جایزه خبرنگاران بدون مرز به یک تلویزیون افغان

طلوع

خبرنگاران بدون مرز، گروه مدافع خبرنگاران، به تلویزیون غیر دولتی طلوع در افغانستان، به عنوان یک 'رسانه موفق' جایزه داده است.

تلویزیون طلوع و رادیوی تفریحی آرمان، توسط یک گروه مطبوعاتی افغان استرالیایی ایجاد شد.

شیوه کار تلویزیون طلوع با تلویزیون دولتی افغانستان متفاوت است.

از زمان افتتاح تلویزیون طلوع در اکتبر سال ۲۰۰۴، مقامات مذهبی در افغانستان، برنامه های این تلویزیون را غیر اسلامی و ضد اخلاق خوانده اند و فشارهایی برای توقف آن اعمال شده است.

خبرنگاران بدون مرز در گزارش خود نوشته است که اینگونه فشارها، زندگی را برای دست اندرکاران تلویزیون آزاد طلوع سخت می کند.

خبرنگاران بدون مرز، سپس به شکیب ایثار، ارایه کننده برنامه تفریحی و موسیقی هاپ در تلویزیون طلوع اشاره می کند که بر اساس گزارش این گروه، "پس از تهدید شدن به مرگ، مجبور به فرار از کشورش شد".

شیما رضایی دختر جوانی که به همراه شکیب ایثار در اجرای برنامه هاپ شرکت داشت، ماه مه امسال در کابل کشته شد و پلیس هنوز نتوانسته عامل قتل وی را بیابد.

خبرنگاران بدون مرز می نویسد که خانم رضایی، از سوی "رییس بنیادگرای دیوان عالی افغانستان"، مولوی فضل الهادی شینواری، به اشاعه فساد در جامعه متهم شده بود.

گزارش خبرنگاران بدون مرز سپس به بخش خبری تلویزیون طلوع اشاره می کند که "به سختی با سبک خشک تلویزیون دولتی افغانستان در تقابل است و گزارشگران طلوع، همه نوع مسایل و رویدادها را تحلیل و بررسی می کنند".

طلوع: خبر، تحلیل، تفریح

تلویزیون غیر دولتی طلوع، در ماه اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی، در پی نزدیک به یک سال و نیم فعالیت رادیوی تفریحی آرمان، توسط مدیران این رادیو ایجاد شد.

طلوع فعالیتش را با پنج – شش ساعت پخش برنامه های تفریحی، موسیقی و خبر در محدوده کابل آغاز کرد، اما اندکی بعد، ساعات پخش آن به هجده ساعت افزایش یافت.

گستره نشراتی تلویزیون طلوع نیز، اکنون از کابل و شهرهای بزرگ افغانستان فراتر رفته و به گفته سعد محسنی، رییس این تلویزیون، هم اکنون از طریق ماهواره، در کشورهای همسایه و آسیای میانه نیز قابل دریافت است.

"گزارش شش و نیم" و "گفتگوهای داغ" از جمله برنامه های تلویزیون طلوع است که عمدتا به مسایل سیاسی و مشکلات اجتماعی در افغانستان می پردازد.

به گفته آقای محسنی، تهیه کنندگان گفتگوهای داغ، چندین بار در مورد آنچه در این برنامه به آن پرداخته می شد، مورد تهدید افراد قدرتمند و زورگو قرار گرفته اند.

یکی از برنامه هایی که به سرعت در میان جوانان افغان مطرح شد، برنامه تفریحی هاپ است که بیشتر به گفتگوهای دوستانه و پخش موسیقی شاد افغانی و خارجی می پردازد.

پس از هاپ، ارایه برنامه های مشابه گفتگو و موسیقی، به بخشهای اصلی در تلویزیون های خصوصی در افغانستان تبدیل شد.

همچنین، چندین ایستگاه رادیویی غیر دولتی نیز، در کابل و شهرهای مختلف افغانستان فعالند.

 تلاش برای آزادی بیشتر

به دنبال فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، رسانه های غیر دولتی افغانستان، همچنان برای به دست آوردن آزادی بیشتر تلاش می کنند.

تلویزیونهای خصوصی افغانستان

خبرنگاران بدون مرز می نویسد که قانون اساسی جدید افغانستان که در سال ۲۰۰۴ تصویب شد، آزادی بیان در این کشور را ضمانت کرده است، اما در عین حال، این آزادی همچنان از سوی قوانین مذهبی تهدید می شود.

این نهاد معتقد است که رسانه ها در افغانستان، در برگزاری صلح آمیز انتخابات پارلمانی ماه اکتبر گذشته کشورشان، نقش کلیدی ایفا کردند.

۱۳۰۰۱

 ایران از روسیه راکت ضدموشک خرید

موشک تور ام 1

روزنامه اقتصادی وداماستی که در روسیه چاپ می شود از قراردادی میان دولتهای ایران و روسیه خبر داده است که بنابرآن، ایران 29 دستگاه راکت ضدموشک از نوع تور - ام 1 از روسیه خریداری می کند.

آن گونه که این روزنامه نوشته موشکها به سفارش یونان ساخته شده بوده اما گویا به دنبال انصراف یونان از خریداری آنها، ایران خریدار این راکتها شده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، فروش موشکهای تور ام - 1 به ایران در چارچوب قراردادی یک میلیارد دلاری صورت می گیرد که ماه نوامبر گذشته امضا شده و این موشکها در فاصله سالهای 2006 تا 2008 میلادی به ایران تحویل داده خواهد شد.

موشکهای تور ام - 1 در ردیف سلاحهای متعارف طبقه بندی می شوند و خریدوفروش آنها مغایرتی با موازین بین المللی ندارد اما یقیناً می توانند از تأسیسات اتمی ایران در برابر حملات موشکی یا بمباران احتمالی محافظت کنند.

این موشکها می توانند تا 48 هدف را در ارتفاع شش هزار متری ردیابی کنند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.

دولتهای ایران یا روسیه هنوز هیچ واکنشی به گزارشهای روزنامه وداماستی و خبرگزاری اینترفاکس در مورد فروش موشکهای تور 1م - 1 به ایران نشان نداده اند اما این گزارشها و اینکه چنین معامله ای بخشی از قراردادی بزرگ به منظور تجهیز بیشتر ارتش ایران باشد در اسرائیل و آمریکا مایه نگرانی شده اند.

چنین گزارشهایی در شرایطی منتشر می شود که ایران به دلیل برنامه اتمی اش تحت فشاری بین المللی تحت هدایت آمریکا قرار دارد.

اسرائیل چندی پیش به قرارداد فروش موشکهای ضدهوایی از روسیه به سوریه اعتراض کرده بود و تصادفاً در همین هفته ای که گزارشهای مربوط به دادوستد تسلیحاتی میان ایران و روسیه منتشر می شود اسرائیل نیز راکتهای ضدهوایی ارو (پیکان) خود را آزمایش کرده است.

۱۲۸۵۲