پشتیبانی پوتین از فعالیت اتمی ایران در آستانه دیدار با بوش

ولادیمیر پوتین و حسن روحانی


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بار دیگر بر اظهارنظرهای پیشین خود در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تأکید کرده و گفته که کشورش همچنان به همکاری هسته ای با ایران ادامه خواهد داد و خودش نیز دعوت دولت ایران برای سفر به آن کشور را پذیرفته است.

در شرایط کنونی که ایران به دلیل فعالیت اتمی اش بشدت تحت تهاجم لفظی آمریکا و متحدانش واقع شده و حتی از حمله نظامی به این کشور سخن می رود، ابراز تمایل رئیس جمهور روسیه برای سفر به تهران پشتیبانی قابل توجهی از موضع ایران به شمار می رود، بخصوص اینکه روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و می تواند بر هر تصمیمی که در این شورا در مورد ایران گرفته می شود اثر بگذارد.

روسیه فراهم آورنده اصلی امکانات هسته ای برای ایران است و تنها نیروگاه هسته ای ایران که در آستانه بهره برداری قرار دارد را پیمانکاران روسیه ساخته اند.

اظهارات ولادیمیر پوتین در پشتیبانی از موضع ایران و ابراز تمایل او برای سفر به تهران در حالی صورت می گیرد که او قرار است پنجشنبه آینده (24 فوریه) در کشور اسلوواکی با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا دیدار و در مورد موضوع فعالیت هسته ای ایران به گفتگو بپردازد، هرچند آقای پوتین اذعان کرده که احتمال اینکه بتواند بر سر موضوع ایران با رئیس جمهور آمریکا به توافقی برسد بسیار کم است.

قرار است دو روز پس از دیدار جورج بوش و ولادیمیر پوتین، ایران و روسیه پروتکلی را امضا کنند که بنابر آن، ایران موظف می شود سوخت مصرف شده نیروگاههای هسته ای خود را به روسیه بازگرداند.

امضای این پروتکل می تواند بخشی از نگرانی غرب را مبنی بر اینکه ایران از سوخت مصرف شده نیروگاهها، پلوتونیوم استخراج کند و آن را برای تولید جنگ افزار اتمی به کار گیرد رفع کند و روسیه معتقد است که اعمال چنین تعهدی به ایران در کنار دیگر تعهداتی که ایران داده است می تواند خاطر کشورهای جهان را از امکان تولید جنگ افزار اتمی در ایران آسوده سازد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در دیدار خود با رئیس جمهور روسیه اطمینان داد که کشورش بر تعهداتی که چه به روسیه و چه به دیگر کشورها و نهادهای بین المللی در قبال برنامه هسته ای خود داده است پایبند خواهد ماند.

۶۲۷۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد