نخستین رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان سوگند یاد کرد

عکس از ای پی

حامد کرزی را در هنگام ادای سوگند، محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان، فضل الهادی شینواری رییس و هفت تن از اعضای دیوان عالی افغانستان همراهی می کردند.

پس از ادای سوگند آقای کرزی، احمدضیا مسعود و کریم خلیلی معاونان او، به همین ترتیب سوگند یاد کردند.

مراسم ادای سوگند رییس جمهور افغانستان و معاونان او که یک ساعت به طول انجامید، با اجرای سرودهای ملی توسط گروههایی از کودکان و نوجوانان افغان که لباسهای محلی مناطق مختلف کشور را به تن داشتند، همراه بود.

حامد کرزی با چپن (ردای) بلند سبز در این مراسم حضور یافت و در حالی که دست خود را بر قرآن گذاشته بود، سوگند یاد کرد.

آقای کرزی در این مراسم گفت تروریسم همچنان مانند مواد مخدر، مشکلی بزرگ برای افغانستان است.

او افزود که در جریان حکومت پنج ساله اش، در مقابل مردم متعهد و پاسخگو خواهد بود.

آقای کرزی همچنین قول داد تا برای برگزاری به موقع و موفق انتخابات پارلمانی افغانستان تلاش کند.

در مراسم تحلیف حامد کرزی، بیش از یکصد مهمان خارجی به نمایندگی از بیش از پنجاه کشور حضور داشتند.

مراسم در دو مکان جداگانه برگزار شد. بخش اصلی مراسم ادای سوگند رییس جمهور منتخب افغانستان، در قصر سلامخانه، با حضور مهمانان خارجی و شماری از مقامات بلندپایه و شخصیتهای داخلی برگزار شد. همزمان، شماری دیگر از مهمانان داخلی، در تالار وزارت کشور افغانستان، جایی که سه سال پیش، شاهد برگزاری مراسم انتقال قدرت به دولت موقت بود، تصاویر زنده مراسم تحلیف آقای کرزی و معاونانش را به طور مستقیم از طریق صفحه های نمایش تلویزیونی بزرگی که در نظر گرفته شده بود، مشاهده کردند.

قبلا گفته شده بود این مراسم همچنین به طور زنده از رادیو و تلویزیون دولتی، در سراسر افغانستان پخش می شود.

شمار زیادی از خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران داخلی و خارجی، از ساعات اولیه بامداد، برای تهیه عکس، فیلم و گزارش از این مراسم، به قصر سلامخانه مراجعه کرده بودند.

مهمانان خارجی مراسم

نمایندگان بیش از پنجاه کشور، در سطح رهبران، وزیران خارجه و معاونان وزیر، در این مراسم شرکت کردند.

شماری از این مهمامان، در یکی دو روز گذشته، وارد کابل شده اند و شماری دیگر هم، روز سه شنبه تا پیش از اجرای مراسم، خود را به پایتخت افغانستان رساندند.

دیک چنی معاون رییس جمهور آمریکا به همراه همسرش، دونالد رامسفلد وزیر دفاع این کشور، اخضر ابراهیمی به نمایندگی از کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد، سرفرمانده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، شاهزاده کریم آقا خان رهبر فرقه اسماعیلیه جهان، کمال خرازی وزیر خارجه ایران، وزیران کشور ترکیه، هند و پاکستان و سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم کابل از جمله مهمانان خارجی حاضر در این مراسم بودند.

آقای چنی بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که دست کم در سه دهه گذشته از افغانستان بازدید می کند.

وی پیش از شرکت در مراسم تحلیف، با نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان دیدار کرد.



همچنین ظهر امروز، ضیافت ناهاری با حضور چهارصد تن از شرکت کنندگان داخلی و خارجی مراسم ادای سوگند، در ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

زمان معرفی اعضای کابینه هنوز معلوم نیست

گفته می شود برخلاف انتظار، نه تنها امروز و در جریان برگزاری مراسم ادای سوگند رییس جمهور منتخب افغانستان، فهرست اعضای کابینه جدید این کشور اعلام نخواهد شد، بلکه شاید این کار تا اوایل هفته آینده نیز، انجام نشود.

به نظر می رسد که حامد کرزی همچنان در حال رایزنی و مشورت برای گزینش اعضای تیم کاری خود در دولت جدید است.

فشارها و انتظارات

به نظر می رسد رییس جمهور منتخب افغانستان، از طرف برخی نهادهای مدنی و سازمانهای مدافع حقوق بشر، تحت فشار است تا از ورود کسانی که جنگ سالار خوانده می شوند و متهم به نقض حقوق بشر هستند، به کابینه خودداری کند.

از سوی دیگر، برخی گزارشها، از چانه زنی بر سر حضور برخی از سران مجاهدین سابق در کابینه حکایت دارد. از جمله اسماعیل خان والی پیشین هرات، یونس قانونی رقیب آقای کرزی در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر گذشته و ژنرال رشید دوستم که او هم در انتخابات گذشته، در برابر آقای کرزی زورآزمایی کرد.

احزاب و گروههای زیادی هم در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از آقای کرزی پشتیبانی کردند که گمان می رود آنها هم توقعاتی برای حضور در کابینه و ساختار قدرت دارند.

ممکن است این توقعات، انتظارات و فشارها، در مقابل شعار اصلی آقای کرزی در مبارزات انتخاباتیش که صراحتا بر تشکیل دولت غیر ائتلافی تاکید داشت و می گفت که حاضر به معامله نخواهد شد، دلیل اصلی تاخیر در اعلام فهرست اعضای کابینه باشد.

۴۸۶۴

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد