خلیلزاد: طالبان سلاحهایشان را بر زمین بگذارند

خلیزاد

زلمی خلیلزاد سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل از افراد مسلح وابسته به طالبان خواست تا سلاحهای خود را به زمین بگذارند و گفت که در این صورت آنها می توانند به زندگی عادی بازگردند.

آقای خلیلزاد که در اولین کنفرانس خبری خود پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سخن می گفت، سعی کرد تا از راههای مختلف وابستگان این گروه را به بازگشت به زندگی عادی و تحویل سلاحهایشان به دولت مرکزی تشویق کند.

او گفت که از طالبان می خواهد تا به ستیز با دولت منتخب مردم افغانستان پایان دهند، به قانون اساسی این کشور احترام بگذارند و به زندگی عادی در مناطق بازگردند.

او در این باره افزود که اسلام جنگ با یک حکومت مشروع و مردمی را مجاز نمی داند و اکنون زمان این فرا رسیده است که کشتن افغانها توسط یکدیگر متوقف شود.

آقای خلیلزاد در اینباره شرح نداد که آیا در شرایط کنونی دولت افغانستان و یا مقامات آمریکایی با کسانی از گروه طالبان در حال مذاکره هستند یا خیر ولی او گفت که بیشتر مخاطبش را جوانانی می داند که در چارچوب گروه طالبان سلاح برداشته اند و باید به روند نو زندگی در افغانستان بپیوندند.

سفیر آمریکا پیرامون اینکه ایالات متحده در زمینه ترکیب کابینه جدید افغانستان چه نظری دارد، گفت که دولتش با مردم افغانستان در این مورد هم نظر است.

او با اشاره به اینکه مردم افغانستان توقع دارند کابینه ای کارآمد زمام امور را در دست بگیرد و از فساد در دستگاه حکومتی نیز شکایت دارند، گفت که دولت جدید باید این خواسته های مردم را در نظر بگیرد.


۴۸۰۲
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان تایید شد


کاسا 212
هواپیما از نوع کاسا 212 بود که برای حمل نفرات
 و تجهیزات در افغانستان به کار می رود


منابع نظامی آمریکایی اعلام کرده اند که جستجوگران توانسته اند لاشه یک هواپیمای مورد استفاده آنان را در مرکز افغانستان بیابند.

این هواپیمای سبک از نوع کاسا 212 با سه سرنشین نظامی و سه سرنشین غیرنظامی روز شنبه پایگاه هوایی بگرام در کابل را ترک کرد ولی بعدا اعلام شد که در نقطه ای در نواحی کوهستانی افغانستان ناپدید شده و جستجو برای یافتن آن آغاز شد.

روز سه شنبه، 30 نوامبر، سخنگوی نظامی آمریکاییان در افغانستان گفت که محل سقوط هواپیما در کوه های استان بامیان شناسایی شده و ماموران اجساد هر شش سرنشین آن را یافته اند.

نیروی هوایی آمریکا این نوع هواپیما را برای حمل و نقل نفرات و تجهیزات مورد استفاده قرار می دهد.

به گفته یکی از مقامات پلیس بامیان، جستجوگران همچنین قطعاتی از موتور هواپیما و چرخ های آن را بر فراز کوه بابا پیدا کرده اند.

سخنگوی نظامی آمریکا در افغانستان گفت که علت وقوع حادثه در دست بررسی است و افزود که تا کنون شواهدی از احتمال سقوط هواپیما در اثر شلیک به سوی آن به دست نیامده است.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همچنان با مقاومت مسلحانه شبه نظامیان طرفدار رژیم سابق طالبان در آن کشور مواجه هستند و عملیات نظامی برای از میان بردن آنان ادامه داشته است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



آمریکا در نزدیکی مرز ایران پایگاه نظامی می سازد




ژنرال مارک مک کن سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که پایگاه نظامی که در هرات ساخته خواهد شد در نزدیکی مرز با ایران نیست و مربوط به ارتش ملی افغانستان خواهد بود.

در دو روز گذشته برخی گزارشها حاکی از آن بود که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در نظر دارند یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز با ایران در ولسوالی غوریان هرات ایجاد کنند.

مقامات آمریکایی قبلا نیز اعلام کرده بودند که قصد دارند پنج پایگاه نظامی برای ارتش ملی افغانستان در کابل ، بلخ، پکتیا قندهار، بلخ و هرات بسازند.

در حال حاضر نیز نیروهای امریکایی درمیدان هوایی شیندند ولایت هرات مستقرند.

پیشتر، مقامات افغان گفتند که موضوع ساخت یک پایگاه نظامی توسط آمریکا، در نزدیکی مرز ایران، هنوز قطعی نشده است.

ژنرال ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مورد به بی بی سی گفت که در صورت قطعی شدن تصمیم نیروهای ائتلاف، دولت افغانستان در مورد آن نظر خود را اعلام خواهد کرد.

او در عین حال تایید کرد که نظامیان به رهبری آمریکا در افغانستان، منطقه ای در ولسوالی غوریان هرات را به این منظور انتخاب کرده اند.

ولسوالی غوریان در غرب افغانستان، هم مرز با ایران است و به گفته ژنرال عظیمی، نقطه ای که نیروهای آمریکایی ممکن است در آن پایگاه نظامی ایجاد کنند، در فاصله پنجاه تا شصت کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

آقای عظیمی افزود که در صورتی که نیروهای آمریکایی بخواهند پایگاهی در داخل خاک افغانستان بسازند، باتوجه به فاصله پنجاه کیلومتری که از مرز ایران در نظر گرفته شده، این موضوع تهدیدی علیه امنیت کشور همسایه محسوب نمی شود.

یک سخنگوی نیروهای ائتلاف روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران، این موضوع را تایید کرد اما گفت که نیروهای ائتلاف، قصد دارند در آن منطقه، مقری برای ارتش افغانستان بسازند.

اما پایگاهی که برای هرات در نظر گرفته شده، قول اردو (لشکر) 207 ظفر است که ماه گذشته در منطقه میرداوود این ولایت، گشایش یافت.

جمهوری اسلامی ایران، علیرغم روابط حسنه ای که با دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان دارد، دل خوشی از حضور نظامی ایالات متحده در همسایگی خود ندارد.

گزارشهایی وجود دارد که موضوع ایجاد پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در ولایت هرات، در زمان حاکمیت اسماعیل خان بر این ولایت نیز بارها از سوی نیروهای آمریکایی مطرح شده اما با مخالفت اسماعیل خان مواجه شده بود.

اسماعیل خان، ماه سپتامبر گذشته، با فرمان حامد کرزی از مقام ولایت هرات برکنار شد و جای خود را به محمد خیرخواه، سفیر پیشین افغانستان در اوکراین داد.

در جریان درگیری اسماعیل خان با نیروهای تحت امر یک فرمانده ناراضی در ولسوالی شیندند، واحدهایی از نیروهای آمریکایی، در فرودگاه نظامی این ولسوالی، که دومین پایگاه هوایی مهم افغانستان است، مستقر شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد