جستجوی خانه به خانه برای یافتن متهمان حادثه گلاسگو

بدنبال انفجار خودرویی در ورودی فرودگاه گلاسگو در اسکاتلند و آتش گرفتن آن، پلیس بریتانیا سطح هشدار را در این جزیره به حد «بحرانی» افزایش داد.

پلیس بریتانیا می گوید که این حمله، اقدامی « تروریستی» بوده و بدنبال آن جستجوی خانه به خانه را در گلاسگو، دومین شهر بزرگ اسکاتلند، برای یافتن متهمان این حادثه آغاز کرده است.

براساس گزارش های رسیده، دو مرد که یکی از آنها به شدت دچار سوختگی شده و وضعیت وی وخیم اعلام شده است پس از این حادثه از سوی پلیس دستگیر شدند. دو نفر دیگر در بزرگراهی در شمال انگلستان بازداشت شدند.

در حال حاضر سه نفر از متهمان این حادثه در بازداشت پلیس و نفر چهارم در بیمارستان بستری و تحت مراقبت امنیتی قرار دارد.

بازداشت یک مظنون در بریتانیا

پلیس بریتانیا معتقد است که انفجار در فرودگاه گلاسگو ارتباط مستقیمی با حادثه روز جمعه لندن دارد که در جریان آن نیروهای امنیتی دو خودروی بمبگذاری شده را در این شهر کشف و خنثی کردند.

ویلی رای، افسر ارشد پلیس به خبرنگاران گفت که « به نظر ما حادثه گلاسکو ارتباط مستقیمی با حوادث رخ داده در بریتانیا دارد.»

وی افزود: «شباهت های روشنی میان این دو واقع وجود دارد و از نظر ما این حادثه یک اقدام تروریستی است.»

به گفته وی،« مردی که به شدت سوخته بود یک وسیله مشکوک با خود حمل می کرد که بدنبال کشف آن بیمارستان محل بستری وی به سرعت تخلیه شد.»

در خصوص اینکه آیا این وسیله مشکوک یک کمربند انفجاری بوده است پلیس اظهار داشت که آن، وسیله انفجاری پرقدرتی نبوده است.

بدنبال این حوادث، گوردون براون که روز چهارشنبه جانشین تونی بلر در مقام نخست وزیری بریتانیا شد، جلسه ای اضطراری را با حضور مقامات امنیتی تشکیل داد تا به بررسی اوضاع رخ داده بپردازند.

همزمان وزارت کشور بریتانیا نیز سطح هشدار را در این کشور به «بحرانی» افزایش داد که بیانگر احتمال بروز حوادث مشابه ای در روزهای آینده است.

آقای بروان در سخنانی خطاب به مردم بریتانیا گفت: من از همه مردم می خواهم که هشیار باشند و از پلیس و همه مقامات حمایت کنند...و مطمئنم که آنها کنار یکدیگر متحد، ثابت قدم و قوی باقی خواهند ماند.

اواخر روز شنبه، یک خودروی جیپ سبز رنگ با سرعت بالایی به در شیشه ای ترمینال فرودگاه گلاسگو برخورد کرد و بلافاصله دود غلیظی به هوا برخاست.

این حمله ۳۶ ساعت پس از وقایع لندن و کشف خودروهای بمبگذاری شده در این شهر رخ داد. هنوز هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است ولی پلیس احتمال می دهد که مجموعه این اقدامات کار گروه القاعده باشد.

خودرو بمبگذاری شده در لندن

همزمان ایالات متحده اعلام کرد که سطح تدابیر امنیتی را در فرودگاه های این کشور افزایش خواهد یافت، اگرچه سطح تهدید تروریستی در حالت عادی باقی خواهد ماند.

دولت استرالیا نیز روز یکشنبه به شهروندان این کشور که قصد سفر به بریتانیا را دارند، هشدار داد. وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که کسانی که قصد سفر به بریتانیا را دارند باید به شدت مراقب باشند.

۴۶۴۱۹

اجازه فعالیت چهار شرکت خصوصی هوایی در افغانستان

هواپیمای آریانا

 
مقامات افغان برای چهار شرکت هوائی خصوصی در این کشور جواز فعالیت صادر کرده اند.

علاوه بر آریانا و شرکت هوایی کام ایر، درحال حاضر به شرکتهای هوائی پامیر، افغان، صافی و اکسس ایرلاین نیز جواز فعالیت درافغانستان داده شده است و برخی ازآنها ، چون پامیر عملا پروازها و فعالیتهایشان را آغاز کرده اند.

سایت بعضی از شرکت های هوای افغانستان:

شرکت هوایی آریانا

شرکت هوایی کام ایر

شرکت هوایی پامیر

قیمت صدور جواز فعالیت شرکت های هوائی درافغانستان 25 هزار دلار تعیین شده که گفته می شود در مقایسه با اکثرکشورها ارزانتر است.

اما شرکتهاییکه خواهان گرفتن جواز فعالیت دراین کشور می شوند، باید حد اقل، دو هواپیما و یک میلیون دلار پول برای ضمانت در بانک داشته باشد.

نعمت الله احسان جاوید، وزیر ترانسپورت افغانستان، می گوید برخلاف نظر او، کابینه افغانستان فیصله کرده است تا به منظور ایجاد رقابت و بهترشدن ارائه خدمات هوائی، به شرکت های بیشترهوائی جواز فعالیت دراین کشور داده شود.

استدلال آقای جاوید برای دفاع از نظرش این است که میدانهای هوائی افغانستان ظرفیت نشست و پرواز شمار زیادی هواپیما را ندارد.

چند ماه پیش به سبب کمبود جا در میدان هوائی کابل، دو هواپیما درزمان توقف تصادم کرده و اندکی خسارت برداشتند.

به منظور جلوگیری از وقوع بیشتر چنین حوادثی و کاستن ازدحام ترافیکی درمیدان هوائی کابل، فیصله شده است تا مراکز سه شرکت جدید، درمیدان های هوائی، جلال آباد، هرات و مزارشریف باشد.

همچنین وزیر ترانسپورت افغانستان می گوید که روند بازسازی و نوسازی میدان های هوائی افغانستان با صرف دهها میلیون دلار تشدید کرده اند.

ژاپن یکی ازکشورهای تمویل کننده است که پروژه هایی به ارزش 30 میلیون دلارآمریکائی را به منظور بازسازی میدان هوائی کابل براه انداخته است.

درکنار این، مقامات افغان ساختن یک ترمینال جدید، و یک خط پرواز (باند) را درمیدان هوائی کابل آغازکرده اند. آنها هدف ازاین اقدام را ایجاد سهولت درعرصه ترانسپورت هوائی و ازدیاد عواید وزرات ترانسپوت می خوانند.

سال گذشته، افغانستان ازطریق اخذ حق العبور ازهواپیماهایی که از فراز این کشورعبورمی کنند، 22 ملیون دلاردریافت کرده بود. افغانستان امیدوار است که ظرف سال روان این رقم بیش از این افزایش یابد.

مردم افغانستان کشوری که محاط به خشکی است، نه تنها به سبب نداشتن خط آهن بلکه به سبب وجود مشکلات امنیتی درمسیر شاهراه ها به استفادده از هواپیما برای سفرهاری خود شده اند.

۴۶۴۱۸

مشکل مسکن در افغانستان و طرح خانه های کرایی

خانه ابی کاهگلی در کابل

در حدود 20 کیلومتری شمال شرق کابل، پایتخت، تجربه جدیدی از خانه سازی و برنامه ریزی شهری در تاریخ معاصر افغانستان در حال انجام است.

دولت افغانستان در حال ساخت 20 هزار خانه در شمال شرق کابل است و مقامات افغان در نظر دارند که آنها را بصورت رهنی (اجاره بشرط تملیک) در اختیار خریداران قرار دهند.

این شهرک که در مساحتی به وسعت 2500 هکتار در حال ساخت است "کابل جدید" نامیده خواهد شد.

برای کشوری که 33 درصد منازل رهایشی (مسکونی) خود را در حدود بیش از 3 دهه جنگ از دست داده است، خانه سازی و ایجاد مسکن برای میلیونها افغان مهاجری که بخصوص از ایران و پاکستان به کشور برگشته اند، کاری بس دشوار و چالشی بزرگ برای دولت افغانستان است.

"کابل جدید" تجربه ای بلند پروازانه در زمینه منازل رهنی است که برای اولین بار در افغانستان به اجرا در می آید. در کشوری که درآمد سرانه آن 380 دلار است، برای بسیاری خرید خانه تقریبا غیر ممکن است.

بانکها قرار است خانه های "کابل جدید" را از دولت بخرند و آنها را به متقاضیان از طریق رهن واگذار کنند. بر اساس تخمین مقامات به نظر می رسد که خریداران برای خانه های خریداری شده چیزی در حدود 100 تا 150 دلار در ماه برای مدت 16 سال پرداخت کنند.

دولت افغانستان 200 میلیون دلار برای ساخت خانه های جدید هزینه کرده است و مقامات افغانستان امیدوارند که بانکهای این کشور آنها را خریداری و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

محمد یوسف پشتون؛ وزیر انکشاف شهری افغانستان می گوید: "رهن تنها روشی است که از طریق آن می توان مسکن در اختیار افراد متوسط جامعه قرار داد. و 'کابل جدید' ثابت خواهد کرد که آیا این روش، شدنی است یا نه."

محمد یوسف پشتون؛ وزیر انکشاف شهری افغانستان

در صورتی که این پروژه موفقیت آمیز باشد، "کابل جدید" فقط قدم کوچکی در راستای حل معضل مزمن مسکن در افغانستان است و این مشکل باعث شده است تا نرخ اجاره بها در افغانستان بالا رود و بسیاری از مردم به ساخت خانه های غیر قانونی دست بزنند.

کابل بیشترین مشکل مسکن را دارد. جمیعیت پایتخت افغانستان به بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. جمعیت کابل در سال 2002 کمی کمتر از 2 میلیون نفر بود. 63 درصد خانه های پایتخت غیر قانونی است و بدون برنامه و نقشه و دسترسی به آب و مسایل بهداشتی ساخته شده اند.

وضعیت مسکن چنان خراب است که مردم خانه های کاهگلی در کوههای اطراف کابل ساخته اند و برخی از این خانه های کاه گلی در ارتفاع 500 متری در دامنه این کوهها بنا شده اند. مردم آب آشامیدنی خود را از خیابانهای پایین کوه به منازل خود می آورند و همه این در حالیست که اصول بهداشتی نیز رعایت نمی شوند.

کابل

برنامه ریزان افغان این منازل را "خانه های غیر رسمی" می خوانند. آقای پشتون معتقد است که "راه حل (این وضعیت) خراب کردن (اینگونه خانه ها) و بی خانمان کردن بیشتر مردم نیست نیست بلکه راه حل در کمک به ارتقاء کیفی این خانه هاست.

دلالان خصوصی زمین و خانه از سرمایه گذاری کردن در بازارمسکن حتی در کابل اکراه دارند؛ چرا که می دانند تعداد کمی از مردم قادر به خرید خانه هستند.

بر اساس یک پژوهش انجام شده از سوی بانک جهانی درحالیکه از سال 2001 تجار محلی و داخلی 250 میلیون دلار را در زمینه فعالیتهای بازسازی سرمایه گذاری کرده اند، میزان کمی از این میزان در بخش مسکن صرف شده است.

آنچه که وضعیت مسکن در کابل را وخیمتر کرده است وجود روبه ازدیاد مافیای زمین در کشوری است که بر اساس اظهارات آقای پشتون از جنگسالاران، و قاچاقچیان و دلالان مواد مخدر تشکیل شده است.

آقای پشتون معتقد است که درحدود 1و نیم میلیون هکتار زمین در کشور که درصد زیادی از آن در کابل است، طی شش سال گذشته از سوی چنین افرادی غصب شده است.

او می گوید: "من فهرستی از 30 نفر در اختیار دارم که که در غصب زمینها دخیل هستند؛ برخی از آنها افراد مهمی هستند."

اما وضعیت همیشه اینطور نبوده است. برنامه ریزان شهری دوران قبل از حمله ارتش سرخ اتحاد شوروی به افغانستان را به یاد می آورند، زمانی که به گفته آنها "توازن خوبی" بین تقاضا برای مسکن و عرضه آن در کشور وجود داشت.

برای مثال کابل 10 هزار آپارتمان در بلوکهای ساختمانی دودی رنگ و یکنواخت و کسل کننده داشت که از سوی مهندسین اتحاد شوروی طراحی شده بود. هر آپارتمان این ساختمانها که "مکرویان" نام دارند را می شد در حدود 20 تا 25 دلار در ماه اجاره کرد.

بسیاری از ساختمانهای این بلوکها که در اثر اصابت گلوله سوراخ سوراخ هستند، هنوز در کابل قابل استفاده اند و تقاضا برای آنها هنوز وجود دارد.

در سال 2002 افغانستان با کمبود دستکم 1 میلیون خانه مواجه بود که می توانست 5 میلیون نفر را در خود جای دهد. 70 درصد این کمبود در مناطق غیر شهری بود.

وزیر انکشاف شهری افغانستان می گوید: "توسعه و انکشاف روستایی اولین خط دفاعی برای شهر هاست."

برنامه دولت این است که شهرکهایی با خانه های کاهگلی در چارچوب سیاستهای مسکن سازی دولت در دهکده ها بسازد.

اما اجرای چنین طرحی در مناطق آرامتر افغانستان ماننده مناطق شمالی بسیار کند است و در مناطق پر تنش جنوب و شرق کشور تقریبا اصلا وجود ندارد.

مردم به چند شهر اصلی کشور بخصوص کابل درحال مهاجرت هستند.

مقامات افغانستان از این نکته که دولت کمتر از 1 درصد بودجه خود را به بخش مسکن تخصیص داده است و بازیگران خصوصی عرصه مسکن سازی علاقه چندانی به سرمایه گذاری نشان نمی دهند.

درآمد مالیاتی چنان کند است که پول کافی برای هزینه کردن در ساختمانهای عمومی و تسهیلات عمومی وجود ندارد.

یک منبع بالقوه اصلی درآمد مالیاتی، مالیات مسکن است. اما مالیتهای مسکن بر اساس نرخهای بسیار قدیمی است و دولت تقریبا درآمدی از این منبع ندارد. آقای پشتون می گوید او در 34 سال گذشته 8 دلار در سال برای خانه یک هکتاری خود در قندهار در جنوب کشور به دولت پرداخته است.

وزیر انکشاف شهری افغانستان اضافه می کند: "باید چیزی در حدود 2000 یا 2500 دلار در سال بر اساس نرخهای جدید برای این منزل پرداخت کنم حتی اگر 400 دلار در سال پرداخت کنم درآمد شهرداریهای منطقه ای از این منبع 50 برابر اضافه می شود."

اما مشکل اینجاست که تعداد کمی از مردم بمانند آقای پشتون می تواند حتی یکدهم این مبالغ را بعنوان مالیات بر مسکن بپردازند.

اگر اقتصاد رشد نکند و درآمدها افزایش پیدا نکند، مسکن برای مردم عادی افغانستان چیزی دور از دسترس خواهد شد.

۴۵۸۰۹