ادامه نا آرامیها در ازبکستان

سرباز ازبکستان هنگام بازرسی اوراق یکی از اهالی قره سو

در حالیکه بحران سیاسی در ازبکستان ادامه داشته، نیروهای دولتی راه های ارتباطی اندیجان را زیر نظر گرفته و شهر مرزی قره سو را به محاصره در آورده اند و همزمان، یک سیاستمدار آمریکایی خواستار اعمال فشار بر دولت ازبکستان شده است.

در همین حال تعدادی از پناهجویان ازبک که به ناحیه مرزی بین ازبکستان و قرقیزستان فرار کرده اند به بی بی سی گفته اند که نیروهای ازبک هنگامی که آنها قصد عبور از مرز را داشته اند بسوی آنها شلیک کرده و تعدادی از آنها را کشته و عده ای را نیز زخمی کرده اند.

روز شنبه، 14 مه، اهالی شهر قره سو، واقع در مرز ازبکستان و قرقیزستان، شهر را در اختیار گرفتند و با اخراج چند تن از مقامات شهری، در صدد بر آمده اند با تعمیر پل ارتباطی با قرقیزستان، به داد و ستد با آن سوی مرز بپردازند.

گزارش شده است که از بامداد روز دوشنبه، سربازان دولتی راه های ارتباطی قره سو را مسدود کرده و به بازرسی اوراق کسانی پرداخته اند که از این مسیرها عبور می کنند

همزمان، براساس گزارش های رسیده از اندیجان، سربازان و خودروهای ارتش ازبکستان در نقاط مختلف شهر مستقرهستند و اوضاع شهر آرام اما پرتنش توصیف شده و گفته می شود ماموران امنیتی با لباس شخصی، به نگهبانی در بیمارستان ها پرداخته اند.

احتمالا هدف از این اقدام شناسایی و احتمالا بازداشت زخمی های تظاهرات اخیر و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به تلفات سرکوب تظاهرات در روزهای گذشته بوده است.

راه های ارتباطی شهر اندیجان نیز به شدت توسط نیروهای ارتش کنترل می شود و از جمله بیش از سی ایستگاه بازرسی در راه ارتباطی این شهر و تاشکند، پایتخت، ایجاد شده است.

کشته شدگان اندیجان

اهالی شهر دفن کشته شدگان حوادث اخیر را آغاز کرده اند.

انتقاد مقامات خارجی

شهر اندیجان محل آغاز تظاهرات مخالف دولت ازبکستان بوده و گزارش شده است که شدت عمل نیروهای دولتی در مقابله با تظاهرکنندگان در روز جمعه گذشته چند صد کشته برجای نهاده است.

اسلام کریموف، رییس جمهوری ازبکستان، اخبار کشته شدن چند صد نفر را رد و گروه های اسلامگرا را به سازمان دهی تظاهرات متهم کرده است هرچند سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر در ازبکستان این اتهام را بی اساس خوانده اند.

در عین حال، وزارت خارجه بریتانیا، ضمن انتقاد شدید از نحوه مقابله دولت ازبکستان با تظاهرکنندگان، گفته است که شواهد موجود حکایت از آن دارد که گزارش کشته شدن چند صد نفر از تظاهرکنندگان در شهر اندیجان صحت دارد.

در ایالات متحده نیز یکی از اعضای مجلس سنای آن کشور از دولت خواسته است موضع سختگیرانه ای نسبت به اسلام کریموف، رییس جمهوری ازبکستان، اتخاذ کند.

سناتور دانا روراباکر، عضو مجلس سنا از حزب جمهوریخواه، آقای کریموف را فردی مستبد خوانده که مایل نیست به مردم ازبکستان اجازه دهد سرنوشت خود را تعیین کنند.

به گفته وی، گرچه در جریان مبارزه ایالات متحده با تروریسم جهانی، دولت ازبکستان به این کشور کمک کرد اما زمان آن فرا رسیده تا آقای کریموف انتخابات آزاد برگزار کند و اعلام دارد که خود مجددا نامزد تصدی مقام ریاست جمهوری نخواهد بود.

۸۵۰۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد