توافق کرزی و استانداران ولایات کشور



حامد کرزی


 نشست شورای امنیت ملی افغانستان، به ریاست حامد کرزی، و با حضور والیان (استانداران) ولایات مرزی و شماری از فرماندهان محلی این کشور، که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، سه شنبه (20 مه) پایان یافت.

در پایان این نشست، مصوبه سیزده ماده ای منتشر شد که شرکتکنندگان در نشست، آن را امضا کردند.

 یکی از مواد اصلی این مصوبه، والیان را ملزم می کند که از این پس، درآمد های گمرکی و سایر عواید ولایات خود را، به مرکز بسپارند تا از طریق خزانه مرکزی مصرف شود.

همچنین در این موافقتنامه که اهرم های قدرت محلی مانند اسماعیل خان والی هرات، گل آقا شیرزوی والی قندهار، فرمانده عطا محمد و ژنرال دوستم از فرماندهان قدرتمند شمال افغانستان، آن را امضا کردند، خاطر نشان شده است که از این پس، هیچیک از والیان و فرماندهان ولایات حق دخالت در امور سایر ولایات کشور را ندارند.

امضا کنندگان این مصوبه، در عین حال، متعهد شده اند که بدون هماهنگی با دولت مرکزی از عقد قرارداد و سفر به کشورهای خارجی خودداری کنند.

مصوبه سیزده ماده ای شورای امنیت ملی افغانستان، تمام مسوولین نظامی وغیر نظامی مرکز و ولایات کشور را ملزم می کند که بدون قید و شرط، تابع قوانین دولت مرکزی باشند.

روز سه شنبه همچنین، در پایان اجلاس سه روزه شورای امنیت افغانستان با شرکت والیان مرزی و فرماندهان قدرتمند محلی، نشست خبری با حضور زلمی هیواد مل سرپرست دفتر مطبوعاتی ریاست دولت انتقالی افغانستان برگزار شد.

آقای هیواد مل که به پرسش های خبرنگاران در رابطه با این اجلاس پاسخ می گفت، تلاش کرد تا جدیت و قاطعیت دولت انتقالی افغانستان در اجرای این مصوبات را نشان دهد.

اما تقریبا تمام نیروهایی که ممکن است دولت انتقالی افغانستان بتواند به عنوان بازوی اجرای مصوبات شورای امنیت ملی به آنها اتکا کند، به نوعی تحت فرمان و وابسته به فرماندهان محلی هستند، در این صورت چه ضمانت اجرایی برای این مصوبات وجود دارد؟

زلمی هیواد مل در پاسخ به این پرسش، به پشتیبانی مردم و حمایت جامعه جهانی از دولت انتقالی افغانستان اشاره می کند.

سرپرست دفتر مطبوعاتی رییس دولت افغانستان، تاکید می کند که با تصویب شورای امنیت ملی این کشور و تایید والیان، از این پس دیگر تشکیلاتی همچون شورای رهبری صفحات شمال، یا امارت عمومی حوزه جنوب غرب که اسماعیل خان مدعی آن است رسمیت نخواهد داشت.

آقای هیواد مل در حالی که تاکید می کند اسماعیل خان دیگر امیر نیست، خود او چند بار از این لقب در وصف والی هرات استفاده می کند

این در حالی است که اسماعیل خان والی هرات، پس از اینکه مصوبه شورای امنیت ملی افغانستان را امضا کرد و حذف امارت را نیز به عنوان یکی از مواد آن پذیرفت، در بازگشت به هرات، بار دیگر در رادیو و تلویزیون محلی آن شهر، امیرعمومی حوزه جنوب غرب خوانده شد.

به نظر می رسد این نخستین مورد نقض توافقات شورای امنیت ملی افغانستان، درست ساعاتی پس از امضای آن توسط والیان و فرماندهان محلی باشد.

به هر حال آقای کرزی به مردم قول داده است که ظرف سه ماه آینده، به نابسامانی ها پایان دهد و اگر موفق به این کار نشد، سرنوشت دولتش را به تصمیم لویه جرگه بسپارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد