انتقاد سازمان ملل از ایران در ارتباط با پناهندگان افغان

رود لوبرز

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از ایران به دلیل آنچه بازگرداندن اجباری پناهندگان افغان خوانده، انتقاد کرده است.

رود لوبرز، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، که در حال بازدید از افغانستان است به خبرنگاران گفت مقامات ایرانی "مجبور ساختن پناهندگان به بازگشت به کشورشان" را از حد گذرانده اند.

وی گفت سازمان ملل در این زمینه مساعدت نخواهد کرد.

مقام های ایران اخیرا اعمال فشار بر افغان ها را برای بازگشت به کشورشان افزایش داده اند و مدارس از ثبت نام دانش آموزان افغان خودداری می کنند.

مقام های ایرانی می گویند اکنون که جنگ در افغانستان پایان یافته، این کشور امن است و پناهندگان می توانند بازگردند.

اخیرا گزارش هایی منتشر شد حاکی از اینکه در شهرهای مختلف ایران، بویژه مشهد و کرمان، مأموران انتظامی ایران اقدام به بازداشت مهاجران افغان کرده اند که عده ای از آنان دارای مدارک اقامت نبوده و برخی از آنان مدارکی همچون کارت آمایش، کارت ویژه تردد، سربرگ ویژه شناسایی و حتی گذرنامه داشته اند.

بنابر این گزارش ها، و به گفته برخی از مهاجران افغان، بازداشت شدگان پس از دستگیری به اردوگاه انتقال داده شده اند و پس از طی سه چهار شب یا بیشتر در اردوگاه، کسانی که دارای مدارک شناسایی بوده اند با پرداخت وجه نقد و تمدید مدارک اقامتی اما مهاجران بدون مدرک بدون اطلاع خانواده هایشان از ایران اخراج شده اند.

اما احمد حسینی، مدیرکل اداره اتباع بیگانه در وزارت کشور ایران به خبر نگاران گفت که مطالبی که این دسته از مهاجران افغان عنوان می کنند مغایر با سیاستهای دولت جمهوری اسلامی است و دلیلی ندارد که دولت ایران پس از بیش از دو دهه نگهداری از مهاجران افغان بخواهد به روشهای پلیسی متوسل شود.

آقای حسینی گفت که برخورد با مهاجران افغان فقط نسبت به کسانی اعمال می شود که به صورت غیرقانونی در ایران به سر می برند و موضوع دستگیری دیگر مهاجران افغان و بدرفتاری با آنان در صورتی که صحت داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد