کابینه جدید افغانستان معرفی شد
 

حامد کرزی


سرانجام پس از نزدیک به پنجاه روز انتظار، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، فهرست اعضای کابینه جدید این کشور را اعلام کرد.

در این فهرست، شمار کمی از اعضای کابینه های موقت و انتقالی افغانستان دیده می شوند و بیشتر چهره های تازه در کابینه جای داده شده اند.

 
چهره های شاخص پیشین در دولت جدید

از چهره های شاخص دولتهای گذشته، دکتر عبدالله در وزارت خارجه، مخدوم رهین در وزارت اطلاعات و فرهنگ، علی احمد جلالی در وزارت داخله و حنیف اتمر در وزارت انکشاف دهات باقی مانده اند.


مارشال فهیم

مارشال فهیم در کابینه جدید مقامی ندارد

 مارشال قسیم فهیم وزیر دفاع پیشین، اکنون جای خود را به رحیم وردک معاون سابق وزارت دفاع داده است.

اشرف غنی احمدزی وزیر مالیه (دارایی) در دولت انتقالی نیز، اکنون در کابینه جدید حضور ندارد و جای او را، انورالحق احدی گرفته است که پیش از این، رییس بانک مرکزی افغانستان بود.

آقای احمد زی اکنون بریاست دانشگاه کابل منصوب شده است.

دو معاون آقای کرزی در دولتهای موقت و انتقالی، یعنی هدایت امین ارسلا و نعمت الله شهرانی نیز، به ترتیب در وزارتهای تجارت و حج و اوقاف منصوب شده اند.

وزرای زن

مسعوده جلال تنها زن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به عنوان وزیر زنان تعیین شده است.
 مسعوده جلال

خانم جلال، تنها نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری،
 به عنوان وزیر زنان معرفی شده است.

در کابینه جدید آقای کرزی، افزون بر خانم جلال، صدیقه بلخی به مقام وزارت شهدا و معلولین دست یافته است.

وزارتهای ادغام شده

اسماعیل خان والی سابق هرات که بعد از برکناری از این مقام، وزارت صنایع و معادن را نپذیرفت، اکنون در راس وزارت انرژی قرار گرفته که از ادغام وزارتهای "آب و برق" و "آبیاری و منابع آب" تشکیل شده است.

در این کابینه همچنین چند وزارت دیگر نیز ادغام شده اند.

از ادغام وزارتهای صنایع سبک و مواد غذایی، پلان (برنامه ریزی) و بازسازی، وزارتی به نام اقتصاد ملی تشکیل شده است که در راس آن امین فرهنگ، وزیر پیشین بازسازی قرار دارد.

 و
زارت ترانسپورت و هوانوردی نیز از ادغام دو وزارت دیگر به همین نام تشکیل شده که وزیر آن عنایت الله قاسمی است.

چهره های تازه

اشرف غنی احمد زی

انورالحق احدی جای اشرف غنی احمد زی را
 در کابینه جدید گرفته است.

رییس جمهور حامد کرزی همچنین سرور دانش عضو کمیسیون تدوین قانون اساسی و والی سابق دایکندی را به وزارت عدلیه (دادگستری) منصوب کرده و اعظم دادفر عضو لویه جرگه های اضطراری و قانون اساسی را، در راس وزارت مهاجرین قرار داده است.

چند نام نا آشناتر هم در فهرست اعضای کابینه به چشم می خورد از جمله محمد امین فاطمی در راس وزارت بهداشت، کریم براهویی وزیر سرحدات (مرزها)، مهندس حبیب قادری به عنوان وزیر در وزارت تازه تاسیس مبارزه با مواد مخدر، دکتر امیرشاه حسن یار در وزارت تحصیلات عالی، محمد صدیقی وزیر معادن و صنایع، امین رامین وزیر کشاورزی، سهراب علی صفری وزیر فواید عامه، سید اکرام معصومی وزیر کار و امور اجتماعی و امیرزی سنگین در وزارت مخابرات.

گفتنی است که محمد امین فاطمی از وزیران حکومت مجاهدین بوده است و عبدالله امین نیز، رییس شرکت مخابراتی افغان بی سیم است. آقای حسن یار نیز رئیس سابق دانشگاه کابل بوده است.

وزارت جدیدی به نام مبارزه با مواد مخدر نیز به تشکیلات اداری افغانستان اضافه شده که در راس آن مهندس حبیب الله قادری قرار دارد.

در همین حال زلمی رسول، به عنوان مشاور امنیت ملی دولت منصوب شده است.

در فرمان رییس جمهور حامد کرزی که بر اساس آن وزیران جدید معرفی شده اند، همچنین تاکید شده است که این افراد، باید ظرف مدت دو هفته از این تاریخ، داراییهای منقول و غیر منقول خود و اعضای خانواده شان را به رییس جمهور گزارش دهند.

۵۱۳۴

نظرات 1 + ارسال نظر
سهیل شنبه 5 دی‌ماه سال 1383 ساعت 07:33 http://loveyou.blogsky.com

قسمت دوم ایدز آپدیت شد بد نیست بخونیش کامل کننده قسمت اوله مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد