بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان چهارشنبه پرواز می کند


شرکت ایرباس اعلام کرد اولین پرواز جمبو جت پهن پیکر ای ۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است، چهارشنبه ۲۷ آوریل صورت می پذیرد.

از زمان معرفی این هواپیمای دو طبقه در مراسمی با شکوه و تبلیغاتی در ژانویه، همه کارشناسان صنعت هواپیمایی در انتظار اولین پرواز آن هستند.

شرکت ایرباس سرمایه گذاری فراوانی برای ساخت این هواپیماانجام داده و امیدوار است که موقعیت این شرکت اروپایی به عنوان بزرگترین سازنده هواپیمای مسافربری در جهان را تقویت کند.

رقیب آمریکایی ایرباس، بوئینگ اعلام کرده است توان خود را وقف ساخت هواپیماهای کوچک خواهد کرد.

قرار است ایرباس ای ۳۸۰ از محل ساختش در تولوز فرانسه به پرواز دآرید. انتظار می رود بیش از ۵۰ هزار نفر از نزدیک به تماشای این رویداد بروند، هر چند که این برنامه از تلویزیون به طور زنده پخش خواهد شد.

سخنگوی ایرباس اعلام کرد: "اولین پرواز چهارشنبه صورت خواهد گرفت، البته اگر شرایط جوی مساعد باشد و در آخرین لحظه نقص فنی پیش نیاید."

گمان می رود پیش از پیوستن این هواپیمای غول پیکر به ناوگانهای مسافربری، بیش از یک سال پرواز آزمایشی و برنامه های تطبیق با استانداردها اجرا شود.

این پروژه که رهبران اروپا از جمله ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه، آن را یک موفقیت بزرگ برای اروپاییان توصیف کرده اند، بدون مشکل نبوده است.

در دسامبر ۲۰۰۴ شرکت EADS مالک ایرباس فاش ساخت این طرح حدود دو میلیارد دلار بیشتر از بودجه مقرر هزینه در بر داشته است. تولید این هواپیما که عمدتا یک شاهکار طراحی و مهندسی تلقی می شود بیش از یک دهه طول کشید.

مهم ترین نکته در مورد این هواپیمای غول پیکر این است که گنجایش ۸۴۰ مسافر را دارد. البته آرایش متعارف تر صندلی ها با یک "فرست کلاس" و "بیزینس کلاس" بزرگتر تعداد مسافران را به ۵۵۵ نفر کاهش خواهد داد. ایرباس تاکنون ۱۵۴ سفارش برای ای ۳۸۰ دریافت کرده است.

تولید ایرباس ای ۳۸۰ همچنین به مشاجره تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر یارانه های پرداختی به ایرباس و بوئینگ دامن زده و مذاکرات طرفین برای دستیابی به توافق پیش از ارجاع پرونده به سازمان تجارت جهانی در اواسط ماه آوریل به شکست انجامید.

آمریکا و ۲۵ عضو اتحادیه اروپا در ماه ژانویه پذیرفتند بخاطر حمایت یکدیگر از بوئینگ و ایرباس به سازمان تجارت جهانی شکایت نکنند و بکوشند تا دوشنبه۱۱ آوریل به توافق برسند و از نبردی طولانی و پرهزینه پرهیز کنند، اما این ضرب الاجل گذشت و توافقی حاصل نشد.

آمریکا ادعا می کند حمایت مالی دولتهای اروپایی از ایرباس ناقض قوانین بین المللی تجارت است و اتحادیه اروپا نیز مدعی است یارانه های دولت آمریکا به بوئینگ به مراتب بیشتر از وامهای دولتهای این بلوک سیاسی و اقتصادی به بزرگترین شرکت هواپیما سازی اروپاست.

آمریکا مدعی است ایرباس از زمان تاسیسش معادل ۴۰ میلیارد دلار یارانه، عمدتا به صورت وامهای دولتی با شرایط بازپرداخت مساعد دریافت کرده است.

اتحادیه اروپا نیز ادعا می کند بوئینگ از سال ۱۹۹۲ معادل ۱۸ میلیارد دلار یارانه مستقیم و غیر مستقیم، شامل بیش از سه میلیارد دلار معافیت مالیاتی از سوی مقامات ایالت واشنگتن، دریافت کرده است.

اختلاف طرفین در حالی به غلیان رسیده است که ایرباس پس از سالها از زیر سایه بوئینگ خارج شده و حتی اخیرا از این رقیب خود سبقت گرفته است. این شرکت اروپایی سال گذشته برای اولین بار بیشتر از همتای آمریکایی خود هواپیمای مسافربری فروخت.

8006
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد