انعکاس دستگیری و خشونت با مهاجرین افغانی مقیم ایران در روزنامه های چاپ کابل

برخوردهای خشن پولیس ایران، با مهاجرین
افغانی مقیم آن کشور انعکاس گسترده در مطبوعات کشور یاقته است
.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره روز
گذشته خود به این موضوع پرداخته می نویسد
:
اخیراً ماموران انتظامی ایران، در نقاط مختلف این کشور مخصوصاً در شهرهای مشهد و کرمان به دستگیری مهاجران افغان پرداخته اند به علتی که عده ای از این دستگیر شده گان دارای مدارک قانونی اقامت، و برخی از آنان حتی اسناد شناسایی و حتی پاسپورت هم داشتند، بعد از سه یا چهار شب یا بیشتر در کمپ با پرداخت پول نقد آزاد شده اند، اما عده ایی از مهاجران که گویا مدارک نداشتند، بدون اطلاع خانوده های شان از ایران اخراج گردیدند
.

طوریکه در این اواخر دیده می شود جمهوری اسلامی ایران که بعد از کشور پاکستان، بیشترین رقم مهاجران افغان را در خود دارد یا نادیده گرفتن توافقات قبلی، مهاجران را در مضیقه و فشار شدید روحی و روانی قرار می دهد، تا آنان ناگزیر ایران را ترک کنند
.

این روزنامه می افزاید: پولیس ایران مهاجران افغان اعم از زنان، اطفال و مردان را نه تنها مورد اذیت و آزار قرار میدهد بلکه به اخراج اجباری، زندانی و دستگیری آنان مبادرت می ورزند. در واقعیت این طرز برخورد از یک طرف مخالف صریح توافقات سه جانبه ایران، افغانستان و کمیشنری سازمان ملل متحد می باشد. از جانب دیگر درتضاد با مواد کنوانسیون ژنیو است
.

به نوشته این روزنامه تا جایی که
اطلاعات می رساند عده یی از مهاجران دستگیر شده افغان درهوای سرد زمستان، در شرایط نامناسبی نگه داری می شود.

مسئولین قونسلگری افغانستان در مشهد می گویند که مقامات ایرانی پیش از شروع این دستگیریها اعلان نکرده بودند که قصد کنترول مجوز اقامت مهاجران افغان را دارند با وجودیکه کشور ایران با نظر داشت شرایط ناگوار و نامناسب جنگی در افغانستان عده یی افغانانی که جبراً مهاجر شده بودند، به نحوی از آنجا اجازه اقامت داد و آنان را به حیث مهاجر پذیرفت و در آن کشور زندگی می کردند.

با نظر داشت روزگار دشوار آنان مجال استخدام و اشتغال را به کارهای شاقه در آن کشور یافتند، با آنهم مردم و دولت افغانستان آن روزگار را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و مدیون احسان برادران ایرانی خواهند بود.

سرمقاله نویس انیس می افزاید: اکنون که افغانستان از شرایط نسبی امنیتی در برخوردار می باشد دولت ایران تصمیم گرفته است که مهاجران افغان مجدداً به کشورشان بر گردند.

این موضوع ارتباط مستقیم با تصامیم دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد مهاجران افغان می گیرد. ولی آنچه که بیشتر قابل تعمق و دقت است، اینست که برگشت، مهاجران افغان به کشور یک واقعیت مسلم و پذیرفته شدنی است اما این برگشت نباید اجباری به شکل خشن و تحقیر آمیز که فعلاً پولیس ایران در بسیاری نقاط آن کشور و مخصوصاً در شهرهای مشهد و کرمان عمل می کند، نادرست می باشد.

این روزنامه در آخر نوشته است؛ ملت افغان و همچنان دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهند تا مقامات ایران نگذارند که پولیس این کشور با برخورد غیر مسئوولانه سبب وضعیتی گردد که بازگشت مهاجران افغان از ایران با خاطره های تلخ توام باشد
.

همچنان روزنامه اصلاح نیز در شماره روز گذشته خود به این موضوع پرداخته نوشته است: این نخستین اقدام مقامات انتظامی کشور ایران در برابر مهاجران نیست.

در گذشته با اقدامات مشابه مهاجرین به اردوگاه جمع آوری گردیده و بعداً از کشور ایران جبراً اخراج شده اند اما تمام مساعی و تلاشهای مسئولین بی نتیجه مانده و امروز در حدود یک و نیم ملیون افغان در کشور ایران مصروف کار و زندگی هستند مقامات ایرانی بخوبی می دانند که بدلیل موجودیت بیکاری، خشکسالی و سایر مشکلات موجود در افغانستان زمینه زندگی در اینجا با مشکلات بسیاری توام بوده روی همین ملاحظه با وجود مساعی کمیشنری های سازمان ملل، دولت ایران و افغانستان، مهاجرین آماده نیستند بصورت داوطلبانه به کشور خود عودت کنند لذا اخراج مهاجرین با اعمال فشار در شرایط موجود از یک سو ناقص میثاقهای حقوق بشر بوده و از جانبی افزون بر چالش ها و مشکلات است که دامنگیر افغانهای مهاجر اند.

روزنامه می افزاید: به نظر ما بهترین اسلوب و شیوه که می توانست در راستای عودت مهاجرین به کشور ممد و موثر باشد، ایجاد یک طرح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان، کمیشنری سازمان ملل متحد و مسئولین دولت ایران در ارتباط با عودت مهاجرین به افغانستان بود زیرا در صورتیکه شرایط و زمینه زندگی در داخل کشور برای افغانها مساعد شود، افغانها بطور دواطلبانه به کشور خود بازگشت نمود، و در راستای بازسازی کشور و خود سهم موثری گرفته و از جانبی از میان مشکلات موجود عبورخواهند کرد
.

لازم به دکر است که مقامات ایرانی برخورد خشن با مهاجران را تکذیب کرده اند.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


برنامه اطلاعاتی وزات خارجه آمریکا به وزارت خارجه افغانستان تفویض شد


وزارت خارجه افغانستانزلمی خلیل زاد


برنامه اطلاعاتی امریکا در انستیتوت دیپلوماسی وزارت خارجه افغانستان توسط داکتر عبدالله وزیر امور خارجه و داکتر زلمی خلیل زاد سفیر و نماینده خاص رئیس جمهور امریکا برای افغانستان افتتاح گردید.

این برنامه اطلاعاتی دارای کتب ومنابع به زبان انگلیسی میباشد که زمینه دسترسی به معلومات مهم در مورد سیاست ، تاریخ و فرهنگ ایالات متحده را فراهم میسازد.

اجمل صافی مسوول بخش فرهنگی سفارت امریکا مقیم کابل گفت: این گوشه کتابخانه دارای چهار صدو پنجاه جلد کتاب با ضمیمه سی دی و دی ویدی ان میباشد که در اموزش زبان انگلیسی پیشبرد  سمینار های علمی و اموزشی از ان استفاده میگردد و بخش دیگر ان ذریعه کمپیوتر و انترنت مجهز است که در رابطه به مسایل دیپلوماسی امریکابه علاقمند معلومات میدهد.
وی افزود: در اینده نزدیک  این گوشه معلوماتی ا مریکادر پوهنتون کابل ، جلال اباد ، مزار شریف و هرات نیز ایجاد خواهد شد.

حین افتتاح گوشه معلوماتی کتابخانه داکتر عبدالله وزیر امور خارجه ضمن قدردانی ازکمک های کشور امریکا در عرصه های بازسازی ، تامین امنیت ، صلح و ثبات و حمایه از پروسه سیاسی در افغانستان گفت: این گوشه اغاز همکاری های سفارت امریکا درراه احیاء و بلند بردن ظرفیت در انستیتوت دیپلوماسی ووزارت امور خارجه به سطح کل بوده و اقدام ارزنده است.

بعدا" داکتر زلمی خلیل زاد سفیر و نماینده خاص رئیس جمهور امریکا برای افغانستان با اظهار خرسندی از ایجاد گوشه معلوماتی امریکا و انستیتوت دیپلوماسی وزارت خارجه افغانستان  گفت: این مرکز رشدظرفیت های دیپلوماسی دروزارت امور خارجه افغانستان را فراهم ، در اموزش دیپلومات  های افغانی را کمک خواهد نمود.

خلیل زاد افزود: موفقیت افغانستان موفقیت امریکا است و بازسازی افغانستان باید یک مثال خوبی برای سایر دولت ها در منطقه و جهان باشد و دیپلومات های افغانی ازاین طریق راه کارهای دیموکراسی راکه در امریکا ریشه دوانیده است دریافت خواهند کرد.

۵۳۷۰

نظرات 2 + ارسال نظر
سید محمد محمدی سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:42

سلام دوست عزیز واقعا تشکر از همه زحماتی که در این سایت و در راستای اهداف بزرگتان کشیده اید من محمدی از افغانستان هستم و در حال حاضر ساکن ایرانم ۰۹۱۳۳۵۵۶۸۴۲

فیروز شنبه 28 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:08

فیروز هستم از مشهد از همه زحمات شما جوانان افغان که در انعکاس مشکلات ما کوشایید متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد