رپ افغانی: عشق به وطن

برای دیدن ویدو کلیپ دی جی بیشو اینجارا کلیک کنید

دی جی بیشو (بیژن قندوزی) تنها ستاره موسیقی رپ افغانستان، 28 سال دارد و با جواهرات درشت و پتلون (شلوار) نظامی گشادش درست شبیه ستارگان مطرح موسیقی رپ آمریکاست.

بیشو که نام اصلی اش بیژن ظفرمل است، انگلیسی روان با لهجه آمریکایی حرف می زند.

 یکی از ویدئوهای این آواز خوان، او را بر فراز موتر غول پیکری آمریکایی هنگام اجرای آهنگی نشان می دهد که تصویری است از تحولات فرهنگی افغانستان امروز .

بیژن ظفرمل مشهور به دی جی بیشو در زمان رژیم کمونیستی در افغانستان بزرگ شده اما در زمان جنگهای داخلی در سال 1990 خانواده او کابل را به قصد آلمان ترک می کنند.

او می گوید: "من در آهنگهایم از عشق می گویم و از عشق به وطنم. میل ندارم در شعر هایم از دشنام و الفاظ رکیک استفاده کنم من حتی از متن قرآن را در آهنگهایم استفاده کرده ام."

 

۲۳۲۲۴

 لزوم دعوتنامه برای ویزا به ایران منتفی است

وزارت خارجه ایران اظهارات مدیر کل اتباع خارجی این کشور را در مورد صدور ویزا برای افغان ها نادرست خواند.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : در ارتباط با صدور روادید برای اتباع افغانستان در ایران تغییر ایجاد نشده است .

این منبع در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا افزود: در صورت ایجاد هرگونه تغییر در این ارتباط مراتب از طریق وزارت امور خارجه اعلام می ‌شود.

بر اساس این گزارش، سامان بخشیدن به حضور و اقامت قانونی اتباع افغان در ایران در دستور کار وزارت امور خارجه است و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز با توجه به چنین امری با دقت کامل نسبت به صدور روادید بر اساس روال قبل اقدام می‌کنند.

این منبع آگاه همچنین اظهارات سید احمد حسینی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور را در این خصوص نادرست خوانده است .

حسینی چهارشنبه گذشته در بندرعباس با اعلام خبر تغییر قوانین سفر اتباع خارجی به داخل کشور گفته بود : افغانها برای سفر به ایران باید دعوتنامه داشته باشند.

بر اساس اعلام وی که از سوی وزارت امور خارجه نادرست خوانده شد، افغانها برای سفر به ایران باید در مبدا وثیقه بگذارند و هنگام ورود به ایران شخصی کفالت آنان را قبول کند.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 کارگران خارجی را کنترل کنید

 محترمه شکریه بارکزی نماینده مردم کابل در پارلمان، خواهان کنترل بیشتر دولت روی ورود کارگران خارجی در افغانستان شد.

وکیل مردم کابل در پارلمان در جلسه روز گذشته مجلس با اشاره به حضور هزاران کارگر خارجی در کشور، گفت : در حالی که افغانستان با بحران بیکاری مواجه می باشد و کارگران افغان بخاطر نبود کار آواره کشورهای خارج شده و مردم برای تهیه نان شب شان با مشکل مواجه است، اما هزاران کارگر خارجی بدون کدام کنترل خاص در افغانستان کار می کنند.

وی پیشنهاد کرد که بهای ویزای کارگری افزایش یابد و همچنان برحقوق کارگران خارجی مالیات وضع گردد.

او تصریح نمود که افزایش حملات تروریستی و بیکاری جوانان افغان رابطه نزدیک با هم دارند، جوانان بیکار از روی مجبوریت آله دست گروههای تروریستی می شوند.

بر اساس برخی آمارها، اضافه از هفتاد هزار کارگر پاکستانی در شهرهای مختلف از جمله کابل به کارهای ساختمانی و کارهای ساده دیگر مشغول کار است.

همچنان تعداد زیادی از اتباع هندی، ترک، برخی از کشورهای عربی، ایران و چین در بخش هایی که نیاز به تخصص دارد، درحال کار می باشد.

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

'برخورد تند' مجاهدین سابق افغان با ملالی جویا در پارلمان

ملالی جویا نماینده جنجال برانگیز ولایت فراه در ولسی جرگه (مجلس نمایندگان افغانستان) با برخورد خشونت آمیز شماری از اعضای این مجلس روبرو شده است.

سخنان خانم جویا در مجلس نمایندگان، زمانی که مجاهدین افغانستان را به کشتار هزاران شهروند افغان متهم کرد، با سر و صدا و هیاهویی شماری از اعضای مجلس قطع شد و بلافاصله شماری از اعضای مجلس، بوتل های (بطری) کوچک آب معدنی را از بسوی او پرتاب کردند.

عبدالرسول سیاف، نماینده کابل در مجلس نمایندگان و از رهبران سابق مجاهدین با لحن تندی اظهارات ملالی جویا را مورد انتقاد قرار داد و آن را اهانت به دین تلقی کرد.

عبدالرسول سیاف

عبدالرسول سیاف 

او گفت: "در مجلسی که در آن به ارکان دین استهزا صورت گیرد، دین به ما اجازه حضور در آن مجلس را نمی دهد."

 در این میان تصویر بردار تلویزیون طلوع مورد لت و کوب یک تن از اعضای جهادی پارلمان قرار گرفت و از جلسه اخراج شد.

اظهار نظرهای تند علیه ملالی جویا سبب شد این اجلاس تا روز بعد تعطیل شود.

خانم جویا پس از آن در واکنش به این مسئله به خبرنگاران گفت که او تا همیشه به سخن گفتن در مورد "حقایق" ادامه خواهد داد.

او گفت: "من تاکید می کنم که اگر من تنها فرد در پارلمان هم باقی بمانم، به حرف های خود ادامه خواهم داد و هیچ کسی نمی تواند صدای من را خاموش کند."

ملالی جویا، اولین بار سخنان تندی را علیه مجاهدین سابق افغانستان در لویه جرگه تصویب قانون اساسی در سال ۲۰۰۳ میلادی مطرح کرد و سر و صدایی زیادی را برانگیخت.

او پس از آن به پارلمان افغانستان راه یافت و تا حالا چندین بار اظهارات تندی را علیه مجاهدین افغان که شمار زیاد آنها در پارلمان افغانستان نیز حضور دارند مطرح کرده است.

ولی این اولین بار است که اظهارات خانم جویا با واکنش خشونت آمیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان روبرو می شود.

۲۲۴۲۹

'پاکستان در قبال افغانستان سیاست دو گانه را دنبال می کند'

افراسیاب ختک

افراسیاب ختک، معاون حزب "عوامی نشنال پارتی" پاکستان می گوید عناصری در دولت پاکستان هستند که به سیاست پشتیبانی ازمخالفین دولت افغانستان ادامه می دهند و معتقدند تا زمانی که ایالت متحده آمریکا سرگرم مسایل عراق و ایران است نمی تواند دولت پاکستان را بخاطراین سیاستش تحت فشار شدید قرار دهد.

آقای ختک با اشاره به نگرانی از نا آرامی ها در منطقه، علت اینکه شورشیان توانسته اند بر حملات شان درجنوب و شرق افغانستان بیفزایند می گوید: "علت اصلی، سیاست ناقص حکومت پاکستان در قبال افغانستان است. پاکستان نسبت به افغانستان یک سیاست دو گانه را دنبال می کند."

وی تاکید می کند: "مشکل حکومت پاکستان این است که (در کشور) حکومت واحد و یکدست وجود ندارد. برخی عناصر و محافلی در داخل دستگاه حکومت هستند که خودشان تصمیم می گیرند؛ آنچه رییس جمهور مشرف می گوید قبول نمی کنند و سیاست هایی را پیاده می کنند که به نظر خودشان درست است اما در واقع مخالف سیاست آشکار پاکستان و ثبات منطقه است. حکومت پاکستان نتوانسته جلو این عناصر و محافل را بگیرد و آنها را وادار نماید تا از ادامه جنگ علیه افغانستان دست بردارند."

به گفته آقای ختک این دو گانگی منجر به نا امنی در خود مناطق قبیله ای در پاکستان شده است و این امر موجب شده تا آتش جنگ نه تنها در مناطق قبیله ای پاکستان بلکه به سایر مناطق این کشور که در آنجا اداره منظم دولتی نیز وجود دارد سرایت کند."

با آنکه مقامات پاکستانی ادعا دارند که برای جلوگیری از عبور جنگجویان مخالف دولت افغانستان به خاک افغانستان گامهای موثری برداشته اند اما آقای ختک معتقد است که حکومت پاکستان قادر نیست سیاست علنی اش را در قبال افغانستان در عمل پیاده کند.

آقای ختک و برخی از مقامات حزب ملی گرای پشتون "عوامی نشنال پارتی" اخیرا از ایالات متحده آمریکا دیدار کرده بودند.

۲۲۲۹۴

نوار ویدیویی گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار، از رهبران سابق مجاهدین در افغانستان که با دولت افغانستان مخالف است در نوار ویدیویی که شبکه تلویزیونی عرب زبان "الجزیره" پخش کرد گفته که آماده است تا زیر پرچم القاعده فعالیت کند.

حکمتیار در این نوار ویدیویی گفته است: "ما امیدواریم که با آنها در نبردی که پیش گرفته اند مشارکت کنیم. آنها پرچمدار هستند و ما درکنار آنها."

در این نوار ویدیویی حکمتیار که عمامه ای سیاه بر سر و مسلسلی در کنارش داشت گفت: " آمریکاییها و دوستان اروپاییشان آنهایی هستند که علیه مسلمانان اعلان جنگ داده اند و شعله های آتش در فلسطین، افغانستان و عراق را افروخته اند."

حکمتیار از سوی آمریکا "تروریست" خوانده شده است.

احمد رشید، خبرنگار و پژوهشگر پاکستانی که سالهاست مسایل افغانستان را دنبال می کند گفت اظهارات حکمتیار در مورد هماهنگی با القاعده چیز تازه ای نیست اما آنچه این اظهارات راشاید مهم کند زمان این اظهارات است که می تواند با توجه به برخی گزارشها مبنی بر احتمال حملات بیشتر علیه نیروهای اتتلاف در افغانستان، مهم ارزیابی شود.

تبعید

حکمتیار که در زمان جنگ علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان از جمله رهبران جهادی بود، با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مخالف است و پیشتر خواستار جهاد علیه آنان و سرنگونی دولت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، شده بود.

او که تا اواخر سال 2001 میلادی در تبعید در تهران بسر می برد بدنبال حمله به رهبری آمریکا به افغانستان گفت که در نظر دارد به افغانستان برود و در کنار نیروهای طالبان به جنگ با نیروهای آمریکایی بپردازد.

از آن زمان تاکنون از محل استقرارحکمتیار اطلاعی در دست نیست و او در مواردی از جمله به هنگام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به شرکت کنندگان در این انتخابات هشدار داده بود.

البته در همانزمان گزارشهای ضد و نقیضی نیز منتشر شد مبنی بر اینکه حکمتیار ائتلاف با طالبان را بی اساس دانسته است.

انشعاب حزب اسلامی

به دنبال تحولات افغانستان و استقرار دولت درکشور مقامات افغانستان از مخالفین از جمله حزب اسلامی حکمتیار خواستند تا سلاحهای خود را زمین بگذارند.

در اوایل سال 2004 میلادی یک هیات رهبری حزب اسلامی افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل، از "دولت انتقالی" این کشور اعلام پشتیبانی کرد و گفت که گلبدین حکمتیار رهبر این حزب از آنها جدا شده است.

 
این مقامات تاکید کرده اند که اعضای حزب آماده همکاری با "دولت انتقالی" هستند.

مولوی جانباز سرافراز، دکتر جان محمد همکار، سید رحمان واحد یار، معلم عبدالعزیر، عبدالقدیر کریاب، عبدالهادی ارغندیوال، دکتر فضل محمد ابراهیمی، عبدالحنان وحید، انجینیر (مهندس) عبدالغفار، دکتر محمد قاسم همت و مولوی عطا الله از اعضای شورای تصمیم گیری حزب اسلامی بودند که به دولت انتقالی افغانستان، پیوستند.

اعضای این هیات، در کنفرانس خبری روز یکشنبه 2 مه سال 2004 خود اعلام کردند که آنان پس از مطالعه و بررسی اوضاع کشور، به این نتیجه رسیده اند که "دولت انتقالی افغانستان، برای مردم این کشور، یک آغاز نیک و حکومت منتخب مردمی است".

دعوت مجدد

در اویل سال گذشته میلادی صبغت الله مجددی از رهبران شناخته شده مجاهدین و رییس کمیسیون مستقل ملی تحکیم صلح در افغانستان، که اکنون ریاست مشرانو جرگه (مجلس سنای) افغانستان را برعهده دارد بار دیگر از تمامی مخالفان دولت به شمول ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی خواست تا به روند تحکیم صلح در این کشور بپیوندند.

 

۲۲۱۲۶

پارلمان افغانستان بیست وزیررا تایید و پنج وزیر را رد کرد

پارلمان افغانستان

پارلمان افغانستان پس از بررسی اعضای کابینه پیشنهادی حامد کرزی رییس جمهور، صلاحیت بیست وزیر کابینه را تایید کرد و پنج وزیر را فاقد صلاحیت تشخیص داد.

سید مخدوم رهین، امین فرهنگ، حیدر رضا، گل حسین احمدی و ثریا صبح رنگ وزیران فرهنگ، اقتصاد، تجارت و امور زنان کابینه پیشنهادی حامد کرزی رای لازم را از نمایندگان پارلمان به دست نیاوردند.

نمایندگان پارلمان، به سید مخدوم رهین وزیر پیشنهادی فرهنگ و جوانان، ۱۳۱ رای مخالف در برابر ۹۳ رای موافق و ۱۹ ممتنع دادند.

بدین ترتیب، آقای رهین که در چهار سال گذشته، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان بوده است، حدنصاب لازم (نصف + 1 رای) را به دست نیاورد.

امین فرهنگ نامزد وزارت اقتصاد و کار نیز با به دست آوردن ۱۵۴ رای مخالف در برابر ۶۰ رای موافق و ۳۰ رای ممتنع، نتوانست رای موافق پارلمان را از آن خود کند.

عضو دیگر کابینه پیشنهادی حامد کرزی که موفق به کسب رای لازم نشد، محمد حیدر رضا (وزارت تجارت و صنایع) بود.

آقای رضا، ۱۲۳ رای مخالف، ۹۹ رای موافق و ۲۲ رای ممتنع به دست آورد.

در ادامه رای گیری، صلاحیت گل حسین احمدی برای وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) و هوانوردی نیز رد شد.

آقای احمدی با کسب ۱۱۶ رای موافق، ۱۱۶ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع، به حدنصاب نرسید.

همچنین ثریا صبح رنگ برای وزارت امور زنان نیز، ۱۲۸ رای مخالف، در برابر ۹۸ رای موافق و ۱۶ رای ممتنع به دست آورد

وزیران

رهین و فرهنگ

نمایندگان پارلمان افغانستان، صلاحیت 20 وزیر پیشنهادی حامد کرزی رییس جمهور را  به این ترتیب تایید کردند:

دیگر نتایج به دست آمده در رای گیری امروز، به این ترتیب است:

رحیم وردک برای وزارت دفاع: ۱۶۶ رای موافق، ۶۲ مخالف، ۱۵ رای ممتنع.

دادفر اسپنتا برای وزارت خارجه: ۱۵۰ رای موافق، ۷۵ مخالف و ۵ رای ممتنع.

دادفر اسپنتا
رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجه افغانستان شد

ضرار احمد مقبل برای وزارت داخله: ۱۸۵ رای موافق، ۵۱ مخالف و ۸ رای ممتنع.

انوارالحق احدی برای وزارت مالیه (دارایی): ۱۶۸ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع.

سرور دانش برای وزارت عدلیه (دادگستری)، ۱۶۸ رای موافق، ۶۶ مخالف و ۸ رای ممتنع.

حنیف اتمر برای وزارت معارف (آموزش و پرورش): ۱۸۵ رای موافق، ۴۷ مخالف و ۱۱ رای ممتنع.

اعظم دادفر برای وزارت تحصیلات عالی: ۱۴۶ رای موافق، ۸۱ مخالف و ۱۷ رای ممتنع.

اسماعیل خان برای وزارت انرژی: ۱۳۳ رای موافق، ۹۰ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع.

سهراب علی صفری برای وزارت فواید عامه: ۱۳۳ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۱۵ ممتنع.

محمد امین فاطمی برای وزارت صحت (بهداشت) ۲۱۷ رای موافق، ۲۴ مخالف و ۳ رای ممتنع.

عبیدالله رامین برای وزارت زراعت: ۱۷۵ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع

ابراهیم عادل برای وزارت معادن: ۱۲۸ رای موافق در برابر ۹۵ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع

امیرزی سنگین برای وزارت مخابرات: ۱۲۰ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۱۶ ممتنع.

احسان ضیا برای وزارت انکشاف دهات: ۲۰۶ رای موافق، ۲۷ مخالف و ۱۱ رای ممتنع.

نور محمد قرقین برای وزارت شهدا و معلولین: ۱۹۴ رای موافق، ۴۱ مخالف و ۹ رای ممتنع

اکبر اکبر برای وزرات شهدا و معلولین: ۱۱۸ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف و ۲۳ ممتنع.

کریم براهویی برای وزارت سرحدات و قبایل: ۱۷۶ رای موافق، ۵۵ مخالف و ۱۲ رای ممتنع

یوسف پشتون برای وزارت توسعه شهری: ۱۲۱ رای موافق، ۱۰۶ مخالف و ۱۴ ممتنع.

و حبیب الله قادری برای وزارت مبارزه با مواد مخدر: ۱۳۵ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۱۲ ممتنع.

نمایندگان پارلمان همچنین در مورد سه وزیر (یوسف پشتون، اکبر اکبر و امیرزی سنگین) که با وجود به دست نیاوردن رای لازم، تایید صلاحیت شدند، در روزهای آینده بار دیگر بحث خواهد کرد.

رای گیری برای تایید یا رد صلاحیت وزیران پیشنهادی حامد کرزی، به صورت منفرد انجام شد و نمایندگان مجلس، برای هر کدام از این افراد، در صندوق جداگانه ای رای دادند

کابینه حامد کرزی، نخستین کابینه افغانستان در دست کم سی سال گذشته است که با تایید پارلمان آغاز به کار می کند.

یونس قانونی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان در آغاز جلسه رای دهی به کابینه، ابراز امیدواری کرد که عملکرد این مجلس در برابر کابینه حامد کرزی، برای آیندگان در افغانستان، الگو شود.

او از همکارانش در مجلس خواست در رای دهی به وزیران پیشنهادی، "تنها به منافع ملی افغانستان" بیاندیشند.

دست کم شش تن از وزیران پیشنهادی حامد کرزی، دارای تابعیت دوگانه (افغانی و خارجی) بوده اند.

پنج تن از آنها اعلام کرده اند که تابعیت خارجی خود را ترک کرده اند و یک تن دیگر (دادفر اسپنا) برای ترک تابعیت آلمانی خود، مهلت خواسته است.

۲۱۰۵۹