اعتراض یک نماینده لویه جرگه را به تشنج کشید

بیست و پنج درصد از اعضای لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان را زنان تشکیل می دهند
بیست و پنج درصد از اعضای لویه جرگه تصویب قانون
 اساسی افغانستان را زنان تشکیل می دهند

اعتراض یکی از نمایندگان لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان به حضور کسانی که او آنها را 'جنایتکار' خواند، لویه جرگه را به تشنج کشید.

دوشیزه ملالی جویا، نماینده منتخب ولایت فراه در لویه جرگه، در آغاز روز چهارم کار این مجلس، نسبت به ترکیب کمیته های ده گانه اعتراض داشت.

روز سه شنبه، پانصد نماینده حاضر در لویه جرگه، بر اساس حروف الفبا، در ده کمیته جداگانه تقسیم شدند تا پیشنویس قانون اساسی افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

دوشیزه جویا که از جوانترین نمایندگان حاضر در لویه جرگه است، خطاب به هیات رییسه گفت: "شما جنایتکاران و کسانی را که دست شان به خون ملت آلوده است، در تمام کمیته ها جای داده اید، همه آنها را در یک جا جمع کنید تا ببینیم بار دیگر با سرنوشت مردم چه می کنند."

او گفت:" آزموده را آزمودن خطاست."

سخنان خانم جویا، با استقبال شماری از نمایندگان و اعتراض شماری دیگر همراه بود.

گزارش صوتی تنش در لویه جرگه را بشنوید

نماینده جمعیت اسلامی نخستین معترض

لحظاتی بعد از سخنان کوتاه دوشیزه جویا، شماری از نمایندگان با مراجعه به جایگاه هیات رییسه به نظر او اعتراض کردند و شماری دیگر از گوشه و کنار مجلس، سعی می کردند فریاد اعتراض شان را به گوش هیات رییسه و دیگران برسانند.

نخستین کسی که به سخنان دوشیزه جویا اعتراض کرد، محمد صدیق چکری، از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. این حزب گروه اصلی درگیر در جنگهای داخلی مجاهدین بود.

نیروهای امنیتی دخالت کردند

وقتی اعتراض بالا گرفت و مجلس به تشنج کشیده شد، نیروهای امنیتی و سربازان ارتش ملی افغانستان که امنیت لویه جرگه را به عهده دارند، وارد تالار شدند و سعی کردند نمایندگان را متفرق کنند.

رییس و اعضای هیات رییسه نیز، به طور مرتب، نمایندگان را به آرامش و ترک جایگاه هیات رییسه فرا می خواندند.

سیاف از مجاهدین دفاع کرد

در این میان، عبدالرسول سیاف، از رهبران مجاهدین که گروه تحت رهبری او نیز در جنگهای پنج ساله آغاز دهه نود میلادی شرکت داشت، در جایگاه حاضر شد و ابتدا سعی کرد نمایندگان خشمگین را به آرامش فرا خواند.

آقای سیاف پس از آرام کردن مجلس و تاکید بر این که نمایندگان باید سعی کنند پیش از هر چیز به وظیفه خود که تصویب قانون اساسی است عمل کنند، گفت: باید سعی کنیم از هر حرکت یا سخنی که مجلس تصویب قانون اساسی را از مسیر آن منحرف می کند بپرهیزیم.

او سپس به دفاع از مجاهدین و مقاومت آنها در برابر تهاجم ارتش شوروی پرداخت. او گفت: " مجاهدین با از خودگذشتگی کشور را از دهان اژدهای سرخ بیرون کشیدند. متهم کردن آنها به جنایت، خود یک نوع جنایت است."

آقای سیاف گفت: مردم نود و پنج درصد نمایندگان خود را از میان مجاهدین برگزیده اند و این نشان می دهد که آنها همچنان به مجاهدین اعتماد دارند.

سخنان آقای سیاف نزدیک به ده دقیقه به طول انجامید و در طول این مدت، هیچ یک از اعضای هیات رییسه، در مورد محدودیت زمانی به او تذکری نداد.

خشم رییس مجلس

سپس، صبغت الله مجددی رییس مجلس که خود از رهبران مجاهدین است به انتقاد شدید از ملالی جویا پرداخت و از مسوولان امنیتی مجلس خواست تا او را اخراج کنند.

رییس لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان

شماری از نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رییسه، خواستار عفو دوشیزه جویا شدند اما آقای مجددی او را کافر، کمونیست و تحریک شده خواند.

میانجیگری نمایندگان سرانجام نتیجه داد و رییس مجلس گفت که او می تواند در جلسات حضور داشته باشد.

ملالی عذرخواهی نکرد

یکی دیگر از نمایندگان به رییس پیشنهاد کرد که خانم جویا باید از مجاهدین عذر خواهی کند.

رییس مجلس از این پیشنهاد استقبال کرد، اما این نماینده جوان، حاضر به عذرخواهی نشد و سرانجام، رییس مجلس موضوع را پایان یافته اعلام کرد و از نمایندگان خواست تا به کار عادی خود ادامه دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد