برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و اروپا

ایران و اتحادیه اروپا

دور دیگری از مذاکرات هسته ای ایران و سه کشور اروپایی برگزار می شود در حالیکه دو طرف در باره برنامه غنی سازی اورانیوم همچنان خواست های متناقضی را دنبال می کنند.

قرار است امروز چهارشنبه، 23 مارس، نمایندگان جمهوری اسلامی و سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه جلسه یکروزه ای را برای دنبال کردن مذاکرات خود در زمینه حل بحران ناشی از برنامه های اتمی ایران در پاریس برگزار کنند و بکوشند به راه حلی در باره اختلاف نظر کنونی دست یابند.

به گفته منابع دیپلماتیک، جلسه روز چهارشنبه، که ممکن است زمان آن به مدت یک روز دیگر تمدید شود، به مرور نتایج گفتگوها تا این مرحله اختصاص خواهد داشت هرچند از قول علی آقامحمدی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، نقل شده که جمهوری اسلامی انتظار دارد در این مذاکرات طرف های اروپایی نسبت به خواست های ایران تفاهم نشان دهند.

تاکنون ادامه اختلاف نظر در باره برنامه غنی سازی اورانیوم مانع از آن شده است تا این گفتگوها، که از ماه دسامبر دنبال شده است، به نتیجه نهایی برسد.

کشورهای اروپایی تاکید دارند که ایران باید برنامه غنی سازی اورانیوم را، که فرآورده های آن می تواند دارای کاربرد نظامی نیز باشد، به طور کامل و قطعی کنار بگذارد.

در مقابل، جمهوری اسلامی گفته است که این برنامه را موقتا و تا زمان ادامه مذاکرات به حالت تعلیق در آورده و بر حق این کشور بر دستیابی به فناوری غنی سازی به منظور تکمیل چرخه سوخت نیروگاه های اتمی اصرار می ورزد.

ظاهرا کشورهای اروپایی توانسته اند موافقت ایالات متحده را با ادامه مذاکرات کنونی با ایران کسب کنند و می کوشند جمهوری اسلامی را قانع سازند در برابر دریافت برخی امتیازات، از جمله کاهش تحریم های اقتصادی آمریکا و کسب تضمین هایی در زمینه های امنیتی و برخورداری از کمک های هسته ای خارجی، برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و، به گفته آنان، به همکاری کامل و شفاف با آژانس بین المللی انرژی اتمی مبادرت ورزد.

هیچ تضمینی کافی نیست

در مقابل، جمهوری اسلامی حاضر نبوده است از خواست خود برای تکمیل چرخه سوخت هسته ای صرفنظر کند و مقامات این کشور هیچ نوع امتیازی را برای چنین اقدامی کافی ندانسته اند.

از جمله، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در روز اول سال جدید در مشهد مجددا تاکید کرد که ایران از حق دستیابی به فناوری هسته ای نمی گذرد و آمریکا را متهم کرد که برای مقاصد سیاسی به دروغگویی در باره هدف های اتمی ایران دست زده است.

همچنین، حسین موسویان، از اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی در مصاحبه ای با تلویزیون ایران گفته است که پیشنهاد دریافت امتیازات و تضمین هایی از سوی ایالات متحده نمی تواند ایران را وادار سازد از پیگیری خواست خود در زمینه برنامه های هسته ای چشم پوشی کند.

محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز مجددا بر ضرورت دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای تاکید کرده است.

آقای سعیدی که روز سه شنبه، 22 مارس، در همایش "انرژی هسته ای و قرن 21" در پاریس سخن می گفت، تاکید کرد که تولید برق هسته ای برای پاسخگویی به نیاز رو به افزایش ایران به منابع انرژی ضروری است.

محمد سعیدی

این همایش با شرکت نمایندگانی از 64 کشور جهان در پاریس برگزار شده است.

وی این نظر کارشناسان غربی را رد کرد که گفته اند که با وجود منابع عظیم گاز و نفت در ایران، روی آوردن به تولید برق هسته ای برای این کشور توجیه اقتصادی ندارد.

آقای سعیدی گفت که وعده هایی مانند دادن تضمین و کاهش تحریم های اقتصادی، از جمله لغو تحریم فروش هواپیماهای ایرباس به جمهوری اسلامی با هدف محروم کردن ایران از فناوری هسته ای صلح آمیز صورت می گیرد و قابل قبول نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برنامه هسته ای ایران شامل توسعه فناوری های لازم برای خودکفایی در زمینه نیروگاه های اتمی است و افزود که برنامه ایجاد تاسیسات آب سنگین و غنی سازی اورانیوم با این هدف صورت گرفته است.

مذاکرات جاری در حالی در پاریس دنبال می شود که به نظر می رسد دولت ایالات متحده موضوع استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را به درخواست اروپاییان کنار گذاشته و ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد.

در نتیجه، این احتمال وجود دارد که مقامات جمهوری اسلامی همچنان بر مواضع کنونی خود پافشاری کنند و با توجه به تبلیغاتی که در مورد ضرورت برخورداری از فناوری هسته ای به راه انداخته اند، از پذیرش خواست اروپاییان که می تواند به انکار حق مسلم ایران تعبیر شود خودداری ورزند.

۷۲۱۲

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 12:51

موفق با شی سال نو برای تان مبارک !

رضا دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 13:25 http://mohajereshiraz.blogsky.com

سلام اقا رضا خسته نباشی من می خواستم اسم بلاگم رو مهاجر بزارم اما دیدیم که شما زودتر از ما دست به کار شدید واقعا بلاگ عالی و خوبی دارید سال نو برات مبارک به ما هم سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد