برگزاری لویه جرگه باز هم به تاخیر افتاد

.


برگزاری لویه جرگه افغانستان، مجلس بزرگ افغان ها که قرار است درباره قانون اساسی تازه این کشور بحث و آن را تصویب کند، یک بار دیگر به تاخیر افتاده است.

لویه جرگه ابتدا قرار بود چهارشنبه گذشته، دهم دسامبر، آغاز به کار کند اما برگزاری آن به روز شنبه موکول شد. اکنون نیز اعلام شده که این مجلس دست کم تا یکشنبه، چهارده دسامبر، کار خود را آغاز نخواهد کرد.

هنوز هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن کار لویه جرگه اعلام نشده اما خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید مذاکرات فراوانی پشت صحنه در جریان است و اگر تشکیل لویه جرگه باز هم به تعویق بیافتد هیچکس در افغانستان تعجب نخواهد کرد.

حامد کرزی، رییس دولت انتقالی افغانستان اوایل هفته جاری میلادی خواستار حمایـت از پیش نویس کنونی قانون اساسی شد.

وی از نمایندگان شرکت کننده در لویه جرگه آتی این کشور خواست هر چه سریع تر در مورد قانون اساسی جدید به توافق برسند.

در این پیش نویس یک رییس جمهور قدرتمند برای اداره کشور تا زمان اولین انتخابات عمومی پیش بینی شده است. اما بسیاری از رهبران ولایات افغانستان می گویند در این پیش نویس، زیاده از حد بر مرکزیت قدرت تاکید شده است.

برخی از این رهبران خواستار تشکیلاتی هستند که به جای رییس جمهور، نخست وزیر داشته باشد.

انتخابات عمومی افغانستان قرار است سال آینده برگزار شود.

با ورود صدها هیات نمایندگی به پایتخت افغانستان برای شرکت در جلسه شورای بزرگ افغان ها تدابیر امنیتی در کابل تشدید شده است.

رهبران طالبان گفته اند که قصد دارند در روند تصویب قانون اساسی اخلال ایجاد کنند.

آنها می گویند برای رسیدن به این هدف به کابل حمله خواهند کرد.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



طرح دومین کنفرانس بن برای افغانستان

Ibrahimi









اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان طرحی مقدماتی را برای برگزاری دومین اجلاس بن به منظور مشورت با مقامات افغانستان ارائه کرده است.

در طرح پیشنهادی اخضر ابراهمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از تابستان سال آینده به عنوان زمان پایان اعتبار مصوبات کنفرانس بن یاد شده و با نگاهی به دستاوردها و کاستیهای دو سال گذشته بر لزوم برگزاری کنفرانس دوم بن تاکیده شده است.

مانوئل د سیلوا سخنگوی نمایندگی سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت که مبتکر طرح برگزاری مجدد کنفرانس بن حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان است که در ماههای گذشته به نمایندگان شورای امنیت ارائه شده است. ولی گفت که با در نظرداشت پیشنهاد آقای کرزی، اخصر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز این طرح را آماده کرده و برای اخذ نظرات مقامات افغان آنرا به کابل فرستاده است.

اگر چه در طرح پیشنهادی آقای ابراهیمی، تغییر پول رایج، ایجاد چارچوب برنامه های توسعه ملی، تامین بودجه کمسیون مستقل حقوق بشر، برداشتن نخستین گامها در جهت تشکیل ارتش و پلیس ملی و برخی برنامه های عمرانی به عنوان دستاوردهای کنفرانس بن دانسته شده، ولی ملاحظاتی جدی نیز در امر به فرجام رسیدن روند صلح و ثبات در افغانستان مطرح شده است.

به صورت کلی در طرح حاضر، کاستیهای کنفرانس اول بن اینگونه برشمرده شده که اصلاحات در گستره خدمات ملکی (غیرنظامی) کمتر صورت گرفته و در افزایش ظرفیت بخش قضایی پیشرفتی مشاهده نشده است. ولی در این طرح از "افزایش نارساییها در زمینه رابطه حکومت و عامه مردم" به عنوان عناصری که از نیرو و تحرک پروسه بن می کاهد و تمامیت برنامه آن را تهدید می کند نامبرده شده است.

"نمایندگی محدود ساختار حکومت از مردم"، "نبود تلاشهای دوامدار برای تحقق وحدت و آشتی ملی"، "احساس اینکه امنیت بهبود نیافته و حتی در بعضی جاها بیشتر از قبل به وخامت کشیده شده" و "آهنگ آهسته پروسه بازسازی" از مهمترین ناکامیهای دولت و معاهده بن در سطح تمام کشور ابراز شده است.

در ارزیابی از حضور نمایندگان مردم در بخشهای حکومت و تحقق وحدت ملی به یک نقص عمده در خود کنفرانس بن اشاره شده به گونه ای که در طرح آمده است:" نمایندگان افغانها که درماههای نوامبر و دسامبر سال 2001 با هم ملاقات کردند به صورت کامل از تنوع جمعیتی افغانستان نمایندگی نمی کردند."

و آنگاه با نگاهی به نتیجه این کنفرانس گفته شده است که:"اداره موقت با عجله تشکیل شد و بیشتر انعکاس واقعیتهای همان زمانی بود که به طور ناگهانی بر اثر عملیات نظامی به رهبری آمریکا شرایط را شکل داد تا واقعیت های عمیق تر اجتماعی و قومی پایدار افغانستان!"

در متن تنظیم شده توسط آقای ابراهمی تصریح شده که لوی جرگه اضطراری در جون 2002 منشاء یک نوع نا امیدی برای تعداد زیادی از افغانها شد چه اینکه طبق ادعای ذکر شده روند " بهترسازی توازن قومی و اجتماعی داخل حکومت" ناکام مانده است.

از جمله نکات مهم در ارزیابی حکومت فعلی، طرح حاضر دولت را به صورت نامتناسب تحت تسلط نیروهای اتحاد شمال سابق دانسته و این مسئله را عاملی برای محدویت اعتبار حکومت دانسته است.

طبق اندیشه انعکاس یافته در این نوشته، تعداد زیادی از رهبران شریک در حاکمیت متهم به فساد مالی، سوء استفاده از قدرت و حتی دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند و این مسئله برد حاکمیت را کاهش داده است.

در اخیر این طرح، بر لزوم برگزاری اجلاس بن دوم با طرح سئوالاتی تاکید شده است. چگونه می توان مسیر حاضر را اصلاح کرد؟ تحرک سیاسی را تقویت نمود؟ روند تشکیل دولت را بر اساس پایه های مطمئن تر و قابل قبول تر تسریع نمود و بهبود بخشید؟

به نظر آقای ابراهمی باید موافقتنامه بن تحت بازبینی سیستماتیک قرار گیرد و کنفرانس بن دوم این فرصت را فراهم کند که مرحله انتقالی تکمیل شود و اثبات گردد که رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان امکان پذیر است.

آقای ابراهیمی هشدار داده که اگر این ملاحظات در نظر گرفته نشود، تصویب قانون اساسی و انتخابات بعدی منجر به ایجاد یک نظام از هم گسیخته و نا استوار سیاسی خواهد شد که تامین کننده منافع گروهی خاص باشد و تا سالها از مشکلات امنیتی در محلات مختلف رنج ببرد.

به عقیده کارشناسان ارزیابی آقای ابراهمی از دستاوردهای بن از آن جهت اهمیت دارد که وی خود از معماران اصلی کنفرانس بن و ساختار جدید سیاسی در افغانستان بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد