ایران دارایی های حکمتیار را مسدود کرده است

گلبدین حکمتیار

رییس کمیته ای در شورای امنیـت سازمان ملل متحد که بر تحریم های اعمال شده علیه شبکه القاعده و طالبان نظارت دارد، گفته است ایران حساب های بانکی متعلق به یکی از فرماندهان جنگی سابق افغان را مسدود کرده است.

این فرمانده سابق افغان اکنون به داشتن ارتباط با نیروهای القاعده و طالبان مظنون است.

هرالدو مونوز، رییس این کمیته و نماینده شیلی در سازمان ملل گفت ایران "سرمایه قابل توجهی" از گلبدین حکمتیار را در چهار حساب بانکی او مسدود و تعدادی از فعالان القاعده را دستگیر کرده است.

آقای مونوز که اخیرا از ایران و چند کشور دیگر بازدید کرده است، در یک جلسه علنی شورای امنیـت سازمان ملل این مطلب را بیان کرد.

او گفت ایران همچنین گزارش کرده که برای تامین مالی "فعالیت های تروریستی" از فعالیت های تجاری استفاده می شود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، سال ها در ایران زندگی کرد اما در اوایل سال 2002 به دنبال مخالفت با دولت انتقالی افغانستان و به درخواست ایران این کشور را ترک کرد.

آقای حکمتیار پس از تسلط مجاهدین بر کابل سازمان دهنده جنگ شدیدی علیه جمعیت اسلامی تحت رهبری برهان الدین ربانی، رییس جمهوری سابق و برکنار شده افغانستان، و جنبش ملی اسلامی تحت رهبری ژنرال دوستم شد که در نتیجه آن نیمی از شهر کابل ویران شد و هزاران تن جانشان را ازدست دادند.

آقای حکمتیار در نتیجه تلاشهای پاکستان سرانجام با دولت آقای ربانی به آتش بس تن داد و به عنوان نخست وزیر وارد شهر کابل شد، اما با سقوط شهر کابل توسط طالبان در سال 1996 به تهران رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد