواد خاوری، نهج البلاغه، مجموعه نامه ها و سخنان حضرت علی و اصول کافی شامل این کتابها بوده است.

غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز ادعا کرد که شماری از این کتابها "اختلاف برانگیز بود و در این کتابها به مسائل قومی و مذهبی دامن شده بود."

والی نیمروز می گوید در زمان توقیف این کتابها مسئولان اداره های ارشاد و حج اوقاف، دادستانی، امنیت ملی و اطلاعات و فرهنگ این ولایت حضور داشتند. به گفته او، نمونه هایی از این کتابها برای بررسی های بیشتر به وزارت اطلاعات فرهنگ به کابل فرستاده شد.

آقای آزاد گفت که تصمیم انداختن این کتابها به رودخانه توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و دادگاه عالی افغانستان گرفته شده است.

اما عبدالمالک کاموی، رئیس اداری قوه قضائیه افغانستان گفت که از صدور چنین حکمی توسط دادگاه عالی اطلاعی ندارد.

غرض ورزی؟

اما دین محمد مبارز راشدی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ به خبرنگاران گفت که روند توقیف، بررسی و به آب انداختن این کتابها در کل با مداخله نهادها و اشخاص مختلف و با غرض ورزی همراه بوده است.

آقای مبارز گفت: "کتابهایی که به رودخانه انداخته شدند جزئی از کتابهایی است که هیچ مشکلی ندارد و در افغانستان همیشه بوده و در آینده هم خواهد بود."

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: "دو مشکل در این تصمیم گیری وجود دارد: یکی در نفس قضاوت در این کتابها- که مورد استفاده مردم است، چرا ممنوع قلمداد می شود و دیگر این که روند ممنوع کردن این کتابها عجیب است. ما در روند اجرایی خود قانونی نداریم که کتابی که ورودش ممنوع باشد آن را به آب بیندازیم."

آقای راشدی می گوید "در صورتی که کتابی ممنوع دانسته شود باید واپس به وارد کننده آن مسترد شود و نه این که به رودخانه انداخته شود."

غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز گفت به دلیل این که ممکن است در این کتابها کلمه طیبه و آیات قرآن نوشته شده باشد و به دستور دادگاه تصمیم گرفته شد که این کتابها به رودخانه انداخته شود.

ابراهیم شریعتی ناشر افغان و وارد کننده این کتابها می گوید با انداختن این کتابها به رودخانه ۳۶ هزار دلار ضرر کرده است.

آقای راشدی گفت: "در بعضی موارد ظرفیت های پایین کاری باعث می شود که نسبت به ورود بعضی کتابها به این شکل برخورد شود. از این ناحیه من نگرانم و این کار به نفع افغانستان و فضای فرهنگی افغانستان نیست."

ناشر و وارد کننده این کتابها می گوید این چهار عنوان از این کتابها را به دلیل امکانات بهتری که در ایران وجود دارد، در آن جا چاپ و وارد افغانستان کرده بود. به گفته او، قرار بود این کتابها در شهر کابل به فروش برسد.

پیش از این مقامات دولت ایران با اشاره به توقیف این کتابها در نیمروز گفته بودند که هیچ گونه کتاب "اختلاف برانگیز" از این کشور به افغانستان صادر نشده است.

ابراهیم شریعتی می گوید در سالهای اخیر حدود 140 عنوان از آثار نویسندگان، محققان و شاعران افغانی را در ایران چاپ کرده است. که افغانستان در پنج قرن اخیر، _که چاپ بیستم آن به بازار آمده_ تمامی آثار خلیل الله خلیلی، برگزیده غزلیات بیدل، دیوان عایشه درانی، تاریخ احمدشاه ابدالی، دیوان ملک الشعرا قاری عبدالله از جمله آن ها است.

۸۸۷۶۰