امیل لحود در بیروت به استقبال اسرای آزاد شده حزب الله لبنان رفت

شیخ عبدالکریم عبید
شیخ عبدالکریم عبید از چهره های سرشناس
 حرب الله پس از 15 سال اسارت آزاد شد

انبوهی از مردم در بیروت به استقبال مبارزان حزب الله که از زندانهای اسرائیل آزاد شده اند رفتند.

امیل لحود رئیس جمهوری لبنان در میان هزاران تن از مردمی قرار داشت که در فرودگاه برای استقبال زندانیان آزاد شده اجتماع کرده بودند.

در حالی که صدها تن از مردم در طول خیابانهای منتهی به فرودگاه در انتظار زندانیان آزاد شده بودند استقبال ازآنها در فرودگاه با تشریفات کامل در جریان بود.

رئیس جمهوری لبنان و شیخ حسن نصرالله رهبر گروه شیعه حزب الله از بازگشت زندانیان استقبال کرده اند. در میان آزاد شدگان شیخ عبدالکریم عبید، که 15 سال پیش به اسارت در آمد، و مصطفی دیرانی، اسیر شده در 1994، هر دو از اعضای ارشد حزب الله نیز دیده می شوند.

 در اسرائیل نیز مراسم ویژه ای به احترام بازگشت اجساد سه سرباز به وطن برپا شد. اما یک بازرگان اسرائیلی که بر اساس توافق با حزب الله آزاد شده ممکن است در بازگشت به کشورش با تعقیب قضایی روبرو شود.

مقامات اسرائیلی در این مبادله تاریخی زندانیان، 400 نفر از فلسطینیان را نیز آزاد کرده اند. همچنین، بقایای اجساد 60 تن از مبارزان حزب الله به لبنان بازگردانده می شود.

میانجیگری آلمان

این توافق که با میانجیگری آلمان صورت گرفته، با وجود وقوع بمب گذاری انتحاری در بیت المقدس که دست کم ده کشته بر جای گذاشت، عملی شد.

اولین گروه از یک صد و سی زندانی عرب پس از آنکه کارشناسان اسرائیلی هویت بقایای اجساد سه سرباز اسرائیلی را شناسایی کردند، آزاد شدند.

بقایای اجساد این سربازان با هواپیما از بیروت به آلمان منتقل شده بود.

الحنان ناننبائوم، بازرگان ربوده شده اسرائیلی که در اسارت حزب الله بود نیز با همین هواپیما به آلمان آمد و به یک میانجیگر آلمانی تحویل داده شد.

یک هواپیمای دیگر نیز سی زندانی عرب و یک شهروند آلمان را که به جرم جاسوسی در تل آویو زندانی بود، در همین فرودگاه پیاده کرد.

خبرنگاران می گویند اهمیت این توافق در آن است که طرف توافق رهبر حزب الله لبنان است و نه مقامات فلسطینی.

به گفته آنان، شیخ حسن نصرالله در چشم فلسطینی ها یک قهرمان است چرا که امری را به پای توافق رسانده که سه سال انتفاضه و دو نخست وزیر فلسطینی و روند صلح نتوانست به انجام برساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد