محمود عباس به ایران سفر می کند

Mahmoud Abbas

خبرگزاریها به نقل از منابعی در تشکیلات خودگردان فلسطینی خبرداده اند که محمود عباس، رئیس تازه این تشکیلات، دعوت محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران را برای سفر به آن کشور پذیرفته است.

این در حالی است که منابع رسمی ایرانی تاکنون از اینکه محمود عباس به ایران دعوت شده باشد خبری نداده اند.

خبر سفر محمود عباس به ایران در حالی منتشر می شود که وی در حال دیدار از ترکیه است و طی بیست و چند روزی که از انتخاب او به ریاست تشکیلات فلسطینی می گذرد به روسیه نیز سفر کرده و قرار است بزودی در بندر تفریحی شرم الشیخ در مصر با آریل شارون، نخست وزیر اسرائیل دیدار کند.

برای سفر محمود عباس به ایران هنوز تاریخی تعیین نشده اما آن گونه که خبرگزاری رویتر به نقل از مقامهای فلسطینی گزارش داده است، این سفر در آینده ای نزدیک انجام خواهد گرفت و محمود عباس پس از بازگشت از سفر خود به ترکیه مورد تاریخ آن تصمیم می گیرد.

مقامهای فلسطینی به این خبرگزاری گفته اند که دعوت ایران از محمود عباس به معنی تغییر موضع آن کشور در قبال بحران فلسطین نیست، بلکه به این معنی است که حکومت ایران قصد دارد همان گونه که با گروههای فلسطینی رابطه ای دوستانه دارد به دولت خودگردان فلسطینی نیز رابطه ای دوستانه برقرار کند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از زمانی که بر اثر قراردادهای صلح میان یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینیان و دولت اسرائیل به وجود آمد با انتقاد حکومت ایران مواجه بوده و به "سازشکاری با دشمن" بر سر آرمانهای فلسطینیان متهم شده است.

حکومت ایران همواره تلاشهای یاسر عرفات برای صلح را محکوم کرده و سیاست آن در قبال فلسطین مبتنی بر حمایت از گروههایی همچون حماس و سازمان جهاد اسلامی بوده است که به مبارزه مسلحانه با اسرائیل ادامه می دهند، هرچند بخشی از اصلاح طلبان خواهان حمایت ایران از این تلاشها بوده اند و دولت محمد خاتمی نیز گامهایی در جهت بهبود رابطه ایران با تشکیلات خودگردان فلسطینی برداشته است.

مرگ یاسر عرفات که کدورتهای شخصی میان او و رهبران ایران را برطرف کرد، از دید ناظران به عنوان فرصتی برای آشتی میان ایران و تشکیلات خودگردان فلسطینی به شمار آمد و با اینکه محافل و رسانه های منسوب به محافظه کاران در ایران همچنان به محمود عباس، جانشین آقای عرفات به دید سوء ظن و به چشم "سازشکار" می نگرند، به نظر می رسد، سفر او به ایران بابی تازه در سیاست ایران در قبال فلسطین بگشاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد