بازداشت سه پاکستانی به اتهام تلاش برای ترور خلیلزاد



مقامات در افغانستان می گویند که نیروهای امنیتی این کشور، سه شهروند پاکستانی را به اتهام طرح ریزی ترور زلمی خلیلزاد، سفیر سابق آمریکا، در افغانستان بازداشت کرده اند.

گفته شده است که این سه مرد، در ولایت شرقی لغمان دستگیرشده اند.

زلمی خلیلزاد روز یکشنبه (19 ژوئن) برای دیدار از گروه بازسازی ولایتی (پی آر تی ) به ولایت لغمان درصد کیلومتری شرق کابل سفر کرده بود.

مقامات افغان می گویند که بازداشت شدگان پاکستانی، پذیرفته اند که قصد داشته اند زلمی خلیلزاد را ترور کنند.

به گفته این مقامات، مردان پاکستانی، سلاح و سبک و تفنگهای نارنجک انداز با خود داشته اند.

آقای خلیلزاد پنجشنبه گذشته گفته بود که گمان می کند اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و ملامحمد عمر رهبر طالبان، در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مخفی شده اند.

زلمی خلیلزاد، او ماه گذشته از سوی جورج بوش رییس جمهور آمریکا، به عنوان سفیر جدید این کشور در عراق منصوب شد.

آقای خلیلزاد پنجاه و چهارساله، متولد افغانستان و شهروند آمریکا است.

او ارشد ترین مقام مسلمان در دولت آمریکاست.

۹۳۲۴

شیما رضایی، گوینده مقتول تلویزیون افغاستان

روزنامه گاردین، چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه 15 ژوئن، درباره شیما رضایی، گوینده تلویزیون طلوع در افغانستان که ماه گذشته در خانه اش به ضرب گلوله کشته شد، مقاله ای به چاپ رسانده است.

بر گر دان فارسی آ ن این است.

شیما رضایی گوینده تلویزیون که در بیست و چهارسالگی در خانه اش در کابل به قتل رسید، برای مدت کوتاهی برای جوانان افغان چهره یک قهرمان را پیدا کرده بود. او به نسل در حال تغییر در افغانستان تعلق داشت. نسلی که بین سیاست های قرون وسطایی طالبان و انقلاب رسانه ای در افغانستان گرفتارآمده بود. انقلابی که افغانستان پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ دستخوش آن شده است.


فریبا و جواد رضایی خواهر و برادر شیما رضایی

شیما در یک خانواده نسبتا فقیر ولی روشنفکر افغان در شهر سره-پل درشمال افغانستان متولد شد. خانواده وی از اقلیت شیعه هزاره بودند. خواهر شیما نیز از معدود ورزشکاران زن افغان بود که پس از آنکه به عنوان نماینده ورزشکاران افغانستان درمسابقات المپیک آتن درسال ۲۰۰۴ شرکت کرد به شهرت جهانی دست یافت.

هنگامی که طالبان درسال ۱۹۹۶ درافغانستان بر سر کار آمدند، برنامه های تلویزیونی را قطع کردند و تمام تلویزیون ها را ازبین بردند. طالبان شنیدن موسیقی را قدغن کردند و آرشیو ها را نابود کرده و نوارهای ویدیویی را سوزاندند و مانع کارکردن زنان درخارچ از خانه شدند.

درآن زمان شیما و خانواده اش در تبعید در پاکستان زندگی می کردند اما پس از سقوط طالبان شیما و خانواده اش مانند هزاران پناهنده افغان دیگر به کشورشان بازگشتند و درکابل مستقر شدند.


آرم  تلویزیون طلوع

علاقه و شور جوانی سبب شد که پای شیما به تلویزیون افغانستان باز شود. درسال ۲۰۰۴ او مدرسه را رها کرد و کار در"طلوع"، اولین شبکه تلویزیونی خصوصی در کابل را شروع کرد. طولی نکشید که او به صورت معبودی برای بسیاری از جوانان افغان درآمد که مسحور برنامه تلویزیونی شیما که "هاپ" نامیده می شد، شده بودند.

در تضاد آشکار با جامعه سنتی افغانستان که هنوز بسیاری از زنان برقع می پوشیدند شیما و دو همکار مرد او دربرنامه های تلویزیونی خود به خنده و شوخی های معصومانه دست می زدند. و این موجب خشم کسانی می شد که تحمل یک زن بدون حجاب را نداشتند تا چه رسد به این که این زن در استودیوی تلویزیون در کنار مردان جوان یک برنامه موسیقی را اجرا کند.

برای جوانان افغان که امکانات سرگرمی و تفریح چندانی وجود ندارد، برنامه شیما یکی ازمعدود برنامه های موسیقی بود.

برنامه شیما شامل پخش موسیقی غربی، ایرانی، عربی، ترکی و افغان بود. این برنامه مانند بسیاری از برنامه های تلویزیونی دیگر، نوعی رویارویی با محافظه کاران مذهبی محسوب می شد.

متعصبین مذهبی شدیدا به فیلم ها و برنامه های تلویزیونی حمله کرده و آن را ضد اسلام و اخلاق می دانستند. حتی دوسال طول کشید تا تلویزیون دولتی افغانستان این جرئت را پیدا کند که از آواز کلاسیک خوانندگان زن افغانستان استفاده کند.

شیما مخالف این ملاحظات و محدودیت ها بود. نحوه اجرای برنامه های او که با ایماء و اشارات و طنازی های زنانه همراه بود و نیز این که شلوار جین و کلاه می پوشید موجب انتقادات شدید رهبران مذهبی افغان شده بود.

با وجود حضور سمبولیک زنان افغان در جامعه و رسانه ها هنوز محدودیت های زیادی برای زنانی که دررسانه ها کار می کنند وجود دارد. شیما در ماه مارس ازکار در تلویزیون طلوع به این عنوان که شخصیت وی با شرایط کاری مطابقت ندارد کنار گذاشته شد.

9219

رقابت بزرگترین و دوربردترین هواپیماهای دنیا در پاریس

ایرباس جدید ای ۳۸۰

هزاران نفر از مشتاقان صنعت هوانوردی برای دیدن بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به نمایشگاه هوایی پاریس رفته اند و شرکتهای هواپیمایی نیز سرگرم عقد قراردادهای خرید هستند.

کارشناسان ایرباس جدید ای ۳۸۰ را گل سرسبد این نمایشگاه توصیف کرده اند، هرچند در کنار این "سوپرجمبو" بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر نیز در کنار تازه ترین ابتکارهای هوانوردی و نظامی ۴۴ کشور در نمایشگاه هوایی پاریس عرضه شده است. انتظار می رود در طول یک هفته دهها هزاران نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه، نمایشگاه پاریس را در فرودگاه "بورژی"افتتاح کرد، اما نبرد ایرباس و بوئینگ بر سر یارانه های اتحادیه اروپا و آمریکا به این دو شرکت هواپیماسازی بر این رویداد سایه انداخته است.

مقام های تجاری آمریکا می گویند شکایت خود علیه پرداخت یارانه به شرکت هواپیماسازی ایرباس توسط اتحادیه اروپا را بار دیگر در سازمان تجارت جهانی تجدید خواهند کرد. آنها گفته اند که این اقدام در پی شکست تلاش های دو طرف برای دست یافتن به راه حلی از طریق مذاکره انجام می شود.

واشنگتن به این مساله که شرکت ایرباس تنها در صورت سوددهی محصولات تازه اش مجبور است وام های اتحادیه اروپا را بازگرداند شکایت دارد، اما بروکسل نیز می گوید که آمریکا به نوبه خود از طریق معافیت های مالیاتی و قراردادهای نظامی به بوئینگ سوبسید می دهد.

آقای شیراک بعد از افتتاح این نمایشگاه همراه سایر مقامات پرواز ایرباس ای ۳۸۰ را دید. مسئولان فرودگاه بورژی اعلام کردند یک باند فرود را مخصوص این هواپیمای غول پیکر دو طبقه گشترش داده اند. این هواپیما اولین بار در ۲۷ آوریل در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه به پرواز درآمد.

یک سخنگوی ایرباس گفت که این هواپیما در نمایشگاه پاریس یکصدمین ساعت پروازش را به ثبت خواهد رساند. ژاک روساری، خلبان ای ۳۸۰ اعلام کرد که این هواپیما بدون هیچ نقصی از تولوز تا پاریس پرواز کرده است.

قرار است ایرباس چندین پرواز نمایشی با این هواپیما انجام دهد، و آقای روساری احتمال داد ای ۳۸۰ هر روز به پرواز درآید.

بوئینگ که خود را سخت زیر بالهای ایرباس حس می کند، در نمایشگاه پاریس اعلام کرد تا پایان ماه جاری میلادی نسخه بزرگتر و بهنگام شده جمبوجت پهن پیکر ۷۴۷ خود را عرضه خواهد کرد. بوئینگ ۷۴۷ از زمان اولین پروازش در دهه ۱۹۷۰ بر بازار هواپیماهای مسافربری سلطه دارد.

کارشناسان عقیده دارند بوئینگ اکنون در شرف سبقت گرفتن مجدد از ایرباس است. این شرکت آمریکایی برای اولین بار هواپیمای "۲۰۰-۷۷۷ ال آر ورلد لاینر" به نمایش گذاشته است که جمعه بعد از تکمیل اولین پروازش بر فراز اقیانوس اطلس در بورژی فرود آمد.

نمایشگاه هوایی پاریس

این هواپیمای موسوم به جهان پیما دوربردترین هواپیمای تجاری دنیاست که ۱۷۴۴۵ کیلومتر برد دارد و تقریبا می تواند هر شهر جهان را بدون توقف به شهری دیگر متصل کند.

نمایشگاه هوایی پاریس امسال چندین رکورد شکسته است، ازجمله بیشترین شمار غرفه داران (حدود ۱۹۹۰) و تعداد کشورها (۴۴).

در تحولی دیگر هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرد که در قراردادی به ارزش ده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ۶۰ فروند ایرباس ای ۳۵۰ خواهد خرید. این هواپیماها در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به این شرکت خاورمیانه ای تحویل داده خواهد شد.

این شرکت همچنین قصد دارد دستکم ۲۰ فروند بوئینگ ۷۷۷ به ارزش چهار و نیم میلیارد دلار بخرد.

 انفجار در تهران 2 کشته برجای گذاشت

انفجار تهران


بعد از ظهر یکشنبه سه انفجار در تهران به وقوع پیوست که در یک مورد با تلفات جانی همراه بود.

انفجار مرگبار در نزدیکی یک پمپ بنزین در میدان امام حسین رخ داد.

به گفته خبرگزاری های ایران در این انفجار دو نفر کشته شده اند اما سایت پلیس ایران به نقل از سعید مرتضوی دادستان تهران تعداد کشته شدگان را 3 نفر ذکر کرده است.

حال دو نفر از مجروحان حادثه نیز وخیم گزارش شده است.

مقامات می گویند ماموران امنیتی ایران، دست کم سه بمب دیگر را در سطح پایتخت خنثی کرده اند.

یک مقام ارشد امنیتی مدعی شد که آمریکا و احتمالا بریتانیا در این حملات دخالت داشته اند. با اینهمه، جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور ایران در گفتگویی با بخش فارسی بی بی سی این احتمال را بعید ندانست که این انفجارها منشا داخلی داشته باشد.

ساعاتی پیش از بمبگذاری در تهران، شهر اهواز در جنوب ایران نیز صحنه چهار انفجار بود که گفته می شود هشت کشته و بیش از هفتاد زخمی بر جای گذاشته است.

هیئت دولت ایران دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی را مامور کرد تا موضوع انفجارهای شهر اهواز را که "اقدامات تروریستی و جنایت آمیز" خوانده شد، پیگیری کند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عالی ترین نهاد امنیتی در ایران، شامگاه یکشنبه با انتشار اطلاعیه ای، انفجار در شهرهای ایران را به منظور جلوگیری از "حضور پرشور مردم" در انتخابات آتی ریاست جمهوری دانست.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است با حضور هشت نامزد، جمعه همین هفته برگزار شود.

بمبگذاری مرگبار

انفجار مرگبار روز یکشنبه در جنب یک پمب بنزین و نزدیک ایستگاه اتوبوس خط پررفت و آمد امام حسین - میدان خراسان رخ داد. هنگام وقوع حادثه، اتوبوسی در ایستگاه نبود. بمب، درون یک سطل زباله در ابتدای خیابان هفده شهریور، حوالی میدان امام حسین تهران کار گذاشته شده بود.

ماموران پلیس و آتش نشانی در صحنه حادثه حضور یافتند و این منطقه تجاری و پرازدحام را احاطه کردند.

راهب هماوندی، عکاس خبری که در محل انفجار حضور داشت گفت که خون و بقایای بدن قربانی بر سطح خیابان دیده می شد و پلیس می کوشید از هجوم مردم به صحنه حادثه جلوگیری کند.

مقامات امنیتی و انتظامی تایید کردند که در رویدادی دیگر، یک بطری حاوی مواد منفجره در مرکز تهران، ظاهرا به کمک دستگاه کنترل از راه دور آتش گرفته است. این حادثه، در زیرزمین یک مرکز کامپیوتری در خیابان ولیعصر تهران، بالاتر از چهارراه طالقانی رخ داده و تلفاتی نداشته است.

جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور ایران هم در گفتگو ی خبر انفجار دیگری در حوالی خیابان دماوند در شرق تهران را تایید کرد.

بر اساس گزارشها، این انفجار نزدیک مسجدی در میدان تسلیحات در منطقه وحیدیه رخ داد و یک بمب صوتی و دست ساز در مقابل منزل یک روحانی کار گذاشته شد که به شیشه های چند خانه و خودرو خساراتی را وارد کرد اما تلفاتی را در بر نداشت.

"دخالت خارجی"

علی آقامحمدی، رئیس کمیته تبلیغات شورای عالی امنیت ملی ایران به خبرنگاران  در تهران گفت که مسئولان ایرانی سه بمب دیگر را نیز در تهران پیش از انفجار خنثی کرده اند.

او گفت مطمئن است که آمریکایی ها در این حملات نقش دارند و همچنین اظهار داشت که بریتانیا نیز ممکن است در این ماجرا دخالت داشته باشد اما هیچ دلیلی برای ادعای خود ارائه نکرد.

آقای آقامحمدی همچنین در گفتگوی جداگانه ای با ایسنا "گروههای وابسته به رژیم سابق صدام را مسوول انفجارهای اخیر اهواز دانست".

"گروههای وابسته به رژیم سابق صدام که در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران به این رژیم کمک کرده بودند و مقر آنان تاکنون در کشورهای غربی می‌باشد مسوول انفجارهای اهواز می‌باشند."

با اینهمه، آقای آقامحمدی در پاسخ به این سوال که "آیا سازمان مجاهدین خلق مسئول این انفجارها بوده یا خیر گفت: خیر در این مقطع منظور ما مجاهدین نیست".

در مقابل، جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور این احتمال را رد نکرد که ممکن است گروههایی برای ایجاد فضای امنیتی در کشور و سوق دادن رای دهندگان به سمت نامزدی خاص دست به این انفجارها زده باشند.

بمبگذاری در شهرهای ایران پس از پایان جنگ با عراق در سال 1988، رویداد نادری بود و هنوز هیچ سازمان یا گروهی مسئولیت انفجارهای اخیر را نپذیرفته است.

۹۱۲۰


 ' راز سیاه ' مامور زن اداره پلیس منچستر

ریچل پانتویا

یک مامور زن اداره پلیس شهر منچستر در انگلستان بعد از این که به یک مجله مردانه اجازه داد از وی عکسهای عریان بگیرد، ناگزیر به استعفا شده است.

ریچل پانتویا، ۲۷ ساله، به دلیل توافق با مجله "زوو" با گرفتن تصاویری با اونیفورم پلیس و نیز در حالت برهنه جنجال بزرگی را براه انداخته و پس از تحقیق پلیس کلانشهر منچستر ناگزیر به استعفا شده است.

ابتدا وظایف خانم پانتویا محدود شد و او از بخش ترافورد شهر که خانه ورزشگاه اولدترافورد متعلق به تیم منچستر یونایتد است، به واحد راهنمایی و رانندگی انتقال یافت.

سخنگوی اداره پلیس اعلام کرد که این مامور استعفانامه خود را تسلیم کرده است. خانم پاتویا که چهار سال در اداره پلیس خدمت کرده، بعد از مشاهده آگهی این مجله برای عکس گرفتن از افراد اونیفورم پوش، تصمیم گرفته است به این کار تن دهد.

این مجله از قول وی نقل کرده است: "برایم مهم نیست که رییسم چه می گوید. هیچ کسی در اداره پلیس نمی داند من در گذشته مدل بوده ام، برای همین این راز سیاه من است."

عکسهای این زن که یک فرزند دارد، در گزارشی تحت عنوان "مامور واقعی عریان می شود" چاپ شده است. در عکسی دو صفحه ای این زن در حالی که اونیفورم پلیس را از تنش درمی آورد، دیده می شود.

البته سال گذشته دست خانم پانتویا شکسته بود و پلیس می گوید وی قادر به انجام کامل وظایفش نبوده است.

۹۱۱۷


ایران به جام جهانی آلمان راه یافت



دیدار دو تیم ملی ایران و بحرین در ادامه رقابتهای دور مقدماتی جام جهانی 2006، با گل محمد نصرتی یک بر صفر به سود ایران پایان یافت که با این نتیجه ایران به جام جهانی 2006 آلمان راه یافت.

در حال حاضر ایران با 13 امتیاز از پنج بازی در صدر جدول گروه B جای دارد ژاپن با 12 امتیاز در جای دوم قرار دارد. تیمهای بحرین با چهار امتیاز و کره شمالی با پنج شکست متوالی و بدون امتیاز از راهیابی به جام جهانی باز ماندند.

تیم ملی ایران در ادامه این رقابتها یک بازی با ژاپن پیش روی دارد که این بازی تنها جنبه تشریفاتی دارد.

تیم ملی ایران موفق شده بود دوبار دیگر در سالهای 1978و 1998 به جام جهانی راه یابد.


در دیدار ایران - بحرین، برای تیم ملی ایران

ابراهیم میرزاپور، یحیی گل محمدی، ستار زارع، مهدی مهدوی کیا، حسین کعبی، جواد نکونام، فریدون زندی (محمد علوی)، علی کریمی ( جلال طالبی)، محمد نصرتی، وحید هاشمیان و علی دایی (کاپیتان) بازی کردند.

۹۰۲۹


نمایشگاه بزرگ تجاری در کابل افتتاح شد

چادر نمایشگاه

بزرگترین نمایشگاه تجاری ظرف سالهای اخیر در کابل روز چهارشنبه (۸ ژوئیه) گشایش یافت.

در این نمایشگاه بیش از ۹۵ شرکت تجاری از ۲۰ کشور جهان حضور دارند.

کالاهای مختلف ساخت شرکت های خصوصی روسیه، پاکستان، ایران و امارات متحده عربی، از جمله تولیدات خارجی است که در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

وسایل و تجهیزات برقی، دستگاه های کنترل امنیتی، وسایل ارتباطی و کامپیوترها نیز در بیشتر غرفه های این نمایشگاه به چشم می خورد.

مسولان برگزاری نمایشگاه، هدف این کار را گسترش پیوندهای تجاری افغانستان با کشورهای خارجی عنوان کرده اند.

غلام نبی فراهی، معین وزارت تجارت (بازرگانی) افغانستان گفت که این نمایشگاه اهمیت ویژه ای برای انکشاف اقتصاد افغانستان دارد.

او گفت که برگزاری این نمایشگاه، فرصت خوبی برای سایر سرمایه گذاران خارجی خواهد بود تا وضعیت در افغانستان را ارزیابی کنند.

هزینه راه اندازی این نمایشگاه، صد میلیون دلار آمریکایی اعلام شده است.

موسسه "راه اندازی نمایشگاه های دوبی"، شرکت خصوصی "روشان" در افغانستان و وزارت تجارت (بازرگانی) این کشور در برگزاری این نمایشگاه نقش دارند.

این اولین بار نیست که کابل میزبان برگزاری های از این دست می شود؛ تنها در سال جاری خورشیدی، چندین نمایشگاه تجاری از سوی وزارت تجارت (بازرگانی) افغانستان و برخی سرمایه گذاران خارجی و داخلی در کابل برگزار شده است.

ساحه ای پولیتخنیک (دانشگاه پلی تکنیک) در غرب کابل که خیمه بزرگ لویه جرگه (اجلاس عالی مردم) نیز در آن جا موجود است، محلی برای برگزاری این گونه نمایشگاه ها است.

این نمایشگاه تجاری نیز در خمیه بزرگ لویه جرگه راه اندازی شده است.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه (۱۳ ژوئیه) فعال خواهد بود.

۹۰۲۷


افغانستان در مسابقات جهانی ریاضی دو مدال طلا و دو مدال نقره برد

برندگان ریاضی


دانش آموزان جوان افغان با کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره، از کشور قزاقستان، جایی که "مسابقات بین المللی ریاضی" در آن برگزار شده بود، به افغانستان بازگشتند.

طی مراسمی روز گذشته در لیسه عالی افغان- ترک کابل، از قهرمانان المپیات ریاضی کشورمان در قزاقستان با حضور استاد خلیلی معاون رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه، با اهدای جایزه به آنان تجلیل به عمل آمد.

هفتمین دوره مسابقات بین المللی پروژه ریاضی امسال طی روزهای 17 تا 21 می سال جاری در شهر آلماتای قزاقستان با حضور نمایندگان 23کشور آسیایی، اروپایی، امریکایی و افریقایی از جمله امریکا، روسیه، ترکیه، استرالیا، افریقای جنوبی و ... برگزار شده بود که تیم چهار نفره افغانستان در میان ناباوری شرکت کنندگان، موفق به دریافت دو مدال طلا و دو مدال نقره شدند.

المپیات بین المللی پروژه ریاضی یا IPMC از مسابقات معتبر جهانی ریاضیات است که هر ساله در قزاقستان برگزار می شود. افغانستان تاکنون دو بار؛ اولین بار در سال 2002 بود که دو مدال نقره و یک مدال برنز بدست آورد، در این المپیات اشتراک نموده است.

استاد خلیلی معاون رئیس جمهور، در این مراسم در سخنانی کوتاهی گفت؛ خدا را شکر گذار هستیم که بار دیگر شاهد درخشش و افتخار آفرینی فرزندان این مرز و بوم در صحنه و جبهه دیگر هستیم.

مردم افغانستان در طول تاریخ و در صحنه‌های مختلف و متفاوت، حماسه‌های جاویدانه را خلق نموده و افتخارات فراموش ناشدنی را ثبت تاریخ افغانستان و جهان کرده است.

معاون رئیس جمهور افزود؛ ما امروز شاهد حماسه و افتخار بزرگ دیگر که باور دنیا نمی آمد هستیم، فرزندان این مرز و بوم به نمایندگی از نسل جوان، شاگردان مکاتب و مردم ما در این رقابت حضور یاقتند، سربلندانه برای مردم و نسل جوان ما افتخار آفریدند.

سال گذشته یکی از شاگردان این لیسه بنام عمر غزنوی در میان نمایندگان 35 کشور جهان بالاترین امتیاز را در رشته کامپیوتر آورد.

لیسه‌های افغان- ترک از سال 1995 فعالیت خویش را در افغانستان آغاز نموده و هم اکنون در شهرهای کابل، قندهار، مزارشریف و شبرغان فعالیت می کند.

محصلین در این لیسه‌ها از طریق کانکور مخصوص جذب شده، و برنامه درسی آن مخلوطی از برنامه های درسی ترکیه و افغانستان است که توسط اساتید ترکی- ساینس به زبان انگلیسی- افغانی- اجتماعی به زبان دری- ارایه می شود، یکی از مضامین درسی این لیسه‌ها آموزش زبان ترکی است.

۹۰۲۰


ماست دارویی برای همه بیماریها



پزشکان اعتقاد دارند ماست به دلیل داشتن خواص متعدد از پنی‌سیلین هم قویتر است.

‌یکی از بهترین، نیرومندترین و ارزانترین و سهل الهضم‌ترین غذاها ماست است. طبیعت ماست گرم و در درجه دوم سرد است؛ هرچه ماست ترش‌تر باشد سردی آن زیادتر است.


این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می‌کند و از رشد میکروبها در روده‌ها جلوگیری کرده و در درمان اسهال مؤثرست. ماستی که چربی آن گرفته شده باشد، به مراتب بهتر از ماست چرب است.

پزشکان تاکید دارند: ماست به انسان نشاط ‌بخشیده و عمر را طولانی و آدمی را در مقابل امراض عفونی حفظ می‌کند و به او آرامش می‌بخشد.


شست‌وشوی سر با ماست، مو را تقویت کرده و از ریزش آن می‌کاهد و مالیدن ماست به دست و صورت باعث نرمی و لطافت پوست شده و از امراض جلدی به ویژه جوش غرور جلوگیری می‌کند.


ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می‌کند و به علت داشتن فسفر تقویت کننده حافظه است.


ماست به علت داشتن ویتامین
D استخوانها را محکم می‌کند. این ماده غذایی نیرو، نشاط، مقاومت و چابکی به فرد می‌دهد و دستگاه بدن را از سموم پاک می‌کند به همین دلیل است که در تمام بیماریها خوردن آن را تجویز می‌کنند.


ماست به روده‌ها کمک می‌کند تا به حال عادی خود برگردند؛ باکتریهای مضر را از روده‌ها خارج می‌کند و در نتیجه هضم و جذب غذا آسان می‌شود. کلسیم موجود در ماست برای سالخوردگان بی‌اندازه مفید است و این اشخاص که همیشه از عفونت‌های روده‌ای خود می‌نالند اگر بطور مرتب ماست بخورند گاز و عفونت روده آنها به کلی برطرف خواهد شد.

ماست بهترین دارو برای معده است، زیرا علاوه بر اثرات درمانی که در یبوستهای مزمن و اسهال دارد باکتری‌های مفیدی در معده تولید می‌کند که برای سلامت بسیار مفید است.


باکتریهای ماست بسیاری از ویتامین‌های گروه
B را می‌سازد و به خون می‌فرستد اسید لاکتیکی که از ماست حاصل می‌شود روده‌ها را از میکروبها و عمل زیان‌بخش آنها پاک می‌کند.


مبتلایان به خارش، سوزش، جوش و ناراحتی‌های پوستی می‌توانند برای سلامتی خود از ماست استفاده کنند و ماست از پنی سیلین هم قویتر است. از خوردن پرتقال و ماست با هم پرهیز نمایید چرا که باعث بروز اگزما می‌شود. بهتر است بدانیم ماست ترش به مراتب بهتر از ماست شیرین است در موارد اسهال معمولا از ماست ترش استفاده کنید. 
 

9015


انفجار انتحاری در مسجد قندهار چندین نفر را کشت

انفجار در جریان مراسم عزاداری برای یکی از روحانیون قندهار در مسجد روی داد
انفجاری که بامداد روز چهارشنبه، 1 ژوئن، در یکی از مساجد قندهار، مرکز ولایت قندهار در جنوب افغانستان، روی داد تلفات سنگینی را برجای گذاشته و طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

بر اساس گزارش های رسیده، عامل این انفجار یک بمب گذار انتحاری بود که پس از ورود به مراسم بزرگداشت یکی از روحانیون بلند پایه قندهار که در این مسجد برگزار شده بود بمب همراه خود را در میان حاضران در این مراسم عزاداری منفجر کرد.

گفته می شود که در این انفجار، دست کم بیست نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از سی نفر دیگر زخمی شده اند.

برخی منابع تعداد قربانیان را بیش از این ذکر کرده اند و هنوز آمار نهایی از کشته شدگان و زخمی های این حمله در دست نیست.

از قول منابع پلیس افغانستان نقل شده که محمد اکرم خاکریزوال، رییس پلیس کابل نیز که در مراسم حضور داشت در میان کشته شدگان است.

شخصی در تماس تلفنی با دفتر بی بی سی در کابل گفته است که طالبان مسئولیت این حمله را برعهده می گیرد.

انفجار در این مسجد در جریان مراسم بزرگداشت ملا عبدالله فیاض، ار روحانیون بلند پایه قندهار روی داد که خبر ترور وی روز یکشنبه این هفته گزارش شد.

وی که ریاست شورای علما در قندهار را برعهده داشت و از طرفداران حامد کرزی، رییس جمهوری، محسوب می شد، هنگام خروج از محل کار خود در شهر قندهار به ضرب گلوله دو فرد مهاجم ترور شد.

ملا عبدالله اخیرا با صدور فتوایی نظر داده بود که احکامی که ملا محمد عمر، رهبر رژیم سابق طالبان در افغانستان صادر کرده بود دیگر اعتبار ندارد زیرا در حال حاضر، حامد کرزی رهبر قانونی این کشور است.

برخی ناظران نگران آن هستند که ممکن است مخالفان دولت مرکزی افغانستان در صدد باشند با تشدید نا آرامی، شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور دشوار سازند.


8449