شکاف بین مجاهدین و کرزی




شماری از فرماندهان قدرتمند مجاهدین افغانستان، که دو سال پیش، برای سرنگون کردن رژیم طالبان در این کشور، با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همکاری کردند و با حمایت این نیروها به قدرت رسیدند، در این روزها، از شهر های مختلف افغانستان به پایتخت آمده اند تا برای بقای حیات سیاسی و نظامی خود، با دیگر همتایان شان در مرکز همفکری کنند.

ژنرال عبدالرشید دوستم و ژنرال عطا محمد فرماندهان لشکر های شماره هفت و هشت در شمال کشور، و ژنرال اسماعیل خان فرمانده برکنار شده لشکر شماره چهار در غرب، که هم اکنون استاندار هرات است، از جمله این فرماندهان هستند.

به نظر می رسد این فرماندهان، به شدت از اقدامات اخیر حامد کرزی، رییس دولت انتقالی افغانستان، که تا پیش از این متحد او بوده اند، احساس خطر می کنند و قصد دارند با تشکیل یک سازمان جدید و کناره گرفتن از این ائتلاف، او را در انزوا قرار دهند.

آقای کرزی پس از بازگشت از سفر به ایالات متحده آمریکا و کانادا و تضمینهایی که از سوی این کشورها و برخی کشورهای دیگر مبنی بر حمایت از دولتش دریافت کرد، در گفتگو با بی بی سی گفت که قصد دارد در انتخابات سال آینده افغانستان شرکت کند.

او همچنین از قصد خود برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید خبر داد.

آقای کرزی، پیش از این سفر، اختیارات شماری از معاونان خود را محدود کرد و همچنین در وزارت دفاع که بیشتر در تسلط فرماندهان "تاجیک تبار پنجشیری" است، اصلاحاتی به وجود آورد.

فرماندهان جبهه متحد اسلامی نیز، هم زمان با این تحولات، تلاش می کنند تا راههای تجدید حیات سیاسی مجاهدین را بررسی کنند.

مارشال فهیم، نیز از فرماندهان پیشین ائتلاف ضد طالبان و یکی ازچهار معاون حامد کرزی است که اخیرا اختیاراتش محدود شده است.

این گمان از قبل وجود داشت که رهبران مجاهدین با تشکیل یک حزب جدید سیاسی و کناره گیری از ائتلاف با کرزی در مقابل او صف آرایی کنند.

اما پیام مجاهد ارگان نشراتی مجاهدین وفادار به احمد شاه مسعود فرمانده پیشین ائتلاف ضد طالبان، در شماره اخیر خود، این موضوع را آشکارا بیان می کند.

پیام مجاهد نوشته است علمکرد آقای کرزی، باعث روی گردانی جبهه متحد اسلامی از او شده است.

این نشریه می افزاید که آنچه باعث روی گردانی سران جبهه متحد از آقای کرزی، و تمایل آنان به تشکیل یک ائتلاف جدید علیه او شده است، برخی از اقدامات اخیر رییس دولت انتقالی است که به نظر نویسنده، افغانستان را تکان داده است.

سلب صلاحیت چهار معاون رییس دولت، تغییرات در کادر رهبری وزارت دفاع، کاهش اختیارات ژنرال دوستم که به عنوان مشاور رییس دولت در امور نظامی مطرح است و برکناری اسماعیل خان از فرماندهی نظامی هرات، از جمله اقدامات آقای کرزی است که به نوشته پیام مجاهد متحدان او در جبهه متحد را به تجدید نظر واداشته است.

ارگان نشراتی مجاهدین افغانستان در عین حال از قصد رهبران جبهه متحد به منزوی کردن آقای کرزی و معرفی کاندیدای جدید در مقابل او خبر داده است.

آنچه مجاهدین به شدت قصد اجتناب از آن را دارند، درگیر شدن با آمریکا به عنوان متحد مشترک آنها و حامد کرزی است.

اما مجاهدین برای تقویت حضور سیاسی خود و نیز شرکت در انتخابات آینده، افزون بر اجتناب از درگیری با آمریکا باید حمایت کاخ سفید را نیز جلب کنند.

غلام محمد مصون سخنگوی اسماعیل خان والی هرات، از مذاکرات پشت درهای بسته او با برخی مقامات آمریکایی از جمله سفیر این کشور در کابل خبر داد.

نشریه پیام مجاهد نیز، که خود را به شدت منتقد حضور آمریکا در افغانستان نشان می دهد، در شماره اخیر خود نوشت، کاخ سفید بهتر است به جای پافشاری بر دوام حکومت کرزی، به مردم این کشور کمک کند تا زعیم مقتدر تری برای خود برگزینند.

به هر صورت، با نزدیک شدن افغانستان به انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی، تکاپوی گروههای مختلف با جناحبندیها و جهت گیری های گوناگون نیز بیشتر می شود.

علاوه بر حامد کرزی و متحدان رقیب او در جبهه متحد اسلامی، محمد ظاهر شاه سابق افغانستان و همچنین بقایای حزب حاکم کمونیستی این کشور نیز، تمایل خود به شرکت در این رقابت را، با تشکیل حزب و تشکل سیاسی نمایان کرده اند.

آنچه در این میان حایز اهمیت به نظر می رسد، این است که تمام این گروههای و جناحها که اکنون با پادرمیانی جامعه جهانی سلاحهایشان را به زمین گذاشته اند و به رقابتهای سالم دموکراتیک روی آورده اند، در سالهای گذشته، از راه لوله تفنگ با همدیگر صحبت می کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد