'فعلان تروریستی' که پاسپورت افغانی گرفته اند

اداره ثبت پاسپورت افغانستان می گوید که شماری از شهروندان عرب، پاکستانی چچنی و ازبک که در کشورهای خود، پیشینه جنایی داشته اند، در سالهای گذشته، پاسپورت افغانی گرفته اند

اداره ثبت پاسپورت در وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید مدارکی را در اختیار دارد که نشان می دهد از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون، شماری از اتباع خارجی بدون در نظر داشت قوانین ملی و بین المللی، پاسپورت افغانی، گرفته اند.

گفته شده است که این افراد شامل شهروندان عرب، پاکستانی چچنی و ازبک هستند که در کشورهای خود، پیشینه جنایی داشته اند.

به گفته علی شاه پکتیا وال رییس دفتر پلیس بین الملل (اینترپول) در کابل، از جمع بیش از هزار تن از شهروندان خارجی که پاسپورت افغانی در اختیار دارند در حال حاضر دست کم هشتصد تن از آنها از فعالان شبکه های تروریستی هستند.

مدارکی که از سوی پلیس بین الملل جمع آوری شده است نشان می دهد که این افراد به دلایل سوابق کیفری از کشورهای خود فرار کرده بودند.

در این حال، محمد اسحاق الکو معاون ثارنوالی (دادستانی) افغانستان می گوید که هر کشور برای دادن تابعیت به اتباع کشورهای دیگر قوانین ویژه ای دارد، اما در این مورد خلاف قانون عمل شده است

آقای الکو تاکید می کند که از کسانی که خلاف قوانین عمل کرده اند بازجویی خواهد شد.

به گفته یکی از کارشناسان اداره ثبت احوال در کابل، باید هنگام تصمیم گیری مقامات عالی برای اعطای تابعیت به شهروندان عرب و سایر خارجی ها، سوابق کیفری و جنایی آنها درخواست شود اما این کار صورت نگرفته است.

از سوی دیگر بسیاری از این اتباع در افغانستان زمینهایی خریداری کرده اند که اکنون گفته می شود درآمد آن به افراد معینی منتقل می شود در حالیکه خود آنها تحت تعقیب پلیس قرار دارند.

تاکنون در این زمینه مدارک معتبری در دسترس رسانه های خبری قرار نگرفته است.

مقامات قضایی و پلیس افغانستان می گویند که مصمم اند تا این پرونده را با همکاری پلیس بین الملل دنبال کنند.

۱۶۲۳۶

 درگیری مذهبی در هرات ، ارمغان سفر برخی مقامات امنیتی به پاکستان

 

 گروه هاى رقیب سنى و شعیه در شمال غرب پاکستان به مبادله آتش پرداخته اند .

حمله انفجارى تجمع از مسلمانان شعیه را در مراسم عاشورا در ایالت شمال غربى پاکستان هدف قرار داده بود، این انفجار باعث بر انگیختن خشونت در شهرک هنگو گردید و مسلمانان شعیه دکان ها را آتش زده اند .

در پاکستان در روز عاشورا انفجارى رخداد و برخورد هاى صورت گرفته و در آن عده اى کشته و زخمی شدند.

بعد از کشته شدن سى و یک نفر در نتیجه حملات انتحارى و درگیرى های گذشته که در جریان مراسم عاشورا صورت گرفت، صد ها تن از نیرو هاى مسلح پاکستان کنترل و تدابیر امنیتى شانرا در مناطق شمال غربى آن کشور افزایش دادند، با وجود اینکه مقامات پاکستانى روز پنجشنبه به خاطر جلوگیرى از خون ریزى و وقوع حوادث در منطقه هنگو ایالت سرحد پاکستان تدابیر امنیتى شدیدى را اتخاذ نموده بودند اما باز هم برخورد ها میان شعیان و سنیان در آن کشور در این روز مذهبى صورت گرفت.

هدف حملات انتحارى انفجار در محفل سوگوارى شعییان در آن منطقه بود .
جالب توجه است که دقیقا چند روز قبل از فرارسیدن عاشورای حسینی سه نفر از مقامات بلند پایه امنیتی هرات عازم پاکستان شده و بعد از ورود به هرات رایزنی های آنان با برخی سران افراطی سنی مذهب شروع شده بود.

منابع مردمی نیز دخالت آشکار نیروهای امنیتی را در بروز و تشدید درگیری های شهر هرات تایید می کنند.

همچنین روزنامه واشنگتن پست از محمد ایوب سالنگى قوماندان امنیه ولایت هرات نقل قول می کند که جنگ زمانى آغاز گردید که در حدود سه صد مظاهره کننده جوان سنى مذهب داخل یک مسجد مسلمانان شعیه مذهب شده و نمازگذاران را که براى مراسم یاد بود از روز عاشورا جمع شده بودند به سوختاندن یک پارچه که به روى آن رسم حضرت عمر خلیفه دوم اسلام نوشته شده بود متهم کردند ، که در واقع چنین عملی انجام نشده بود.

در نتیجه نزاع درگرفت و هر دو جانب از دنده چوب ، سنگ و تفنگ استفاده کردند و قرار گزارش بم هاى دستى نیز بالاى جمعیت پرتاب گردید .

این سوال مطرح است که سه جوان سنی مذهبی که وارد مسجد شیعه ها شده درگیری را آغاز نمودند از کجا آمده بودند و چطور مظاهره کنندگان سنى مذهب توانستند به سرعت سازمان یابند؟

همچنین جنرال ظاهر عظیمى سخنگوى وزارت دفاع دست برخى کشورهاى خارجى را در تشنجات هرات دخیل دانسته و گفته است که آنها یک قطعه یکصد نفرى عساکر اردوى ملى را در ساحات چون بانک ها، دفاتر دولتى و مؤسسات براى جلوگیرى از حملات تخریبى ، جابجا نموده اند.

 

۱۵۹۳۸

 

Ashora

لیست ارقام کمک کشورها در کنفرانس لندن برای افغانستان

اجلاس لندن

 طی چهار سال گذشته کشورهایی کمکننده مبلغ 16میلیارد دالر تعهد کمک داشت که تاکنون 12میلیارد دالر آن به مصرف رسیده و از این مبلغ 600 میلیون آن قرضه بوده و مابقی آن را کمکهای بلا عوض برای افغانستان تشکیل می دهد.

محترم انور الحق احدی وزیر مالیه(دارایی) طی کنفرانس مطبوعاتی ای که در تالار آن وزارت برگزار گردیده بود، ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به دست آوردهای اجلاس لندن، ابراز امید واری کردند که بتوانند تعهدات جدید کشورهایی کمکننده را در جهت کارهای زیر بنائی به مصرف برسانند.

وزیر مالیه تشریح کردند که از کل 5/10 میلیارد دالر کمک به افغانستان43% آن طبق پلانی را که ما داریم در جهت کارهای زیر بنائی و استفاده از مواد طبیعی مثل آب به خود اختصاص خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به بخشهای دیگر افزودند که 14% بودجه را معارف کشور به خود اختصاص خواهد داد و در حدود 8 % را صحت عامه(بهداشت) و 4 % برای ادارات دولتی اختصاص خواهد یافت.

وزیر مالیه در برابر این سوال که پس از این نیمی از تعهدات کنفرانس لندن در اختیار دولت قرار خواهد گرفت؛ ابراز تردید نموده و افزودند که صرفا 1/1 میلیارد دالر بانک آسیائی و 2/1 میلیارد دالر بانک جهانی و 50 % پول انگلستان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. اما مابقی کمکها هنوز مشخص نیست که در اختیار دولت قرار بگیرد.

ایشان در ارتباط به اینکه دولت افغانستان درخواست بیست میلیارد دالر کمک را کرده بودند آیا وقتی جهان تقریباً نصف آن را تعهد سپرده است این خود شکست برای دولت نیست؟ گفتند که ما در کنفرانس برلین هم 28 میلیارد تقاضا کرده بودیم، اما کشورهایی کمکننده  صرفا 8 میلیارد دالر دادند و به این تناسب اگر تصور کنیم ما پیروزی هم داشته ایم.

انور الحق احدی مبلغ توافق لندن را پایان تعهدات 5 ساله ندانسته و خاطر نشان کردند که ما سالانه به طور منظم در حال مذاکره با کشور ها هستیم و ابراز امید واری کردند تا پایان 5 سال پیش رو این رقم را به همان 20 میلیارد دالر برسانند.

وزیر مالیه در بخش دیگری از این کنفرانس اقدام به بیان ارقام کمک کشورها در کنفرانس کردند و گفتند:

 

۱- امریکا 4 میلیارد دالر

۲- بانک جهانی 1200 میلیون دالر

۳- بانک آسیایی 1 میلیارد دالر

۴- انگلستان 885 میلیون

۵- جرمنی 480 میلیون دالر  دالر

۶- جاپان 450 میلیون دالر

۷- جامعه اروپا 268 میلیون دالر

۸- اسپانیا 182 میلیون دالر

۹- هند 181 میلیون دالر

۱۰- هلند 179 میلیون دالر

۱۱- عربستان سعودی 153 میلیون دالر

۱۲- ناروه 144 میلیون دالر

۱۳- کانادا 125 میلیون دالر

۱۴- دنمارک 120 میلیون دالر

۱۵- سویدن 120 میلیون دالر

۱۶- استرالیا 113میلیون دالر

۱۷- ایران 100 میلیون دالر

۱۸- پاکستان 100 میلیون دالر

۱۹- ترکیه 100 میلیون دالر


کشورهایی که کمکهایشان زیرسقف 100 میلیون دالر بوده است در جدول فوق نبوده است.

۱۵۱۸۱

 دو میلیارد دالر( دلار) کمک به افغانستان اعطا می شود

تونی بلر و حامد کرزی

کشورهای اعطاکننده کمک به افغانستان می گویند نزدیک به دو میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان به این کشور اختصاص خواهند داد.

دو کشور آمریکا و بریتانیا بخش عمده کمک را بر عهده گرفته اند. آمریکا بیش از نیمی از این کمک یعنی 1.1 میلیارد دالر را تعهد کرده است. بریتانیا نیز بالغ بر 800 میلیون دالر طی 5 سال آینده به افغانستان کمک می کند.

آمریکا به عنوان عمده ترین کمک کننده خارجی به افغانستان تاکنون شش میلیارد دالر کمک به این کشور اختصاص داده است.

این کمک ها در قالب یک برنامه پنجساله توسعه هزینه می شود که روز سه شنبه در کنفرانس دو روزه لندن مورد بحث قرار گرفت.

جک استرا وزیرخارجه بریتانیا گفت که کمک این کشور طی سه سال به افغانستان پرداخت می شود.

کنفرانس بازسازی افغانستان با شرکت نزدیک به 70 دولت از جمله ایران با میزبانی تونی بلر نخست وزیر بریتانیا و حضور حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و کوفی عنان دبیرکل سازمان متحد برگزار می شود.

محل برگزاری این همایش دوروزه، تالار اجتماعات وزارت امورخارجه بریتانیا در بنای تاریخی موسوم به لنکستر هاوس در مرکز شهر لندن است.

نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی افتتاحیه همایش بر ادامه کمک جامعه جهانی به افغانستان پای فشرد و گفت: "مهم این است که نشان دهیم که هرجا که مردم در برابر تروریسم بایستند و برای دستیابی به دموکراسی تلاش کنند ما با آنها هستیم".

بریتانیا بتازگی سه هزار و سیصد نفر به شمار نظامیان خود در افغانستان افزوده است تا به عنوان بخشی از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حفظ امنیت در این کشور کمک کنند.

وزیرخارجه آمریکا نیز که پس از وی در همایش به سخنرانی پرداخت از حضور نظامی کشورش در افغانستان با عنوان قربانی کردن "جان گرانبهای آمریکاییها" تعبیر کرد.

خانم رایس گفته است که ایالات متحده خود را از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی نسبت به افغانستان کاملا متعهد می داند و به حضور نظامی "نیرومند" در این کشور ادامه می دهد.

آمریکا هم اکنون هیجده هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که مأموریتشان ردگیری و نابودی بازماندن طالبان و القاعده در این کشور است.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در همایش لندن، تروریسم و موادمخدر را عمده ترین خطرهایی خواند که کشورش پیش رو دارد و به کشورهای کمک کننده گوشزد کرد که این خطرها تنها امنیت و استقلال افغانستان را تهدید نمی کنند بلکه کشتار انسانهای بیگناه در پهنه جهان ناشی از همین خطرهاست.

او از افزایش شمار و دامنه عملکرد نیروهای ناتو در کشورش استقبال کرد و خواهان آن شد که به جای کمکهایی که به نهادهای غیردولتی داده می شود، کمکهایی که مستقیماً به دولت افغانستان پرداخت می شود افزایش یابد.

این در حالی است که بیش از نود درصد بودجه دولت افغانستان را دولتهای خارجی بویژه آمریکا تأمین می کنند.

در این کنفرانس منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز شرکت دارد.

ایران در نخستین کنفرانس بین المللی بازسازی افغانستان که در توکیو پایتخت ژاپن برگزار گردید متعهد شد 560 میلیون دلار به بازسازی افغانستان اختصاص دهد.

آقای متکی گفت آخرین مرحله از پرداخت این کمک در سال جاری میلادی صورت می پذیرد.

قرار است طی همایش لندن دو برنامه توسعه اقتصادی در مورد افغانستان بررسی و تأیید شود و در مورد کمک مالی خارجی برای اجرای این برنامه ها بحث و تبادل نظر گردد.

کابل پایتخت افغانستان

یکی از این دو برنامه به زمینه های استقرار امنیت، توسعه اقتصادی، بهبود مدیریت دولتی و پیشبرد حقوق بشر اختصاص دارد و برنامه دیگر چارچوب اقدامات لازم برای مقابله با کشت گسترده تریاک و تجارت مواد مخدر در افغانستان را پیش بینی کرده است.

۱۴۵۸۱

 جایگاه صنعت گران افغان در بازار کشور

شرکت جن پرس، تولید کننده پنبه و روغن در بلخ

"سیاست پشتیبانی از سرمایه گذاری خصوصی" در افغانستان پس از طالبان و پذیرش بازار آزاد، زمینه فعالیت و رقابت شرکت های افغان و خارجی در بازارهای نیازمند این کشور را فراهم کرده است.

سرمایه گذاران افغان در شهرهای بزرگ این کشور و در بخش های مختلف سرمایه گذاری کرده و همسان با آن، مرزهای این کشور برای ورود تولیدات خارجی باز نگه داشته شده است.

مزار شریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان میدان خوبی برای رقابت صنعت گران داخلی و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی شده است.

در مزار شریف دست کم دو صد کارخانه تولیدی سرمایه گذاران افغان، ظرف بیش از چهار سال گذشته، گشایش یافته است.

این کارخانه ها در بخش های مختلف، تولیداتی داشته اند؛ در این میان، چهل کارخانه تصفیه بنزین، سی و شش کارخانه پلاستیک سازی، دوازده کارخانه یخ سازی، هفت کارخانه نوشابه سازی، و تعدادی هم کارخانه های تولید کشمش، کیک و دیگر مواد خوراکی فعال شده اند.

در ضمن آن، چند کارخانه بزرگ دولتی نیز فعالیت دارند ازجمه کارخانه تولید کود و برق، نساجی بلخ، و سیلو که علاوه بر نگهداری گندم به پخت نان نیز مشغول است.

اما اکنون اغلب این کارخانه های تولیدی دولتی و خصوصی در بلخ با چالش بزرگ روبرو شده اند؛ سیاست اقتصادی موسوم به بازار آزاد که مرزهای این کشور را به روی واردات خارجی باز کرده است.

مالکان این کارخانه ها می گویند که تولیدات آنها رونقی در بازار ندارد. زیرا که به دلایل مختلف و نابسامانی های متعدد، تولید آنها توانایی رقابت با آنچه از فرامرزهای افغانستان به بازارهای مزار شریف و دیگر مناطق شمال راه یافته، را ندارد.

صدیق براتی، معاون شرکت جن پرس، تولید کننده پنبه و روغن در بلخ، می گوید: "یک کیلوگرم روغنی که ما تولید می کنیم حدود 52 افغانی معادل بیش از 1 دلار تمام می شود. اما در بازارهای مزار یک کیلوگرم روغن را با 40 افغانی می توان خرید؛ و چون وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، آنها ناچارند چیزی ارزان تری را بخرند و به کیفیت آن اصلا توجه نکنند."

صدیق براتی، معاون شرکت جن پرس، تولید کننده پنبه و روغن در بلخ،
صدیق براتی، معاون شرکت جن پرس

آقای براتی می افزاید که شهروندان مزار شریف بدون توجه به خرابی کیفیت و اینکه این روغن وارداتی چه بیماری هایی را می تواند سبب شود، ناگزیر وادار به خرید آن می شوند و بنابر این، تولیدات آنها بازاری پیدا نمی کند.

دلایلی مختلفی وجود دارد که تولیدات افغانی توان رقابت با کالاهای وارداتی را ندارد. کارگر گران، نداشتن تجهیزات تولیدی پیشرفته و به گفته سرمایه گذاران، عدم حمایت دولت تنها شماری از این عوامل است.

اما بسیاری از سرمایه گذاران افغان بر این تاکید دارند که نیازمندی های اولیه برای تولید، از جمله نداشتن انرژی برق و گاز و عدم دسترسی به تجهیزات پیشرفته کار را در بازار کند کرده است.

آقای براتی می گوید: "ما برق برای تنویر (روشنایی) نداریم، چه رسد به اینکه موتورهای بزرگ کارخانه ها را بوسیله آن راه بیاندازیم."

عبدالرحمان، رییس اقتصاد ولایت بلخ، نیز با این سرمایه گذاران افغان هم عقیده است. او پیشنهاد می دهد که دولت سیاست ویژه ای برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی پیش گیرد.

وی می گوید: "دولت باید سیاست ویژه موسوم به پروتکشنیزم، یا حمایت از سرمایه گذاران افغان را پیش گیرد. این کار می تواند با ارایه سوبسیدها و فراهم کردن مواد خام و تشویق آنها انجام شود."

رییس اقتصاد ولایت بلخ تاکید دارد که افغانستان در شرایط کنونی در موقعیتی نیست که با همان معیارهای ایده آل بازار آزاد سازگاری داشته باشد. او می افزاید که دلیل آن هم وضعیت خراب اقتصادی مردم و نداشتن توانایی های لازم برای رقابت در بازار آزاد است.

سرمایه گذاران افغان در مزار شریف و از جمله امان الله عزیزی، مالک کارخانه کیک مزه، می گوید این نارسی از رغبت آنها، که سرمایه های خود را از خارج به داخل کشور انتقال داده اند، کاسته است.

امان الله عزیزی، مالک کارخانه کیک مزه،
پوستر  تبلیغاتی کیک مزه
 
وی می گوید در نتیجه، آنها وادار به متوقف کردن برخی فعالیت هایشان شده یا هم اینکه این فعالیت ها را به حد اقل، کاهش دهند.

کارشناسان در مزار شریف می گویند که این وضعیت منجر به از دست رفتن فرصتهای شغلی برای افغانان نیز شده است.

به عقیده آنها به جای وارد کردن مواد و کالاهای مورد نیاز مردم از خارج که غیر از تجارت چیزی دیگر برای مردم افغانستان سود به ارمغان ندارد، با ایجاد کارخانه در قلمرو کشور می توان از یک سو سرمایه گذاری خصوصی تقویت شود و از طرف دیگر زمینه های اشتغال عامه فراهم گردد.

با این وجود، قرار است 31 ژانویه اجلاس کمک جهانی به افغانستان در لندن برگزار شود.

خواست اصلی بسیاری از مردم افغانستان و سیاست دولت این است که جهان را وادار به ارایه کمک ها به این کشور، از مجرای دولت بسازد تا هم دولت افغانستان تقویت شود و هم زمینه و فرصت برای رشد اقتصاد داخلی و تشویق سرمایه گذاران برای راه اندازی کارخانه های تولیدی، فراهم گردد.

پیش از این کمکهای جهان، عمدتا از کانال موسسات خارجی امداد رسان صورت می گرفت که انتقادهای زیادی هم نسبت به کارهای آنها وجود داشت.

اما جهان هم از اینکه کمک های اقتصادی را بطور مستقیم به دولت افغانستان دهد، نگران است و مهم ترین نگرانی آنها فساد اداری موجود در دستگاه های دولتی و ظرفیت دولت افغانستان عنوان می شود.

۱۴۵۷۹ 

هشدار شدیداللحن نسبت به افزایش دمای زمین

کوه یخ در گرینلند

یک مطالعه عمده علمی نتیجه گیری کرده است که عواقب میزان فزاینده تراکم گازهای گلخانه ای در جو زمین ممکن است جدی تر از آن باشد که تاکنون تصور می شد.

این گزارش که دولت بریتانیا آن را منتشر کرده می گوید احتمال آنکه بتوان تصاعد گازهای گلخانه ای را زیر حد "خطرناک" نگاه داشت بسیار کم است.

این گزارش نسبت به ذوب سفره یخی گرینلند که به بالا آمدن سطح آب دریاها به اندازه 7 متر ظرف هزار سال منجر خواهد شد ابراز نگرانی می کند.

گزارش می افزاید که فقیرترین کشورهای جهان در مقابل این عواقب آسیب پذیرتر خواهند بود.

این مطالعه تحت عنوان "پرهیز از تغییرات جوی خطرناک" شواهدی را که دانشمندان در ماه فوریه سال 2005 در کنفرانسی به میزبانی اداره هواشناسی بریتانیا عرضه کردند جمع بندی می کند.

آن کنفرانس در صدد پاسخگویی به دو هدف عمده برآمد: یکی اینکه کدام میزان گازهای گلخانه ای در جو بیش از حد است و دیگر اینکه چه گزینه هایی برای جلوگیری از رسیدن میزان آنها به سطح خطرناک وجود دارد.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، در مقدمه این گزارش می نویسد "اکنون روشن شده که تصاعد گازهای گلخانه ای باعث گرمتر شدن آب و هوای زمین با سرعتی است که نمی تواند دوام داشته باشد."

مارگارت بِِکت، وزیر محیط زیست بریتانیا، گفت که نتایج گزارش بسیاری را غافلگیر خواهد کرد.

او به برنامه "تودی" از کانال چهار رادیو بی بی سی گفت: "مساله ای که شاید عموم مردم با آن آشنا نباشند این است که تصور می شود نقطه عطف وجود دارد که اگر از آن بگذریم این فرآیند برگشت ناپذیر خواهد بود."

وی گفت: "البته ما نمی گوییم که ظرف پنج دقیقه اتفاق خواهد افتاد، شاید هزار سال طول بکشد، اما فکر می کنم همین مساله برگشت ناپذیری باشد که اهمیت آن را به مردم نشان می دهد."

اکوسیستم های آسیب پذیر

این گزارش آثار درجات مختلف افزایش دما را تشریح می کند.

اتحادیه اروپا هدفی دایر بر جلوگیری از افزایش میانگین دمای زمین به میزان بیش از دو درجه سانتیگراد تعیین کرده است.

اما بنابه این گزارش حتی این میزان نیز ممکن است زیاد باشد و احتمالا افزایشی دو درجه ای کافی است تا به ذوب سفره یخی گرینلند دامن بزند.

ذوب این سفره تاثیری عمده بر سطح آب دریاها خواهد داشت با این حال تا هزار سال طول خواهد کشید که سطح آنها به میزان پیش بینی شده بالا رود.

بنابه این گزارش افزایشی بیش از دو درجه خطرات را "به شکلی بسیار عمده" افزایش می دهد و "خطر بالقوه انقراض شماری از گونه های زیستی" و "افزایش جدی خطر قحطی و کمبود آب... به خصوص در کشورهای درحال توسعه" را به دنبال خواهد داشت.

این گزارش از دانشمندان خواست محاسبه کنند تراکم چه میزان گازهای گلخانه ای برای دامن زدن به تبعات "خطرناک" افزایش دما کافی خواهد بود.

'خبر بد'

درحال حاضر اتمسفر زمین حاوی تقریبا 380 پی پی ام (پاره در میلیون) دی اکسید کربن است، درحالی که این رقم تا پیش از انقلاب صنعتی تقریبا 275 پی پی ام بود. دی اکسید کربن عمده ترین گاز گلخانه ای است.

این گزارش نتیجه گیری می کند برای تحقق هدف تعیین شده اروپا دایر بر عدم تجاوز افزایش دما از دو درجه سانتیگراد باید میزان گازهای گلخانه ای در جو به 450 پی پی ام یا کمتر محدود شود.

اما دیوید کینگ، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا در مصاحبه ای با برنامه "تودی" بی بی سی گفت بعید است این هدف محقق شود.

وی گفت: "من پیش بینی می کنم ما ظرف 10 سال به 400 پی پی ام برسیم که اصلا خبر خوبی نیست."

"اما هیچ کشوری نمی آید برای رسیدگی به این مساله یک نیروگاه برق را که برای جمعیت آن انرژی تولید می کند ببندد. باید این واقعیت را بپذیریم."

او افزود: "متاسفانه بایم بگویم که هدف گرفتن 450 پی پی ام غیرعملی خواهد بود."

اما مایلز الن، استاد فیزیک اتمسفر در دانشگاه آکسفورد گفت ارزیابی "سطح ایمن" دی اکسید کربن در جو "کمی مثل این است که از دکتر بخواهیم بگوید کشیدن چند سیگار در روز بی خطر است."

وی به برنامه "تودی" گفت: "نمی شود چنین کرد اما در عین حال بعضی از مردم سیگار می کشند و 90 سال هم زندگی می کنند."

این گزارش در مورد سوال دیگری که در کنفرانس 2005 دایر بر گزینه های موجود برای پرهیز از تراکم گازهای گلخانه ای به میزان خطرناک در جو مطرح شد، می گوید که فناوری های جدید راه هایی برای کاهش این گازها فراهم می کند.

گزارش نتیجه می گیرد که بزرگترین مانع در راه روگردانی به فناوری هایی مانند منابع قابل تجدید انرژی و "زغال پاکیزه" ناشی از منفعت طلبی ها، موانع فرهنگی در مقابل تغییر و فقدان آگاهی است.

دانمارکی ها در برابر خشم فزاینده مسلمانان

در پی خشم فزاینده جهان اسلام نسبت به تصویرسازی های یک روزنامه دانمارکی از حضرت محمد(ص)، دولت دانمارک شهروندانش را از سفر به عربستان سعودی بر حذر داشته است.

فلسطینی ها پرچم دانمارک را به آتش کشیدند

روزنامه ای که این کاریکاتورها را منتشر کرده بود، روز دوشنبه از اینکه موجب رنجش مسلمانان شده، پوزش خواسته است. یکی از این کاریکاتورها، صورت پیامبر اسلام را به تصویر کشیده در حالی که یک بمب در عمامه وی جاسازی شده است.

مسلمانان هرگونه تصویرسازی از حضرت محمد را حرام(ص) می دانند.

 در واکنش به این کاریکاتورها، کالاهای دانمارکی در کشورهای مسلمان تحریم شده اند، روابط دیپلماتیک تیره شده و ستیزه جویان مسلمان دانمارک را تهدید کرده اند.

در ایران، سفیر دانمارک در تهران به وزارت خارجه ایران فراخوانده شده و مراتب "تأسف و اعتراض" ایران نسبت به چاپ "کاریکاتورهای اهانت آمیز" در روزنامه دانمارکی به وی ابلاغ شده است.

وزیر خارجه ایران، منوچهر متکی، پیشتر در نامه ای به وزیر خارجه دانمارک ضمن تأکید بر لزوم احترام به "ارزش ها و مقدسات ادیان"، خواستار عذرخواهی سردبیر روزنامه و دولت دانمارک از مسلمانان جهان شده بود.

احساسات جریحه دار شده

سردبیر روزنامه "یولاندز پستن" Jyllands-Posten به خبرگزاری اردن گفته است: "این کاریکاتورها قوانین دانمارک را نقض نکرده اند اما بدون شک احساسات مسلمانان را جریحه دار کرده و ما از این بابت پوزش می خواهیم".

نخست وزیر دانمارک از اقدام این روزنامه بشدت اظهار خشنودی کرده است. اما شخصا از ادای پوزش خودداری کرده و از آزادی رسانه ها دفاع کرده است.

او گفته است: "دولت دانمارک نمی تواند بجای یک روزنامه عذرخواهی کند. راه و روش ما اینگونه نیست ... و این موضوع را برای کشورهای عربی تشریح کرده ایم. رسانه های مستقل توسط دولت دانمارک دستکاری نمی شوند".

در همین حال وزارت خارجه دانمارک از شهروندان این کشور خواسته که از سفرهای غیر ضروری به عربستان سعودی پرهیز کنند و در سفر به دیگر کشورهای مسلمان نیز احتیاط کنند.

در سایت وزارت امور خارجه دانمارک از دانمارکی هایی که تصمیم گرفته اند در عربستان سعودی بمانند خواسته شده "بسیار مراقب" باشند.

عربستان سعودی سفیر خود را از دانمارک فراخوانده و لیبی نیز از بستن سفارت خانه اش در کپنهاگ خبر داده است.

روز دوشنبه مردان مسلح، دفتر محلی اتحادیه اروپا در غزه را مورد حمله قرار داده و خواستار پوزش دانمارک و نروژ شدند. کاریکاتورهای مورد بحث در نروژ نیز باز نشر شده بودند.

مردان مسلح در دفتر اتحادیه اروپا در شهر غزه

در همین حال "سازمان های پان عرب"، طرفدار وحدت اعراب، تلاش هایی را آغاز کرده اند تا سازمان ملل، از مذاهب در مقابل توهین و بی احترامی حفاظت کند.

مردم در کشورهای عربی با تحریم محصولات دانمارکی فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرده اند.

شرکت بزرگ لبنیاتی "آرلا" می گوید فروش محصولاتش در خاورمیانه کاملا متوقف شده است. این شرکت قصد دارد حدود صد نفر را به دلیل افت فروش اخراج کند.

"سوء تفاهم"

افت فروش محصولات دانمارکی به رغم پذیرش عذرخواهی روزنامه "یولاندز پستن" از سوی برخی گروه های مسلمان دانمارک و درخواست پایان تحریم از سوی آنان، همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه سردبیر روزنامه "یولاندز پستن" با چاپ نامه ای خطاب به "شهروندان محترم جهان اسلام" خواسته است تا "سوء تفاهم" های ایجاد شده در پی چاپ کاریکاتورهایی از حضرت محمد را برطرف سازد.

وی در نامه اش به "طرفداری شدید" این روزنامه از دمکراسی و آزادی مذهب اشاره کرده و گفته: "لطفا به من اجازه دهید این سوء تفهامات را اصلاح کنم".

او افزوده است: "به باور ما این ۱۲ کاریکاتور معتدل بوده اند. انتظار نمی رفت آنها توهین آمیز تلقی شوند. این کاریکاتورها قوانین دانمارک را نیز نقض نکرده اند. اما بدون شک احساسات بسیاری از مسلمانان را جریحه دار کرده اند که بابت آن پوزش می خواهیم".

سردبیر "یولاندز پستن" از آرزوی روزنامه متبوعش به زندگی همه اقلیت های قومی در صلح و در کنار یکدیگر نوشته و لزوم تحقق آن را احترام متقابل ذکر کرده است.

وی در پایان نامه اشاره کرده که روزنامه "یولاندز پستن" در راستای این هدف مطالب زیادی منتشر ساخته و بعنوان نمونه در ارتباط با وجوه مثبت جذب مهاجران در جامعه ضمیمه ای تهیه کرده است. در این ضمیمه که از سوی اتحادیه اروپا مورد تقدیر قرار گرفته، تعداد زیادی از مسلمانان موفق دانمارک معرفی شده اند.

۱۴۵۷۵