سمپاشی مزارع خشخاش افغانستان بدون اطلاع دولت

کشت خشخاش در افغانستان، در سال های اخیر رشد شدیدی داشته است


دولت افغانستان با تایید اینکه در بعضی نقاط این کشور از مواد شیمیایی برای از بین بردن کشتزارهای تریاک استفاده شده، اعلام کرد که این دولت به هیچ کشور خارجی اجازه این عمل را نداده و خود نیز در این عمل دست نداشته است.

جاوید لودین سخنگوی رییس دولت انتقالی افغانستان، روز سه شنبه 30 نوامبر با اذعان به اینکه پاشیده شدن نوعی از مواد شیمایی برای از بین بردن کشتزارهای تریاک بدون اجازه دولت افغانستان انجام شده است.

آقای لودین می گوید که حامد کرزی در این رابطه، سفیر بریتانیا و برخی دیگر از نمایندگان کشورهای خارجی را احضار کرده است.

او ضمن اینکه گفت دولت افغانستان به دلیل آثار سوء این مواد بر انسانها و گیاهان، شدیدا با این عمل مخالف است افزود که رییس دولت این مسئله را با آنان درمیان گذاشته و موضع دولت را به آنها به وضوح تکرار کرده است.

آقای لودین افزود که البته این عمل به معنای دخالت بریتانیا در پاشیدن مواد شیمایی بر روی زمینهای زراعی در مناطقی از افغانستان نیست. البته وی توضیح روشنی درباره دلایل احضار سفیر بریتانیا نداده است.

وی همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان به هیچ صورت در این عمل دست نداشته و به هیچ کشور خارجی نیز اجازه پاشیدن مواد شیمیایی را نداده است.

جاوید لودین با اشاره به اینکه تاکنون دولت در زمینه عاملان پاشیدن مواد شیمیایی بر روی مناطقی از ولایت ننگرهار افغانستان اطلاعات کاملی در دست ندارد، گفت که تحقیقات پیرامون آن ادامه دارد.

به گفته آقای لودین روز گذشته وزیر بهداشت افغانستان گزارشی از آثار این مواد بر مردم و پوشش گیاهی منطقه، در کابینه مطرح کرده است.

در حالیکه آخرین گزارشهای منابع بین المللی از وضعیت روند رو به ازدیاد کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان همچنان باعث بروز نگرانی در سطح بین المللی شده، آقای لودین از تدوین یک استراتژی جدید برای مبارزه با کشت خشخاش در کشورش سخن گفت.

او گفت که حامد کرزی، رییس جمهور منتخب افغانستان، مشکل مواد مخدر را "جدی تر" از تروریسم در این کشور می داند و اولویت وی در حکومت آینده مبارزه با این مشکل خواهد بود.

او در زمینه جزئیات استراتژی جدید دولت توضیحی نداد ولی گفت که سایر کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا در این روند افغانستان را یاری خواهند کرد.

قبلا آقای لودین از ایجاد یک وزارتخانه جدید بنام وزارت مبارزه با مواد مخدر در کابینه جدید سخن گفته بود.

۴۷۷۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد