مقصود تویى


  

تا کى به تمناى وصال تو یگانه‏  

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه‏  

خواهد به سر آید شب هجران تو یا نه‏  

اى تیر غمت را دل عشاق نشانه‏  

 

جمعى به تو مشغول و تو غایب ز میانه‏  

 

رفتم به در صومعه عابد و زاهد  

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد  

در میکده رهبانم و در صومعه عابد  

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد  

 

یعنى که تو را مى‏طلبم خانه به خانه‏  

 

روزى که برفتند حریفان پى هر کار  

زاهد سوى مسجد شد و من جانب خمّار  

من یار طلب کردم و او جلوه‏گر یار  

حاجى به ره کعبه و من طالب دیدار  

 

او خانه همى جوید و من صاحب خانه‏  

 

هر در که زنم صاحب آن خانه تویى تو  

هر جا که روم پرتو کاشانه تویى تو  

در میکده و دیر که جانانه تویى تو  

مقصود من از کعبه و بتخانه تویى تو  

 

مقصود تویى، کعبه و بتخانه بهانه‏  

 

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید  

پراونه در آتش شد و اسرار عیان دید  

عارف صفت روى تو در پیر و جوان دید  

یعنى همه جا عکس رخ یار توان دید  

 

دیوانه منم من، که روم خانه به خانه‏  

 

عاقل به قوانین خرد، راه تو پوید  

دیوانه برون از همه آئین تو جوید  

تا غنچه بشکفته این باغ که بوید  

هر کس به زبانى صفت و حمد تو گوید  

 

بلبل به غزل‏خوانى و قمرى به ترانه‏  

 

بیچاره «بهایى»* که دلش زار غم توست‏  

هر چند که عاصى است ز خیل قدم توست‏  

امید وى از عاطفت دم به دم توست‏  

تقصیر گناهش به امید کرم توست‏  

 
یعنى که گنه را، به از این نیست بهانه‏  

  

 

*شیخ بهاءالدین محمد جبل‏عاملى، متخلص به «بهایى»  

نظرات 1 + ارسال نظر
یکی دیگر از مهاجرین سه‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 08:56

مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد